Rozważania o nauczaniu przyrody

Rozważania o nauczaniu przyrody

3 oceny

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

9,98

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor w sposób oryginalny i przystępny przedstawia dokonania dydaktyki światowej, jak również osiągnięcia własne jako dydaktyka fizyki. W książce poruszane są m.in. takie zagadnienia, jak: cele, zasady i metody nauczania przedmiotów przyrodniczych, błędy popełniane w tym procesie, język nauk przyrodniczych, rola obserwacji i eksperymentów. Lekturę ułatwia bogaty materiał ilustracyjny.


Liczba stron178
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-656-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  1. Najwybitniejsze postaci w dziedzinie nauk przyrodniczych    6
    Poglądy przyszłych nauczycieli – studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie    8
  2. Najważniejsze eksperymenty przyrodnicze w historii ludzkości    11
    Rankingi światowe    11
    Przyszli nauczyciele o najważniejszych eksperymentach przyrodniczych    15
  3. Cele nauczania przyrody    17
    O społecznej użyteczności nauczania przyrody    17
    Uwagi na temat ogólnych celów nauczania przyrody    19
    Co to znaczy rozumieć przyrodę?    22
    Umiejętności kluczowe    25
    Uwagi na temat podstaw programowych nauczania przyrody    28
    O konieczności operacjonalizacji celów nauczania fizyki    31
  4. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych a wiedza spontaniczna uczniów    34
    Wiedza spontaniczna    34
    Przykłady wiedzy spontanicznej    35
    Konstruktywizm    37
  5. Błędy w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych    40
    Co to takiego błąd w nauczaniu przyrody?    40
    Błędy wielkich przyrodników    44
    Heurystyka unikania błędów    46
    Prawo ucznia do popełniania błędów    48
  6. Zasady i metody nauczania przedmiotów przyrodniczych    51
    Zdroworozsądkowe zasady nauczania    51
    Metody nauczania    58
    PRS (Personal Response System)    60
    Zadania Fermiego    63
    Kilka uwag na temat nudnych zadań    65
    O etyce pracy nauczyciela przyrody    66
  7. Jak zainteresować uczniów przedmiotami przyrodniczymi?    71
    Wyniki badań nad zainteresowaniem uczniów szkolnymi przedmiotami    71
    Najważniejsze są początki    78
    Przyczyny słabego zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi    80
    Jak zwiększać motywację do uczenia się przedmiotów przyrodniczych. Trudna sztuka motywacji    83
    Zainteresowania dziewcząt i chłopców    89
  8. Język w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych    94
    Funkcja języka    94
    Mózg i mowa    95
    O języku w naukach przyrodniczych    95
    Rola metafor w nauczaniu przyrody (synektyka Gordona)    96
    Trudności językowe w nauczaniu przyrody    98
  9. Rola matematyki w nauczaniu przyrody    101
    Matematyka w przyrodzie    101
    Bariery matematyzacji    103
    Korzyści z matematyki na lekcjach przyrody. Przykłady modelowania    105
  10. Obserwacje i eksperymenty przyrodnicze uczniów    113
    Niebezpieczeństwa naiwnego indukcjonizmu    114
    Apologia obserwacji    115
    Doświadczenia przyrodnicze (przykłady)    117
    Dydaktyczne funkcje doświadczeń przyrodniczych    119
    Doświadczenia ilustracyjne i problemowe    120
    Doświadczenia poznawcze i weryfikacyjne    121
    Projekty    122
    Konflikt poznawczy wywołany przez eksperyment    123
    Errare humanum est    124
    Niepewności    126
    Sztuka planowania doświadczeń    129
  11. W poszukiwaniu teorii nauczania    134
    Argumenty za i przeciw TOT (Theory of Teaching)    134
    Argumenty przeciw teorii uczenia się i nauczania    135
    Argumenty za teorią uczenia się i nauczania    137
    Uniwersalna krzywa uczenia się    139
    Model konfliktów    144
    Modele współdziałania. Turnieje Axelroda    145
  12. Neurodydaktyka    149
    Neurodydaktyka – nowa nadzieja dydaktyki    149
    Mózg – odkrywanie tajemnic czarnej skrzynki    151
    Pamięć    153
    Świadomość    156
    Uczenie się    161
    O naturze inteligencji    162
    Neuronalne podłoże konstruktywizmu    164
    Granice możliwości edukacyjnych człowieka    165
  Propozycje tematyki badań dydaktycznych    168
  Zakończenie    174
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia