Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa

Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem pracy jest opis i objaśnienie dynamiki więzi międzyorganizacyjnych. Autor formułuje model tej dynamiki. Uszczegóławia go wyjaśniając przyczyny, warunki oraz trajektorię rozwojową tych więzi. Dynamika to dziedzina badań, która obejmuje wzorce zachodzących zmian oraz sił wpływających na zmiany tych wzorców. Oznacza skupienie się na: procesach, przedziałach czasu, pytaniu „jak” w miejsce pytania „co”. Współczesne warunki funkcjonowania przedsiębiorstw powszechnie opisuje się jako zmienne, turbulentne, chaotyczne. Można więc sądzić, że w zakresie współdziałania przedsiębiorstw coraz ważniejsze staje się zrozumienie przebiegu tego procesu, a relatywnie mniej ważne jest określanie warunków początkowych. Zadaniu zrozumienia przebiegu współdziałania przedsiębiorstw poświęcona jest niniejsza rozprawa.


Przedstawiono w niej narzędzia oceny zasadności tworzenia więzi międzyorganizacyjnych, wskazania uwarunkowań, w których więzi mogą być szczególnie przydatnym rozwiązaniem strukturalnym problemów przedsiębiorstwa, wskazania procedury zamierzonego tworzenia więzi międzyorganizacyjnych. Ze względu na cel poznawczy pracy, jej aplikacyjny walor nie może mieć ściśle normatywnego charakteru. Wynika to ze stopnia dojrzałości wiedzy w zakresie dynamiki więzi międzyorganizacyjnych. Ponadto autor zwraca uwagę praktyków na procesy i struktury społeczne sprzyjające powstawaniu więzi nawet wówczas, gdy kierownictwo tego nie planowało. Prowadzi do postulatu budowania kompetencji relacyjnej, rozumianej jako zbiorowa umiejętność, zasoby i procesy potrzebne przedsiębiorstwu w budowaniu i utrzymywaniu więzi międzyorganizacyjnych.


Praca stanowi przyczynek do rozwoju teorii dynamiki więzi, ale nie wieńczy procesu tworzenia tej teorii. Zawiera uporządkowany przegląd dorobku oraz formułuje model dynamiki więzi. Pozostawia jednak pole do dalszych badań, które mogą obejmować m.in. cząstkowe procesy wyłaniające się czy dynamikę rozpadu więzi. Dyscyplina wiedzy o więziach międzyorganizacyjnych nadal ma przed sobą ważne wyzwania poznawcze i praktyczne.


Liczba stron259
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-852-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  1. WSPÓŁDZIAŁANIE PRZEDSIĘBIORSTW W ZARZĄDZANIU STRATEGICZNYM    15
    1.1. Rola współdziałania przedsiębiorstw w zarządzaniu strategicznym    17
      1.1.1. Luki poznawcze w podejściu sektorowym    19
      1.1.2. Luki poznawcze w podejściu zasobowym    25
    1.2. Miejsce współdziałania przedsiębiorstw w zarządzaniu strategicznym    29
    1.3. Morfologia współdziałania przedsiębiorstw    35
    1.4. Istota więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa    40
      1.4.1. Wymiana    45
      1.4.2. Zaangażowanie    46
      1.4.3. Wzajemność    48
    1.5. W kierunku teorii dynamiki współdziałania    50
    LITERATURA    50
  2. PODSTAWY DYNAMIKI WIĘZI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH    55
    2.1. Cztery perspektywy poznawcze    56
    2.2. Koncepcja sekwencji etapów rozwoju – cykl życia    59
    2.3. Siła sprawcza dynamiki – dążenie do celu    63
    2.4. Czynniki niestabilności – sprzeczności strategiczne    68
    2.5. Ewolucja – rola otoczenia w procesie zmian    73
    2.6. Model dynamiki więzi międzyorganizacyjnych    78
    LITERATURA    84
  3.TWORZENIE WIĘZI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH    88
    3.1.Przesłanki – obrazy problemu    90
      3.1.1. Efektywność przedsiębiorstwa    91
      3.1.2. Zależność zasobowa    99
      3.1.3. Uczenie się    103
      3.1.4. Ograniczanie niepewności    108
      3.1.5. Typologia przesłanek tworzenia więzi    113
    3.2. Wybór – make, buy or ally?    116
      3.2.1. Dopuszczalność więzi ze względu na efektywność    118
      3.2.2. Preferencja więzi ze względu na zasoby    120
      3.2.3. Preferencja więzi ze względu na konkurencję    125
    3.3. Działanie – intencjonalny proces tworzenia więzi    130
      3.3.1. Selekcja partnerów    132
      3.3.2. Formalizacja więzi    137
    3.4. Podsumowanie – intencjonalny proces tworzenia więzi    139
    LITERATURA    142
  4. WYŁANIANIE SIĘ WIĘZI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH    149
    4.1. Wyłanianie się więzi międzyorganizacyjnych z procesów społecznych    151
      4.1.1. Naśladownictwo    152
      4.1.2. Zaufanie    159
      4.1.3. Współdziałanie operacyjne    164
      4.1.4. Wyłanianie się jako sekwencja cykli    168
    4.2. Wyłanianie się więzi międzyorganizacyjnych ze struktur społecznych    170
      4.2.1. Więzi jako podstawowy element struktur sieciowych    172
      4.2.2. Rola kapitału społecznego w tworzeniu więzi sieciowych    175
    4.3. Ograniczona racjonalność decydenta    181
    4.4. Tworzenie więzi jako splot intencji i wyłaniania się    182
    LITERATURA    187
  5. ROZWÓJ WIĘZI MIĘDZYORGANIZACYJNYCH    192
    5.1. Strategia rozwoju więzi – trajektoria intencjonalna    197
      5.1.1. Strategia relacyjna – intencjonalny rozwój więzi    198
      5.1.2. Zaangażowanie w więź    203
      5.1.3. Struktury i procedury rozwoju więzi    206
    5.2. Kontrola strategiczna rozwoju więzi    208
      5.2.1. Ocena – fundament kontroli    210
      5.2.2. Ograniczenia sprawności oceny więzi międzyorganizacyjnych    217
      5.2.3. Adaptacja – reagowanie na rozbieżności    222
      5.2.4. Rozpad więzi międzyorganizacyjnych    225
    5.3. Kompetencja relacyjna przedsiębiorstwa    231
      5.3.1. Istota i elementy kompetencji relacyjnej    232
      5.3.2. Uczenie się współdziałania    235
      5.3.3. Zdolność absorpcyjna    238
    5.4. Podsumowanie    241
  LITERATURA    242
  ZAKOŃCZENIE    247
  SPIS RYSUNKÓW    257
  SPIS TABEL    258
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia