POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce omówiono problemy psychologiczne pojawiające się w związku z podwójnym kryzysem w rodzinie – rozstania rodziców oraz ich rywalizacji o uregulowanie na drodze prawnej kwestii związanych z udziałem w wychowaniu dzieci. Analizie poddano współczesną literaturę przedmiotu ze wskazaniem podstaw prawnych. Autorka przedstawia m.in. własne badania dotyczące dyspozycji psychicznych, które mają istotne znaczenie dla kompetencji wychowawczych rodziców, w tym ich umiejętności uchronienia dziecka przed negatywnymi konsekwencjami rozstania i zaadaptowania się do nowej, trudnej psychologicznie sytuacji, w jakiej się znalazło.
Najszerzej rozwinięte zostały tematy, które w ostatnim okresie są przedmiotem szczególnych kontrowersji w odniesieniu do regulacji formalnoprawnych sytuacji dziecka po rozstaniu tych rodziców, którzy mają rozbieżne wizje wychowania dzieci i własnego w nim udziału – alienacja rodzicielska oraz piecza (opieka) naprzemienna.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla adwokatów, sędziów, prokuratorów, biegłych psychologów, pedagogów i psychiatrów opiniujących w sprawach rodzinnych i opiekuńczych oraz specjalistów pracujących z rodziną w kryzysie związanym z rozstaniem rodziców. Będzie również cennym źródłem wiedzy dla rodziców ubiegających się o aktywne sprawowanie pieczy nad dzieckiem po rozstaniu.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-374-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów ........................................................................................................... | 11 |
Wprowadzenie do drugiego wydania ..................................................................... | 13 |
Wprowadzenie do pierwszego wydania ................................................................. | 17 |
CZĘŚĆ PIERWSZA | |
Rozdział I. Rywalizacja o dziecko w kontekście psychologii rodziny ............. | 25 |
1. Definicja rodziny, struktura rodziny i jej funkcje ............................................. | 25 |
2. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny ............................................ | 29 |
3. Więzi uczuciowe w rodzinie ................................................................................ | 34 |
4. Płeć rodziców a rozwój i wychowanie dziecka .................................................. | 37 |
Rozdział II. Regulacje prawne dotyczące władzy rodzicielskiej ....................... | 42 |
1. Przedmiot i zakres opinii psychologicznej ......................................................... | 42 |
2. Podstawowe pojęcia związane z władzą rodzicielską ....................................... | 45 |
3. Rozstrzygnięcia o władzy rodzicielskiej w wyroku rozwodowym oraz zmiany w zakresie jej sprawowania ..................... | 51 |
4. Utrzymywanie kontaktów z dzieckiem .............................................................. | 60 |
Rozdział III. Rozbicie rodziny ................................................................................ | 68 |
1. Przyczyny rozbicia, podstawowe przejawy i adaptacja do sytuacji kryzysu ... | 69 |
2. Objawy obserwowane u rodziców ...................................................................... | 77 |
3. Objawy obserwowane u dzieci ............................................................................ | 81 |
4. Zaburzenia relacji między rodzicami a dziećmi ................................................ | 87 |
5. Skutki angażowania dziecka w konflikt .............................................................. | 89 |
Rozdział IV. Kompetencje wychowawcze .............................................................. | 110 |
1. Wychowanie – charakterystyka procesu ............................................................ | 110 |
2. Wychowanie w rodzinie – funkcje, style wychowania i postawy wychowawcze ........................ | 112 |
3. Definicja i metody oceny kompetencji wychowawczych ................................. | 119 |
4. Kompetencje wychowawcze w literaturze prawniczej ...................................... | 122 |
5. Piecza naprzemienna a rywalizacja o opiekę nad dzieckiem .......................... | 127 |
Rozdział V. Diagnozowanie osobowości rodziców w sprawach opiekuńczych ....................... | 135 |
1. Osobowość i dyspozycje psychiczne, dojrzałość psychiczna i społeczna ...... | 135 |
2. Narzędzia badawcze stosowane w diagnozowaniu osobowości rodziców występujących w sprawach opiekuńczych ............ | 138 |
3. Uwarunkowania osobowościowe rodziców rywalizujących o przejęcie opieki nad dziećmi – przegląd badań .......... | 142 |
4. Osobowość rodziców a rozwój psychiczny ich dzieci w świetle badań empirycznych ................ | 152 |
CZĘŚĆ DRUGA | |
Rozdział VI. Co decyduje o kompetencjach wychowawczych? Metodologia badań własnych ........ | 163 |
1. Cel pracy i pytania badawcze ............................................................................... | 163 |
2. Hipotezy badawcze ................................................................................................ | 165 |
3. Operacjonalizacja zmiennych .............................................................................. | 168 |
4. Badana grupa ......................................................................................................... | 169 |
5. Narzędzia badawcze .............................................................................................. | 175 |
5.1. Test Rorschacha ............................................................................................. | 175 |
5.1.1. Przyczyny wyboru testu jako narzędzia do badania osobowości rodziców rywalizujących o przejęcie opieki ................ | 175 |
5.1.2. Podstawowe założenia testu ............................................................. | 178 |
5.2. Skala pomiaru behawioralnych wskaźników kompetencji wychowawczych rodziców (własnego autorstwa) .................... | 184 |
6. Procedura badawcza ............................................................................................. | 189 |
7. Przebieg badań ....................................................................................................... | 190 |
Rozdział VII. Zasoby psychiczne i braki w zakresie kompetencji wychowawczych .................. | 191 |
1. Dyspozycje psychiczne wyróżniające badaną grupę ........................................ | 191 |
1.1. Podstawowa struktura psychiczna .............................................................. | 192 |
1.2. Procesy poznawcze ....................................................................................... | 195 |
1.3. Procesy emocjonalne .................................................................................... | 199 |
1.4. Obraz własnej osoby ..................................................................................... | 203 |
1.5. Postawa wobec otoczenia ............................................................................. | 206 |
1.6. Dojrzałość psychiczna i społeczna .............................................................. | 208 |
2. Kompetencje wychowawcze specyficzne dla badanej grupy ........................... | 211 |
3. Kształtowanie relacji dziecka z drugim opiekunem jako zjawisko wyróżniające badaną grupę .................. | 212 |
Rozdział VIII. Omówienie uzyskanych zależności ............................................. | 213 |
1. Dyspozycje psychiczne a kompetencje wychowawcze ..................................... | 213 |
1.1. Dyspozycje związane z podstawową strukturą psychiczną ..................... | 214 |
1.2. Dyspozycje związane z procesami poznawczymi ..................................... | 225 |
1.3. Dyspozycje związane z procesami emocjonalnymi .................................. | 240 |
1.4. Dyspozycje związane z obrazem własnej osoby ........................................ | 249 |
1.5. Dyspozycje związane z postawą wobec innych ......................................... | 253 |
1.6. Dyspozycje związane z dojrzałością psychiczną i społeczną .................. | 255 |
2. Dyspozycje psychiczne a kształtowanie relacji z byłym partnerem ............... | 256 |
2.1. Dyspozycje związane z podstawową strukturą psychiczną ..................... | 256 |
2.2. Dyspozycje związane z procesami poznawczymi ..................................... | 258 |
2.3. Dyspozycje związane z procesami emocjonalnymi .................................. | 261 |
2.4. Dyspozycje związane z obrazem własnej osoby ........................................ | 262 |
2.5. Dyspozycje związane z postawą wobec innych ......................................... | 263 |
2.6. Dyspozycje związane z dojrzałością psychiczną i społeczną .................. | 264 |
3. Kształtowanie relacji dziecka z byłym partnerem a kompetencje wychowawcze ............... | 264 |
4. Różnice między rodzicami rywalizującymi o udział w opiece nad dzieckiem w zależności od ich płci ............ | 267 |
4.1. Płeć badanych rodziców a ich dyspozycje psychiczne ............................. | 267 |
4.2. Płeć badanych rodziców a ich kompetencje wychowawcze .................... | 270 |
4.3. Płeć badanych rodziców a kształtowanie relacji dziecka z drugim opiekunem .................. | 270 |
Rozdział IX. Dyskusja na temat uzyskanych wyników ...................................... | 271 |
1. Charakterystyka osobowości i kompetencji wychowawczych rodziców rywalizujących o opiekę nad dziećmi ............... | 271 |
1.1. Dyspozycje psychiczne ................................................................................. | 271 |
1.2. Kompetencje wychowawcze i kształtowanie relacji dziecka z drugim opiekunem ................ | 278 |
2. Dyspozycje psychiczne a kompetencje wychowawcze ..................................... | 279 |
3. Kształtowanie relacji dziecka z byłym partnerem a kompetencje wychowawcze ................... | 294 |
4. Dyspozycje psychiczne a kształtowanie relacji dziecka z byłym partnerem ................... | 296 |
5. Płeć badanych rodziców a ich osobowość i kompetencje wychowawcze ...... | 300 |
Rozdział X. Wnioski końcowe ................................................................................. | 305 |
1. Uwagi ogólne ......................................................................................................... | 305 |
2. Konkluzje dotyczące wyników badań ................................................................. | 307 |
3. Sugestie dalszych badań ....................................................................................... | 312 |
4. Wnioski praktyczne ............................................................................................... | 315 |
Literatura cytowana ................................................................................................... | 317 |
Wykaz rycin ................................................................................................................ | 333 |
Wykaz tabel ................................................................................................................. | 335 |