POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja zawiera wyniki badań przeprowadzonych w ramach grantu "Prywatna ochrona bezpieczeństwa i jej normy. »Niepaństwowe prawo?«". Objęto nimi podmioty zajmujące się prywatną ochroną bezpieczeństwa, ich zadania oraz tworzone przez te podmioty akty legislacji autonomicznej. Autorka odpowiada na pytanie, czy i ewentualnie jakie są wzajemne zależności między związkiem:
organizacji pozapaństwowych i państwa oraz
norm pozaprawnych ("niepaństwowego prawa") i prawa.
W książce analizowane są kwestie zmian sposobu ochrony bezpieczeństwa przez państwa w XXI w. i ich wpływ na prawo oraz pozycję innych regulacji, poziom zaufania obywateli do państwa, a także znaczenie prywatnych podmiotów ochrony bezpieczeństwa. Autorka ustala, że normy tworzone przez podmioty prywatne mają obecnie znaczenie przekraczające wewnętrzne ramy firm i tworzą wraz z prawem policentryczny, złożony system źródeł ochrony bezpieczeństwa, który powinien być poddawany systematycznie szczegółowym badaniom teoretycznoprawnym.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 860 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8107-706-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 15 |
Wstęp | str. | 19 |
1. Cel i założenia | str. | 19 |
2. Zakres i ograniczenia | str. | 26 |
3. Wielopłaszczyznowość i "triangulacja" | str. | 28 |
4. Przykłady | str. | 36 |
5. Pytania do dyskusji - analiza przypadków | str. | 50 |
Rozdział I | |
Współczesne prawo i inne regulacje | str. | 54 |
1. Wprowadzenie | str. | 54 |
1.1. Model systemu prawa | str. | 54 |
1.2. Model samowładnego i całowładnego państwa | str. | 58 |
1.3. Korekta modeli w teorii oraz ilustracja problemów granic w praktyce | str. | 59 |
2. Punkt wyjścia | str. | 67 |
2.1. Tradycyjny model systemu prawa | str. | 67 |
2.2. Multicentryczność prawa | str. | 68 |
2.3. Soft law | str. | 72 |
2.4. Regulacje wielkich korporacji gospodarczych a prawo | str. | 77 |
2.4.1. Reakcje globalnych korporacji przemysłowych | str. | 84 |
2.4.2. Reakcje korporacji bankowo-finansowo-ubezpieczeniowych | str. | 86 |
2.4.3. Reakcje korporacji usługowych | str. | 88 |
3. Pluralizm prawny (normatywny) i alienacja prawa | str. | 90 |
4. Pytania. Aspekt polityczno-prawny | str. | 92 |
Rozdział II | |
Współczesne państwo, naród i obywatel a zadania publiczne | str. | 95 |
1. Państwo - terytorium, władza, ludność | str. | 95 |
2. Współczesna redefinicja suwerenności | str. | 97 |
3. Ewolucja pojęcia "naród" | str. | 99 |
4. Od państwa "stróża nocnego" do "kapitalizmu interwencyjnego" | str. | 103 |
5. Nowe zagrożenia w XXI wieku | str. | 105 |
6. Ewolucja modelu prawnego "obywatela" | str. | 107 |
7. Koniec czy kryzys państwa dobrobytu, państwa opiekuńczego, państwa socjalnego? | str. | 108 |
8. Utrata monopolu państwa na prawomocne użycie siły | str. | 111 |
9. Prywatyzacja zadań państwa i nowe źródła władzy | str. | 113 |
10. Deterytorializacja państw i kulturowe "odkotwiczenia" | str. | 116 |
11. "Kontrolowana transformacja systemu" po 1989 r. w Europie Środkowo-Wschodniej | str. | 118 |
12. Rozproszone regulacje. Skutki pluralizmu regulacyjnego | str. | 121 |
13. Przegląd współczesnych koncepcji państwa | str. | 122 |
13.1. W stronę partycypacji czy w stronę "państwa petentów"? | str. | 122 |
13.2. "Relacje" jako kapitał społeczny | str. | 128 |
13.3. W stronę "państwa nadzoru" i "państwa konsumenckiego" | str. | 132 |
13.4. Powrót idei silnych państw narodowych | str. | 140 |
14. Zadania publiczne | str. | 145 |
15. Ochrona bezpieczeństwa jako zadanie publiczne | str. | 149 |
16. Prywatyzacja zadań publicznych a outsourcing, partnerstwo publiczno-prywatne i partnerstwo publiczno-społeczne | str. | 151 |
Rozdział III | |
Transformacja koncepcji bezpieczeństwa - transformacja ochrony bezpieczeństwa obywateli? | str. | 157 |
1. Wprowadzenie | str. | 157 |
2. Konstruktywizm, sekurytyzacja, human security | str. | 164 |
3. Zacieranie prawnej i faktycznej granicy między publiczną i prywatną ochroną bezpieczeństwa - obszary działania agencji prywatnej ochrony | str. | 167 |
4. Problem "obcych" i "niepotrzebnych" | str. | 174 |
5. Środki przymusu | str. | 176 |
6. "Korporacyjne armie" | str. | 182 |
7. Doktryny wojenne | str. | 186 |
8. Bezpieczeństwo państwa a bezpieczeństwo jednostki | str. | 194 |
9. Luki bezpieczeństwa i sposoby ich wypełniania | str. | 197 |
10. Samoobrona (osobista, firmowa, cybersamoobrona, miejska) | str. | 199 |
11. Straże obywatelskie i straże "antyobywatelskie" | str. | 202 |
12. Zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym | str. | 207 |
13. Nihil novi sub sole | str. | 208 |
14. Wywiad, PMC i detektywi na usługach prywatnych podmiotów gospodarczych i państw | str. | 209 |
15. Szacunki wielkości rynku ochrony bezpieczeństwa - kontekst ekonomiczny | str. | 218 |
16. Dwa oblicza prywatyzacji ochrony bezpieczeństwa | str. | 222 |
17. "Państwo nadzoru" a prywatna ochrona | str. | 235 |
18. Ambiwalencja wad i zalet | str. | 243 |
19. Normy prawne dotyczące organizacji prywatnego bezpieczeństwa i normy samych firm - uwagi wstępne | str. | 247 |
20. Detektywi o potrzebie standaryzacji praw i obowiązków - ilustracja stanu świadomości | str. | 248 |
Rozdział IV | |
Typy podmiotów prywatnej ochrony bezpieczeństwa | str. | 254 |
1. Wprowadzenie | str. | 254 |
2. Prywatna agencja wojskowa | str. | 261 |
3. Prywatna agencja ochrony bezpieczeństwa osób i mienia oraz prywatna agencja bezpieczeństwa morskiego | str. | 263 |
4. Agencja detektywistyczna | str. | 265 |
5. "Prywatna policja" | str. | 267 |
6. Prywatna agencja wywiadu biznesowego | str. | 268 |
7. Stowarzyszenia, fundacje i organizacje non profit zajmujące się bezpieczeństwem | str. | 271 |
8. Społeczne organizacje proobronne | str. | 272 |
9. Lokalne "straże obywatelskie" i grupy samoobrony ad hoc | str. | 274 |
10. Inne podmioty | str. | 274 |
11. Przykłady problemów granicznych | str. | 276 |
Rozdział V | |
Kontekst historyczny | str. | 280 |
1. Wprowadzenie | str. | 280 |
2. Prywatne wojny i prywatny wymiar sprawiedliwości w historii | str. | 280 |
3. Samoobrona i prywatne ściganie przestępców | str. | 284 |
4. Korsarze, najemnicy, prywatne wojska, prywatne firmy wojskowe i kontraktorzy | str. | 287 |
5. Detektywi i wywiadowcy biznesowi | str. | 302 |
6. Od stróża nocnego do agenta ochrony bezpieczeństwa | str. | 313 |
7. Stowarzyszenia służące ochronie bezpieczeństwa i ratownictwu | str. | 316 |
8. Organizacje pozarządowe byłych oficerów służb specjalnych, wojska i policji | str. | 318 |
Rozdział VI | |
Typowe obszary prywatnej ochrony bezpieczeństwa | str. | 320 |
1. Wprowadzenie | str. | 320 |
2. Analiza przykładów | str. | 325 |
2.1. Prywatna ochrona otwartej przestrzeni publicznej | str. | 325 |
2.2. Nieudane prace nad projektem ustawy o monitoringu wizyjnym w Polsce | str. | 345 |
2.3. Prywatna ochrona zamkniętej przestrzeni do użytku publicznego | str. | 349 |
2.4. Prywatna ochrona bezpieczeństwa imprez masowych | str. | 359 |
2.5. Ochrona osób prywatnych i ich mienia | str. | 367 |
2.6. Prywatna ochrona infrastruktury krytycznej państwa | str. | 370 |
2.6.1. Przykład 1. Port morski | str. | 380 |
2.6.2. Przykład 2. Dworce kolejowe i pociągi | str. | 385 |
2.6.2.1. Nieudane projekty nowej ustawy o SOK | str. | 388 |
2.6.3. Przykład 3. Lotnisko cywilne | str. | 393 |
2.7. Prywatna ochrona jednostek wojskowych i urzędów centralnych | str. | 401 |
2.7.1. Przykład 1. Jednostki wojskowe | str. | 402 |
2.7.2. Przykład 2. Kancelaria Prezydenta RP | str. | 405 |
2.8. Prywatna ochrona bezpieczeństwa osób i mienia na statkach handlowych na morzach i oceanach | str. | 406 |
2.9. Bezpieczeństwo informacyjne | str. | 412 |
2.10. Ochrona wartości pieniężnych i ochrona konwojów | str. | 422 |
2.11. Prywatne wsparcie wymiaru sprawiedliwości, policji, więziennictwa | str. | 425 |
2.12. Klęski żywiołowe | str. | 435 |
2.13. Wojny, konflikty zbrojne, operacje pokojowe i stabilizacyjne | str. | 438 |
2.14. Prywatne firmy ochrony szkolące służby specjalne | str. | 441 |
Rozdział VII | |
Agencje detektywistyczne | str. | 443 |
1. Wprowadzenie | str. | 443 |
2. Zadania agencji detektywistycznych | str. | 445 |
3. Problemy granic legalnej działalności detektywów | str. | 452 |
4. Agencje detektywistyczne na świecie | str. | 460 |
5. Międzynarodowe i krajowe stowarzyszenia agencji detektywistycznych | str. | 465 |
6. Usytuowanie agencji detektywistycznych w porządku prawnym | str. | 469 |
7. Specyfika rynku detektywistycznego z udziałem byłych funkcjonariuszy służb specjalnych w okresie transformacji ustrojowej w Polsce | str. | 478 |
8. Podstawy prawne działania agencji detektywistycznych w Polsce | str. | 481 |
9. Detektyw - zawód wolny i regulowany. Czy powinien być zawodem zaufania publicznego? | str. | 484 |
10. Krytyka polskiej ustawy o usługach detektywistycznych. Punkt widzenia detektywów | str. | 488 |
11. Standaryzacja zasad wykonywania zawodu detektywa | str. | 491 |
12. Atuty agencji detektywistycznych w oczach detektywów | str. | 493 |
13. "Czynności operacyjno-rozpoznawcze" a legalne metody pracy detektywa | str. | 498 |
14. Nieudana próba regulacji - projekt ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych z 2008 r. | str. | 508 |
15. Detektywi "na granicy prawa" - samoocena | str. | 509 |
Rozdział VIII | |
Agencja prywatnego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego | str. | 513 |
1. Wprowadzenie | str. | 513 |
2. Wywiad i kontrwywiad - przemiany | str. | 515 |
3. Zakres działania i typowe zadania agencji wywiadu biznesowego | str. | 523 |
4. Oferta polskich firm wywiadu biznesowego | str. | 529 |
5. Stowarzyszenia prywatnego wywiadu biznesowego oraz zajmujące się prywatnym ściganiem oszustw i nadużyć gospodarczych | str. | 536 |
6. Wywiady: "biały", "szary" i "czarny" | str. | 537 |
7. Agencje wywiadu biznesowego a państwo | str. | 545 |
8. Rozproszona ochrona bezpieczeństwa gospodarczego | str. | 547 |
9. Agencje wywiadu biznesowego na świecie | str. | 549 |
10. Agencje wywiadu biznesowego w Polsce | str. | 554 |
11. "Sygnaliści" - obrońcy prawa i bezpieczeństwa? | str. | 561 |
Rozdział IX | |
Prywatne agencje ochrony bezpieczeństwa osób i mienia | str. | 564 |
1. Wprowadzenie | str. | 565 |
2. Agencje ochrony na świecie | str. | 574 |
3. Stowarzyszenia agencji ochrony na świecie - samoorganizacja i samoregulacja środowiska | str. | 579 |
4. Agencje ochrony osób i mienia w Polsce oraz ich stowarzyszenia | str. | 582 |
5. Specyfika działania agencji ochrony osób i mienia w okresie kontrolowanej transformacji ustrojowej w Polsce | str. | 588 |
6. Ochrona osób i mienia w Polsce - aktualny stan prawny | str. | 593 |
7. Trudne okoliczności działania | str. | 596 |
8. Kwalifikacje pracowników ochrony | str. | 607 |
9. Środki przymusu bezpośredniego i broń palna w rękach pracowników prywatnej ochrony | str. | 613 |
10. Prywatne agencje militarne a państwo | str. | 620 |
11. Dyskusyjne przypadki prywatyzacji ochrony bezpieczeństwa w Polsce | str. | 622 |
12. Pracownik ochrony obiektu a obywatel - brak zaufania | str. | 624 |
Rozdział X | |
Prywatne agencje wojskowe | str. | 627 |
1. Wprowadzenie | str. | 627 |
2. Broń palna w rękach kontraktorów, najemników i przestępców | str. | 635 |
3. Przegląd stanowisk politycznych demokratycznych państw prawa w sprawie roli i zadań PMC | str. | 640 |
4. Problemy prawne kontraktorów i PMC | str. | 645 |
5. Długa droga od soft law do hard law | str. | 649 |
6. Kto może legalnie zlecić usługi wojskowe w rejonie konfliktu? | str. | 661 |
7. Profile działania PMC | str. | 667 |
8. Perspektywy PMC | str. | 670 |
9. Przykłady agencji PMC | str. | 672 |
10. Samoorganizacja prywatnych agencji wojskowych - stowarzyszenia PMC | str. | 678 |
11. Problem paramilitarnych prywatnych organizacji o ukrytych albo niejawnych celach | str. | 679 |
12. Militaryzacja społeczeństw? | str. | 680 |
Rozdział XI | |
Morskie agencje ochrony | str. | 682 |
1. Wprowadzenie - piraci, rabusie i terroryści morscy | str. | 682 |
2. Obszary ataków piratów i koszty okupów | str. | 685 |
3. Kto powinien zapewnić ochronę bezpieczeństwa na statkach handlowych na morzu otwartym? Próby opanowania sytuacji przez organizacje międzynarodowe | str. | 687 |
4. Stanowiska w sprawie dopuszczalności prywatnej, uzbrojonej ochrony na statkach handlowych i pasażerskich | str. | 691 |
5. Nierozwiązane problemy prywatnej uzbrojonej ochrony na statkach | str. | 696 |
6. Punkt widzenia kontraktorów morskich | str. | 700 |
7. Samoregulacja środowiskowa, tzw. akty legislacji autonomicznej | str. | 701 |
8. Kwalifikacje zawodowe pracowników ochrony morskiej | str. | 704 |
9. Szacunki dotyczące rynku PMS | str. | 706 |
Rozdział XII | |
"Niepaństwowe prawo"? | str. | 709 |
1. Podsumowanie | str. | 709 |
2. Prawo nieoficjalne. Postprawo. Prawo kosmopolityczne | str. | 713 |
3. Przegląd stanowisk: pluralizm prawny, żywe prawo, diaspora prawa i ekumenizm prawny, instytucjonalne porządki normatywne, nowe prawo zwyczajowe, wspólne doświadczenia normatywne | str. | 725 |
4. Normy formalne i nieformalne | str. | 733 |
4.1. Przepisy porządkowe: regulaminy i instrukcje wewnętrzne | str. | 734 |
4.2. Normy techniczne | str. | 753 |
4.3. Kodeksy etyki zawodowej | str. | 758 |
4.4. Globalne standardy | str. | 765 |
4.5. Normy bezpieczeństwa w planach ochrony | str. | 772 |
4.6. Inne akty normatywne | str. | 786 |
4.7. Niepisane normy kolizyjne tworzone przez kierowników i pracowników | str. | 787 |
4.8. Adresaci norm na "zwodzonym moście" | str. | 796 |
Literatura | str. | 805 |
Private security protection | |
Concepts, entities, norms, tasks and contexts | |
Summary | str. | 853 |