Kontrola rynków oligopolistycznych w prawie konkurencji

-17%

Kontrola rynków oligopolistycznych w prawie konkurencji

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

70,55  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 65,45 zł  


70,55

w tym VAT

ƒCelem opracowania jest przedstawienie nowatorskiego w polskiej literaturze prawa konkurencji horyzontalnego spojrzenia na rynki oligopolistyczne, uwzględniającego wszystkie dostępne w prawie konkurencji narzędzia.


Monografia zawiera analizę możliwości kontroli rynków oligopolistycznych w unijnym oraz polskim prawie konkurencji, w tym praktycznej użyteczności kryteriów służących ocenie tego typu rynków. Może więc stanowić swoisty przewodnik po stosowaniu prawa konkurencji wobec oligopoli i postępowania oligopolistów.


Rok wydania2015
Liczba stron352
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-9310-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  
  Wstęp | str.    15
  
  Rozdział I
  Rynki oligopolistyczne w świetle teorii ekonomii | str.    21
  1. Wstęp - definicja oligopolu | str.    21
  2. Modele konkurencji doskonałej oraz rynku monopolistycznego | str.    28
  2.1. Konkurencja doskonała | str.    28
  2.2. Rynek monopolistyczny | str.    32
  3. Cechy rynku oligopolistycznego | str.    36
  3.1. Koncentracja rynku | str.    39
  3.2. Symetria przedsiębiorców | str.    42
  3.3. Bariery wejścia na rynek | str.    43
  3.4. Przejrzystość informacji na rynku | str.    44
  3.5. Kontakty przedsiębiorców na wielu rynkach | str.    46
  3.6. Wyrównawcza siła nabywcza klientów | str.    48
  3.7. Zmiany i elastyczność cenowa popytu | str.    48
  3.8. Charakterystyka produktu | str.    51
  4. Modele ekonomiczne opisujące rynki oligopolistyczne | str.    53
  4.1. Model Cournota | str.    55
  4.2. Model Bertranda | str.    57
  4.3. Model Stackelberga | str.    58
  4.4. Model załamanej linii popytu | str.    58
  4.5. Teoria gier | str.    60
  4.6. Strategia dominująca i równowaga Nasha | str.    64
  4.7. Dylemat więźnia | str.    66
  5. Podsumowanie | str.    69
  
  Rozdział II
  Rynki oligopolistyczne w świetle art. 101 ust. 1 TFUE | str.    72
  1. Wstęp | str.    72
  2. Porozumienie, decyzja związku przedsiębiorców
  czy uzgodnione praktyki? | str.    73
  2.1. Porozumienie pomiędzy przedsiębiorcami | str.    74
  2.2. Decyzje związków przedsiębiorców | str.    76
  2.3. Uzgodnione praktyki | str.    77
  3. Uzgodnione praktyki i paralelizm postępowania | str.    78
  3.1. Sprawa barwników anilinowych (Dyestuffs) | str.    79
  3.2. Sprawy Suiker Unie i Züchner | str.    84
  3.3. Sprawa masy drzewnej (sprawa Woodpulp) | str.    88
  3.3.1. Znaczenie wyroku i jego ocena | str.    92
  4. Rynki oligopolistyczne a systemy wymiany informacji | str.    98
  4.1. Warunki gospodarcze panujące na rynku | str.    100
  4.2. Rodzaj wymienianych informacji | str.    105
  5. Rynki oligopolistyczne w prawie amerykańskim - sekcja pierwsza Sherman Act | str.    110
  6. Pojęcie uzgodnienia w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów a rynki oligopolistyczne | str.    114
  7. Podsumowanie | str.    118
  
  Rozdział III
  Rynki oligopolistyczne w świetle art. 102 TFUE | str.    124
  1. Wstęp | str.    124
  2. Stanowisko Trybunału we wczesnym okresie - rynki oligopolistyczne poza zakresem stosowania art. 102 TFUE | str.    128
  3. Zmiana stanowiska Trybunału i rozwój pojęcia zbiorowej pozycji dominującej | str.    131
  3.1. Ustawodawstwo państw członkowskich a zbiorowa pozycja dominująca | str.    132
  3.2. Akceptacja pojęcia zbiorowej pozycji dominującej | str.    138
  3.2.1. Sprawa Societa Italiana Vetro (włoskiego szkła płaskiego) | str.    139
  3.2.1.1. Uwagi ogólne | str.    139
  3.2.1.2. Znaczenie wyroku w sprawie Societa Italiana Vetro i jego ocena | str.    143
  3.2.2. Sprawa Compagnie Maritime Belge | str.    145
  3.2.2.1. Uwagi ogólne | str.    145
  3.2.2.2. Znaczenie wyroku w sprawie Compagnie Maritime Belge i jego ocena | str.    149
  3.2.3. Sprawa TACA | str.    158
  3.2.4. Sprawa Laurent Piau | str.    162
  3.2.4.1. Uwagi ogólne | str.    162
  3.2.4.2. Znaczenie wyroku w sprawie Laurent Piau i jego ocena | str.    166
  3.2.5. Sprawa EFIM | str.    170
  4. Rynki oligopolistyczne w prawie amerykańskim - sekcja druga Sherman Act | str.    172
  5. Zbiorowa pozycja dominująca w świetle u.o.k.k. | str.    175
  6. Podsumowanie | str.    180
  
  Rozdział IV
  Kontrola koncentracji przedsiębiorców na oligopolistycznych rynkach - skoordynowane skutki koncentracji | str.    187
  1. Wstęp | str.    187
  2. Ewolucja systemu kontroli koncentracji w UE | str.    189
  2.1. Kontrola koncentracji za pomocą art. 102 TFUE | str.    190
  2.2. Kontrola koncentracji za pomocą art. 101 ust. 1 TFUE | str.    192
  2.3. Rozporządzenie nr 4064/89 | str.    195
  2.3.1. Uwagi ogólne | str.    195
  2.3.2. Zbiorowa pozycja dominująca w kontekście kontroli koncentracji przedsiębiorców | str.    197
  2.3.3. Znaczenie wyroku w sprawie Kali & Salz dla możliwości kontroli koncentracji na rynkach oligopolistycznych i jego ocena | str.    200
  2.4. Rozporządzenie nr 139/2004 | str.    203
  2.4.1. Uwagi wstępne dotyczące reformy systemu kontroli koncentracji | str.    204
  2.4.2. Reforma testu oceny zgodności koncentracji ze wspólnym rynkiem | str.    206
  2.5. Podsumowanie | str.    208
  3. Kryteria oceny rynków oligopolistycznych w decyzjach Komisji Europejskiej oraz orzecznictwie dotyczącym zbiorowej pozycji dominującej | str.    210
  3.1. Wczesne decyzje | str.    210
  3.2. Decyzja w sprawie Nestlé/Perrier | str.    212
  3.3. Sprawa Kali & Salz | str.    217
  3.3.1. Decyzja Komisji Europejskiej | str.    217
  3.3.2. Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości | str.    218
  3.3.3. Znaczenie wyroku dla rozwoju kryteriów oceny koncentracji na rynkach oligopolistycznych i jego ocena | str.    220
  3.4. Sprawa Gencor | str.    224
  3.4.1. Wyrok Sądu w sprawie Gencor | str.    224
  3.4.2. Znaczenie wyroku w sprawie Gencor i jego ocena | str.    229
  3.5. Sprawa Airtours | str.    232
  3.5.1. Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Airtours | str.    233
  3.5.2. Wyrok Sądu w sprawie Airtours | str.    235
  3.5.3. Znaczenie wyroku w sprawie Airtours i jego ocena | str.    242
  3.6. Sprawa Sony/BMG v. Impala | str.    249
  3.6.1. Decyzja Komisji w sprawie Sony/BMG | str.    250
  3.6.2. Wyrok Sądu w sprawie Impala | str.    251
  3.6.3. Wyrok Trybunału w sprawie Sony/BMG v. Impala | str.    254
  3.6.4. Znaczenie wyroków w sprawach Sony/BMG (Impala) i ich ocena | str.    256
  4. Prawo amerykańskie | str.    261
  5. Rynki oligopolistyczne w polskim systemie kontroli koncentracji | str.    267
  6. Podsumowanie | str.    274
  
  Rozdział V
  Kontrola koncentracji przedsiębiorców na oligopolistycznych rynkach - nieskoordynowane skutki koncentracji | str.    278
  1. Nieskoordynowane skutki koncentracji przedsiębiorców na rynkach oligopolistycznych - uwagi wprowadzające | str.    278
  2. Skutki nieskoordynowane - stan przed wejściem w życie rozporządzenia nr 139/2004 | str.    281
  2.1. Orzecznictwo Komisji Europejskiej | str.    283
  2.2. Znaczenie wyroku w sprawie Airtours w kontekście istniejącej pod rządami rozporządzenia nr 4064/89 luki prawnej | str.    288
  3. Reforma systemu kontroli koncentracji UE | str.    290
  3.1. Reforma testu oceny zgodności koncentracji ze wspólnym rynkiem | str.    292
  3.2. Kryteria oceny połączeń w kontekście stosowania rozporządzenia nr 139/2004 | str.    296
  3.3. Orzecznictwo Komisji Europejskiej dotyczące skutków nieskoordynowanych koncentracji pod rządami rozporządzenia nr 139/2004 | str.    298
  3.3.1. Decyzja w sprawie Syngenta CP/Advanta | str.    298
  3.3.2. Decyzja w sprawie Oracle/PeopleSoft | str.    300
  3.3.3. Decyzja w sprawie T-mobile/tele.ring | str.    303
  3.3.4. Decyzja w sprawie Ryanair/Aer Lingus | str.    305
  3.3.5. Decyzje w sprawach Hutchison 3G Austria/Orange Austria oraz Telefonica Deutschland/E-Plus | str.    307
  3.3.6. Decyzja w sprawie UPC/TNT /    311
  4. Skutki nieskoordynowane w amerykańskim systemie kontroli koncentracji przedsiębiorców | str.    312
  5. Skutki nieskoordynowane w polskim systemie kontroli koncentracji przedsiębiorców | str.    315
  6. Podsumowanie | str.    318
  
  Wnioski końcowe | str.    321
  
  Wykaz literatury | str.    329
  
  Wykaz orzecznictwa | str.    339
  
  Wykaz aktów prawnych | str.    347
  
  Wykaz innych źródeł | str.    349
RozwińZwiń