INNE EBOOKI AUTORA
-23%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce szeroko omówiono zagadnienia kształtowania i doskonalenia potencjału absorpcyjnego placówek szkolnych, a więc zdolności do identyfikowania, przyjmowania oraz wykorzystywania wiedzy w zarządzaniu szkołą. Właściwe wykorzystanie zasobów wiedzy pomaga formułować cele rozwojowe szkoły i kontrolować ich realizację na coraz bardziej konkurencyjnym rynku oświatowym. W publikacji zaprezentowano szereg cennych wskazówek i konkretnych rozwiązań dotyczących wykorzystania potencjału szkoły. Omówiono w niej także m.in. takie zagadnienia jak:
znaczenie wiedzy oraz jej właściwego wykorzystania w zarządzaniu szkołą,
określenie potencjału absorpcyjnego placówki szkolnej,
działania ukierunkowane na doskonalenie wykorzystania potencjału wiedzy.
Adresaci:
Publikacja skierowana jest do dyrektorów szkół, pracowników organów prowadzących, pracowników nadzoru pedagogicznego, a także studentów studiów pedagogicznych i ekonomicznych oraz słuchaczy studiów podyplomowych. Przydatne informacje znajdą w niej również osoby zainteresowane problematyką systemu oświaty w Polsce.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-7382-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | str. | 9 |
Rozdział I | |
Wiedza w tworzeniu konkurencyjności | str. | 13 |
1. Istota wiedzy w ujęciu nauk o zarządzaniu | str. | 14 |
1.1. Pojęcie wiedzy | str. | 14 |
1.2. Cechy wiedzy | str. | 18 |
1.3. Typologia wiedzy | str. | 19 |
1.4. Źródła wiedzy | str. | 22 |
2. Znaczenie wiedzy i uczenia się w zarządzaniu | str. | 24 |
2.1. Strategie wiedzy | str. | 24 |
2.2. Strategie zarządzania wiedzą | str. | 26 |
2.3. Organizacyjne uczenie się | str. | 30 |
3. Wiedza i procesy uczenia się szkoły | str. | 33 |
3.1. Zarządzanie wiedzą w szkole | str. | 33 |
3.2. Szkoła jako organizacja ucząca się | str. | 35 |
3.3. Kształtowanie konkurencyjności szkoły | str. | 40 |
Podsumowanie | str. | 44 |
Rozdział II | |
Zdolność absorpcyjna | str. | 45 |
1. Istota zdolności absorpcyjnej | str. | 45 |
1.1. Pojęcie zdolności absorpcyjnej | str. | 45 |
1.2. Stan badań nad zdolnością absorpcyjną | str. | 50 |
2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 59 |
2.1. Identyfikowanie nowej wiedzy | str. | 62 |
2.2. Asymilacja nowej wiedzy | str. | 65 |
2.3. Internalizowanie nowej wiedzy | str. | 67 |
2.4. Eksploatowanie nowej wiedzy | str. | 70 |
3. Czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 73 |
3.1. Czynniki wewnętrzne zdolności absorpcyjnej | str. | 74 |
3.2. Czynniki zewnętrzne zdolności absorpcyjnej | str. | 77 |
4. Modele zdolności absorpcyjnej | str. | 79 |
4.1. Model analityczny | str. | 79 |
4.2. Model procesowy | str. | 82 |
5. Problemy pomiaru zdolności absorpcyjnej | str. | 84 |
5.1. Pomiar procesów składowych zdolności absorpcyjnej | str. | 84 |
5.2. Pomiar czynników zdolności absorpcyjnej | str. | 87 |
Podsumowanie | str. | 89 |
Rozdział III | |
Uwarunkowania kształtowania zdolności absorpcyjnej w świetle badań empirycznych | str. | 91 |
1. Metodyka badań | str. | 91 |
1.1. Cele badań | str. | 91 |
1.2. Przebieg badań | str. | 92 |
1.3. Charakterystyka próby badawczej | str. | 103 |
1.4. Model badawczy | str. | 109 |
1.5. Operacjonalizacja zmiennych | str. | 111 |
2. Wyniki badań empirycznych | str. | 113 |
2.1. Czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 113 |
2.1.1. Badanie jakościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 113 |
2.1.2. Badanie ilościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 117 |
2.1.3. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 118 |
2.1.4. Statystyka opisowa: wiedza bazowa | str. | 119 |
2.1.5. Statystyka opisowa: umiejętności pracowników | str. | 121 |
2.1.6. Statystyka opisowa: interakcje z otoczeniem | str. | 124 |
2.1.7. Statystyka opisowa: projekty edukacyjne | str. | 125 |
2.1.8. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej - podsumowanie | str. | 127 |
2.1.9. Wariancje: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 128 |
2.1.10. Analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 130 |
2.1.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej | str. | 138 |
2.2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 143 |
2.2.1. Badanie jakościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 143 |
2.2.2. Badanie ilościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 146 |
2.2.3. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 146 |
2.2.4. Statystyka opisowa: identyfikowanie nowej wiedzy | str. | 147 |
2.2.5. Statystyka opisowa: asymilowanie nowej wiedzy | str. | 149 |
2.2.6. Statystyka opisowa: internalizowanie nowej wiedzy | str. | 151 |
2.2.7. Statystyka opisowa: wykorzystanie nowej wiedzy | str. | 153 |
2.2.8. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej - podsumowanie | str. | 155 |
2.2.9. Wariancje: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 156 |
2.2.10. Analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 157 |
2.2.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej | str. | 165 |
2.3. Wpływ czynników na zdolność absorpcyjną | str. | 170 |
Podsumowanie | str. | 180 |
Rozdział IV | |
Doskonalenie zdolności absorpcyjnej w szkolnictwie | str. | 182 |
1. Wiedza bazowa | str. | 183 |
2. Umiejętności pracowników | str. | 184 |
3. Projekty edukacyjne | str. | 186 |
4. Interakcje z otoczeniem | str. | 187 |
Podsumowanie | str. | 189 |
Zakończenie | str. | 191 |
Bibliografia | str. | 195 |
Spis tabel | str. | 205 |
Spis schematów | str. | 209 |
Spis wykresów | str. | 211 |
Załączniki | str. | 213 |