Kryteria wyodrębniania prawa administracyjnego

-20%

Kryteria wyodrębniania prawa administracyjnego

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

68,00  85,00

Format: pdf

68,0085,00

cena zawiera podatek VAT

Prezentowana książka, stanowiąca studium z zakresu teorii prawa administracyjnego, jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem zagadnienia kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego.


Zawarte w monografii rozważania koncentrują się wokół próby udzielenia odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania:


jakie jest znaczenie naukowe i praktyczna przydatność konstrukcji teoretycznej kryterium wyodrębniania prawa administracyjnego;
jak przedstawia się dorobek nauki w tym zakresie oraz jakie są zalety i wady propagowanych dotychczas koncepcji kryteriów;
jakie dylematy towarzyszą dystynkcji prawa administracyjnego, a zwłaszcza w jaki sposób i jakiego wyróżnika tego prawa należy poszukiwać;
czy istnieje kategoria pojęciowa, która mogłaby pretendować do rangi kryterium wyodrębniania polskiego prawa administracyjnego we współczesnych realiach.
Autor prezentuje szeroką perspektywę omawianej problematyki i zainspirowany dotychczasową dyskusją na temat kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego, przedstawia na jej tle propozycję własnej koncepcji w postaci pojęcia służby publicznej.


Adresaci:


Książka przeznaczona jest w szczególności dla pracowników naukowych, prawników praktyków, doktorantów oraz studentów prawa i administracji. Poczynione w pracy ustalenia odnoszące się do fundamentalnych kwestii wskazania istoty i jurydycznej tożsamości prawa administracyjnego, a także jego granic, mogą okazać się przydatne zarówno w naukowym opracowywaniu instytucji prawa administracyjnego, jak i w rozstrzyganiu


problemów interpretacyjnych w praktyce tworzenia i stosowania prawa.


Liczba stron308
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-9993-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    7
  
  Przedmowa | str.    11
  
  Wstęp | str.    15
  
  Rozdział pierwszy
  Doniosłość wyznaczenia kryterium wyodrębniania i granic prawa administracyjnego | str.    35
  
  1. Uwagi ogólne | str.    35
  2. Obiektywne potrzeby odgraniczania i konsolidacji prawa administracyjnego. Specyfika systemu prawa administracyjnego oraz zjawiska uzasadniające poszukiwanie kryterium | str.    40
  2.1. "Pozioma" i "pionowa" rozległość, heterogeniczność oraz rozczłonkowanie prawa administracyjnego | str.    40
  2.2. Właściwości techniki legislacyjnej prawa administracyjnego. Brak części ogólnej i niekodyfikowalność | str.    50
  2.3. Multicentryczność systemu prawa | str.    62
  2.4. Interferencja i dyfuzja elementów różnych gałęzi prawa | str.    103
  3. Subiektywne potrzeby wyodrębniania prawa administracyjnego | str.    149
  3.1. Perspektywa prawodawcy | str.    152
  3.2. Perspektywa adresatów norm administracyjnoprawnych | str.    162
  3.3. Perspektywa nauki prawa administracyjnego | str.    182
  4. Podsumowanie | str.    192
  
  Rozdział drugi
  Doktrynalne koncepcje kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego | str.    194
  
  1. Uwagi wprowadzające | str.    194
  2. Kryteria oparte na czynnikach pozaaksjologicznych | str.    195
  3. Kryteria oparte na czynnikach aksjologicznych | str.    197
  4. Krytyka dotychczasowych teorii wyodrębniania prawa administracyjnego | str.    203
  
  Rozdział trzeci
  Dylematy dystynkcji prawa administracyjnego | str.    207
  
  1. Uwagi ogólne | str.    207
  2. Sposoby wyodrębniania prawa administracyjnego. Problem logicznego podziału systemu prawa | str.    211
  3. Wyodrębnianie prawa administracyjnego - kwestia poznania czy aprobaty? "Ideologizacja" problemu repartycji | str.    217
  4. Kryterium "praktyczne" czy teoretyczne? Problem tendencji legislacyjnych | str.    236
  5. Inne dylematy związane z przedmiotem dystynkcji | str.    249
  6. Wnioski | str.    255
  
  Rozdział czwarty
  "Służba publiczna" jako kryterium wyodrębniania prawa administracyjnego | str.    257
  
  1. Wprowadzenie - rola aksjologii prawa administracyjnego w procesach teoretycznego wyznaczania sfery tego prawa | str.    257
  2. Pojęcie służby publicznej | str.    263
  2.1. Uzasadnienie wyboru pojęcia. Definicja "służby publicznej" | str.    263
  2.2. Uwarunkowania aksjologiczne, przedmiotowe i podmiotowe "służby publicznej" | str.    265
  3. Prawo administracyjne jako "prawo służby publicznej" | str.    270
  4. Podsumowanie | str.    283
  
  Zakończenie | str.    287
  
  Literatura | str.    289
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia