POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Celem opracowania jest przedstawienie nowatorskiego w polskiej literaturze prawa konkurencji horyzontalnego spojrzenia na rynki oligopolistyczne, uwzględniającego wszystkie dostępne w prawie konkurencji narzędzia.
Monografia zawiera analizę możliwości kontroli rynków oligopolistycznych w unijnym oraz polskim prawie konkurencji, w tym praktycznej użyteczności kryteriów służących ocenie tego typu rynków. Może więc stanowić swoisty przewodnik po stosowaniu prawa konkurencji wobec oligopoli i postępowania oligopolistów.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 352 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-9310-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 15 |
Rozdział I | |
Rynki oligopolistyczne w świetle teorii ekonomii | str. | 21 |
1. Wstęp - definicja oligopolu | str. | 21 |
2. Modele konkurencji doskonałej oraz rynku monopolistycznego | str. | 28 |
2.1. Konkurencja doskonała | str. | 28 |
2.2. Rynek monopolistyczny | str. | 32 |
3. Cechy rynku oligopolistycznego | str. | 36 |
3.1. Koncentracja rynku | str. | 39 |
3.2. Symetria przedsiębiorców | str. | 42 |
3.3. Bariery wejścia na rynek | str. | 43 |
3.4. Przejrzystość informacji na rynku | str. | 44 |
3.5. Kontakty przedsiębiorców na wielu rynkach | str. | 46 |
3.6. Wyrównawcza siła nabywcza klientów | str. | 48 |
3.7. Zmiany i elastyczność cenowa popytu | str. | 48 |
3.8. Charakterystyka produktu | str. | 51 |
4. Modele ekonomiczne opisujące rynki oligopolistyczne | str. | 53 |
4.1. Model Cournota | str. | 55 |
4.2. Model Bertranda | str. | 57 |
4.3. Model Stackelberga | str. | 58 |
4.4. Model załamanej linii popytu | str. | 58 |
4.5. Teoria gier | str. | 60 |
4.6. Strategia dominująca i równowaga Nasha | str. | 64 |
4.7. Dylemat więźnia | str. | 66 |
5. Podsumowanie | str. | 69 |
Rozdział II | |
Rynki oligopolistyczne w świetle art. 101 ust. 1 TFUE | str. | 72 |
1. Wstęp | str. | 72 |
2. Porozumienie, decyzja związku przedsiębiorców | |
czy uzgodnione praktyki? | str. | 73 |
2.1. Porozumienie pomiędzy przedsiębiorcami | str. | 74 |
2.2. Decyzje związków przedsiębiorców | str. | 76 |
2.3. Uzgodnione praktyki | str. | 77 |
3. Uzgodnione praktyki i paralelizm postępowania | str. | 78 |
3.1. Sprawa barwników anilinowych (Dyestuffs) | str. | 79 |
3.2. Sprawy Suiker Unie i Züchner | str. | 84 |
3.3. Sprawa masy drzewnej (sprawa Woodpulp) | str. | 88 |
3.3.1. Znaczenie wyroku i jego ocena | str. | 92 |
4. Rynki oligopolistyczne a systemy wymiany informacji | str. | 98 |
4.1. Warunki gospodarcze panujące na rynku | str. | 100 |
4.2. Rodzaj wymienianych informacji | str. | 105 |
5. Rynki oligopolistyczne w prawie amerykańskim - sekcja pierwsza Sherman Act | str. | 110 |
6. Pojęcie uzgodnienia w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów a rynki oligopolistyczne | str. | 114 |
7. Podsumowanie | str. | 118 |
Rozdział III | |
Rynki oligopolistyczne w świetle art. 102 TFUE | str. | 124 |
1. Wstęp | str. | 124 |
2. Stanowisko Trybunału we wczesnym okresie - rynki oligopolistyczne poza zakresem stosowania art. 102 TFUE | str. | 128 |
3. Zmiana stanowiska Trybunału i rozwój pojęcia zbiorowej pozycji dominującej | str. | 131 |
3.1. Ustawodawstwo państw członkowskich a zbiorowa pozycja dominująca | str. | 132 |
3.2. Akceptacja pojęcia zbiorowej pozycji dominującej | str. | 138 |
3.2.1. Sprawa Societa Italiana Vetro (włoskiego szkła płaskiego) | str. | 139 |
3.2.1.1. Uwagi ogólne | str. | 139 |
3.2.1.2. Znaczenie wyroku w sprawie Societa Italiana Vetro i jego ocena | str. | 143 |
3.2.2. Sprawa Compagnie Maritime Belge | str. | 145 |
3.2.2.1. Uwagi ogólne | str. | 145 |
3.2.2.2. Znaczenie wyroku w sprawie Compagnie Maritime Belge i jego ocena | str. | 149 |
3.2.3. Sprawa TACA | str. | 158 |
3.2.4. Sprawa Laurent Piau | str. | 162 |
3.2.4.1. Uwagi ogólne | str. | 162 |
3.2.4.2. Znaczenie wyroku w sprawie Laurent Piau i jego ocena | str. | 166 |
3.2.5. Sprawa EFIM | str. | 170 |
4. Rynki oligopolistyczne w prawie amerykańskim - sekcja druga Sherman Act | str. | 172 |
5. Zbiorowa pozycja dominująca w świetle u.o.k.k. | str. | 175 |
6. Podsumowanie | str. | 180 |
Rozdział IV | |
Kontrola koncentracji przedsiębiorców na oligopolistycznych rynkach - skoordynowane skutki koncentracji | str. | 187 |
1. Wstęp | str. | 187 |
2. Ewolucja systemu kontroli koncentracji w UE | str. | 189 |
2.1. Kontrola koncentracji za pomocą art. 102 TFUE | str. | 190 |
2.2. Kontrola koncentracji za pomocą art. 101 ust. 1 TFUE | str. | 192 |
2.3. Rozporządzenie nr 4064/89 | str. | 195 |
2.3.1. Uwagi ogólne | str. | 195 |
2.3.2. Zbiorowa pozycja dominująca w kontekście kontroli koncentracji przedsiębiorców | str. | 197 |
2.3.3. Znaczenie wyroku w sprawie Kali & Salz dla możliwości kontroli koncentracji na rynkach oligopolistycznych i jego ocena | str. | 200 |
2.4. Rozporządzenie nr 139/2004 | str. | 203 |
2.4.1. Uwagi wstępne dotyczące reformy systemu kontroli koncentracji | str. | 204 |
2.4.2. Reforma testu oceny zgodności koncentracji ze wspólnym rynkiem | str. | 206 |
2.5. Podsumowanie | str. | 208 |
3. Kryteria oceny rynków oligopolistycznych w decyzjach Komisji Europejskiej oraz orzecznictwie dotyczącym zbiorowej pozycji dominującej | str. | 210 |
3.1. Wczesne decyzje | str. | 210 |
3.2. Decyzja w sprawie Nestlé/Perrier | str. | 212 |
3.3. Sprawa Kali & Salz | str. | 217 |
3.3.1. Decyzja Komisji Europejskiej | str. | 217 |
3.3.2. Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości | str. | 218 |
3.3.3. Znaczenie wyroku dla rozwoju kryteriów oceny koncentracji na rynkach oligopolistycznych i jego ocena | str. | 220 |
3.4. Sprawa Gencor | str. | 224 |
3.4.1. Wyrok Sądu w sprawie Gencor | str. | 224 |
3.4.2. Znaczenie wyroku w sprawie Gencor i jego ocena | str. | 229 |
3.5. Sprawa Airtours | str. | 232 |
3.5.1. Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Airtours | str. | 233 |
3.5.2. Wyrok Sądu w sprawie Airtours | str. | 235 |
3.5.3. Znaczenie wyroku w sprawie Airtours i jego ocena | str. | 242 |
3.6. Sprawa Sony/BMG v. Impala | str. | 249 |
3.6.1. Decyzja Komisji w sprawie Sony/BMG | str. | 250 |
3.6.2. Wyrok Sądu w sprawie Impala | str. | 251 |
3.6.3. Wyrok Trybunału w sprawie Sony/BMG v. Impala | str. | 254 |
3.6.4. Znaczenie wyroków w sprawach Sony/BMG (Impala) i ich ocena | str. | 256 |
4. Prawo amerykańskie | str. | 261 |
5. Rynki oligopolistyczne w polskim systemie kontroli koncentracji | str. | 267 |
6. Podsumowanie | str. | 274 |
Rozdział V | |
Kontrola koncentracji przedsiębiorców na oligopolistycznych rynkach - nieskoordynowane skutki koncentracji | str. | 278 |
1. Nieskoordynowane skutki koncentracji przedsiębiorców na rynkach oligopolistycznych - uwagi wprowadzające | str. | 278 |
2. Skutki nieskoordynowane - stan przed wejściem w życie rozporządzenia nr 139/2004 | str. | 281 |
2.1. Orzecznictwo Komisji Europejskiej | str. | 283 |
2.2. Znaczenie wyroku w sprawie Airtours w kontekście istniejącej pod rządami rozporządzenia nr 4064/89 luki prawnej | str. | 288 |
3. Reforma systemu kontroli koncentracji UE | str. | 290 |
3.1. Reforma testu oceny zgodności koncentracji ze wspólnym rynkiem | str. | 292 |
3.2. Kryteria oceny połączeń w kontekście stosowania rozporządzenia nr 139/2004 | str. | 296 |
3.3. Orzecznictwo Komisji Europejskiej dotyczące skutków nieskoordynowanych koncentracji pod rządami rozporządzenia nr 139/2004 | str. | 298 |
3.3.1. Decyzja w sprawie Syngenta CP/Advanta | str. | 298 |
3.3.2. Decyzja w sprawie Oracle/PeopleSoft | str. | 300 |
3.3.3. Decyzja w sprawie T-mobile/tele.ring | str. | 303 |
3.3.4. Decyzja w sprawie Ryanair/Aer Lingus | str. | 305 |
3.3.5. Decyzje w sprawach Hutchison 3G Austria/Orange Austria oraz Telefonica Deutschland/E-Plus | str. | 307 |
3.3.6. Decyzja w sprawie UPC/TNT / | 311 |
4. Skutki nieskoordynowane w amerykańskim systemie kontroli koncentracji przedsiębiorców | str. | 312 |
5. Skutki nieskoordynowane w polskim systemie kontroli koncentracji przedsiębiorców | str. | 315 |
6. Podsumowanie | str. | 318 |
Wnioski końcowe | str. | 321 |
Wykaz literatury | str. | 329 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 339 |
Wykaz aktów prawnych | str. | 347 |
Wykaz innych źródeł | str. | 349 |