INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka zawiera odpowiedzi na kluczowe pytania związane z kontrolą i postępowaniem w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, w tym m.in.
jakie podmioty mogą być kontrolowane?
jakie są prawa i obowiązki podmiotów kontrolowanych?
jakie relacje zachodzą między kontrolą a postępowaniem administracyjnym?
Ponadto w publikacji omówiono, jak administrator ochrony danych osobowych powinien przygotować się do kontroli, w zakresie m.in. wykazania zapewnienia zgodności z przepisami i obowiązkami dokumentacyjnymi wynikającymi z RODO.
Opracowanie zawiera także:
wzory dokumentów istotnych dla administratorów danych i podmiotów przetwarzających zarówno na etapie kontroli, jak i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych,
wzory skarg na decyzje i postanowienia wydawane przez Prezesa Urzędu na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych.
Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych, a także administratorów, podmiotów przetwarzających i inspektorów ochrony danych. Będzie przydatna pracownikom administracji rządowej i samorządowej oraz przedsiębiorcom przetwarzającym dane osobowe.
Liczba stron | 374 |
---|---|
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8160-541-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 15 |
Część I | |
Podziały danych osobowych objętych kontrolą | |
1. Dane osobowe wrażliwe (szczególne kategorie danych), dane o karalności oraz dane osobowe zwykłe | 19 |
2. Dane osobowe podane, zaobserwowane, pochodne oraz wywnioskowane | 21 |
3. Dane uporządkowane oraz nieuporządkowane | 23 |
3.1. Ogólne informacje | 23 |
3.2. Uporządkowanie a ustrukturyzowanie | 29 |
4. Dane identyfikowalne oraz nieidentyfikowalne | 30 |
4.1. Dwie normy wynikające z art. 11 RODO | 30 |
4.2. Artykuł 11 RODO a definicja danych osobowych | 31 |
4.3. Krótkotrwałe i długotrwałe przetwarzanie danych | 38 |
Część II | |
Pytania i odpowiedzi | |
1. Czym jest RODO? | 41 |
2. Jakie sankcje administracyjne i karne mogą grozić za naruszenie RODO? | 42 |
3. Jakich kategorii danych dotyczy kontrola/postępowanie? | 44 |
4. Kiedy przepisy RODO nie będą miały zastosowania? | 48 |
5. Jakie podmioty podlegają kontroli / mogą być adresatem decyzji w ramach postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? | 49 |
6. Kiedy prowadzona jest kontrola, a kiedy prowadzi się postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych? | 51 |
7. Czy do kontroli uzupełniającej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (w tym przepisy gwarancyjne)? | 56 |
8. Jaka jest relacja pomiędzy przepisami o kontroli w RODO a przepisami prawa przedsiębiorców? | 58 |
9. Jak należy rozumieć pojęcie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? | 61 |
10. Jakie są tryby kontroli? Czy kontrole mogą być niezapowiedziane? | 62 |
11. Jakie są obowiązki kontrolowanego w trakcie kontroli i co grozi za ich naruszenie? | 66 |
12. Czy można kwestionować wszczęcie kontroli lub inne czynności w toku kontroli? | 67 |
13. Czy można kwestionować wszczęcie postępowania administracyjnego lub inne czynności w jego toku? | 68 |
14. Jaka jest relacja zasady rozliczalności do obowiązku zebrania materiału dowodowego przez organ nadzorczy (art. 77 k.p.a.)? | 69 |
15. Jak ustalić moment wszczęcia postępowania administracyjnego? | 73 |
16. Jakie dokumenty inicjują kontrolę? | 73 |
17. Czy i jak chroniona jest tajemnica przedsiębiorstwa? | 76 |
18. Czy i w jakim zakresie Prezes UODO może mieć dostęp do tajemnic prawnie chronionych w toku kontroli i postępowania administracyjnego, na przykładzie poszczególnych tajemnic? | 80 |
19. Jakie są konsekwencje naruszenia wymogów co do treści upoważnienia do kontroli? | 81 |
20. Czy kontrola może być realizowana wyłącznie w zakresie upoważnienia? | 82 |
21. Czy pracownicy kontrolowanego administratora /podmiotu przetwarzającego podlegają kontroli? | 83 |
22. Czy można odpowiadać dyscyplinarnie za naruszenia przepisów dotyczących ochrony danych osobowych? | 84 |
23. Jak długo może być prowadzona kontrola? | 86 |
24. Kto prowadzi kontrolę? | 87 |
25. Kto może brać udział w kontroli? Czy można prowadzić kontrolę pod nieobecność kontrolowanego? | 87 |
26. Czy sektor publiczny objęty jest także kontrolą? | 89 |
27. Czy można prowadzić kontrolę u procesora (podmiotu przetwarzającego)? | 89 |
28. Jakie uprawnienia ma kontrolujący? | 91 |
29. Jaka jest rola osoby, której dane dotyczą, w ramach kontroli i postępowania? | 91 |
30. W jaki formalny sposób dochodzi do zakończenia kontroli? | 93 |
31. W jaki sposób można kwestionować treść protokołu kontroli? | 96 |
32. Czy protokół kontroli i materiał dowodowy kontroli stają się automatycznie częścią materiału dowodowego w postępowaniu administracyjnym? | 97 |
33. Czy czynności w toku kontroli są utrwalane jedynie w protokole? | 98 |
34. Czy wadliwość czynności w toku kontroli może mieć wpływ na postępowanie administracyjne? | 99 |
35. Kto jest stroną w postępowaniu administracyjnym? | 99 |
36. Kiedy postępowanie administracyjne może być umorzone? | 101 |
37. Jakie są rodzaje rozstrzygnięć co do istoty sprawy w ramach postępowania w przedmiocie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? | 102 |
38. Jakie są skutki doręczenia decyzji Prezesa UODO? | 103 |
39. Jaki środek przysługuje w postępowaniu administracyjnym w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie? | 104 |
40. Czy decyzja Prezesa UODO w postępowaniu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych jest natychmiastowo wykonalna? | 106 |
41. Jak można kwestionować (skarżyć) decyzję Prezesa UODO? | 107 |
42. Czy niekorzystny wyrok WSA można zakwestionować? | 108 |
43. Czy do postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych stosuje się reguły dotyczące milczącego załatwienia sprawy? | 109 |
44. Jakie są podstawy wyłączenia kontrolera/ pracownika organu prowadzącego postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? | 110 |
45. Jakie są administracyjne kary pieniężne w sektorze prywatnym , a jakie w sektorze publicznym? | 110 |
46. Jakie są kryteria miarkowania kary w ramach decyzji kończącej postępowanie? | 113 |
47. Czy można nałożyć karę pieniężną bez postępowania/ decyzji? | 115 |
48. Czy administracyjne kary pieniężne ulegają przedawnieniu? | 116 |
49. W jakim terminie należy zapłacić karę? | 117 |
50. Czy można starać się o rozłożenie kary na raty, odroczenie terminu płatności lub o ulgę w jej wykonaniu? | 118 |
51. Jaka jest wysokość opłaty w przypadku skargi do WSA na decyzję Prezesa UODO? | 119 |
52. Relacje pomiędzy kontrolą/postępowaniem w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych a postępowaniem cywilnym | 120 |
53. Jaka jest rola inspektora ochrona danych w toku kontroli i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? | 122 |
54. Jaka jest rola pełnomocników profesjonalnych w toku kontroli i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych? | 123 |
55. Jakie przepisy znajdą zastosowanie do kontroli i postępowania administracyjnego wszczętych przed 25.05.2018 r.? | 124 |
56. Czy organy nadzorcze z poszczególnych państw członkowskich mogą prowadzić wspólne postępowania? | 127 |
57. Czy wiadomo u kogo będzie prowadzona kontrola w 2019 roku? | 128 |
Część III | |
Jak przygotować się do kontroli? | |
Rozdział I | |
Kategorie obowiązków: wymogi bezpośrednie i metawymogi | 133 |
Rozdział II | |
Jak zapewnić i udokumentować zgodność | 136 |
1. Zapewnienie rozliczalności w ramach przygotowania do kontroli – wprowadzenie | 136 |
2. Rozliczalność na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych z 1997 r. | 138 |
3. Rozliczalność w RODO | 139 |
4. Znaczenie rozliczalności w aspekcie kontroli | 140 |
5. Zakres rozliczalności | 140 |
6. Realizacja rozliczalności | 141 |
7. Inne przykłady realizacji rozliczalności | 143 |
8. Dokumentowanie w ramach rozliczalności | 145 |
9. Dokumentowanie naruszeń ochrony danych osobowych | 146 |
10. Obowiązki dokumentacyjne związane z realizacją obowiązków informacyjnych oraz praw podmiotów danych | 147 |
11. Obowiązki dokumentacyjne związane z korzystaniem z podmiotu przetwarzającego | 148 |
12. Rejestrowanie czynności przetwarzania | 150 |
13. Ocena skutków i uprzednie konsultacje | 151 |
14. Inne obowiązki dokumentacyjne | 152 |
15. Obowiązki dokumentacyjne w RODO a dotychczasowe dokumenty | 154 |
16. Rozliczalność w opiniach i wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych | 156 |
17. Podsumowanie | 158 |
Rozdział III | |
Ocena ryzyka | 159 |
1. Ocena ryzyka w RODO | 159 |
1.1. Normatywny kontekst analizy ryzyka w RODO (kiedy ocena ryzyka jest wymagana?) | 159 |
1.2. Ogólny wymóg monitorowania ryzyka dla praw lub wolności (art. 24 ust. 1 RODO) | 160 |
1.3. Ocena ryzyka w fazie projektowania (art. 25 ust. 1 RODO) | 160 |
1.4. Ocena ryzyka pod kątem obowiązku prowadzenia rejestru czynności (art. 30 ust. 5 RODO) | 161 |
1.5. Ocena ryzyka w ramach oceny środków służących bezpieczeństwu (art. 32 ust. 1–2 RODO) | 161 |
1.6. Ocena ryzyka w ramach oceny incydentów bezpieczeństwa danych osobowych pod kątem obowiązku zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych organowi nadzorczemu (art. 33 ust. 1 RODO) | 162 |
1.7. Ocena ryzyka w ramach oceny potrzeby zawiadamiania osoby, której dane dotyczą, w przypadku incydentu (art. 34 ust. 1 RODO) | 162 |
1.8. Ocena ryzyka w ramach oceny skutków dla ochrony danych osobowych (art. 35 ust. 1 RODO) | 162 |
1.9. Ocena ryzyka a funkcjonowanie inspektora ochrony danych (art. 39 ust. 2 RODO) | 163 |
1.10. Założenia wstępne | 164 |
2. Ramy analizy ryzyka | 167 |
2.1. Ryzyko naruszenia praw lub wolności | 167 |
2.2. Przykłady ryzyk | 169 |
2.3. Etapy oceny ryzyka | 173 |
2.4. Zagrożenie a ryzyko | 176 |
2.4.1. Waga zagrożenia a waga ryzyka | 180 |
2.4.2. Prawdopodobieństwo zagrożenia i prawdopodobieństwo ryzyka | 182 |
2.5. Obiektywność oceny | 186 |
2.6. Kryteria postępowania z ryzykiem | 187 |
2.7. Rola podmiotu przetwarzającego | 191 |
3. Ocena skutków dla ochrony danych i uprzednie konsultacje | 194 |
3.1. Ocena skutków – wstęp | 194 |
3.2. Kiedy ocena skutków może być wymagana? | 195 |
3.3. Powiązanie oceny ryzyka i oceny skutków | 200 |
3.4. Kiedy należy się konsultować z organem nadzorczym? | 209 |
3.5. Elementy dokumentacyjne oceny skutków | 210 |
3.6. Ocena ryzyka a inspektor ochrony danych | 211 |
4. Podsumowanie | 212 |
Część IV | |
Tabele | |
Tabela nr 1. Elementy pisemnego upoważnienia dla kontrolującego (zgodnie z art. 81 n.u.o.d.o.) | 215 |
Tabela nr 2. Elementy upoważnienia kontrolującego – porównanie nowej ustawy o ochronie danych osobowych i prawa przedsiębiorców | 217 |
Tabela nr 3. Kto ma / może być obecny w czasie kontroli? | 219 |
Tabela nr 4. Uprawnienia kontrolującego | 221 |
Tabela nr 5. Skorelowane obowiązki kontrolowanego | 227 |
Tabela nr 6. Wyłączenie kontrolującego (w toku kontroli) a wyłączenie pracownika organu nadzorczego (Prezesa UODO) – porównanie | 229 |
Tabela nr 7. Kontrola a czynności sprawdzające w ramach certyfikacji | 231 |
Tabela nr 8. Elementy protokołu kontroli (zgodnie z art. 88 ust. 2 n.u.o.d.o.) | 235 |
Tabela nr 9. Modyfikacje regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadzone treścią nowej ustawy o ochronie danych osobowych | 239 |
Tabela nr 10. Przykładowe zarzuty możliwe do podniesienia w skardze na decyzję administracyjną Prezesa UODO w ramach postępowania dowodowego prowadzonego w sprawie naruszenia przepisów nowej ustawy o ochronie danych osobowych w ramach postępowania administracyjnego | 251 |
Tabela nr 11. Wybrane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego istotne z punktu widzenia kwestionowania rozstrzygnięć w postępowaniu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych | 253 |
Tabela nr 12. Środek tymczasowy – przesłanki i porównanie nowej ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów | 256 |
Tabela nr 13. Elementy decyzji administracyjnej kończącej postępowanie przed Prezesem UODO w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych | 257 |
Tabela nr 14. Elementy skargi na decyzję/postanowienie Prezesa UODO | 262 |
Tabela nr 15. Elementy skargi kasacyjnej od wyroku WSA | 266 |
Tabela nr 16. Podstawowe środki ochrony prawnej na etapie kontroli i postępowania w sprawie naruszenia (kwestionowanie czynności lub braku czynności w ramach kontroli i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych) | 272 |
Tabela nr 17. Porównanie administratora bezpieczeństwa informacji i inspektora ochrony danych (w aspekcie kontroli i audytu | |
wewnętrznego) | 276 |
Tabela nr 18. Przykładowa tabela określająca wymóg i możliwy sposób wdrożenia | 280 |
Tabela nr 19. Zestawienie przepisów dotyczących oceny ryzyka | 308 |
Tabela nr 20. Ocena operacji pod kątem potrzeby dokonywania oceny skutków (przykład) | 311 |
Tabela nr 21. Przykładowy formularz oceny skutków (DPIA) | 312 |
Część V | |
Wzory pism | |
1. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie uchylenia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wraz z wnioskiem o wstrzymanie wykonalności zaskarżonej decyzji | 319 |
2. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie stwierdzenia naruszenia i nakazania usunięcia danych osobowych oraz powiadomienia o tym odbiorców, których dane ujawniono | 327 |
3. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie stwierdzenia naruszenia i nałożenia administracyjnej kary pieniężnej | 330 |
4. Wzór wniosku o odroczenie terminu uiszczenia administracyjnej kary pieniężnej ze względu na ważny interes wnioskodawcy | 333 |
5. Wzór skargi na postanowienie Prezesa UODO w przedmiocie odmowy odroczenia terminu uiszczenia administracyjnej kary pieniężnej | 336 |
6. Wzór skargi na postanowienie Prezesa UODO w przedmiocie ograniczenia przetwarzania danych osobowych | 339 |
7. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie wymierzenia kary grzywny w wysokości 5000 zł stosownie do art. 69 n.u.o.d.o. | 342 |
8. Wzór zastrzeżeń do protokołu kontroli | 345 |
9. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy udzielenia akredytacji | 348 |
10. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie cofnięcia akredytacji | 351 |
11. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy dokonania certyfikacji | 354 |
12. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie cofnięcia certyfikacji | 357 |
13. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy zatwierdzenia wiążących reguł korporacyjnych | 359 |
14. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia, o którym mowa w art. 46 ust. 3 RODO | 362 |
15. Wzór skargi kasacyjnej od wyroku WSA | 364 |
Bibliografia | 371 |