Gramatyka sensu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

15,9619,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Gramatyka sensu jest kontynuacją, podsumowaniem i dopełnieniem wcześniejszych prac duetu Awdiejew – Habrajska. Niezaprzeczalny atut książki stanowi bardzo spójna i jasna metodologia, która pozwala na rekonstrukcję sensu oraz wyraźnie wskazuje na postkomunikacyjny charakter tekstu i na to, że dopełnianie sensu odbywa się nie na podstawie samej analizy tekstu, lecz dzięki analizie holistycznej. Czytelnik otrzymuje dzieło interdyscyplinarne odwołujące się do osiągnięć filozofii, kognitywistyki, psychologii poznawczej, retoryki i współczesnej teorii argumentacji.
Gramatyki – zarówno tradycyjne, jak i strukturalistyczne oraz generatywne – pomijają fakt, że podstawową funkcją języka jest komunikacja, a więc opis procesu produkcji i odbioru komunikatu, który powinien być przynajmniej równie ważny jak opis systemu i gotowego tekstu. Koncepcją uwzględniającą opis konstruowania, przekazu i odbioru komunikatu jest właśnie Gramatyka sensu. Jej cel stanowi opis konfiguracji sensu, pełniącej kluczową rolę w procesie generowania przekazu komunikacyjnego oraz w procesie jego odbioru. Bardzo ważna jest przenikająca koncepcję Autorów teza, że to nie słowa są jednostkami rozumienia – słowa jedynie mogą na nie wskazywać. Jak pisał Wittgenstein: „Tylko zdanie ma sens, tylko w kontekście zdania nazwa ma znaczenie”.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Lewińskiego


Liczba stron242
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-886-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     7
  
  Wstęp: w stronę gramatyki sensu     9
  
  I. PODSTAWY METODOLOGII GRAMATYKI KOMUNIKACYJNEJ    15
  1. Potrzeba zmiany metodologii badania komunikacji językowej (analiza tekstu a analiza komunikacyjna)     15
  2. Początki działania komunikacyjnego     22
  3. Czym jest sens (w gramatyce komunikacyjnej)?    28
  4. Jednostki tekstu wskazujące na sens     31
  5. Znaczenie leksykalne a wskazywanie na sens przekazu     37
  6. Metodologia badań realnych procesów komunikacji     52
  7. Dyskursy a odniesienie sensu     63
  
  II. ANALIZA KOMUNIKACYJNA TEKSTU    71
  1. Słownik komunikacyjny     73
  2. Hasła słownikowe     74
  2.1. Schematy predykatywne    79
  2.2. Standardy semantyczne    100
  2.3. Hipertermy    104
  2.4. Hasła    106
  2.5. Operatory kompresji    108
  2.6. Termy zastępcze    115
  2.7. Schematy relacyjne    117
  2.8. Operatory dyskursywne    120
  2.9. Peryfrazy    123
  2.10. Operatory interakcyjne     124
  2.11. Operatory indeksalne    126
  
  III. TEORIA PARAFRAZY     131
  
  IV. METODA ANALIZY TEKSTÓW PUBLICYSTYCZNYCH     147
  
  V. SYNTETYCZNE JEDNOSTKI JĘZYKA JAKO CZYNNIKI WSKAZYWANIA NA KOMPONENTY SENSU    185
  1. Kategoria czasu    188
  2. Kategoria aspektu    193
  3. Typy sytuacji    211
  4. Sens organizacji ruchu    216
  5. Tajemnica użycia partykuły się    220
  6. Kategoria liczby    223
  7. Sens komunikacyjny spójników    228
  8. Problem podwójnej negacji    233
  
  Zakończenie    237
  
  Literatura    239
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia