Ostatni akord

1 opinia

Wydawca:

Fronda

Format:

epub, mobi

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,99  29,99

Format: epub, mobi

23,9929,99

cena zawiera podatek VAT

Ostatni akord to kolejny tom szkiców krytycznych Andrzeja Horubały. Wieńczący jego działalność jako komentatora kulturalnych wydarzeń, uważnego obserwatora artystycznych sezonów, arbitra oceniającego nowości i przywołującego klasyków.


55 tekstów drukowanych w latach 2016-2018 przeważnie w tygodniku "Do Rzeczy", w którym Horubała pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego. 55 tekstów najwyższej próby, dalekich od neutralności i obojętności czy wzniosłego akademizmu.


W otwierającym książkę rozdziale „Wielcy” Horubała przygląda się wnikliwie głośnym monografiom Gombrowicza, Lema i Herberta, dzieli się uwagami o inscenizacji mickiewiczowskich „Dziadów” dokonanej przez litewskiego reżysera Eimuntasa Nekrošiusa, a także opisuje wystawę „Wyspiański” w krakowskim Muzeum Narodowym. Tu też prezentuje sylwetkę Tomasza Burka oraz recenzuje biografię Jacka Kuronia.


W kolejnej części zatytułowanej „Przewodnicy” prześwietla sylwetki popularnych duszpasterzy – ojców Adama Szustaka i Augustyna Pelanowskiego oraz księży Piotra Pawlukiewicza i Jana Kaczkowskiego. Bez taryfy ulgowej traktuje ich nauczanie, dzieli się swoimi wątpliwościami, ale i zachwytem.


Kontrowersyjnym obchodom pięćdziesiątej rocznicy Marca ’68 – spektaklom teatralnym i publikacjom, poświęcona jest kolejna część książki („Żydowskie brzemię”), w której nie zabrakło miejsca dla omówienia fenomenu prozy Marcina Wichy, laureata literackiej nagrody Nike w roku 2018.


Kolejne części poświęcone są głównie literackim premierom (Gretkowska, Masłowska, Żulczyk, Twardoch, Orbitowski, Sołtys, Wencel, Chmielewski). Tu też autor omawia „Teologię Polityczną”, twórczość Kwaśnickiej i Dakowicza, a także bierze na warsztat szeroko reklamowaną powieść „Miłość” Ignacego Karpowicza oraz kolejny, nie do końca uczciwy reportaż Jacka Hugo-Badera „Skucha”.


Wreszcie dwa bloki zamykające tom poświęcone są polskiemu kinu i teatrowi. Horubała przypomina swoje recenzje „Roja” i „Smoleńska”, notuje wrażenia z oglądania zremasterowanej wersji „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego oraz filmów o Lourdes. Omawia także spektakle Jana Klaty, Moniki Strzępki, Krystiana Lupy i Weroniki Szczawińskiej. Tu wreszcie czytelnik znajdzie głośny tekst „Nienawidzę Teatru Telewizji”, który swego czasu wzbudził sporo polemik i protestów.


Spis treści:


Wyspiański! (Wyspiański, Śliwińska)


Czyje „Dziady”? (Mickiewicz, Nekrošius)


Arcydzieło (Mickiewicz, Cieplak)


Ciała (Sienkiewicz, Koziołek)


Szymborska banalna (Rusinek, Bikont, Szczęsna)


Tropami mistrza, tropami zwodziciela (Gombrowicz, Suchanow)


Lem według Orlińskiego


Mistrz – Tomasz Burek


Monster Kuroń (Bikont, Łuczywo)


Herbert rozwłóczony (Franaszek)


Prorok namiętny (Pelanowski)


Nawrócony lubieżnik (Szustak)


Śmiech w Kościele (Pawlukiewicz, Kowalski)


Misja onkocelebryty (Kaczkowski)


Nicowanie mitu (Kaczkowski, Wilczyński)


Ars moriendi (Bieliński)


Polsko-żydowskie zapętlenia (Weksler-Waszkinel, Słobodzianek, Spišák)


Głupio się bawicie (Kleczewska, Kosiński, Siedlecka)


Wyjście z domu niewoli (Grynberg)


Elegia (Wicha)


Design (Wicha)


Niesamowita Kwaśnicka


Fenomen Dakowicza


Legenda o miłości (Budzyński, Ponikło)


Lekcja z Wencla


Peryferyjne smętki (Chmielewski)


Jak to działa? (Karłowicz, Cichocki, Gawin)


Strażnik systemu (Butkiewicz)


Szyderstwo i wierność (Gorządek, Szabłowski, Bernatowicz)


Krzeczkowski nierozpoznany (Karpiński)


Degeneraci z podziemnej Solidarności (Hugo-Bader)


Szczepan Twardoch – pisarz zawodowy


Żulczyk rządzi!


„Exodus”, czyli droga donikąd (Orbitowski)


Cienka zupka Gretkowskiej


Masłowska – zagadywanie pustki


Smuteczki Pawła Sołtysa


To nie miłość, to coming out (Karpowicz)


Mapka ideolo (Czapliński)


„Dekalog” po latach (Kieślowski)


Marzenie o cudzie (Sagols, Hausner, Bobkowski)


Wyśmienite kino Macieja Pieprzycy


Gorzka komunia (Zamecka)


Jerzego Zalewskiego kino wolnych Polaków


Filmowy hołd (Krauze)


Nienawidzę Teatru Telewizji


Niewinni? (Demirski, Strzępka)


Globisz cierpiący


Demolka w Narodowym (Miśkiewicz)


Ostatni akord Klaty


Popłuczyny po Klątwie (Błońska, Wichowska)


K. jak Kaczyński (Demirski, Strzępka, Krasowski)


Lupa – geniusz i grafoman


Aktualna sprawa Grzegorza P. (Rowicki, Ratajczak, Łazarewicz)


Genialna. Ferrante (Szczawińska)


Liczba stron480
WydawcaFronda
ISBN-13978-83-8079-583-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia