INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Prezentowana książka, stanowiąca studium z zakresu teorii prawa administracyjnego, jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem zagadnienia kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego. Zawarte w monografii rozważania koncentrują się wokół próby udzielenia odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania:
jakie jest znaczenie naukowe i praktyczna przydatność konstrukcji teoretycznej kryterium wyodrębniania prawa administracyjnego;
jak przedstawia się dorobek nauki w tym zakresie oraz jakie są zalety i wady propagowanych dotychczas koncepcji kryteriów;
jakie dylematy towarzyszą dystynkcji prawa administracyjnego, a zwłaszcza w jaki sposób i jakiego wyróżnika tego prawa należy poszukiwać;
czy istnieje kategoria pojęciowa, która mogłaby pretendować do rangi kryterium wyodrębniania polskiego prawa administracyjnego we współczesnych realiach.
Autor prezentuje szeroką perspektywę omawianej problematyki i zainspirowany dotychczasową dyskusją na temat kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego, przedstawia na jej tle propozycję własnej koncepcji w postaci pojęcia służby publicznej.
Adresaci:
Książka przeznaczona jest w szczególności dla pracowników naukowych, prawników praktyków, doktorantów oraz studentów prawa i administracji. Poczynione w pracy ustalenia odnoszące się do fundamentalnych kwestii wskazania istoty i jurydycznej tożsamości prawa administracyjnego, a także jego granic, mogą okazać się przydatne zarówno w naukowym opracowywaniu instytucji prawa administracyjnego, jak i w rozstrzyganiu
problemów interpretacyjnych w praktyce tworzenia i stosowania prawa.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 308 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-9993-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 7 |
Przedmowa | str. | 11 |
Wstęp | str. | 15 |
Rozdział pierwszy | |
Doniosłość wyznaczenia kryterium wyodrębniania i granic prawa administracyjnego | str. | 35 |
1. Uwagi ogólne | str. | 35 |
2. Obiektywne potrzeby odgraniczania i konsolidacji prawa administracyjnego. Specyfika systemu prawa administracyjnego oraz zjawiska uzasadniające poszukiwanie kryterium | str. | 40 |
2.1. "Pozioma" i "pionowa" rozległość, heterogeniczność oraz rozczłonkowanie prawa administracyjnego | str. | 40 |
2.2. Właściwości techniki legislacyjnej prawa administracyjnego. Brak części ogólnej i niekodyfikowalność | str. | 50 |
2.3. Multicentryczność systemu prawa | str. | 62 |
2.4. Interferencja i dyfuzja elementów różnych gałęzi prawa | str. | 103 |
3. Subiektywne potrzeby wyodrębniania prawa administracyjnego | str. | 149 |
3.1. Perspektywa prawodawcy | str. | 152 |
3.2. Perspektywa adresatów norm administracyjnoprawnych | str. | 162 |
3.3. Perspektywa nauki prawa administracyjnego | str. | 182 |
4. Podsumowanie | str. | 192 |
Rozdział drugi | |
Doktrynalne koncepcje kryteriów wyodrębniania prawa administracyjnego | str. | 194 |
1. Uwagi wprowadzające | str. | 194 |
2. Kryteria oparte na czynnikach pozaaksjologicznych | str. | 195 |
3. Kryteria oparte na czynnikach aksjologicznych | str. | 197 |
4. Krytyka dotychczasowych teorii wyodrębniania prawa administracyjnego | str. | 203 |
Rozdział trzeci | |
Dylematy dystynkcji prawa administracyjnego | str. | 207 |
1. Uwagi ogólne | str. | 207 |
2. Sposoby wyodrębniania prawa administracyjnego. Problem logicznego podziału systemu prawa | str. | 211 |
3. Wyodrębnianie prawa administracyjnego - kwestia poznania czy aprobaty? "Ideologizacja" problemu repartycji | str. | 217 |
4. Kryterium "praktyczne" czy teoretyczne? Problem tendencji legislacyjnych | str. | 236 |
5. Inne dylematy związane z przedmiotem dystynkcji | str. | 249 |
6. Wnioski | str. | 255 |
Rozdział czwarty | |
"Służba publiczna" jako kryterium wyodrębniania prawa administracyjnego | str. | 257 |
1. Wprowadzenie - rola aksjologii prawa administracyjnego w procesach teoretycznego wyznaczania sfery tego prawa | str. | 257 |
2. Pojęcie służby publicznej | str. | 263 |
2.1. Uzasadnienie wyboru pojęcia. Definicja "służby publicznej" | str. | 263 |
2.2. Uwarunkowania aksjologiczne, przedmiotowe i podmiotowe "służby publicznej" | str. | 265 |
3. Prawo administracyjne jako "prawo służby publicznej" | str. | 270 |
4. Podsumowanie | str. | 283 |
Zakończenie | str. | 287 |
Literatura | str. | 289 |