POLECAMY
-17%
Autor:
Łukasz Kamiński, Magdalena Sieniuć, Anna Barczak, Marta Woźniak, Marcin Kamiński, Zofia Duniewska, Ryszarda Michalska-Badziak, Jerzy Parchomiuk, Anna Ostrowska, Jacek Jaworski, Paweł Wojciechowski, Mirosław Wincenciak, Katarzyna Celińska-Grzegorczyk, Wojciech Piątek, Michał Kasiński, Piotr Korzeniowski, Dominik Kościuk, Maciej Kruś, Małgorzata Stahl, Ewa Olejniczak-Szałowska, Krystian Ziemski, Przemysław Wilczyński, Agnieszka Wilczyńska, Mariusz Kotulski, Piotr Ruczkowski, Anna Fogel, Jan Olszan
Wydawca:
Format:
W książce omówiono ogólne, systemowe zasady prawa administracyjnego, ich charakter i znaczenie, a także konstrukcję nadużycia prawa. Monografia uwzględnia dokonane ostatnio zmiany dotyczące m.in. prawa administracji skarbowej, oświatowego, ochrony środowiska, budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego. Rozważaniom poddano m.in. zasady ustrojowe, zasady materialnego prawa administracyjnego oraz zasady proceduralne w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym. W opracowaniu przedstawiono m.in.:
konstrukcję nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego,
zagadnienie zaufania do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa prawnego,
zasadę sprawności, zespolenia i hierarchiczności,
instrumenty wdrażania idei dobrej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów,
ideę dobrej administracji,
zasadę ochrony godności człowieka i dobra człowieka,
zasady prawa żywnościowego,
zasadę wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej,
zasadę powszechnej ochrony zabytków,
zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
zasadę trwałości decyzji w postępowaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii Europejskiej,
anonimizację orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego.
Adresaci: Publikacja przeznaczona jest dla przedstawicieli nauki prawa, pracowników administracji publicznej, sędziów, adwokatów i radców prawnych. Będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów i doktorantów.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 828 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-399-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów ................................................................................................................. | 19 |
CZĘŚĆ I. ZASADY PRAWA – ZAGADNIENIA OGÓLNE | |
Małgorzata Stahl | |
Zasady w prawie administracyjnym – zagadnienia ogólne ..................................... | 25 |
Zofia Duniewska | |
Z refleksji nad pojęciem i charakterem zasad prawa ................................................ | 32 |
Eliza Komierzyńska-Orlińska | |
Charakter i rola (znaczenie) zasad prawa administracyjnego ................................ | 45 |
Marcin Kamiński | |
Normy-zasady prawa administracyjnego i ich konkretyzacja ................................ | 59 |
1. Normy-reguły i normy-zasady w ogólnej teorii prawa ................................ | 59 |
2. Normy-zasady prawa administracyjnego i ich cechy charakterystyczne ..................... | 62 |
3. Zagadnienie konkretyzacji norm-zasad prawa administracyjnego ............................ | 66 |
4. Uwagi końcowe .................................................................................................. | 70 |
Piotr Ruczkowski | |
Zasada nadrzędności prawa międzynarodowego nad prawem krajowym w systemie zasad prawa administracyjnego ............................................................... | 72 |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 72 |
2. Zagadnienia szczegółowe .................................................................................. | 76 |
3. Konkluzje ............................................................................................................ | 82 |
Jerzy Parchomiuk | |
Konstrukcja nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego ...................... | 84 |
1. Wprowadzenie – uwagi metodologiczne i terminologiczne ....................... | 84 |
2. Nadużycie prawa a zasada demokratycznego państwa prawnego .............. | 86 |
3. Nadużycie prawa a zasada praworządności ................................................... | 87 |
4. Nadużycie prawa a zasada pewności prawa ................................................... | 91 |
5. Nadużycie prawa a zasada harmonizowania interesu publicznegoi interesu jednostki ................. | 93 |
6. Nadużycie prawa a zasada proporcjonalności ............................................... | 94 |
7. Zasada równości i sprawiedliwości ................................................................. | 96 |
8. Zasada ochrony zaufania .................................................................................. | 98 |
9. Podsumowanie ...................................................................................................101 | |
Krystian Ziemski | |
Weryfikacja zasad prawa administracyjnego .............................................................103 | |
Matej Horvat, Mária Srebalová, Mária Havelková | |
Principles of Administrative Penalty in the Statutory Law of the Slovak Republic .......................118 | |
1. Administrative penalty legislation in the Slovak Republic .......................... | 118 |
1.2. Concept of the terms „criminal charge” and „criminal nature” ........120 | |
1.3. Nature of the administrative offences in the Slovak Republic ...........121 | |
1.4. Criminal principles in the administrative punishment ......................122 | |
2. Case-law of courts on the criminal principles in the administrative punishment ..................123 | |
2.1. Criminal nature of the administrative offences ...................................123 | |
2.2. Judicial review (full jurisdiction, rule of law – separation of powers) ...........................124 | |
2.3. Ne bis in idem ............................................................................................126 | |
2.4. Presumption of innocence and in dubio pro reo ................................. | 127 |
2.5. Nemo tenetur se ipso accusare .................................................................128 | |
3. Principles of the administrative punishment in the legislation | |
of the Slovak Republic .......................................................................................128 | |
3.1. Principle nullum crimen/nulla poena sine lege .....................................129 | |
3.2. Principle ne bis in idem ........................................................................... | 131 |
3.3. Right to appeal ..........................................................................................132 | |
4. Conclusions ........................................................................................................134 | |
Bibliography ...............................................................................................................134 | |
CZĘŚĆ II. ZASADY W PRAWIE USTROJOWYM | |
Iwona Niżnik-Dobosz | |
Zasady ustroju polskiej administracji publicznej ..................................................... | 139 |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 139 |
1.1. Pojęcie i klasyfikacja zasad ......................................................................139 | |
1.2. Zasady ustrojowe ......................................................................................140 | |
2. Zasady ustroju (ustrojowe) administracji publicznej wobec zasad ustroju politycznego oraz zasad technicznych .............................................. | 141 |
3. Ograniczenia zasad ustroju administracji przez przedmiotowe wyodrębnianie ustrojowego prawa administracyjnego ................................142 | |
3.1. Przedmiotowe ujęcie ustrojowego prawa administracyjnego ............142 | |
3.2. Opisowe zasady ustrojowego prawa administracyjnego .................... | 142 |
4. Prawne zasady ustroju a prawne zasady organizacji administracji publicznej .....................143 | |
5. Prawne zasady ustroju administracji publicznej ...........................................144 | |
5.1. Forma państwa, ustrój terytorialno-prawny ........................................ | 144 |
5.2. Zasady ustroju politycznego Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji RP a zasady ustroju administracji publicznej – typu zasad ustroju państwa ................................................................. | 145 |
5.3. Zasady ustroju administracji publicznej stanowiące rozwinięcie zasad ustroju administracji typu zasada ustroju państwa .................. | 149 |
5.4. Prawne zasady organizacji administracji publicznej ...........................151 | |
6. Podsumowanie ...................................................................................................154 | |
Michał Kasiński | |
Zaufanie do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa | |
prawnego ........................................................................................................................... | 156 |
Łukasz Buczkowski | |
Instrumenty wdrażania idei dobrej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów ..... | 165 |
Ewa Olejniczak-Szałowska | |
O zasadzie sprawności działania administracji – uwagi na tle koncepcji prakseologicznych ocen i dyrektyw Tadeusza Kotarbińskiego .............................. | 185 |
1. Zagadnienia wstępne .........................................................................................185 | |
2. Pojęcie i cechy działania sprawnego w ujęciu prakseologicznym ...............187 | |
3. Prakseologiczne dyrektywy (wytyczne) działania sprawnego .....................190 | |
4. Uwagi końcowe ..................................................................................................193 | |
Rafał Budzisz | |
Zasada sprawności w działaniu organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego .............195 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 195 |
2. Zasada sprawności .............................................................................................196 | |
3. Płaszczyzny działania organów stanowiących samorządu terytorialnego ..................................... | 197 |
4. Czynniki wpływające na sprawność działania organów stanowiących jednostek samorządu | |
terytorialnego ...............................................................198 | |
5. Kolizja zasad .......................................................................................................202 | |
6. Podsumowanie ...................................................................................................203 | |
Agnieszka Żywicka | |
Aktualny model struktur administracji niezespolonej a zasada sprawności i efektywności działań administracji publicznej w gospodarce ..............................205 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 205 |
2. Pojęcie sprawności działań administracji publicznej ................................... | 206 |
3. Istota niezespolenia administracji publicznej – uwarunkowania prakseologiczne ........................207 | |
4. Organy niezespolonej administracji rządowej i ich prawne determinanty ..................................... | 209 |
5. Powiązania prawne między rządową administracją zespoloną | |
i niezespoloną w kontekście sprawności ........................................................ | 211 |
6. Podział administracyjny kraju a sprawność działań administracji niezespolonej .........................213 | |
7. Podsumowanie ...................................................................................................215 | |
Anna Gross | |
Zasady konsultacji społecznych w prawie administracyjnym ................................ | 217 |
Michał Ulasiewicz | |
Zasada jawności administracyjnej w jednostkach samorządu terytorialnego .... | 228 |
1. Uwagi wstępne ................................................................................................... | 228 |
2. Jawność obrad organów kolegialnych jednostek samorządu terytorialnego .................................. | 230 |
3. Dostęp do dokumentów ................................................................................... | 234 |
4. Jawność finansów samorządu terytorialnego ................................................ | 237 |
5. Jawność oświadczeń majątkowych składanych przez funkcjonariuszy samorządowych ................. | 239 |
6. Uwagi końcowe ..................................................................................................241 | |
Mateusz Karciarz | |
Zasada jawności w działalności organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego ..........242 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 242 |
2. Normatywne podstawy zasady jawności ........................................................243 | |
3. Jawność działalności organów jednostek samorządu terytorialnego ......... | 246 |
4. Jawność posiedzeń organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ......................... | 247 |
5. Pozostały zakres przedmiotowy zasady jawności ..........................................250 | |
6. Ograniczenia jawności ...................................................................................... | 251 |
7. Podsumowanie ...................................................................................................254 | |
Dominik Kościuk | |
Zasada informowania w kontekście prawa administracji elektronicznej ............ | 255 |
1. Wstęp ...................................................................................................................255 | |
2. Istota zasady informowania ............................................................................. | 256 |
3. Pojęcie prawa administracji elektronicznej ....................................................262 | |
4. Wybrane regulacje normatywne wzmacniające zasadę informowania w prawie e-administracji ......... | 262 |
5. Zakończenie ........................................................................................................266 | |
Konrad Kędzierski | |
Hierarchiczność jako podstawowa zasada organizacji w Policji ............................267 | |
1. Uwagi wstępne ................................................................................................... | 267 |
2. Hierarchiczność w Policji .................................................................................271 | |
3. Podsumowanie ...................................................................................................278 | |
CZĘŚĆ III. ZASADY W PRAWIE POMOCY SPOŁECZNEJ | |
Artur Krakała | |
Zasada godności człowieka – wybrane zagadnienia ................................................. | 281 |
1. Koncepcje i geneza godności człowieka ......................................................... | 281 |
2. Podstawy prawne godności człowieka ............................................................283 | |
3. Godność człowieka w prawie polskim ............................................................285 | |
4. Poszanowanie i ochrona godności człowieka ................................................289 | |
5. Podsumowanie ...................................................................................................292 | |
Mirosław Wincenciak | |
O respektowaniu zasad prawa na przykładzie świadczeń opiekuńczych ............. | 294 |
1. Wstęp ...................................................................................................................294 | |
2. Naruszenia zasad prawa przez ustawodawcę .................................................295 | |
2.1. Zasada równości .......................................................................................295 | |
2.2. Zasada poprawnej legislacji .................................................................... | 298 |
2.3. Zasada ochrony praw nabytych oraz zasada zaufania do państwa i stanowionego prawa ............299 | |
3. Respektowanie zasad prawa w procesie stosowania prawa ......................... | 301 |
Zasady: równości, pogłębiania zaufania do państwa i stanowionego prawa, informowania ................ | 301 |
4. Zakończenie ........................................................................................................304 | |
Ryszarda Michalska-Badziak | |
Zasada pomocniczości w prawie pomocy społecznej ............................................... | 306 |
Przemysław Wilczyński | |
Dobro człowieka jako zasada administracyjnoprawnych regulacji przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu i jego skutkom ................................... | 317 |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 317 |
2. Problemy alkoholowe ........................................................................................319 | |
3. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych | |
a wolność człowieka .......................................................................................... | 323 |
4. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych | |
a wolność gospodarcza ......................................................................................326 | |
5. Reglamentacja alkoholowa jako instrument realizacji dobra człowieka | |
dotkniętego problemami alkoholowymi ........................................................ | 328 |
6. Zakończenie ........................................................................................................333 | |
CZĘŚĆ IV. ZASADY W PRAWIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO, PRAWIE BUDOWLANYM I PRAWIE GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI | |
Marta Woźniak | |
O potrzebie wartościowania w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ...........................339 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 339 |
2. Przestrzeń jako wartość .................................................................................... | 341 |
3. Ustawowy sposób artykulacji wartości ...........................................................343 | |
4. Cechy charakterystyczne wartości planowania przestrzennego ................. | 344 |
5. Wnioski końcowe i uwagi de lege ferenda ......................................................348 | |
Jacek Jaworski | |
Zasada ochrony interesu indywidualnego w planowaniu przestrzennym ...........350 | |
Łukasz Stelmaszczyk | |
Zasada sprawności (skuteczności) działań administracji w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych ...............................................................361 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 361 |
2. Skuteczność rozwiązań prawnych w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych ......363 | |
3. Skuteczność lex specialis o charakterze materialnoprawnym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych ....364 | |
4. Skuteczność lex specialis o charakterze procesowym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych ........368 | |
5. Sprawność w prowadzeniu postępowań administracyjnych dotyczących publicznych inwestycji infrastrukturalnych ...................................................374 | |
6. Podsumowanie ...................................................................................................377 | |
Sławomir Pawłowski | |
Zasada zaufania obywatela do państwa w materialnym prawie administracyjnym na przykładzie | |
art. 98 u.g.n. ...........................................379 | |
1. Zasady ogólne prawa administracyjnego ....................................................... | 379 |
2. Zasada zaufania jednostki do państwa jako jedna z zasad ogólnych prawa administracyjnego .........381 | |
3. Artykuł 98 u.g.n. a władztwo planistyczne gminy ........................................ | 383 |
4. Zastosowanie instytucji zwrotu wywłaszczonej nieruchomości do odwrócenia skutków podziału nieruchomości w trybie art. 98 u.g.n. w przypadku zmiany planu i niezrealizowania drogi publicznej ................386 | |
5. Podsumowanie ...................................................................................................389 | |
Łukasz Kamiński | |
Konstytucyjna zasada ochrony własności a administracyjnoprawna ochrona obszarów uzdrowiskowych ..... | 392 |
Maciej Kruś | |
Zasady w Prawie budowlanym ......................................................................................405 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 405 |
2. Zasady prawa w obu ujęciach ...........................................................................407 | |
3. Zasady w ujęciu klasycznym ............................................................................ | 409 |
4. Zasady w ujęciu koncepcji R. Alexy’ego .........................................................411 | |
5. Wnioski ...............................................................................................................413 | |
Ewelina Dziuban, Mariusz Kotulski | |
Dobre sąsiedztwo jako norma-reguła ..........................................................................414 | |
Anna Ostrowska | |
Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym – zasada prawa czy ornament? ............................................................................................................................ | 430 |
1. Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym w świetle doktrynalnych koncepcji zasad prawa ...............................................................................430 | |
2. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu dyrektywalnym (modelowym) ....433 | |
3. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu opisowym (konkretnym) .........438 | |
4. Podsumowanie ...................................................................................................447 | |
CZĘŚĆ V. ZASADY W PRAWIE OCHRONY ŚRODOWISKA | |
Anna Haładyj | |
Skuteczność prawa ochrony środowiska wobec dezintegracji jego zasad ogólnych .......................451 | |
1. Pojęcie zasady prawa w teorii prawa i jego przełożenie na prawo ochrony środowiska ..................... | 451 |
2. Kluczowe cechy współczesnego prawa ochrony środowiska – dekodyfikacja i dekonsolidacja .............458 | |
3. Skutki dezintegracji zasad ogólnych prawa ochrony środowiska ...............460 | |
Piotr Korzeniowski | |
Wybrana problematyka zasady prewencji jako podstawy wykładni pojęcia przedsięwzięcia w procedurze indywidualnej oceny oddziaływania na środowisko ................................................................463 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 463 |
2. Procedura ocen oddziaływania na środowisko ............................................. | 464 |
3. Zasada prewencji ............................................................................................... | 467 |
4. Zapobieganie szkodliwym oddziaływaniom na środowisko w związku z realizacją przedsięwzięcia ..... | 468 |
5. Wydanie decyzji środowiskowej dla zrealizowanego przedsięwzięcia .......472 | |
6. Podsumowanie ...................................................................................................475 | |
Anna Barczak, Adrianna Ogonowska | |
Zasada proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów .........476 | |
1. Uwagi wstępne ................................................................................................... | 476 |
2. Pojęcie i istota zasady proporcjonalności .......................................................477 | |
3. Rola zasady proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów .......................479 | |
4. Uwagi końcowe ..................................................................................................484 | |
Agnieszka Jaworowicz-Rudolf | |
Zasada ne bis in idem w prawie ochrony środowiska? Uwagi na tle postulatu recypowania zasady dla sankcji administracyjnych w ochronie środowiska oraz zbiegu odpowiedzialności karnej z administracyjną .........485 | |
Artur K. Modrzejewski | |
Zasada „zanieczyszczający płaci” a odpady promieniotwórcze wśród odpadów komunalnych ............. | 496 |
1. Wstęp ...................................................................................................................496 | |
2. Zasada „zanieczyszczający płaci” .....................................................................497 | |
3. Zdarzenie radiacyjne .........................................................................................498 | |
4. Władztwo nad odpadem komunalnym ..........................................................500 | |
5. Odpady radioaktywne wśród odpadów komunalnych ................................ | 502 |
6. Wnioski ...............................................................................................................503 | |
Elżbieta Wituska | |
W kierunku centralizacji? Kilka uwag natury organizacyjno-prawnej na gruncie proponowanych reform systemowych w zakresie zespolenia administracyjnego na przykładzie służb ochrony środowiska ........505 | |
CZĘŚĆ VI. ZASADY PRAWA W INNYCH DZIEDZINACH PRAWA ADMINISTRACYJNEGO | |
Agnieszka Wilczyńska | |
Aksjologia zasady stabilizacji nazwisk ........................................................................ | 523 |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... | 523 |
2. Nazwisko jako wartość osobowa ..................................................................... | 527 |
3. Nazwisko jako wartość rodowa ....................................................................... | 534 |
4. Nazwisko jako wartość ogólnospołeczna ....................................................... | 539 |
5. Zakończenie ........................................................................................................541 | |
Małgorzata Korzycka, Paweł Wojciechowski | |
Zasady prawa żywnościowego .......................................................................................545 | |
1. Zagadnienia wstępne .........................................................................................545 | |
2. Pojęcie zasady w prawie ....................................................................................547 | |
3. Zasady prawa żywnościowego ......................................................................... | 548 |
3.1. Zasada regulacji łańcucha żywnościowego od produkcji pierwotnej do konsumenta finalnego ......... | 549 |
3.2. Zasada odpowiedzialności podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze za zapewnienie bezpieczeństwa żywności i pasz ......................................................................................... | 550 |
3.3. Zasada śledzenia (traceability) ............................................................... | 552 |
3.4. Zasada analizy ryzyka ..............................................................................554 | |
3.4.1. Pojęcie ryzyka ................................................................................ | 554 |
3.4.2. Analiza ryzyka ............................................................................... | 556 |
2.4.2.1. Ocena ryzyka ...................................................................557 | |
2.4.2.2. Zarządzanie ryzykiem ....................................................561 | |
2.4.2.3. Informowanie o ryzyku .................................................564 | |
3.5. Zasada ostrożności ...................................................................................564 | |
3.6. Zasada informowania ..............................................................................567 | |
4. Zakończenie ........................................................................................................570 | |
Monika Majak | |
Zasada wolności gospodarczej a działalność związana z obrotem produktami leczniczymi ................572 | |
Anna Fogel | |
Zasada powszechnej ochrony zabytków ......................................................................584 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... 584 | |
2. Pojęcie zabytku ...................................................................................................584 | |
3. Zasada powszechnej ochrony zabytków bez względu na stan zachowania ................................ 587 | |
4. Znaczenie powszechnej ochrony zabytków dla uwarunkowań prawnych ochrony dóbr kultury niebędących zabytkami ..............................................590 | |
5. Uwagi końcowe ..................................................................................................592 | |
Adrian Misiejko | |
Zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym przez jednostki samorządu terytorialnego .................. 593 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... 593 | |
2. Zasady prawa ......................................................................................................595 | |
3. Zasada konkurencji regulowanej i zasada względnego uprzywilejowania operatorów ..................596 | |
4. Zasada zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego ...................................598 | |
5. Zasady niedyskryminacyjne .............................................................................599 | |
6. Próba wskazania zasady naczelnej .................................................................. 600 | |
7. Wnioski ...............................................................................................................601 | |
Anna Lichosik | |
Zasada administracyjnego nadzoru nad rynkiem kapitałowym ............................605 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... 605 | |
2. Zasady prawa ......................................................................................................605 | |
3. Aksjologia prawa rynku kapitałowego ............................................................608 | |
4. Zasady prawa rynku kapitałowego ..................................................................609 | |
5. Zasada administracyjnego nadzoru ................................................................ 612 | |
5.1. Zakres podmiotowy nadzoru KNF ........................................................614 | |
5.2. Zakres przedmiotowy nadzoru KNF .....................................................616 | |
6. Podsumowanie ...................................................................................................617 | |
CZĘŚĆ VII. ZASADY W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM | |
Jan Olszanowski | |
Zasada praworządności w postępowaniu administracyjnym z perspektywy konstytucyjnej ................. 621 | |
1. Uwagi ogólne ......................................................................................................621 | |
2. Treść zasady praworządności ...........................................................................624 | |
3. Zasada praworządności w orzecznictwie sądowym ......................................628 | |
4. Podsumowanie ...................................................................................................631 | |
Anna Ważbińska-Dudzińska | |
Zasada zaufania do organów państwa a konsekwencje błędnych pouczeń strony w postępowaniu administracyjnym .............................. 632 | |
Paulina Ura, Ewa Kubas | |
Realizacja zasady przekonywania w postępowaniu administracyjnym ................641 | |
1. Uwagi ogólne ......................................................................................................641 | |
2. Zasada przekonywania a zasada zaufania do organów państwa .................642 | |
3. Realizacja zasady przekonywania w toku postępowania administracyjnego .......................643 | |
4. Realizacja zasady przekonywania poprzez uzasadnienie decyzji administracyjnej ...................645 | |
5. Znaczenie zasady przekonywania w warunkach uznania administracyjnego i luzu decyzyjnego | |
administracji .....................................................................................................................648 | |
6. Zasada przekonywania w postanowieniach organu administracji publicznej ...............................651 | |
7. Realizacja zasady przekonywania w toku zawierania ugód administracyjnych ............................. 652 | |
8. Podsumowanie ...................................................................................................654 | |
Katarzyna Celińska-Grzegorczyk | |
Realizacja zasady przekonywania w ogólnym postępowaniu administracyjnym ................................ 655 | |
Alina Miruć | |
Zasada wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej .........665 | |
1. Zagadnienia wprowadzające ............................................................................ 665 | |
2. Zasady ogólne pomocy społecznej .................................................................. 668 | |
3. Istota zasady wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania w ogólności i w odniesieniu do postępowania w sprawach z zakresu pomocy społecznej ............................................................................................ 670 | |
4. Terminowość załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej jako realizacja zasady wnikliwości, szybkości i prostoty postępowania ................................................................................................673 | |
5. Podsumowanie ...................................................................................................675 | |
Martyna Wilbrandt-Gotowicz | |
Zasada trwałości decyzji w postępowaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii | |
Europejskiej ............................................................ 677 | |
1. Uwagi wstępne ................................................................................................... 677 | |
2. Zasada trwałości decyzji w Kodeksie postępowania administracyjnego i prawie unijnym ...............678 | |
3. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w projektach kodyfikacji postępowania administracyjnego Unii Europejskiej ..........................................................................................................681 | |
4. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w unijnych aktach sektorowych .........................685 | |
5. Podsumowanie ...................................................................................................691 | |
Wojciech Piątek | |
Znaczenie zasad ogólnych postępowania administracyjnego w wybranych ustawach z zakresu prawa administracyjnego ............................................................................ 693 | |
1. Wprowadzenie do rozważań ............................................................................693 | |
2. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego na obszarze administracyjnego postępowania egzekucyjnego .................................................................................................... 694 | |
3. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o przyznanie świadczenia z zakresu pomocy społecznej .................................................................................. 697 | |
4. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu o udzielenie pozwolenia na budowę ...........................................................................................................699 | |
5. Podsumowanie ...................................................................................................700 | |
Paulina Bieś-Srokosz | |
Zasady Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez organy agencji rządowych ..........................................................................................................702 | |
1. Wstęp ...................................................................................................................702 | |
2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego a przepisy ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa .........................................................................................................................703 | |
3. Odstąpienie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od obowiązku doręczenia decyzji administracyjnej stronie ............................................................................................................ 704 | |
4. Rozważania nad zasadnością odstąpienia od zasady pisemności i doręczenia pism w postępowaniach | |
administracyjnych prowadzonych przez organy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ............. 707 | |
Magdalena Strożek-Kucharska | |
Zasady prawa stosowane w postępowaniu egzekucyjnym w administracji ............................. 709 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... 709 | |
2. Definiowanie pojęcia zasad prawa .................................................................................... 711 | |
3. Zasady prawa zawarte w Konstytucji RP, a stosowane w egzekucji administracyjnej ..................... 718 | |
4. Zasady prawa wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego stosowane w egzekucji administracyjnej .....................................................................................................................720 | |
5. Zasady prawa wynikające z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ......................723 | |
6. Zasady prawa wynikające z ustaw szczególnych modyfikujące ogólne zasady stosowane w egzekucji administracyjnej ............................................................................................... 723 | |
7. Podsumowanie ...................................................................................................725 | |
CZĘŚĆ VIII. ZASADY W POSTĘPOWANIU PRZED SĄDAMI ADMINISTRACYJNYMI | |
Renata S. Lewicka, Marek Lewicki | |
Konstytucja a jednolitość orzecznictwa sądowoadministracyjnego ..................... 729 | |
Konrad Łuczak | |
Zasady stosowania prawa przez sądy administracyjne a pragmatyzm prawny ................... 739 | |
1. Uwagi wprowadzające .......................................................................................739 | |
2. Zarys pragmatyzmu prawnego ........................................................................ 741 | |
Najlepsze konsekwencje ....................................................................................743 | |
Teraźniejszość i przyszłość ...............................................................................744 | |
Empiryzm ........................................................................................................... 745 | |
Sytuacyjność ....................................................................................................... 745 | |
Praktyczne rozumowanie ................................................................................. 746 | |
3. Kilka uwag o stosowaniu prawa materialnego przez sądy administracyjne ............................ 747 | |
4. Pragmatyczne spojrzenie na zasady stosowania prawa ................................748 | |
5. Uwagi końcowe ..................................................................................................753 | |
Magdalena Sieniuć | |
Zasada jawności postępowania i skutki jej naruszenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym .......... 755 | |
Ewa Wójcicka | |
Zasada informacji procesowej jako przejaw rzetelnego postępowania sądowoadministracyjnego ........ 764 | |
1. Wprowadzenie ................................................................................................... 764 | |
2. Istota i funkcje zasady informacji procesowej ...............................................765 | |
3. Zakres podmiotowy ...........................................................................................768 | |
4. Realizacja zasady udzielania informacji prawnej .......................................... 769 | |
5. Forma udzielanych pouczeń ............................................................................ 773 | |
6. Konsekwencje naruszenia zasady informacji procesowej ............................774 | |
7. Podsumowanie ...................................................................................................775 | |
Jakub Polanowski | |
Anonimizacja orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego ...................................................................................................777 | |
Bibliografia ....................................................................................................................... 793 | |