INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka prezentuje najważniejsze aspekty związane z wprowadzeniem i wdrażaniem nowego ustroju szkolnego, w szczególności zadania dyrektorów szkół i organów prowadzących. W pracy ukazano nie tylko proces związany z dostosowaniem sieci szkół do nowego ustroju szkolnego, lecz także dokonano analizy porównawczej nowych przepisów z dotychczasowymi rozwiązaniami. Dzięki temu czytelnik zdobędzie informacje, w jakim zakresie dany obszar kompetencji lub obowiązków uległ modyfikacji, na co zwrócić szczególną uwagę oraz czego należy unikać. W publikacji przedstawiono m.in. takie zagadnienia, jak:
tworzenie i likwidacja publicznych szkół i placówek,
przekazywanie szkół publicznych do prowadzenia podmiotom prywatnym,
kształcenie specjalne,
kształcenie zawodowe,
sporządzanie arkuszy organizacji szkół i przedszkoli oraz aneksów do tych arkuszy,
zasady powierzania stanowisk kierowniczych w szkołach i placówkach,
doradztwo zawodowe,
wydawanie zezwoleń na prowadzenie szkół i placówek publicznych.
Ponadto opracowanie zostało wzbogacone o rozstrzygnięcia organów nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, orzeczenia sądów, opinie i stanowiska. Adresaci:Książka przeznaczona jest dla dyrektorów i nauczycieli wszystkich typów szkół, pracowników organów samorządowych oraz działów kadr w szkołach.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-204-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 13 |
Rozdział I | |
Zagadnienia ogólne | str. | 15 |
1. Geneza zmian | str. | 15 |
2. Główne założenia zmian | str. | 16 |
3. Dostosowanie sieci szkół do nowego ustroju szkolnego | str. | 17 |
4. Zmiana uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego | str. | 31 |
5. Wskazanie uczniom niektórych klas możliwości kształcenia w innej szkole | str. | 33 |
6. Sytuacja niepromowanych uczniów szkół podlegających przekształceniu | str. | 37 |
Rozdział II | |
Charakterystyka rozwiązań szczegółowych | str. | 51 |
1. Przekształcanie szkół podstawowych | str. | 51 |
2. Wygaszenie kształcenia w gimnazjum | str. | 56 |
3. Przekształcenie zespołu szkół, w skład którego wchodzi jedynie szkoła podstawowa i gimnazjum | str. | 59 |
4. Przekształcenie liceum ogólnokształcącego | str. | 59 |
5. Przekształcenie technikum | str. | 61 |
6. Przekształcenie zasadniczej szkoły zawodowej | str. | 62 |
7. Przekształcenie zespołu szkół, w skład którego wchodzi jedynie gimnazjum i liceum ogólnokształcące lub gimnazjum i technikum | str. | 64 |
8. Przekształcenie zespołu szkół, w skład którego wchodzi jedynie zasadnicza szkoła zawodowa i gimnazjum | str. | 65 |
9. Przekształcenie szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy | str. | 66 |
10. Przekształcenie szkoły policealnej | str. | 67 |
11. Uchwały o przekształceniu - aktami założycielskimi szkół | str. | 67 |
12. Szkoła branżowa II stopnia | str. | 68 |
Rozdział III | |
Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w latach 2017-2020 | str. | 69 |
1. Zagadnienia ogólne | str. | 69 |
2. Nauczyciele gimnazjum w okresie reformy ustroju szkolnego | str. | 70 |
3. Pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w gimnazjum w okresie reformy ustroju szkolnego | str. | 78 |
4. Pracownicy gimnazjum przekształcanego lub włączanego do szkoły innego typu | str. | 85 |
5. Nauczyciele i pracownicy innych szkół przekształcanych z mocy prawa | str. | 88 |
5.1. Nauczyciele i pracownicy szkół podstawowych | str. | 88 |
5.2. Nauczyciele i pracownicy liceum ogólnokształcącego | str. | 90 |
5.3. Nauczyciele i pracownicy czteroletniego technikum | str. | 90 |
5.4. Nauczyciele i pracownicy zasadniczych szkół zawodowych | str. | 91 |
5.5. Nauczyciele i pracownicy szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy | str. | 91 |
5.6. Nauczyciele i pracownicy szkoły policealnej | str. | 92 |
5.7. Nauczyciele i pracownicy zespołów przekształcanych w ośmioletnie szkoły podstawowe | str. | 92 |
5.8. Nauczyciele i pracownicy zespołów przekształcanych w czteroletnie licea ogólnokształcące lub pięcioletnie technika | str. | 93 |
5.9. Nauczyciele i pracownicy zespołów przekształcanych w branżowe szkoły I stopnia | str. | 94 |
6. Rozwiązania szczególne w okresie reformy | str. | 94 |
6.1. Przeniesienie nauczyciela | str. | 94 |
6.2. Uzupełnienie etatu | str. | 97 |
6.3. Liczba uczniów na etat specjalisty | str. | 99 |
6.4. Zgoda na podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia przez nauczycieli | str. | 101 |
6.5. Praca w godzinach ponadwymiarowych | str. | 103 |
6.6. Informacja o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli. Pierwszeństwo w zatrudnieniu | str. | 104 |
6.7. Prawo do przejścia na emeryturę na zasadach określonych w art. 88 KN | str. | 105 |
Rozdział IV | |
Prawo oświatowe - zakres regulacji | str. | 109 |
1. Uwagi ogólne | str. | 109 |
2. Nowe typy szkół | str. | 111 |
3. Nowe poziomy wykształcenia | str. | 115 |
Rozdział V | |
Zadania organów prowadzących - analiza porównawcza | str. | 123 |
Rozdział VI | |
Przekazywanie szkół publicznych do prowadzenia innym podmiotom | str. | 131 |
1. Przekazywanie szkół według dotychczasowych regulacji | str. | 131 |
2. Przekazywanie szkoły na podstawie Prawa oświatowego | str. | 132 |
3. Szkoły przekazane w uregulowaniach przejściowych | str. | 137 |
4. Przekazanie informacji o przekazanej szkole w systemie informacji oświatowej | str. | 140 |
Rozdział VII | |
Kształcenie specjalne | str. | 141 |
1. Zmiany doprecyzowujące | str. | 141 |
2. Szkoły podstawowe w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii | str. | 142 |
3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka | str. | 143 |
4. Sposób zapewnienia kształcenia specjalnego | str. | 149 |
Rozdział VIII | |
Kształcenie zawodowe | str. | 155 |
1. Podstawa programowa kształcenia w zawodach | str. | 158 |
2. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego | str. | 163 |
3. Branżowa szkoła II stopnia | str. | 167 |
Rozdział IX | |
Arkusze organizacji szkół i przedszkoli | str. | 169 |
1. Uwagi ogólne | str. | 169 |
2. Ramowe plany nauczania | str. | 181 |
3. Dokonywanie zmian w arkuszu. Kompetencje do tworzenia arkusza | str. | 193 |
Rozdział X | |
Status dyrektora szkoły. Zasady powierzania stanowisk kierowniczych | str. | 197 |
1. Dyrektorzy dotychczasowych gimnazjów | str. | 198 |
1.1. Dyrektor wygaszanego gimnazjum | str. | 198 |
1.2. Dyrektor gimnazjum przekształcanego w szkołę podstawową | str. | 199 |
1.3. Dyrektor gimnazjum włączanego do szkoły podstawowej | str. | 200 |
1.4. Dyrektor gimnazjum przekształcanego w liceum ogólnokształcące, technikum lub branżową szkołę I stopnia | str. | 202 |
1.5. Dyrektor gimnazjum włączanego do liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżowej szkoły I stopnia | str. | 203 |
1.6. Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej | str. | 204 |
1.7. Dyrektorzy dotychczasowych zespołów szkół | str. | 205 |
2. Powierzanie stanowisk dyrektora | str. | 206 |
3. Powierzenie stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych | str. | 208 |
4. Odwołanie ze stanowiska kierowniczego | str. | 208 |
Rozdział XI | |
Tworzenie i likwidacja publicznych szkół i placówek | str. | 211 |
1. Tworzenie publicznych szkół i placówek | str. | 211 |
2. Likwidacja publicznych szkół i placówek | str. | 218 |
3. Przekształcanie oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych | str. | 222 |
Rozdział XII | |
Doradztwo zawodowe | str. | 229 |
Rozdział XIII | |
Internaty | str. | 231 |
Rozdział XIV | |
Ewidencja szkół i placówek niepublicznych | str. | 239 |
1. Zakres wprowadzonych zmian | str. | 239 |
2. Uregulowania przejściowe | str. | 245 |
Rozdział XV | |
Zezwolenie na prowadzenie szkół i placówek publicznych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego | str. | 247 |
1. Zakładanie szkół i placówek w świetle nowych regulacji | str. | 247 |
2. Uregulowania przejściowe w zakresie zakładania trzyletnich liceów ogólnokształcących i czteroletnich techników | str. | 248 |
3. Likwidacja szkoły lub placówki publicznej | str. | 254 |
Rozdział XVI | |
Organizacja oddziałów przygotowawczych | str. | 255 |
Rozdział XVII | |
Dotacje dla publicznych i niepublicznych szkół podlegających stopniowemu wygaszeniu | str. | 259 |