INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka całościowo omawia prawne aspekty kierownictwa w administracji stanowiącego typową relację występującą w administracji publicznej, która w przeciwieństwie do nadzoru i kontroli jest najmniej rozpoznana naukowo. Zawarte w monografii rozważania dotyczą przede wszystkim:
istoty kierownictwa w prawie administracyjnym,
różnorodnych stosunków między organami sprawującymi kierownictwo a podmiotami kierowanymi,
środków kierownictwa stosowanych m.in. przez państwowe jednostki organizacyjne oraz w urzędach,
kierownictwa w kontekście wartości prawa administracyjnego, takich jak: równość, sprawność czy jednolitość.
Adresaci:
Monografia jest przeznaczona dla osób zainteresowanych problematyką prawa administracyjnego ustrojowego. Może służyć również słuchaczom Krajowej Szkoły Administracji Publicznej oraz urzędnikom administracji rządowej i samorządowej - początkującym i podnoszącym kwalifikacje.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 278 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8664-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 9 |
Wstęp | str. | 11 |
Rozdział | 1 |
Istota i zakres kierownictwa | str. | 13 |
1.1. Pojęcie kierownictwa | str. | 13 |
1.1.1. Próba definicji | str. | 13 |
1.1.2. Ujęcie kierownictwa w ustawach | str. | 28 |
1.1.3. Kierownictwo w prawie obcym | str. | 33 |
1.2. Kierownictwo a koordynacja | str. | 36 |
1.3. Układy kierownictwa | str. | 40 |
Rozdział | 2 |
Kierownictwo a kompetencje organu administracji publicznej | str. | 47 |
2.1. Istota kompetencji w prawie administracyjnym | str. | 47 |
2.1.1. Pojęcie kompetencji | str. | 47 |
2.1.2. Zadania organu administracji publicznej | str. | 62 |
2.1.3. Zakres działania i właściwość organu administracji | str. | 66 |
2.1.4. Budowa normy kompetencyjnej | str. | 69 |
2.2. Kompetencja kierownicza | str. | 71 |
2.2.1. Cechy szczególne kompetencji kierowniczej | str. | 72 |
2.2.2. Granice kompetencji kierowniczej | str. | 75 |
2.2.3. Postulaty kompetencyjne | str. | 80 |
2.3. Upoważnienie administracyjne a kierownictwo | str. | 83 |
2.4. Podsumowanie | str. | 91 |
Rozdział | 3 |
Środki kierownictwa | str. | 93 |
3.1. Pojęcie środka kierownictwa | str. | 93 |
3.2. Ogólny podział środków kierownictwa | str. | 96 |
3.3. Założenia badawcze do przeglądu środków kierownictwa de lege lata | str. | 99 |
3.4. Środki kierownictwa stosowane przez Radę Ministrów | str. | 101 |
3.5. Środki kierownictwa stosowane przez Prezesa Rady Ministrów | str. | 107 |
3.5.1. Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów | str. | 109 |
3.5.2. Wytyczne i polecenia dla kierowników urzędów centralnych | str. | 113 |
3.5.3. Akty kierownictwa nad wojewodami | str. | 117 |
3.6. Środki kierownictwa stosowane przez ministra | str. | 126 |
3.7. Kierownictwo w państwowych jednostkach organizacyjnych | str. | 132 |
3.7.1. Narodowy Fundusz Zdrowia | str. | 132 |
3.7.2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych | str. | 137 |
3.8. Kierownictwo w urzędzie | str. | 139 |
3.8.1. Kierownictwo wobec pracownika | str. | 139 |
3.8.2. Kierownictwo wobec komórek organizacyjnych | str. | 159 |
3.9. Pozaustawowe środki kierownictwa | str. | 165 |
3.10.Podsumowanie | str. | 167 |
Rozdział | 4 |
Prawne formy działania organu kierującego | str. | 170 |
4.1. Wprowadzenie | str. | 170 |
4.2. Akty prawne | str. | 172 |
4.2.1. Akty normatywne | str. | 177 |
4.2.2. Akty generalne niebędące aktami normatywnymi | str. | 179 |
4.2.3. Akty administracyjne | str. | 184 |
4.3. Czynności materialno-techniczne | str. | 185 |
4.3.1. Czynności kontrolne | str. | 185 |
4.3.2. Instruktaż | str. | 186 |
4.3.3. Zalecenia i opinie | str. | 187 |
4.4. Czynności społeczno-organizatorskie | str. | 187 |
4.5. Problem działań dwustronnych | str. | 190 |
4.6. Środki kierownictwa o charakterze mieszanym | str. | 195 |
4.7. Dobór właściwego środka kierownictwa w świetle prawa pozytywnego | str. | 196 |
4.8. Hierarchia środków kierownictwa | str. | 197 |
4.9. Środki kierownictwa de lege ferenda | str. | 201 |
4.9.1. Zakres potrzebnych zmian ustawowych | str. | 201 |
4.9.2. Proponowane ustawowe przepisy o środkach kierownictwa | str. | 206 |
4.9.3. Miejsce proponowanych zmian ustawowych | str. | 215 |
Rozdział | 5 |
Kierownictwo a wartości | str. | 217 |
5.1. Próba wyodrębnienia wartości o charakterze podstawowym | str. | 217 |
5.2. Od dobra osoby do dobra wspólnego | str. | 222 |
5.3. Zasady prawa administracyjnego | str. | 228 |
5.4. Wartości narzędziowe | str. | 235 |
5.5. Kierownictwo wobec wartości prawa administracyjnego | str. | 238 |
5.5.1. Godność | str. | 239 |
5.5.2. Równość | str. | 241 |
5.5.3. Wolność | str. | 243 |
5.5.4. Dobro wspólne | str. | 245 |
5.5.5. Sprawność | str. | 250 |
5.5.6. Jednolitość | str. | 252 |
5.6. Niedostatek wartości w procesie kierowania | str. | 254 |
5.7. Dobór właściwego środka kierownictwa w świetle wartości | str. | 256 |
5.8. Podsumowanie | str. | 258 |
Uwagi końcowe | str. | 261 |
Bibliografia | str. | 267 |
Akty prawne | str. | 275 |