INNE EBOOKI AUTORA
Publikacja prezentuje instytucje prawa administracyjnego w podziale na trzy części:
ogólną, omawiającą źródła prawa administracyjnego i jego miejsce w systemie prawa
ustrój administracji publicznej, skupiającą się na takich zagadnieniach, jak: administracja publiczna jako organizacja, podziały terytorialne, struktura i zadania jednostek organizacyjnych administracji publicznej, podmioty administrujące, administracja rządowa, samorządowa i państwowa administracja pozarządowa, pracownicy administracji publicznej, rzeczy stanowiące własność publiczną
stosowanie prawa administracyjnego, omawiającą formy działania administracji, determinanty działań administracji publicznej i kontrola administracji publicznej.
W publikacji uwzględniono m.in. zagadnienia:
europeizacji prawa administracyjnego w Polsce,
zarządzania pracownikami administracji,
rozwiązań przyjętych w prawie administracyjnym wybranych państw członkowskich UE,
praktyki działania administracji publicznej w oparciu o normy prawa.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla praktyków prawa chcących zaktualizować wiedzę dotyczącą prawa administracyjnego, osób pracujących w administracji, a także wykładowców akademickich i studentów kierunków prawo i administracja.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-289-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Część pierwsza | |
Zagadnienia ogólne | |
ROZDZIAŁ | 1 |
Nauka prawa administracyjnego jako dyscyplina naukowa | |
1. Historia naukowej refleksji nad administracją - rozwój nauk o administracji | |
2. Nauka prawa administracyjnego a inne nauki o administracji | |
3. Nauka prawa administracyjnego jako samoistna dyscyplina naukowa | |
4. Cele i metody badawcze nauki prawa administracyjnego | |
5. Podejścia badawcze w nauce prawa administracyjnego | |
ROZDZIAŁ | 2 |
Prawo administracyjne jako gałąź prawa | |
1. Kryteria wyodrębnienia prawa administracyjnego jako gałęzi prawa | |
2. Aksjologiczne podstawy prawa administracyjnego | |
2.1. Dobro wspólne | |
2.2. Interes publiczny (interes społeczny) | |
3. Wewnętrzne zróżnicowanie prawa administracyjnego | |
ROZDZIAŁ | 3 |
Prawo administracyjne jako system norm | |
1. Budowa normy prawa administracyjnego | |
2. Hipoteza normy prawa administracyjnego | |
3. Dyspozycja normy prawa administracyjnego | |
4. Sytuacje wyznaczane przez normy prawne | |
4.1. Obowiązek | |
4.2. Dozwolenie | |
4.3. Uprawnienie | |
4.4. Kompetencja | |
5. Sytuacje wynikające z interpretacji norm prawnych | |
5.1. Wolność | |
5.2. Publiczne prawo podmiotowe | |
6. Sankcja | |
ROZDZIAŁ 4 | |
Tworzenie prawa administracyjnego | |
1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego | |
1.1. Konstytucja | |
1.2. Umowy międzynarodowe | |
1.3. Źródła prawa europejskiego | |
1.4. Ustawy | |
1.5. Akty wykonawcze do ustaw | |
a) rozporządzenia | |
b) akty prawa miejscowego | |
2. Akty prawa wewnętrznego | |
3. Zwyczaj i prawo zwyczajowe | |
4. Publikacja aktów normatywnych | |
Część druga | |
Ustrój administracji publicznej | |
ROZDZIAŁ 5 | |
Administracja publiczna jako przedmiot badań nauki prawa administracyjnego | |
1. Administracja w ujęciu podmiotowym (organicznym) i funkcjonalnym | |
2. Cechy specyficzne administracji publicznej | |
3. Administracja publiczna jako organizacja formalna | |
4. Administracja publiczna jako instytucja | |
5. Administracja publiczna jako podmiot prawa | |
ROZDZIAŁ 6 | |
Administracja publiczna w ramach państwa i społeczeństwa | |
1. Miejsce administracji publicznej w ramach władzy wykonawczej | |
2. Administracja publiczna a system polityczny | |
2.1. System polityczny a struktury administracyjne | |
- Rada Ministrów jako organ o charakterze politycznym | |
2.2. System polityczny a cele i zadania administracji publicznej | |
- zagadnienie neutralności politycznej administracji | |
3. Administracja publiczna a system gospodarczy | |
4. Administracja publiczna a społeczeństwo | |
5. Funkcje administracji publicznej | |
6. Zadania administracji publicznej | |
ROZDZIAŁ 7 | |
Przestrzenna struktura administracji publicznej. Podziały terytorialne | |
ROZDZIAŁ 8 | |
Struktura organizacyjna administracji publicznej | |
1. Pojęcia podstawowe | |
2. Podziały wewnętrzne administracji publicznej | |
3. Relacje między podmiotami administracji publicznej: nadzór, kontrola, koordynacja, kierownictwo, współdziałanie | |
4. Układ władzy wewnątrz administracji publicznej: centralizacja i decentralizacja, koncentracja i dekoncentracja, zespolenie administracji terenowej | |
5. Projektowanie i doskonalenie struktury administracji publicznej | |
- konstytucyjne i prakseologiczne uwarunkowania struktur organizacyjnych administracji publicznej | |
ROZDZIAŁ 9 | |
Rodzaje jednostek organizacyjnych w systemie administracji publicznej | |
1. Jednostki organizacyjne administracji rządowej (organy administracji, agencje) | |
2. Samorządy | |
2.1. Samorząd lokalny | |
2.2. Samorząd regionalny | |
2.3. Samorządy zawodów zaufania publicznego | |
2.4. Inne samorządy | |
3. Zakład administracyjny | |
4. Nietypowe podmioty administrujące, m. in. Narodowy Bank Polski, fundacje prawa publicznego | |
5. Podmioty prawa prywatnego wykonujące funkcje zlecone | |
ROZDZIAŁ 10 | |
Pracownicy administracji publicznej | |
1. Polityka kadrowa w administracji | |
2. Drogi naboru funkcjonariuszy publicznych | |
3. Status prawny urzędników | |
4. Kształcenie urzędników | |
5. Systemy motywacyjne | |
6. Sterowanie stosunkami pracowniczymi | |
ROZDZIAŁ 11 | |
Zasoby materialne administracji publicznej | |
1. Własność Skarbu państwa – koncepcja trwałego zarządu | |
2. Własność samorządowa – zagadnienia komunalizacji mienia państwowego | |
3. Nabywanie własności przez organy administracji publicznej (nacjonalizacja, wywłaszczenia) | |
Część trzecia | |
Stosowanie prawa administracyjnego | |
ROZDZIAŁ 12 | |
Procesy informacyjno-decyzyjne w administracji publicznej | |
1. Formy i metody zbierania informacji przez administrację | |
2. Podejmowanie rozstrzygnięć przez administrację publiczną | |
3. Cykl działań zorganizowanych | |
4. Działania złożone (ciągi działań) | |
5. Polityka administracyjna | |
ROZDZIAŁ 13 | |
Stosunek prawnoadministracyjny | |
1. Pojęcie stosunku prawnoadministracyjnego oraz pojęcia podobne (sytuacja prawnoadministracyjna) | |
2. Podmiot administrowany jako strona stosunku prawnoadministracyjnego | |
3. Rodzaje stosunków prawnoadministracyjnych | |
ROZDZIAŁ 14 | |
Prawne formy działania administracji | |
ROZDZIAŁ 15 | |
Stosowanie prawa administracyjnego w sprawach indywidualnych | |
1. Administracyjny typ stosowania prawa | |
2. Etapy procesu stosowania prawa administracyjnego | |
2.1. Ustalanie stanu faktycznego sprawy – zasady postępowania dowodowego | |
2.2. Ustalanie obowiązujących norm | |
a) zagadnienia obowiązywania oraz stosowania przepisów prawa administracyjnego | |
b) wykładnia prawa administracyjnego | |
c) znaczenie orzecznictwa sądowego dla stosowania prawa administracyjnego: | |
- uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego | |
- wyroki sądów administracyjnych | |
d) znaczenie niewiążących norm prawa europejskiego dla stosowania prawa administracyjnego | |
2.3. Subsumpcja i podejmowanie rozstrzygnięć | |
3. Dyskrecjonalna władza administracji | |
3.1. Zagadnienie swobodnej oceny dowodów | |
3.2. Uznanie administracyjne | |
4. Skutki podjęcia rozstrzygnięcia | |
4.1. Skuteczność rozstrzygnięcia | |
4.2. Egzekucja rozstrzygnięcia | |
5. Alternatywne metody rozwiązywania sporów | |
ROZDZIAŁ 16 | |
Odpowiedzialność w prawie administracyjnym | |
1. Odpowiedzialność administracji publicznej | |
2. Odpowiedzialność funkcjonariuszy administracji publicznej | |
Literatura | |