POLECAMY
-17%
Wydawca:
Format:
W publikacji analizie poddano problematykę zjawiska europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym w ujęciu systemowym, wyróżniając i charakteryzując kategorię zintegrowanych z prawem Unii Europejskiej postępowań administracyjnych. Przedstawiono wiele zagadnień o charakterze teoretycznym oraz praktycznym, m.in.:
pojęcie i systematykę postępowania administracyjnego,
dekodyfikację, atomizację i autonomizację procedur administracyjnych,
pojęcie, podstawy prawne, metody i modele europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym,
pojęcie, modele i przykłady zintegrowanych postępowań administracyjnych,
koncepcje doktrynalne pochodne europeizacji prawa,
konsekwencje europeizacji prawa, w tym współstosowanie krajowych i unijnych norm procesowych,
wpływ unijnych norm procesowych na wszczęcie zintegrowanego postępowania administracyjnego przez organ krajowy, jego przebieg, rozstrzygnięcia oraz ich trwałość.
"Praca ma charakter nowatorski, jest dojrzała i dowodzi zdolności badawczych autorki. Przedstawiono w niej oryginalną i spójną koncepcję zintegrowanych postępowań administracyjnych wraz z analizą i oceną wpływu unijnych norm procesowych na krajowe postępowania administracyjne".
Dr hab. Małgorzata Jaśkowska, prof. UKSW
Adresaci:Monografia przeznaczona jest dla przedstawicieli zawodów prawniczych, powinna zainteresować również pracowników organów administracji publicznej stosujących prawo unijne, a także pracowników naukowych.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 616 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-062-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wstęp | str. | 17 |
Rozdział | 1 |
System przepisów o postępowaniu administracyjnym | str. | 27 |
1. Pojęcie postępowania administracyjnego | str. | 27 |
1.1. Postępowanie administracyjne sensu stricto i sensu largo | str. | 27 |
1.2. Pojęcie postępowania, procesu i procedury administracyjnej - rozważania terminologiczne | str. | 41 |
1.3. Generacje procedur administracyjnych | str. | 47 |
1.4. Dynamiczna definicja postępowania administracyjnego | str. | 51 |
2. Prawo procesowe w systemie prawa administracyjnego | str. | 56 |
2.1. Pojęcie i elementy systemu przepisów o postępowaniu administracyjnym | str. | 56 |
2.2. Normy procesowe a normy materialne i ustrojowe | str. | 62 |
2.3. Zadania i funkcje administracyjnych norm procesowych | str. | 69 |
3. Systematyka postępowania administracyjnego a spójność systemu przepisów o postępowaniu administracyjnym | str. | 78 |
3.1. Postępowanie ogólne i postępowania szczególne | str. | 78 |
3.2. Rodzaje administracyjnych postępowań szczególnych | str. | 83 |
3.2.1. Postępowania autonomiczne i nieautonomiczne | str. | 83 |
3.2.2. Postępowania odrębne | str. | 86 |
3.2.3. Postępowania hybrydowe | str. | 90 |
3.2.4. Postępowania celu publicznego | str. | 93 |
3.2.5. Postępowania złożone i zintegrowane z prawem Unii Europejskiej | str. | 95 |
3.3. Mieszane tryby postępowań administracyjnych | str. | 99 |
3.4. Dekodyfikacja, atomizacja i autonomizacja procedur administracyjnych | str. | 103 |
4. Podsumowanie | str. | 111 |
Rozdział | 2 |
Europeizacja prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 115 |
1. Pojęcie i zakres europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 115 |
1.1. Pojęcie europeizacji prawa | str. | 115 |
1.2. Pojęcie europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 128 |
1.3. Zakres europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 131 |
2. Koncepcje doktrynalne pokrewne europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 138 |
2.1. Uwagi wstępne | str. | 138 |
2.2. Multicentryczność systemu prawa | str. | 140 |
2.3. Europejska przestrzeń prawna i unijny kodeks proceduralny | str. | 145 |
2.4. Europejskie i globalne prawo administracyjne | str. | 149 |
3. Podstawy prawne, metody i modele europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 157 |
3.1. Podstawy prawne europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 157 |
3.2. Metody europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 166 |
3.2.1. Uwagi wstępne | str. | 166 |
3.2.2. Metoda kompleksowa | str. | 169 |
3.2.3. Metoda sektorowa | str. | 173 |
3.3. Modele wpływu prawa unijnego na krajowe prawo o postępowaniu administracyjnym | str. | 175 |
4. Środki normatywne europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 179 |
4.1. Charakter prawny środków normatywnych europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 179 |
4.2. Katalog środków normatywnych europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 183 |
4.2.1. Europejska Konwencja Praw Człowieka | str. | 183 |
4.2.2. Karta Praw Podstawowych | str. | 188 |
4.2.3. Traktaty unijne | str. | 192 |
4.2.4. Rozporządzenia, dyrektywy i decyzje | str. | 197 |
4.2.5. Soft law | str. | 203 |
5. Podsumowanie | str. | 208 |
Rozdział | 3 |
Zintegrowane postępowania administracyjne | str. | 213 |
1. Konsekwencje europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 213 |
1.1. Ogólne i szczególne skutki europeizacji prawa o postępowaniu administracyjnym | str. | 213 |
1.2. Wymóg uwzględniania zasad ogólnych prawa Unii Europejskiej | str. | 216 |
1.3. Ograniczenie zasady autonomii proceduralnej państw członkowskich | str. | 231 |
1.4. Współstosowanie krajowych i unijnych norm procesowych | str. | 238 |
1.5. Kształtowanie się nowych modeli proceduralnych i instytucji procesowych | str. | 250 |
2. Pojęcie i modele zintegrowanych postępowań administracyjnych | str. | 257 |
2.1. Pojęcie i charakter prawny zintegrowanych postępowań administracyjnych | str. | 257 |
2.2. Modele zintegrowanych postępowań administracyjnych | str. | 265 |
2.2.1. Uwagi wstępne | str. | 265 |
2.2.2. Model scentralizowany prosty | str. | 268 |
2.2.3. Model scentralizowany złożony | str. | 270 |
2.2.4. Model zdecentralizowany prosty | str. | 271 |
2.2.5. Model zdecentralizowany złożony | str. | 272 |
2.2.6. Modele mieszane | str. | 273 |
3. Przykłady zintegrowanych postępowań administracyjnych z udziałem krajowych organów administracji | str. | 274 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 274 |
3.2. Postępowania scentralizowane złożone | str. | 278 |
3.3. Postępowania zdecentralizowane proste | str. | 281 |
3.4. Postępowania zdecentralizowane złożone | str. | 285 |
3.5. Tryby mieszane | str. | 290 |
4. Podsumowanie | str. | 292 |
Rozdział | 4 |
Wpływ unijnych norm procesowych na wszczęcie postępowania administracyjnego | str. | 297 |
1. Uwagi wstępne | str. | 297 |
2. Tryb wszczęcia zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 302 |
2.1. Sposoby wszczęcia zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 302 |
2.2. Wymogi wniosku o wszczęcie zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 312 |
2.3. Ocena właściwości organu oraz dopuszczalności wniosku o wszczęcie zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 319 |
3. Skutki wszczęcia zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 329 |
3.1. Zawisłość sprawy administracyjnej | str. | 329 |
3.1.1. Pojęcie sprawy administracyjnej zintegrowanej z prawem Unii Europejskiej i stanu jej zawisłości | str. | 329 |
3.1.2. Zakres przedmiotowy sprawy zintegrowanej | str. | 331 |
3.1.3. Zakres podmiotowy sprawy zintegrowanej | str. | 334 |
3.2. Ogólne zasady związane z tokiem zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 344 |
3.2.1. Obowiązki organu administracji wynikające z prawa do dobrej administracji | str. | 344 |
3.2.2. Umożliwienie stronom udziału w postępowaniu | str. | 347 |
3.2.3. Dostęp do akt sprawy | str. | 350 |
3.2.4. Rozpatrzenie sprawy w rozsądnym terminie | str. | 356 |
3.2.5. Bezstronne i sprawiedliwe rozpatrzenie sprawy | str. | 364 |
4. Podsumowanie | str. | 368 |
Rozdział | 5 |
Wpływ unijnych norm procesowych na przebieg postępowania administracyjnego | str. | 377 |
1. Charakter prawny postępowania wyjaśniającego w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 377 |
1.1. Zakres postępowania wyjaśniającego | str. | 377 |
1.1.1. Uwagi wstępne | str. | 377 |
1.1.2. Zasada prawdy obiektywnej | str. | 379 |
1.1.3. Dowody | str. | 385 |
1.1.4. Ciężar dowodów i obowiązek współpracy stron | str. | 393 |
1.2. Prawo do wysłuchania i prawa pokrewne | str. | 398 |
1.3. Formy postępowania wyjaśniającego | str. | 408 |
1.3.1. Organizacja postępowania wyjaśniającego | str. | 408 |
1.3.2. Konsultacje z zainteresowanymi grupami społecznymi | str. | 410 |
1.3.3. Inspekcje | str. | 415 |
2. Współdziałanie organów w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 420 |
2.1. Zakres współdziałania organów w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 420 |
2.2. Formy współdziałania organów w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 424 |
2.2.1. Formy współdziałania organów w ujęciu sensu stricto | str. | 424 |
2.2.2. Formy pomocy wzajemnej | str. | 431 |
3. Przeszkody w prowadzeniu zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 437 |
4. Podsumowanie | str. | 443 |
Rozdział | 6 |
Wpływ unijnych norm procesowych na wydawanie rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym i ich trwałość | str. | 449 |
1. Uwagi wstępne | str. | 449 |
2. Charakterystyka rozstrzygnięć zintegrowanego postępowania administracyjnego | str. | 451 |
2.1. Typy rozstrzygnięć zintegrowanego postępowania administracyjnego i ich charakter prawny | str. | 451 |
2.1.1. Akty indywidualne i generalne | str. | 451 |
2.1.2. Decyzje explicite i implicite | str. | 458 |
2.1.3. Decyzje jednostkowego i wielokrotnego rozstrzygania (stosowania) | str. | 461 |
2.1.4. Decyzje uznaniowe, związane i o wymiarze konsensualnym | str. | 464 |
2.1.5. Decyzje zdecentralizowane i scentralizowane | str. | 468 |
2.1.6. Decyzje samoistne i zależne | str. | 469 |
2.2. Forma i elementy decyzji w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 471 |
2.2.1. Forma decyzji | str. | 471 |
2.2.2. Elementy decyzji | str. | 474 |
2.2.3. Sprostowanie i wyjaśnienie decyzji | str. | 482 |
3. Skutki rozstrzygnięć w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 483 |
3.1. Zawiadamianie o decyzji w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 483 |
3.2. Wykonalność decyzji w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 488 |
3.2.1. Przedmiotowy zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. | 488 |
3.2.2. Podmiotowy zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. | 489 |
3.2.3. Terytorialny zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. | 493 |
3.2.4. Temporalny zakres związania decyzją wydaną w postępowaniu zintegrowanym | str. | 495 |
4. Zagadnienie trwałości rozstrzygnięć w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 499 |
4.1. Uwagi wstępne | str. | 499 |
4.2. Aprioryczne środki kontroli prawidłowości decyzji administracyjnej | str. | 501 |
4.3. Zwyczajne środki zaskarżenia decyzji wydanych w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 508 |
4.4. Nadzwyczajne tryby weryfikacji decyzji wydanych w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 518 |
4.4.1. Charakter prawny nadzwyczajnych trybów weryfikacji decyzji | str. | 518 |
4.4.2. Nadzwyczajne tryby weryfikacji decyzji wszczynane na wniosek strony | str. | 519 |
4.4.3. Nadzwyczajne tryby weryfikacji decyzji wszczynane z urzędu | str. | 525 |
4.5. Sądowa kontrola decyzji wydanych w zintegrowanym postępowaniu administracyjnym | str. | 534 |
5. Podsumowanie | str. | 544 |
Zakończenie | str. | 553 |
Akty prawne | str. | 567 |
Pozostałe dokumenty | str. | 581 |
Orzecznictwo | str. | 583 |
Bibliografia | str. | 589 |