POLECAMY
-17%
Wydawca:
Format:
Książka zawiera rzetelną analizę dotychczasowych osiągnięć instytucji obywatelstwa Unii Europejskiej i istniejących wciąż wyzwań związanych z jej funkcjonowaniem od ponad 20 lat. Poszczególne rozdziały napisali eksperci z różnych dziedzin i specjalizacji: przedstawiciele środowiska naukowego, administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych. Dzięki temu powstało opracowanie obejmujące wiele aspektów obywatelstwa Unii Europejskiej, m.in.: demokratyczną legitymizację UE, prawa obywateli Unii, deficyt regulacji polskich i europejskich, czy związki między obywatelstwem krajowym i obywatelstwem europejskim. Autorzy przedstawili również postulaty zmian prawnych, które pozwoliłyby w większym stopniu urzeczywistnić ideę obywatelstwa Unii Europejskiej w krajowym porządku prawnym.
Adresaci:
Publikacja jest skierowana do szerokiego grona odbiorców, w tym przede wszystkim do prawników, politologów, działaczy organizacji pozarządowych i pracowników instytucji państwowych oraz studentów prawa i stosunków międzynarodowych. Może być także wartościowym narzędziem dydaktycznym w edukacji w obszarze międzynarodowej ochrony praw człowieka i wiedzy o Unii Europejskiej.
"Co jest przyczyną dość wolnego i z pewnością niezadowalającego postępu w zakresie umacniania wolności i praw jednostek w ramach Unii Europejskiej? Zawarte w pracy teksty oprócz krytycznej analizy rzeczywistości zawierają też ważne postulaty normatywne oraz funkcjonalne. Mamy nadzieję, że książka będzie ważnym głosem w dyskusji nad sposobami wzmacniania procedur demokratycznych w Unii, metodami zwiększenia partycypacji obywatelek i obywateli w decydowaniu o sposobie integracji europejskiej oraz niezbędnymi działaniami, które sprawią, że zostanie osiągnięty cel, jakim jest zapewnienie wszystkim pełnej ochrony ich wolności i praw".
prof. Mirosław Wyrzykowski, prof. Roman Wieruszewski
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 268 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8545-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Od Redaktorów | str. | 15 |
Wstęp | str. | 17 |
CZĘŚĆ I | |
Obywatele Unii Europejskiej jako demos | str. | 21 |
Wojciech Sadurski | |
Obywatelstwo europejskie a legitymacja demokratyczna Unii Europejskiej | str. | 23 |
1. Wprowadzenie | str. | 23 |
2. Dwa wymiary obywatelstwa | str. | 25 |
3. Legitymacja demokratyczna Unii Europejskiej | str. | 31 |
4. Podwójna legitymacja Unii | str. | 34 |
5. Konkluzje | str. | 37 |
Anna Śledzińska-Simon | |
Europejska inicjatywa obywatelska, czyli fiasko demokratycznego telos? | str. | 39 |
1. Demokracja jako podstawa konstytucyjnego porządku Unii Europejskiej | str. | 39 |
2. Prawo obywateli Unii Europejskiej do przedstawienia inicjatywy legislacyjnej | str. | 47 |
3. Procedura i warunki przedstawienia europejskiej inicjatywy obywatelskiej | str. | 51 |
4. Europejska inicjatywa obywatelska - próba oceny | str. | 60 |
Bartosz Makowicz | |
Petycja do Parlamentu Europejskiego, czyli obywatel w akcji | str. | 67 |
1. Wstęp | str. | 67 |
2. Ewolucja i miejsce petycji w unijnej koncepcji demokracji | str. | 68 |
2.1. Geneza historyczna i obecne źródła prawa | str. | 68 |
2.2. Miejsce petycji w unijnej koncepcji demokracji | str. | 69 |
2.3. Petycja a inne formy partycypacji demokratycznej | str. | 70 |
3. Znaczenie i funkcje petycji w demokracji unijnej | str. | 71 |
4. Przesłanki dopuszczalności | str. | 72 |
4.1. Uprawnienie do wnoszenia petycji | str. | 72 |
4.2. Przedmiot petycji | str. | 73 |
4.3. Bezpośredni interes | str. | 74 |
5. Skutki | str. | 75 |
6. Podsumowanie | str. | 77 |
Olga Hołub-Śniadach | |
Obywatel Unii Europejskiej w europejskiej przestrzeni publicznej | str. | 78 |
1. Wprowadzenie | str. | 78 |
2. Przestrzeń publiczna | str. | 79 |
3. Legitymizacja demokratyczna | str. | 82 |
4. Demokracja pośrednia | str. | 84 |
5. Demokracja bezpośrednia | str. | 88 |
Tomasz T. Koncewicz, Krystyna Warylewska | |
Przemyśleć Europę i jej prawo dzisiaj to zadać właściwe pytania | str. | 93 |
1. Na czym polega problem Europy dzisiaj? | str. | 93 |
2. Jaki obywatel i living on the frontier | str. | 100 |
3. Kryzys wyobraźni i wizji | str. | 104 |
4. Prawo z czyjej perspektywy? Teksty i działania aktorów | str. | 106 |
5. Jaka suwerenność? | str. | 114 |
6. Dobre pytania i co dalej. Po co nam Europa? | str. | 117 |
7. Europa, która pamięta i my, którzy zapominamy | str. | 120 |
CZĘŚĆ II | |
Prawa obywateli Unii Europejskiej | str. | 125 |
Adam Bodnar | |
Rzeczywisty wymiar praw i wolności politycznych obywateli Unii Europejskiej | str. | 127 |
1. Wprowadzenie | str. | 127 |
2. Prawa polityczne obywateli Unii Europejskiej | str. | 127 |
3. Korzystanie z praw wyborczych przez obywateli Unii Europejskiej w Polsce | str. | 129 |
4. Postulaty rozszerzenia zakresu podmiotowego i materialnego w zakresie praw wyborczych obywateli Unii Europejskiej | str. | 131 |
4.1. Przyznanie praw wyborczych stałym rezydentom (long-term residents) | str. | 131 |
4.2. Rozszerzenie zakresu praw wyborczych obywateli Unii Europejskiej na inne szczeble samorządu terytorialnego | str. | 132 |
4.3. Rozszerzenie praw wyborczych na wybory narodowe | str. | 133 |
5. Członkostwo w partiach politycznych obywateli Unii Europejskiej | str. | 134 |
6. Problem pozbawiania praw wyborczych do wyborów narodowych w przypadku zmiany miejsca zamieszkania | str. | 136 |
7. Podsumowanie | str. | 139 |
Dorota Pudzianowska | |
Warunki nabycia i utraty obywatelstwa Unii Europejskiej. Czy dochodzi do autonomizacji pojęcia obywatelstwa Unii? | str. | 141 |
Filip Jasiński | |
Prawo dostępu obywateli Unii Europejskiej do pomocy konsularnej | str. | 155 |
1. Wstęp | str. | 155 |
2. Ewolucja podstaw prawnych | str. | 157 |
3. Najnowsze zmiany traktatowe | str. | 162 |
4. Ewolucja koordynacji kryzysowej | str. | 163 |
5. Strona praktyczna | str. | 166 |
6. Konkluzje | str. | 168 |
Marcin Dąbrowski | |
Realizacja praw politycznych przez cudzoziemców - obywateli Unii Europejskiej za pośrednictwem komitetów wyborczych w świetle zasady równości szans wyborczych | str. | 170 |
1. Wprowadzenie | str. | 170 |
2. Komitety wyborcze partii politycznych i komitety wyborcze koalicji partii politycznych | str. | 177 |
3. Komitety wyborcze wyborców | str. | 182 |
4. Komitety wyborcze stowarzyszeń i organizacji społecznych | str. | 184 |
5. Podsumowanie | str. | 186 |
CZĘŚĆ III | |
Zasada niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową obywateli Unii Europejskiej | str. | 191 |
Anna Czaplińska | |
Znaczenie zasady niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową dla kształtowania koncepcji obywatelstwa Unii Europejskiej w zakresie praw i wolności osobistych | str. | 193 |
1. Wprowadzenie | str. | 193 |
2. Wpływ zasady niedyskryminacji na zakres prawa przemieszczania się i pobytu obywateli Unii Europejskiej na terytorium państw członkowskich | str. | 197 |
3. Zasada niedyskryminacji a inne prawa i wolności osobiste obywateli Unii Europejskiej | str. | 211 |
4. Konkluzje | str. | 219 |
Krzysztof Śmiszek | |
Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową a dyrektywy antydyskryminacyjne | str. | 221 |
1. Wstęp | str. | 221 |
2. Zakaz dyskryminacji na gruncie przynależności państwowej w systemach prawnych Unii Europejskiej i Rady Europy | str. | 222 |
3. Zakaz dyskryminacji z powodu przynależności państwowej w świetle prawa polskiego | str. | 239 |
4. Podsumowanie | str. | 243 |
Aleksandra Gliszczyńska-Grabias | |
Zasada równości i niedyskryminacji w prawie Unii Europejskiej a aktorzy krajowi | str. | 245 |
1. Wprowadzenie | str. | 245 |
2. Zasada równości i niedyskryminacji w prawie Unii Europejskiej | str. | 246 |
3. Realizacja zasad równości i niedyskryminacji na poziomie krajowym | str. | 249 |
4. Krajowe organy równościowe | str. | 256 |
4.1. Rzecznik Praw Obywatelskich | str. | 257 |
4.2. Pełnomocnik Rządu do spraw Równego Traktowania | str. | 260 |
5. Podsumowanie | str. | 262 |
O autorach | str. | 265 |