Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi

-17%

Rozwód a rywalizacja o opiekę nad dziećmi

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

106,24  128,00

Format: pdf

Cena początkowa: 128,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 98,56 zł  


106,24

w tym VAT

W książce omówiono problemy psychologiczne pojawiające się w związku z podwójnym kryzysem w rodzinie – rozstania rodziców oraz ich rywalizacji o uregulowanie na drodze prawnej kwestii związanych z udziałem w wychowaniu dzieci. Analizie poddano współczesną literaturę przedmiotu ze wskazaniem podstaw prawnych. Autorka przedstawia m.in. własne badania dotyczące dyspozycji psychicznych, które mają istotne znaczenie dla kompetencji wychowawczych rodziców, w tym ich umiejętności uchronienia dziecka przed negatywnymi konsekwencjami rozstania i zaadaptowania się do nowej, trudnej psychologicznie sytuacji, w jakiej się znalazło.


Najszerzej rozwinięte zostały tematy, które w ostatnim okresie są przedmiotem szczególnych kontrowersji w odniesieniu do regulacji formalnoprawnych sytuacji dziecka po rozstaniu tych rodziców, którzy mają rozbieżne wizje wychowania dzieci i własnego w nim udziału – alienacja rodzicielska oraz piecza (opieka) naprzemienna.


Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla adwokatów, sędziów, prokuratorów, biegłych psychologów, pedagogów i psychiatrów opiniujących w sprawach rodzinnych i opiekuńczych oraz specjalistów pracujących z rodziną w kryzysie związanym z rozstaniem rodziców. Będzie również cennym źródłem wiedzy dla rodziców ubiegających się o aktywne sprawowanie pieczy nad dzieckiem po rozstaniu.


Rok wydania2019
Liczba stron340
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8187-374-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów ...........................................................................................................    11
   Wprowadzenie do drugiego wydania .....................................................................    13
   Wprowadzenie do pierwszego wydania .................................................................    17
   CZĘŚĆ PIERWSZA
   Rozdział I. Rywalizacja o dziecko w kontekście psychologii rodziny .............    25
   1. Definicja rodziny, struktura rodziny i jej funkcje .............................................    25
   2. Zmiany w funkcjonowaniu współczesnej rodziny ............................................    29
   3. Więzi uczuciowe w rodzinie ................................................................................    34
   4. Płeć rodziców a rozwój i wychowanie dziecka ..................................................    37
   Rozdział II. Regulacje prawne dotyczące władzy rodzicielskiej .......................    42
   1. Przedmiot i zakres opinii psychologicznej .........................................................    42
   2. Podstawowe pojęcia związane z władzą rodzicielską .......................................    45
   3. Rozstrzygnięcia o władzy rodzicielskiej w wyroku rozwodowym oraz zmiany w zakresie jej sprawowania .....................    51
   4. Utrzymywanie kontaktów z dzieckiem ..............................................................    60
   Rozdział III. Rozbicie rodziny ................................................................................    68
   1. Przyczyny rozbicia, podstawowe przejawy i adaptacja do sytuacji kryzysu ...    69
   2. Objawy obserwowane u rodziców ......................................................................    77
   3. Objawy obserwowane u dzieci ............................................................................    81
   4. Zaburzenia relacji między rodzicami a dziećmi ................................................    87
   5. Skutki angażowania dziecka w konflikt ..............................................................    89
   Rozdział IV. Kompetencje wychowawcze ..............................................................    110
   1. Wychowanie – charakterystyka procesu ............................................................    110
   2. Wychowanie w rodzinie – funkcje, style wychowania i postawy wychowawcze ........................    112
   3. Definicja i metody oceny kompetencji wychowawczych .................................    119
   4. Kompetencje wychowawcze w literaturze prawniczej ......................................    122
   5. Piecza naprzemienna a rywalizacja o opiekę nad dzieckiem ..........................    127
   Rozdział V. Diagnozowanie osobowości rodziców w sprawach opiekuńczych .......................    135
   1. Osobowość i dyspozycje psychiczne, dojrzałość psychiczna i społeczna ......    135
   2. Narzędzia badawcze stosowane w diagnozowaniu osobowości rodziców występujących w sprawach opiekuńczych ............    138
   3. Uwarunkowania osobowościowe rodziców rywalizujących o przejęcie opieki nad dziećmi – przegląd badań ..........    142
   4. Osobowość rodziców a rozwój psychiczny ich dzieci w świetle badań empirycznych ................    152
   CZĘŚĆ DRUGA
   Rozdział VI. Co decyduje o kompetencjach wychowawczych? Metodologia badań własnych ........    163
   1. Cel pracy i pytania badawcze ...............................................................................    163
   2. Hipotezy badawcze ................................................................................................    165
   3. Operacjonalizacja zmiennych ..............................................................................    168
   4. Badana grupa .........................................................................................................    169
   5. Narzędzia badawcze ..............................................................................................    175
   5.1. Test Rorschacha .............................................................................................    175
   5.1.1. Przyczyny wyboru testu jako narzędzia do badania osobowości rodziców rywalizujących o przejęcie opieki ................    175
   5.1.2. Podstawowe założenia testu .............................................................    178
   5.2. Skala pomiaru behawioralnych wskaźników kompetencji wychowawczych rodziców (własnego autorstwa) ....................    184
   6. Procedura badawcza .............................................................................................    189
   7. Przebieg badań .......................................................................................................    190
   Rozdział VII. Zasoby psychiczne i braki w zakresie kompetencji wychowawczych ..................    191
   1. Dyspozycje psychiczne wyróżniające badaną grupę ........................................    191
   1.1. Podstawowa struktura psychiczna ..............................................................    192
   1.2. Procesy poznawcze .......................................................................................    195
   1.3. Procesy emocjonalne ....................................................................................    199
   1.4. Obraz własnej osoby .....................................................................................    203
   1.5. Postawa wobec otoczenia .............................................................................    206
   1.6. Dojrzałość psychiczna i społeczna ..............................................................    208
   2. Kompetencje wychowawcze specyficzne dla badanej grupy ...........................    211
   3. Kształtowanie relacji dziecka z drugim opiekunem jako zjawisko wyróżniające badaną grupę ..................    212
   Rozdział VIII. Omówienie uzyskanych zależności .............................................    213
   1. Dyspozycje psychiczne a kompetencje wychowawcze .....................................    213
   1.1. Dyspozycje związane z podstawową strukturą psychiczną .....................    214
   1.2. Dyspozycje związane z procesami poznawczymi .....................................    225
   1.3. Dyspozycje związane z procesami emocjonalnymi ..................................    240
   1.4. Dyspozycje związane z obrazem własnej osoby ........................................    249
   1.5. Dyspozycje związane z postawą wobec innych .........................................    253
   1.6. Dyspozycje związane z dojrzałością psychiczną i społeczną ..................    255
   2. Dyspozycje psychiczne a kształtowanie relacji z byłym partnerem ...............    256
   2.1. Dyspozycje związane z podstawową strukturą psychiczną .....................    256
   2.2. Dyspozycje związane z procesami poznawczymi .....................................    258
   2.3. Dyspozycje związane z procesami emocjonalnymi ..................................    261
   2.4. Dyspozycje związane z obrazem własnej osoby ........................................    262
   2.5. Dyspozycje związane z postawą wobec innych .........................................    263
   2.6. Dyspozycje związane z dojrzałością psychiczną i społeczną ..................    264
   3. Kształtowanie relacji dziecka z byłym partnerem a kompetencje wychowawcze ...............    264
   4. Różnice między rodzicami rywalizującymi o udział w opiece nad dzieckiem w zależności od ich płci ............    267
   4.1. Płeć badanych rodziców a ich dyspozycje psychiczne .............................    267
   4.2. Płeć badanych rodziców a ich kompetencje wychowawcze ....................    270
   4.3. Płeć badanych rodziców a kształtowanie relacji dziecka z drugim opiekunem ..................    270
   Rozdział IX. Dyskusja na temat uzyskanych wyników ......................................    271
   1. Charakterystyka osobowości i kompetencji wychowawczych rodziców rywalizujących o opiekę nad dziećmi ...............    271
   1.1. Dyspozycje psychiczne .................................................................................    271
   1.2. Kompetencje wychowawcze i kształtowanie relacji dziecka z drugim opiekunem ................    278
   2. Dyspozycje psychiczne a kompetencje wychowawcze .....................................    279
   3. Kształtowanie relacji dziecka z byłym partnerem a kompetencje wychowawcze ...................    294
   4. Dyspozycje psychiczne a kształtowanie relacji dziecka z byłym partnerem ...................    296
   5. Płeć badanych rodziców a ich osobowość i kompetencje wychowawcze ......    300
   Rozdział X. Wnioski końcowe .................................................................................    305
   1. Uwagi ogólne .........................................................................................................    305
   2. Konkluzje dotyczące wyników badań .................................................................    307
   3. Sugestie dalszych badań .......................................................................................    312
   4. Wnioski praktyczne ...............................................................................................    315
   Literatura cytowana ...................................................................................................    317
   Wykaz rycin ................................................................................................................    333
   Wykaz tabel .................................................................................................................    335
RozwińZwiń