INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat realny, a gdzie zaczyna namalowany. Przedstawione są popisy artystycznej wirtuozerii wykonane za pomocą anamorfozy, a także próby namalowania niemożliwego, jak o odwzorowywaniu burzy napisał Pliniusz Starszy.
Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione.
Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć.
Grażyna Bastek – historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie; w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w „Art And Business”, „Dwutygodniku.com”, „Przekroju”. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w „Newsweek Historia”, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję „Jest taki obraz”.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21481-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
I. GDZIE JEST OBRAZ? | 9 |
Obraz obrazu | 16 |
Amor i dziewczyna | 21 |
II. PERSPEKTYWA. UPRAWNIONA KONSTRUKCJA | 29 |
Lichwa i sztuka | 36 |
Arcydzieło w ruinie | 43 |
III. ANAMORFOZA. PRODUKT UBOCZNY PERSPEKTYWY | 51 |
Sprawy ziemskie i niebiańskie | 58 |
Cudowna kaseta | 65 |
IV. WEDUTY I KAPRYSY | 71 |
Wenecja Canaletta | 78 |
Kaprysy ambitnego malarza | 84 |
V. LUSTRZANE MIRAŻE | 91 |
W zwierciadle mistrza | 98 |
„Na co patrzysz, Madonno bufetu?” | 104 |
VI. AKT I POTĘGA SCHEMATU | 111 |
Pochwała małżeńskiej miłości | 118 |
Sen Jadwigi | 124 |
VII. SZTUKA I MATERIA | 131 |
Ambicje brugijskich złotników | 137 |
Ważenie życia | 143 |
VIII. GŁOS I RUCH W OBRAZIE | 149 |
Anielski śpiew kastrata | 156 |
Odchylony kolczyk, czyli studium ruchu | 162 |
IX. JAK NAMALOWAĆ BURZĘ? | 169 |
Burze wokół Burzy | 176 |
Burza nad miastem | 182 |
X. WODA I MGŁA | 187 |
Spektakl ponad chmurami | 194 |
Panorama wody i nieba | 200 |
XI. GEST MALARSKI | 207 |
Gwałtowny pędzel Tintoretta | 213 |
Nr 1, czyli Lawendowa mgła | 220 |
XII. TKANKA MALARSKA | 227 |
Materia obrazu | 233 |
Obrazy odbierające apetyt | 241 |
XIII. POTĘGA KOLORÓW | 249 |
Kwiaty w piekielnym kolorze | 256 |
Wielki błękit | 262 |
XIV. NIEMYTE PIĘKNOŚCI | 269 |
Dama w czerni | 277 |
Najbardziej irytujący obraz świata | 284 |
XV. SŁYNNI FAŁSZERZE | 291 |
Małpa Giorgionego | 299 |
Genialne fałszerstwo czy zbiorowa halucynacja? | 305 |
XVI. NAJDROŻSZE OBRAZY ŚWIATA | 311 |
Kogo błogosławi Zbawiciel świata? | 320 |
Wiedeńska Mona Liza | 326 |
Źródła ilustracji | 335 |