POLECAMY
Format:
ibuk
Transformacja systemowa, jaka dokonała się w Polsce z początkiem lat 90. minionego wieku, oprócz wielu innych przemian, objęła fundamentalne przekształcenia w funkcjonowaniu władzy publicznej. Proces decentralizacji, który oznacza przekazywanie określonych zadań z poziomu władzy centralnej na niższe szczeble, rozpoczęto reaktywowaniem samorządu terytorialnego. W ramach tego procesu ukształtowany został obowiązujący obecnie trójszczeblowy system obejmujący gminy, powiaty i województwa. Podziału zadań między władze państwowe a samorządowe należy dokonywać zgodnie z zasadą pomocniczości, w myśl której zaspokojeniem potrzeb publicznych powinien zajmować się szczebel administracji publicznej będący najbliżej beneficjentów określonych świadczeń. Powierzanie zadań wymaga wyposażenia jednostek samorządu terytorialnego w odpowiedni majątek oraz zapewnienia adekwatnych zasobów pieniężnych wraz z władztwem w zakresie ich rozdysponowywania. Przyjąć należy, że są to elementarne warunki prawidłowego funkcjonowania jednostek samorządowych. Decentralizacja zadań publicznych powiązana jest zatem z decentralizacją finansów publicznych, tak w sferze wydatkowej, jak i dochodowej.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 136 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-783-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Podatkowe źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego – pomiar wydajności fiskalnej | 11 |
1.1. Źródła podatkowe jako element systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego | 11 |
1.2. Pojęcie i pomiar wydajności fiskalnej podatkowych źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego | 20 |
1.3. Znaczenie fiskalne podatkowych źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego w latach 2008–2017 | 28 |
2. Wydajność fiskalna udziałów jednostek samorządu terytorialnego w podatkach dochodowych | 37 |
2.1. Istota i funkcje udziałów jednostek samorządu terytorialnego w podatkach dochodowych jako dochodu podatkowego | 37 |
2.2. Konstrukcja i mechanizm przekazywania udziałów jednostek samorządu terytorialnego w podatkach dochodowych jako determinanty wydajności fiskalnej | 40 |
2.3. Ocena wydajności fiskalnej udziałów jednostek samorządu terytorialnego w podatkach dochodowych w latach 2008–2017 – wnioski na przyszłość | 49 |
3. Wydajność fiskalna podatku od nieruchomości | 62 |
3.1. Istota i modele opodatkowania nieruchomości | 62 |
3.2. Elementy konstrukcji jako determinanty wydajności fiskalnej podatku od nieruchomości | 67 |
3.3. Ocena wydajności fiskalnej podatku od nieruchomości w latach 2008–2017 – wnioski na przyszłość | 71 |
4. Wydajność fiskalna podatku rolnego 90 | |
4.1. Podatek rolny w polskim systemie podatkowym: regulacja i próba klasyfikacji | 90 |
4.2. Elementy konstrukcji jako determinanty wydajności fiskalnej podatku rolnego | 97 |
4.3. Ocena wydajności fiskalnej podatku rolnego w latach 2008–2017 – wnioski na przyszłość | 109 |
Zakończenie | 124 |
Bibliografia | 127 |
Spis rysunków | 133 |
Spis tabel | 134 |
Summary | 136 |