Rozmowy obrazów, t. 2

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 29,50 zł  


59,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat realny, a gdzie zaczyna namalowany. Przedstawione są popisy artystycznej wirtuozerii wykonane za pomocą anamorfozy, a także próby namalowania niemożliwego, jak o odwzorowywaniu burzy napisał Pliniusz Starszy.


Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione.
Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć.


Grażyna Bastek – historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie; w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w „Art And Business”, „Dwutygodniku.com”, „Przekroju”. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w „Newsweek Historia”, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję „Jest taki obraz”.


Rok wydania2020
Liczba stron336
KategoriaTeoria sztuki
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21481-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  I. GDZIE JEST OBRAZ?    9
    Obraz obrazu    16
    Amor i dziewczyna    21
  II. PERSPEKTYWA. UPRAWNIONA KONSTRUKCJA    29
    Lichwa i sztuka    36
    Arcydzieło w ruinie    43
  III. ANAMORFOZA. PRODUKT UBOCZNY PERSPEKTYWY    51
    Sprawy ziemskie i niebiańskie    58
    Cudowna kaseta    65
  IV. WEDUTY I KAPRYSY    71
    Wenecja Canaletta    78
    Kaprysy ambitnego malarza    84
  V. LUSTRZANE MIRAŻE    91
    W zwierciadle mistrza    98
    „Na co patrzysz, Madonno bufetu?”    104
  VI. AKT I POTĘGA SCHEMATU    111
    Pochwała małżeńskiej miłości    118
    Sen Jadwigi    124
  VII. SZTUKA I MATERIA    131
    Ambicje brugijskich złotników    137
    Ważenie życia    143
  VIII. GŁOS I RUCH W OBRAZIE    149
    Anielski śpiew kastrata    156
    Odchylony kolczyk, czyli studium ruchu    162
  IX. JAK NAMALOWAĆ BURZĘ?    169
    Burze wokół Burzy    176
    Burza nad miastem    182
  X. WODA I MGŁA    187
    Spektakl ponad chmurami    194
    Panorama wody i nieba    200
  XI. GEST MALARSKI    207
    Gwałtowny pędzel Tintoretta    213
    Nr 1, czyli Lawendowa mgła    220
  XII. TKANKA MALARSKA    227
    Materia obrazu    233
    Obrazy odbierające apetyt    241
  XIII. POTĘGA KOLORÓW    249
    Kwiaty w piekielnym kolorze    256
    Wielki błękit    262
  XIV. NIEMYTE PIĘKNOŚCI    269
    Dama w czerni    277
    Najbardziej irytujący obraz świata    284
  XV. SŁYNNI FAŁSZERZE    291
    Małpa Giorgionego    299
    Genialne fałszerstwo czy zbiorowa halucynacja?    305
  XVI. NAJDROŻSZE OBRAZY ŚWIATA    311
    Kogo błogosławi Zbawiciel świata?    320
    Wiedeńska Mona Liza    326
    Źródła ilustracji    335
RozwińZwiń