POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Autorzy podręcznika prezentują w nim wybrane istotne kierunki i tendencje w naukach o organizacji i zarządzaniu, które są powszechnie znane w Europie i Stanach Zjednoczonych, a z którymi polski czytelnik do tej pory miał ograniczony kontakt. Głównymi obszarami tematycznymi publikacji są:
współczesny kontekst organizowania - organizacja w relacjach z otoczeniem,
różnorodność świata organizacji - metafory i archetypy,
społeczne i techniczne elementy organizacji - powiązania i ewolucja,
współczesne trendy w zarządzaniu - teoria i praktyka,
badania współczesnych organizacji - wybrane metody i ich implikacje.
Wszystkie zawarte w podręczniku rozdziały mają jednolity układ. Otwierają je studia przypadków (w większości pochodzące z oryginalnych badań autorów), które stanowią ilustrację przedstawionych teorii i ułatwiają ich zrozumienie. Każdy rozdział zawiera także listę definicji podstawowych pojęć, a zakończony jest pytaniami, które mogą być wykorzystane w dyskusji na zajęciach.
Adresaci:
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów studiów II stopnia (magisterskich) nauk ekonomicznych i zarządzania. Może być wykorzystany jako literatura podstawowa do kompletnego kursu składającego się z wykładu i konwersatorium lub ćwiczeń.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 672 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8952-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | str. | 13 |
Monika Kostera, Beata Glinka | |
Część I. Współczesny kontekst organizowania - organizacja w relacjach z otoczeniem | str. | 27 |
1. Organizacja w środowisku międzynarodowym. Zarys teoretyczno-instytucjonalny | str. | 29 |
Martyna Śliwa | |
Opis przypadku | str. | 29 |
Podstawowe pojęcia | str. | 31 |
Zarys historyczno-teoretyczny | str. | 32 |
Teorie wymiany międzynarodowej | str. | 32 |
Teorie związane z międzynarodową działalnością firm | str. | 35 |
Inwestycje zagraniczne | str. | 37 |
Otoczenie instytucjonalne organizacji | str. | 39 |
Uwagi końcowe | str. | 43 |
2. Ponadnarodowi normodawcy i biznes | str. | 46 |
Przemysław Hensel | |
Opis przypadku - IATA, EASA i standardy bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej | str. | 46 |
Podstawowe pojęcia | str. | 47 |
Wstęp | str. | 48 |
Geneza nazwy | str. | 50 |
Przyczyny powstawania ponadnarodowych normodawców | str. | 50 |
Mechanizmy oddziaływania na biznes | str. | 53 |
Typy ponadnarodowych regulatorów | str. | 56 |
Problemy związane z istnieniem ponadnarodowych normodawców | str. | 59 |
3. Kultura i organizacje. Perspektywa antropologiczna | str. | 63 |
Paweł Krzyworzeka | |
Opis przypadku | str. | 63 |
Podstawowe pojęcia | str. | 64 |
Kultura - definicje i pojęcia | str. | 65 |
Etnografia | str. | 66 |
Kultura i organizacje - rys historyczny | str. | 69 |
Krytyka postkolonialna | str. | 71 |
Otwarcie kulturowej kapsuły | str. | 71 |
4. Koncepcja klasy kreatywnej Richarda Floridy - nowa rzeczywistość współczesnych organizacji | str. | 79 |
Magdalena Miedzianowska | |
Opis przypadku: Księży Młyn - osiedle kreatywne | str. | 79 |
Podstawowe pojęcia | str. | 81 |
Pojęcie klasy kreatywnej. Talent, Tolerancja, Technologia | str. | 82 |
Znaczenie klasy kreatywnej dla firm | str. | 86 |
Co motywuje klasę kreatywną do pracy? | str. | 91 |
Art_Inkubator jako miejsce przyciągające klasę kreatywną | str. | 92 |
5. Społeczna odpowiedzialność organizacji | str. | 95 |
Ewa Filipp | |
Opis przypadku | str. | 95 |
Podstawowe pojęcia | str. | 97 |
Społeczna odpowiedzialność biznesu - rys historyczny | str. | 98 |
Analiza przypadku firmy, która postrzega odpowiedzialność przede wszystkim jako sposób zarządzania | str. | 102 |
6. Ekologiczny kontekst zarządzania | str. | 114 |
Marcin Żemigała | |
Opis przypadku - The Body Shop | str. | 114 |
Podstawowe pojęcia | str. | 117 |
Geneza zarządzania środowiskowego | str. | 118 |
Fundament zarządzania środowiskowego | str. | 120 |
Systemy zarządzania środowiskowego | str. | 123 |
Narzędzia wspomagające zarządzanie środowiskowe | str. | 130 |
Uwagi końcowe | str. | 135 |
7. Wykorzystanie teorii corporate governance w korporacjach | str. | 138 |
Igor Postuła | |
Opis przypadku | str. | 138 |
Podstawowe pojęcia | str. | 141 |
Pojęcie corporate governance | str. | 142 |
Główne teorie | str. | 144 |
Rys historyczny | str. | 146 |
Analiza przypadku | str. | 147 |
Część II. Różnorodność świata organizacji - metafory i archetypy | str. | 153 |
8. Archetypy, opowieści archetypiczne i metafory | str. | 155 |
Monika Kostera | |
Opis przypadku | str. | 155 |
Podstawowe pojęcia | str. | 156 |
Archetypy a organizacje | str. | 157 |
Opowieść archetypiczna | str. | 162 |
Metafory | str. | 165 |
9. Sektor publiczny - specyfika i metody zarządzania | str. | 171 |
Przemysław Hensel | |
Opis przypadku - e-Government w Korei Południowej | str. | 171 |
Podstawowe pojęcia | str. | 172 |
Specyfika zarządzania publicznego | str. | 173 |
Hierarchie, rynki i sieci - podejścia do zarządzania publicznego | str. | 174 |
e-Government | str. | 183 |
Podsumowanie | str. | 185 |
10. Metafory organizacji publicznej | str. | 189 |
Roman Batko | |
Opis przypadku: biurokracja a komunikacja z obywatelem w polskich organizacjach publicznych | str. | 189 |
Podstawowe pojęcia | str. | 190 |
Wstęp | str. | 191 |
Golem | str. | 193 |
Awatar | str. | 195 |
Midas | str. | 198 |
Złoty Cielec | str. | 203 |
Podsumowanie | str. | 205 |
11. Gmina jako organizacja - zarządzanie gminą | str. | 211 |
Jacek Pasieczny | |
Opis przypadku | str. | 211 |
Podstawowe pojęcia | str. | 214 |
Główne teorie | str. | 215 |
Rys historyczny | str. | 221 |
Analiza przypadku | str. | 223 |
12. Zarządzanie mediami - aspekty teoretyczne i praktyczne | str. | 227 |
Bogusław Nierenberg | |
Opis przypadków - media komercyjne versus publiczne, czyli o kłopotach z misją | str. | 227 |
Zarządzanie mediami - pojęcia podstawowe | str. | 229 |
Podsumowanie | str. | 237 |
13. Kwestie praktyczne zarządzania w kontekście wielonarodowym. Perspektywa firmy i jej interesariuszy | str. | 240 |
Martyna Śliwa | |
Opis przypadku | str. | 240 |
Podstawowe pojęcia | str. | 242 |
Badania i rozwój | str. | 242 |
Marketing międzynarodowy | str. | 243 |
Zarządzanie łańcuchem logistycznym | str. | 245 |
Operacje międzynarodowe w sektorze usług | str. | 246 |
Zarządzanie zasobami ludzkimi w kontekście firm wielonarodowych | str. | 248 |
Znaczenie różnic kulturowych | str. | 250 |
Aspekty zarządzania finansowego w firmach wielonarodowych | str. | 251 |
Standardy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej | str. | 253 |
Uwagi końcowe | str. | 254 |
14. Mikro- i małe przedsiębiorstwa - tworzenie, zarządzanie, rozwój | str. | 256 |
Beata Glinka | |
Studium przypadku | str. | 256 |
Podstawowe pojęcia i definicje | str. | 257 |
Mikro- i małe przedsiębiorstwa - wprowadzenie | str. | 258 |
Tworzenie i rozwój małych przedsiębiorstw - specyfika wyzwań | str. | 261 |
Wyzwania i dylematy zarządzania małymi przedsiębiorstwami | str. | 267 |
Podsumowanie | str. | 272 |
15. Fenomen przedsiębiorczości społecznej | str. | 277 |
Aneta Milczarczyk | |
Opis przypadku - walka o godne życie | str. | 277 |
Podstawowe pojęcia | str. | 279 |
Ambiwalentność przedsiębiorczości społecznej | str. | 280 |
Istota przedsiębiorczości społecznej | str. | 281 |
Narodziny przedsiębiorczości społecznej | str. | 283 |
Przedsiębiorczość społeczna w praktyce | str. | 285 |
Część III. Społeczne i techniczne elementy organizacji - powiązania i ewolucja | str. | 289 |
16. Nowe technologie w organizacjach | str. | 291 |
Jerzy Kociatkiewicz | |
Opis przypadku | str. | 291 |
Podstawowe pojęcia | str. | 292 |
Wstęp | str. | 293 |
Rys historyczny | str. | 293 |
Główne teorie | str. | 297 |
Analiza przypadku | str. | 301 |
17. Struktury i projektowanie organizacji | str. | 305 |
Beata Glinka, Przemysław Hensel | |
Opis przypadku | str. | 305 |
Podstawowe pojęcia | str. | 307 |
Wprowadzenie- potrzeba tworzenia struktur | str. | 308 |
Ewolucja podejścia do struktur i projektowania | str. | 310 |
Podsumowanie | str. | 321 |
18. Różnorodność kulturowa współczesnych organizacji | str. | 323 |
Beata Glinka, Monika Kostera, Agnieszka Brzozowska | |
Opis przypadku | str. | 323 |
Podstawowe pojęcia | str. | 326 |
Wstęp | str. | 327 |
Organizacje wielokulturowe - źródła i przejawy różnorodności kulturowej | str. | 327 |
Źródła różnorodności kulturowej | str. | 328 |
Zarządzanie organizacjami różnorodnymi kulturowo | str. | 333 |
Współczesne podejścia do różnorodności | str. | 336 |
Podsumowanie | str. | 339 |
19. Gender w organizacjach | str. | 343 |
Yga Kostrzewa | |
Opis przypadków | str. | 343 |
Podstawowe pojęcia | str. | 345 |
Od sufrażystek do gender mainstreamingu | str. | 348 |
Wprowadzanie teorii w praktykę | str. | 354 |
20. Duchowość w organizacji | str. | 361 |
Michał Izak | |
Opis przypadków | str. | 361 |
Podstawowe pojęcia | str. | 363 |
Wprowadzenie | str. | 364 |
Przejawy duchowości w organizacji | str. | 364 |
Zainteresowanie duchowością | str. | 366 |
Zdefiniować duchowość | str. | 366 |
Źródła i przyczyny | str. | 368 |
Przedstawienie głównych teorii | str. | 370 |
Analiza przypadków | str. | 375 |
21. Kompetencje przedsiębiorcze w tworzeniu i rozwijaniu organizacji | str. | 378 |
Svetlana Gudkova | |
Opis przypadku | str. | 378 |
Podstawowe pojęcia | str. | 379 |
Model kompetencji przedsiębiorczych | str. | 380 |
Analiza przypadku | str. | 390 |
Podsumowanie | str. | 393 |
Część IV. Współczesne trendy w zarządzaniu: teoria i praktyka | str. | 397 |
22. Zarządzanie na rynku doznań | str. | 399 |
Monika Kostera | |
Opis przypadku | str. | 399 |
Podstawowe pojęcia | str. | 400 |
Ewolucja zarządzania | str. | 401 |
Konsument na rynku doznań | str. | 406 |
Zarządzanie firmą na rynku doznań | str. | 408 |
Rynek doznań w praktyce | str. | 410 |
23. Współczesne koncepcje zarządzania strategicznego | str. | 414 |
Aleksandra Wąsowska | |
Opis przypadku | str. | 414 |
Podstawowe pojęcia | str. | 416 |
Strategia organizacji w perspektywie historycznej | str. | 417 |
Zarządzanie strategiczne - podstawowe wybory | str. | 420 |
Strategiczne odpowiedzi na wyzwania współczesności | str. | 424 |
Podsumowanie | str. | 430 |
24. Planowanie jako walka z niepewnością | str. | 433 |
Tomasz Szczerski | |
Opis przypadku | str. | 433 |
Podstawowe pojęcia | str. | 434 |
Planowanie | str. | 435 |
Luźne zasoby | str. | 437 |
Intersubiektywne modele mentalne (dominująca logika | str. | 439 |
Oswajanie niepewności | str. | 441 |
Strategiczna odpowiedź na słabe sygnały (weak signals | str. | 442 |
Omówienie przypadku w świetle zaprezentowanych teorii | str. | 444 |
25. Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi - zaangażowanie organizacyjne | str. | 447 |
Aleksandra Spik, Krzysztof Klincewicz | |
Opis przypadku | str. | 447 |
Podstawowe pojęcia | str. | 449 |
Wprowadzenie | str. | 450 |
Czym jest zaangażowanie organizacyjne i jak je mierzyć | str. | 451 |
Model zaangażowania organizacyjnego | str. | 452 |
Zaangażowanie organizacyjne - ewolucja koncepcji | str. | 454 |
Źródła zaangażowania organizacyjnego | str. | 456 |
Wpływ zaangażowania organizacyjnego na zachowania w organizacji | str. | 462 |
26. Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem | str. | 467 |
Sylwia Ciuk | |
Opis przypadku | str. | 467 |
Podstawowe pojęcia | str. | 468 |
Przywództwo a zmiana organizacyjna | str. | 469 |
Rys historyczny | str. | 469 |
Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem | str. | 471 |
Przywództwo a kultura organizacyjna | str. | 475 |
27. Marketing krytyczny | str. | 481 |
Jerzy Kociatkiewicz | |
Opis przypadku | str. | 481 |
Podstawowe pojęcia | str. | 482 |
Rys historyczny | str. | 483 |
Główne tematy | str. | 485 |
Analiza przypadku | str. | 489 |
28. Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy | str. | 493 |
Aleksander Chrostowski | |
Opis przypadku | str. | 493 |
Podstawowe pojęcia | str. | 495 |
Co to jest organizacja ucząca się? Cechy, warunki i zasady charakteryzujące uczące się organizacje | str. | 495 |
Projekty doradztwa naukowego jako podstawa uczenia się organizacji | str. | 502 |
Etapy tworzenia prac projektowych w doradztwie naukowym, związanych z uczeniem się | str. | 503 |
29. Budowa i diagnoza organizacji uczących się | str. | 509 |
Adrianna Jaskanis | |
Opis przypadku - UBuild | str. | 509 |
Podstawowe pojęcia | str. | 510 |
Wprowadzenie | str. | 511 |
Typy i poziomy uczenia się | str. | 512 |
Organizacja ucząca się a organizacyjne uczenie się | str. | 514 |
Rezultaty procesu uczenia się | str. | 515 |
Narzędzia diagnostyczne organizacji uczących się | str. | 516 |
Imperatywy działania organizacji uczącej się | str. | 521 |
Wykorzystanie Kwestionariusza Wymiarów Organizacji Uczącej się we współczesnych organizacjach | str. | 523 |
30. Rachunkowość jako system informacyjny wspomagający zarządzanie | str. | 526 |
Jan Turyna | |
Opis przypadku | str. | 526 |
Podstawowe pojęcia | str. | 528 |
Pojęcie i struktura systemu informacyjnego | str. | 529 |
Pojęcie i zakres współczesnej rachunkowości | str. | 533 |
Potrzeby informacyjne menedżerów w zarządzaniu | str. | 537 |
Rachunkowość jako system informacyjny w przedsiębiorstwie | str. | 540 |
Podstawowe podsystemy informacyjne rachunkowości | str. | 544 |
Część V. Badanie współczesnych organizacji - wybrane metody i ich implikacje | str. | 549 |
31. Zarządzanie zmianą i badanie wartości organizacji z użyciem techniki siatki repertuaru | str. | 551 |
Dorota Joanna Bourne | |
Opis przypadku | str. | 551 |
Podstawowe pojęcia | str. | 554 |
Wędrówki zarządzania zmianą po świecie | str. | 555 |
Badania wartości i pojęć osobistych w organizacjach | str. | 558 |
Zarządzanie zmianą w General Motors | str. | 559 |
32. Teoria aktora-sieci (Actor-Network Theory) | str. | 564 |
Agnieszka Postuła | |
Opis przypadku | str. | 564 |
Podstawowe pojęcia | str. | 567 |
Pojęcia i definicje | str. | 568 |
Główne teorie | str. | 570 |
Krótki rys historyczny | str. | 573 |
Jak zastosować ANT w badaniach organizacji | str. | 574 |
33. Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przedsiębiorczości | str. | 580 |
Beata Glinka, Svetlana Gudkova | |
Opis przypadku | str. | 580 |
Podstawowe pojęcia | str. | 581 |
Przedsiębiorczość | str. | 582 |
Różne metody badania przedsiębiorczości | str. | 584 |
Możliwości wykorzystania teorii ugruntowanej w badaniu przedsiębiorczości | str. | 588 |
Podsumowanie | str. | 596 |
34. Pouczające opowiadania o polu zawodowym i karierze | str. | 600 |
Katarzyna Wolanik Boström | |
Opis przypadku | str. | 600 |
Podstawowe pojęcia | str. | 601 |
Wychowawcze opowiadania | str. | 602 |
Opowieść paradygmatyczna | str. | 602 |
Pole, kapitał i gra dystynkcji | str. | 604 |
Pole naukowe - najlepiej profesor, nieco opozycyjny | str. | 605 |
Potyczki polowe i negatywny kapitał polityczny | str. | 608 |
Gra dystynkcji w polu medycznym | str. | 611 |
Rozwojowy menedżer w polu ekonomicznym | str. | 614 |
Podsumowanie | str. | 616 |
35. Podwójne czytanie rzeczywistości: wspieranie badań ilościowych badaniami jakościowymi | str. | 619 |
Bartosz Sławecki | |
Opis przypadku | str. | 619 |
Podstawowe pojęcia | str. | 620 |
Podłoże podziału na badania jakościowe i ilościowe | str. | 621 |
Łączenie badań ilościowych i jakościowych | str. | 624 |
Korzyści związane z łączeniem badań ilościowych i jakościowych | str. | 627 |
Łączenie badań jakościowych i ilościowych - analiza przypadku | str. | 629 |
36. Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym | str. | 636 |
Tomasz Ludwicki | |
Opis przypadku | str. | 636 |
Podstawowe pojęcia | str. | 638 |
Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym | str. | 638 |
Relacja klient-konsultant | str. | 639 |
Podsumowanie | str. | 649 |
Informacje o autorach | str. | 653 |
Indeks | str. | 663 |