INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka jest pierwszą monografią poświęconą problematyce prawa do fonogramu, będącego prawem pokrewnym prawu autorskiemu. Zasadniczym jej celem jest ustalenie, czy w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych każda rejestracja dźwięku prowadzi do powstania prawa do fonogramu oraz czy każdy podmiot prawa cywilnego, który dokonał utrwalenia dźwięku, może być pierwotnie uprawniony z tytułu prawa do fonogramu. Istotnymi przedmiotami prowadzonych analiz są także:
umowa przenosząca prawo do fonogramu,
naruszenie prawa do fonogramu na przykładzie samplingu,
umowa o korzystanie z fonogramu,
remastering jako postać zwielokrotnienia fonogramu.
Przedstawione informacje będą przydatne czytelnikom m.in. w sporach o naruszenie prawa do fonogramu czy przy konstruowaniu umów przenoszących prawo do fonogramu oraz umów licencyjnych.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla pracowników firm fonograficznych, producentów muzycznych oraz prawników zajmujących się omawianą tematyką.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-293-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Podziękowania | str. | 17 |
Wstęp | str. | 19 |
Rozdział I | |
Ochrona dźwięku | str. | 21 |
1. Status normatywny i ontologiczny pojęcia "dźwięk" - wprowadzenie | str. | 21 |
2. Geneza ustanowienia ochrony fonogramów | str. | 24 |
3. Reżimy ochrony fonogramów | str. | 26 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 26 |
3.2. Ochrona fonogramów w ramach reżimu prawa karnego | str. | 27 |
3.3. Ochrona fonogramów w ramach reżimu prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji | str. | 30 |
3.4. Ochrona fonogramów w ramach reżimu prawa autorskiego oraz w ramach reżimu praw pokrewnych | str. | 32 |
4. Spełnienie warunków formalnych a udzielenie ochrony | str. | 34 |
Rozdział II | |
Regulacja prawa do fonogramu w zagranicznych porządkach prawnych | str. | 38 |
1. Uwagi wstępne | str. | 38 |
2. Ochrona nagrania dźwiękowego (sound recording) w ramach systemu copyright | str. | 38 |
2.1. USA | str. | 38 |
2.2. Wielka Brytania | str. | 63 |
3. Ochrona fonogramu w ramach systemu droit d'auteur | str. | 71 |
3.1. Niemcy | str. | 71 |
3.2. Szwajcaria | str. | 73 |
3.3. Francja | str. | 74 |
Rozdział III | |
Przedmiot utrwalenia w postaci fonogramu | str. | 77 |
1. Wprowadzenie | str. | 77 |
2. Utwór (dzieło) jako przedmiot utrwalenia w postaci fonogramu | str. | 78 |
2.1. Wstęp | str. | 78 |
2.2. Pojęcie utworu w prawie autorskim | str. | 79 |
2.3. Utwór muzyczny | str. | 80 |
2.4. Utwór fonograficzny | str. | 83 |
2.5. Utwór audialny | str. | 87 |
3. Nadanie | str. | 88 |
4. Artystyczne wykonanie | str. | 90 |
Rozdział IV | |
Źródła norm prawnych i zakres ich stosowania odnośnie do fonogramu | str. | 92 |
1. Uwagi wstępne | str. | 92 |
2. Zagadnienia intertemporalne | str. | 93 |
3. Podmiotowe przesłanki ochrony fonogramu | str. | 93 |
4. Umowy międzynarodowe jako źródła prawa odnoszące się do prawa do fonogramu w Polsce | str. | 95 |
4.1. Wprowadzenie | str. | 95 |
4.2. Zasady ochrony | str. | 95 |
4.3. Normy prawa obcych | str. | 101 |
4.4. Stosowanie umów międzynarodowych do tzw. sytuacji wewnątrzkrajowych | str. | 102 |
5. Normy prawa unijnego | str. | 103 |
Rozdział V | |
Przedmiot prawa do fonogramu | str. | 105 |
1. Przedmiot prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. | 105 |
1.1. Konwencja rzymska | str. | 105 |
1.2. Porozumienie TRIPS | str. | 106 |
1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. | 107 |
2. Przedmiot prawa do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. | 110 |
2.1. Przedmiot prawa do fonogramu w świetle poglądów przedstawicieli polskiej doktryny | str. | 110 |
2.2. Przesłanki warunkujące powstanie prawa do fonogramu | str. | 114 |
2.2.1. Wprowadzenie | str. | 114 |
2.2.2. Wideogram | str. | 116 |
2.2.3. Powstanie prawa do fonogramu | str. | 118 |
2.3. Remastering ("cyfrowa korekcja i oczyszczenie dźwięku z szumów i trzasków?") | str. | 126 |
Rozdział VI | |
Podmiot prawa do fonogramu | str. | 128 |
1. Podmiot prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. | 128 |
1.1. Konwencja rzymska | str. | 128 |
1.2. Porozumienie TRIPS | str. | 129 |
1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. | 129 |
2. Podmiot prawa do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. | 130 |
2.1. Podmiot prawa do fonogramu w świetle poglądów przedstawicieli polskiej doktryny | str. | 130 |
2.2. Kryteria kwalifikowania podmiotu jako producenta fonogramu | str. | 134 |
Rozdział VII | |
Treść prawa do fonogramu | str. | 140 |
1. Treść prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. | 140 |
1.1. Konwencja rzymska | str. | 140 |
1.2. Porozumienie TRIPS | str. | 143 |
1.3. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach | str. | 144 |
2. Treść prawa do fonogramu w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. | 149 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 149 |
2.2. Uprawnienia bezwzględne | str. | 150 |
2.2.1. Wstęp | str. | 150 |
2.2.2. Prawo do fonogramu przysługujące producentowi bez uszczerbku dla praw twórców lub artystów wykonawców | str. | 150 |
2.2.3. Wyłączność na rozporządzanie i korzystanie z fonogramu | str. | 151 |
2.2.4. Uprawnienie do zwielokrotniania | str. | 152 |
2.2.5. Uprawnienie do wprowadzania do obrotu | str. | 153 |
2.2.6. Uprawnienie do najmu oraz użyczania egzemplarzy fonogramu | str. | 155 |
2.2.7. Uprawnienie do publicznego udostępniania fonogramu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym | str. | 156 |
2.3. Uprawnienia względne | str. | 157 |
2.3.1. Wstęp | str. | 157 |
2.3.2. Nadawanie fonogramu | str. | 160 |
2.3.3. Reemitowanie fonogramu | str. | 165 |
2.3.4. Odtwarzanie fonogramu | str. | 166 |
3. Prawo do fonogramu jako prawo terminowe | str. | 169 |
3.1. Czas ochrony fonogramu | str. | 169 |
3.2. Wygaśnięcie prawa do fonogramu | str. | 172 |
Rozdział VIII | |
Ograniczenie treści prawa do fonogramu | str. | 175 |
1. Ograniczenie treści prawa do fonogramu na podstawie konwencji międzynarodowych | str. | 175 |
2. Ograniczenie treści prawa do fonogramu w polskiej ustawie | str. | 177 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 177 |
2.2. Dozwolony użytek prywatny | str. | 178 |
Rozdział IX | |
Obrót prawem do fonogramu w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. | 182 |
1. Wprowadzenie | str. | 182 |
2. Przeniesienie prawa do fonogramu | str. | 188 |
2.1. Schemat konstrukcyjny umowy przenoszącej prawo do fonogramu | str. | 188 |
2.2. Umowa przenosząca własność - podstawowe założenia konstrukcyjne | str. | 192 |
2.3. Umowa przelewu - podstawowe założenia konstrukcyjne | str. | 197 |
2.4. Umowa przenosząca prawo do fonogramu | str. | 199 |
2.4.1. Umowa przenosząca prawo do fonogramu - pojęcie technicznoprawne | str. | 199 |
2.4.2. Podzielność prawa do fonogramu | str. | 209 |
3. Obciążenie prawa do fonogramu | str. | 219 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 219 |
3.2. Obciążenie prawa do fonogramu jako rezultat czynności prawa rzeczowego | str. | 221 |
3.3. Charakter prawny umowy licencyjnej - umowa o korzystanie z fonogramu | str. | 222 |
3.3.1. Wstęp | str. | 222 |
3.3.2. Umowa o korzystanie z utworu jako czynność prawna rozporządzająca | str. | 223 |
3.3.3. Umowa o korzystanie z utworu jako czynność prawna upoważniająca, upoważniająco-zobowiązująca bądź czynność prawna zobowiązująca | str. | 227 |
3.3.4. Umowa o korzystanie z fonogramu jako czynność prawna zobowiązująca | str. | 229 |
Rozdział X | |
Naruszenie prawa do fonogramu w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. | 231 |
1. Uwagi wstępne | str. | 231 |
2. Wkroczenie w uprawnienia wyłączne producenta fonogramu | str. | 233 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 233 |
2.2. Sampling | str. | 234 |
2.2.1. Sampling w świetle ochrony sound recording na gruncie Copyright Act z 1976 r. | str. | 235 |
2.2.2. Sampling w świetle ochrony sound recording na gruncie CDPA | str. | 242 |
2.2.3. Sampling w świetle ochrony fonogramu na gruncie UrhG | str. | 244 |
2.3. Naruszenie prawa do fonogramu w świetle umów międzynarodowych | str. | 247 |
2.4. Naruszenie prawa do fonogramu w świetle dyrektyw UE | str. | 248 |
2.5. Naruszenie prawa do fonogramu w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | str. | 248 |
Rozdział XI | |
Prawo do głosu a prawo do fonogramu | str. | 251 |
1. Wprowadzenie | str. | 251 |
2. Status ontologiczny pojęcia "głos" | str. | 251 |
3. Ochrona głosu w ramach konstrukcji prawa majątkowego na przykładzie right of publicity | str. | 253 |
4. Ochrona głosu jako dobra niemajątkowego w świetle prawa polskiego | str. | 260 |
4.1. Wprowadzenie | str. | 260 |
4.2. Ochrona głosu w ramach konstrukcji prawa osobistego | str. | 261 |
4.2.1. Uwagi wstępne | str. | 261 |
4.2.2. Pojęcie dóbr osobistych | str. | 262 |
4.2.3. Pojęcie prawa podmiotowego osobistego | str. | 263 |
4.2.4. Głos jako dobro osobiste w świetle prawa polskiego | str. | 266 |
5. Prawo do głosu a prawo do fonogramu - kolizja praw podmiotowych bezwzględnych | str. | 273 |
Zakończenie | str. | 281 |
Bibliografia | str. | 287 |