POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest jednym z nielicznych opracowań w polskiej dydaktyce geografii podejmującym próbę syntetycznego ujęcia rezultatów wprowadzenia założeń Deklaracji Bolońskiej w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli tego przedmiotu. Autor przeprowadził badania metodą sondażu dydaktycznego. Dokonał też analizy przepisów prawnych, dokumentów i planów studiów. Badania w dłuższym cyklu dały możliwość oceny kompetencji studentów, którzy kwalifikacje zawodowe nabywali w różnych formach kształcenia (studia magisterskie, licencjackie, magisterskie uzupełniające i podyplomowe).
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Geografia ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Pedagogiczny Kraków |
ISBN-13 | 978-83-7271-620-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
1. Wybrane modele i koncepcje kształcenia nauczycieli w świetle literatury | 12 |
1.1. Koncepcje kształcenia nauczycieli w świetle literatury pedeutologicznej | 12 |
1.2. Profesjonalizm współczesnego nauczyciela | 17 |
1.3. Modelowa sylwetka nauczyciela geografii | 25 |
1.4. Kształcenie nauczyciela geografii na studiach geograficznych | 28 |
1.5. Kompetencje nauczyciela geografii | 33 |
1.6. Zawód nauczyciela – refleksje i opinie nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych | 43 |
2. Kształcenie geografów i nauczycieli geografii | 48 |
2.1. Analiza wybranych raportów i wyników badań ankietowych | 48 |
2.2. Programy i plany studiów geograficznych na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie | 50 |
2.3. Kadra nauczająca przedmioty bloku nauczycielskiego | 58 |
2.4. Studia dwustopniowe a jakość kształcenia | 61 |
2.5. Wpływ Deklaracji Bolońskiej na proces kształcenia nauczycieli w ocenie studentów geografii | 71 |
3. Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne studentów geografii – kandydatów na nauczycieli | 75 |
3.1. Kompetencje studentów geografii w wybranych ośrodkach akademickich w Polsce (w latach 1999–2000) | 75 |
3.2. Kompetencje studentów geografii z wybranych ośrodków akademickich Polski, Czech, Słowacji, Austrii i Niemiec | 76 |
3.3. Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie (w latach 2004–2008) | 82 |
3.4. Kształtowanie kompetencji przedmiotowych i dydaktycznych kandydatów na nauczycieli na przykładzie Akademii Pedagogicznej w Krakowie i Uniwersytetu w Bratysławie | 103 |
4. Ocena kompetencji przedmiotowych i dydaktycznych studentów geografii – kandydatów na nauczycieli oraz nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych | 110 |
4.1. Kompetencje przedmiotowe z geografii | 110 |
4.2. Kompetencje dydaktyczne z zakresu dydaktyki geografii | 124 |
4.3. Kompetencje dydaktyczne z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej | 135 |
4.4. Kompetencje z zakresu znajomości prawa oświatowego | 141 |
4.5. Źródła kształtowania kompetencji nauczycieli geografii | 145 |
4.6. Wpływ zajęć i lekcji w terenie na kształcenie kompetencji studentów i nauczycieli geografii | 160 |
4.7. Ocena nabycia kompetencji w badanych grupach nauczycieli i studentów geografii | 166 |
5. Ocena kompetencji i profesjonalizmu nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych | 174 |
5.1. Kompetencje w zakresie metod i form pracy | 174 |
5.2. Kompetencje w zakresie stosowania źródeł wiedzy geograficznej | 183 |
5.3. Kompetencje w zakresie stosowania środków dydaktycznych | 185 |
5.4. Kompetencje w zakresie stosowania różnych sposobów ewaluacji wiedzy uczniów | 187 |
5.5. Kompetencje w zakresie aktywności i zaangażowania uczniów | 189 |
5.6. Ocena kompetencji nauczycieli dokonana przez studentów – kandydatów na nauczycieli geografii według przyjętego kryterium | 193 |
6. Korelacje poziomów kompetencji przedmiotowych i dydaktycznych nauczycieli geografii | 199 |
6.1. Korelacje poziomu wykształcenia kompetencji nauczycieli geografii ze stażem ich pracy w świetle samooceny nauczycieli i oceny studentów | 199 |
6.2. Korelacje poziomu wykształcenia kompetencji studentów geografii studiów podyplomowych ze stażem ich pracy | 212 |
6.3. Korelacje poziomu wykształcenia kompetencji nauczycieli geografii ze stażem pracy według samooceny nauczycieli | 213 |
6.4. Korelacje poziomu wykształcenia wybranych kompetencji nauczycieli geografii na podstawie wyników samooceny nauczycieli i oceny studentów | 214 |
Uwagi końcowe i wnioski | 217 |
Abstract | 222 |
Aneks | 225 |
Bibliografia | 282 |
Spis rycin, tabel i załączników | 297 |