Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne nauczycieli geografii oraz studentów geografii - kandydatów na nauczycieli

Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne nauczycieli geografii oraz studentów geografii - kandydatów na nauczycieli

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest jednym z nielicznych opracowań w polskiej dydaktyce geografii podejmującym próbę syntetycznego ujęcia rezultatów wprowadzenia założeń Deklaracji Bolońskiej w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli tego przedmiotu. Autor przeprowadził badania metodą sondażu dydaktycznego. Dokonał też analizy przepisów prawnych, dokumentów i planów studiów. Badania w dłuższym cyklu dały możliwość oceny kompetencji studentów, którzy kwalifikacje zawodowe nabywali w różnych formach kształcenia (studia magisterskie, licencjackie, magisterskie uzupełniające i podyplomowe).


Rok wydania2010
Liczba stron304
KategoriaGeografia ogólna
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-620-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    5
  
  1. Wybrane modele i koncepcje kształcenia nauczycieli w świetle literatury    12
    1.1. Koncepcje kształcenia nauczycieli w świetle literatury pedeutologicznej    12
    1.2. Profesjonalizm współczesnego nauczyciela    17
    1.3. Modelowa sylwetka nauczyciela geografii    25
    1.4. Kształcenie nauczyciela geografii na studiach geograficznych    28
    1.5. Kompetencje nauczyciela geografii    33
    1.6. Zawód nauczyciela – refleksje i opinie nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych    43
  
  2. Kształcenie geografów i nauczycieli geografii    48
    2.1. Analiza wybranych raportów i wyników badań ankietowych    48
    2.2. Programy i plany studiów geograficznych na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie    50
    2.3. Kadra nauczająca przedmioty bloku nauczycielskiego    58
    2.4. Studia dwustopniowe a jakość kształcenia    61
    2.5. Wpływ Deklaracji Bolońskiej na proces kształcenia nauczycieli w ocenie studentów geografii    71
  
  3. Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne studentów geografii – kandydatów na nauczycieli    75
    3.1. Kompetencje studentów geografii w wybranych ośrodkach akademickich w Polsce (w latach 1999–2000)    75
    3.2. Kompetencje studentów geografii z wybranych ośrodków akademickich Polski, Czech, Słowacji, Austrii i Niemiec    76
    3.3. Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie (w latach 2004–2008)    82
    3.4. Kształtowanie kompetencji przedmiotowych i dydaktycznych kandydatów na nauczycieli na przykładzie Akademii Pedagogicznej w Krakowie i Uniwersytetu w Bratysławie    103
  
  4. Ocena kompetencji przedmiotowych i dydaktycznych studentów geografii – kandydatów na nauczycieli oraz nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych    110
    4.1. Kompetencje przedmiotowe z geografii    110
    4.2. Kompetencje dydaktyczne z zakresu dydaktyki geografii    124
    4.3. Kompetencje dydaktyczne z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej    135
    4.4. Kompetencje z zakresu znajomości prawa oświatowego    141
    4.5. Źródła kształtowania kompetencji nauczycieli geografii    145
    4.6. Wpływ zajęć i lekcji w terenie na kształcenie kompetencji studentów i nauczycieli geografii    160
    4.7. Ocena nabycia kompetencji w badanych grupach nauczycieli i studentów geografii    166
  
  5. Ocena kompetencji i profesjonalizmu nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych    174
    5.1. Kompetencje w zakresie metod i form pracy    174
    5.2. Kompetencje w zakresie stosowania źródeł wiedzy geograficznej    183
    5.3. Kompetencje w zakresie stosowania środków dydaktycznych    185
    5.4. Kompetencje w zakresie stosowania różnych sposobów ewaluacji wiedzy uczniów    187
    5.5. Kompetencje w zakresie aktywności i zaangażowania uczniów    189
    5.6. Ocena kompetencji nauczycieli dokonana przez studentów – kandydatów na nauczycieli geografii według przyjętego kryterium    193
  
  6. Korelacje poziomów kompetencji przedmiotowych i dydaktycznych nauczycieli geografii    199
    6.1. Korelacje poziomu wykształcenia kompetencji nauczycieli geografii ze stażem ich pracy w świetle samooceny nauczycieli i oceny studentów    199
    6.2. Korelacje poziomu wykształcenia kompetencji studentów geografii studiów podyplomowych ze stażem ich pracy    212
    6.3. Korelacje poziomu wykształcenia kompetencji nauczycieli geografii ze stażem pracy według samooceny nauczycieli    213
    6.4. Korelacje poziomu wykształcenia wybranych kompetencji nauczycieli geografii na podstawie wyników samooceny nauczycieli i oceny studentów    214
  
  Uwagi końcowe i wnioski    217
  Abstract    222
  Aneks    225
  Bibliografia    282
  Spis rycin, tabel i załączników    297
RozwińZwiń