Morfologia nieautoryzowanego kopiowania

Morfologia nieautoryzowanego kopiowania

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

20,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nadrzędnym celem tej książki jest wyjaśnienie istoty zjawiska nieautoryzowanego kopiowania w społeczeństwie online. Cel ten zdecydowano się realizować z punktu widzenia trzech postaw badawczych: (1) neoklasycznej, (2) instytucjonalnej i (3) psychospołecznej. Przyczyną tej decyzji metodologicznej było przeświadczenie o konieczności kompleksowego oglądu pejzażu społeczno-ekonomicznego, którego niuanse i gra świateł zmieniają się w zależności od punktu widzenia. Taki ogląd badanego zjawiska ma doprowadzić do uzyskania możliwie wyczerpującej odpowiedzi na ogólne pytanie badawcze o przyczyny i skutki zjawiska nieautoryzowanego kopiowania w społeczeństwie online. Spojrzenie systemowe pozwala na możliwie wierne odwzorowanie rzeczywistości społeczno-gospodarczej tak, aby jej nie odbarwić. Stąd też zastosowano dość skomplikowane podejście do problemu niezautoryzowanego kopiowania, wychodzące daleko poza formalną analizę korelacji.


Liczba stron391
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-750-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  1. POSTAWA BADAWCZA 19
    1.1. Elementy współczesnej filozofii nauki w koncepcji postawy badawczej    20
    1.2. Samoświadomość paradygmatyczna    23
      1.2.1. Zarys paradygmatycznego obrazu nauki    23
      1.2.2. Samoświadomość paradygmatyczna a postawa badawcza w naukach społecznych    35
    1.3. Galaktyka naukowych programów badawczych    44
    1.4. Stylizacja myślowa i linie myślowe    52
    1.5. Konceptualizacja postawy badawczej    55
    1.6. Metoda idealizacji i stopniowej konkretyzacji w przyjętej postawie badawczej    58
    1.7. Uwaga o filozofii i teorii prawa – poza paradygmatami nauk społecznych?    61
  2. SPOŁECZEŃSTWO ONLINE 65
    2.1. Definicja społeczeństwa online w relacji do innych form społecznych postindustrializmu    67
      2.1.1. Gospodarka wytworów ludzkiego umysłu – gospodarka kreatywna    71
      2.1.2. Klasa kreatywna    83
      2.1.3. Być online    88
      2.1.4. Konsekwencje bycia online    94
      2.1.5. Sfera publiczna online i jej asynchroniczności    101
    2.2. Rodzaje wytworów umysłu ludzkiego    107
      2.2.1. Dobra informacyjne    112
      2.2.2. Ewolucja dóbr informacyjnych    118
    2.3. Problem nieautoryzowanego kopiowania w społeczeństwie online    129
      2.3.1. Pojęcie nieautoryzowanego kopiowania    129
      2.3.2. Kopiowanie oryginału narzędziami społeczeństwa online     135
      2.3.3. Praktyki kopiowania w społeczeństwie online    138
      2.3.4. Zarys wielkości nieautoryzowanego kopiowania    141
  3. NIEAUTORYZOWANE KANAŁY KOPIOWANIA 148
    3.1. Teoria efektów zewnętrznych w analizie kanałów kopiowania    150
    3.2. Podstawowy model rachunku korzyści i kosztów przy istnieniu nieautoryzowanych kanałów kopiowania    154
      3.2.1. Rynki wielostronne, transakcje powiązane i sprzężenia zwrotne jako narzędzia analityczne    156
      3.2.2. Proste relacje między kanałami kopiowania    160
    3.3. Źródła potencjalnych zasłużonych i niezasłużonych korzyści przy funkcjonowaniu nieautoryzowanych kanałów kopiowania – przykład branży filmowej     171
      3.3.1. Podstawowe źródła przychodów z dóbr informacyjnych – przykład branży filmowej    173
      3.3.2. Strategia sprzedaży produktu podstawowego – przykład branży filmowej    176
      3.3.3. Budowanie kapitału przychodogennego a sprzedaż powiązana – przykład branży filmowej    179
      3.3.4. Wpływ nieautoryzowanych kanałów kopiowania – przykład branży filmowej    185
      3.3.5. Aberracja w społeczeństwie online    193
      3.3.6. Schematy podziału korzyści    195
      3.3.7. Wykorzystanie i manipulacja nieautoryzowanymi kanałami kopiowania    205
    3.4. Idealizacja korzyści z nieautoryzowanych kanałów kopiowania    206
      3.4.1. Korzyści z istnienia nieautoryzowanych kanałów kopiowania    207
      3.4.2. Słabość idealizacji w neoklasycznej postawie badawczej    208
  4. DYSONANS FORMALNOŚCIOWY A PROBLEM NARUSZANIA PRAW AUTORSKICH 210
    4.1. Przejście postaw badawczych – od struktur nieformalnych do formalnych    213
    4.2. Kultura kopiowania    216
      4.2.1. Wymiana społeczna wartości niematerialnych    218
      4.2.2. Kultura gospodarcza    220
      4.2.3. Tworzenie się dysonansu na poziomie kultur    223
      4.2.4. Krystalizacja prawa autorskiego i jego dualizm    228
    4.3. Zmiana instytucjonalna – wątki indywidualistyczne    231
      4.3.1. Nauka płynąca z prawa natury o zmiennej treści    233
      4.3.2. Instytucje nieformalne i formalne oraz zmiana instytucjonalna    235
      4.3.3. Zmiany w otaczającej rzeczywistości a matryca instytucjonalna    242
    4.4. Możliwości heurystyczne postawy badawczej nowej ekonomii instytucjonalnej w wyjaśnianiu zjawiska nieautoryzowanego kopiowania    245
      4.4.1. Nieautoryzowane kopiowanie jako konsekwencja instytucji nieformalnych    246
      4.4.2. Od braku autoryzacji do nielegalności    249
      4.4.3. Pasożyty społeczeństwa online – „gapowicze” nieautoryzowanego obiegu    254
      4.4.4. Przechwytywanie nadwyżki ekonomicznej z nieautoryzowanego obrotu    255
      4.4.5. Zaporowe koszty zachowania obrotu rynkowego    263
  5. EKONOMICZNE WIDMA TOŻSAMOŚCI CZŁOWIEKA 272
    5.1. Psychospołeczna postawa badawcza i tworzenie się tożsamości człowieka    275
    5.2. Rozwój jako niezbędny czynnik ścieżki tożsamości    280
      5.2.1. Poziom indywidualny i budowanie tożsamości osobowej w warunkach społeczeństwa online    281
      5.2.2. Poziom supraindywidualny i budowanie tożsamości kulturowej    286
    5.3. Problem prawa autorskiego w budowaniu tożsamości człowieka    292
    5.4. Trafność w aksjomatycznej analizie prawa autorskiego    297
    5.5. Człowiek jako cel sam w sobie a rzeczywistość gospodarcza    301
      5.5.1. Człowiek jako środek przejęcia nadwyżki ekonomicznej    303
      5.5.2. Chciwość a interes własny    305
      5.5.3. Oszustwo z konieczności    308
    5.6. Bipolarne uśrodkowienie człowieka a problem kopiowania    310
      5.6.1. Zastrzeżenia autorskie i uśrodkowienie odbiorcy    311
      5.6.2. Kopiowanie jako uśrodkowienie autora    314
    5.7. Redukcja dysonansu poznawczego w budowaniu tożsamości człowieka    317
      5.7.1. Dysonans poznawczy wynikający z nieautoryzowanego kopiowania    318
      5.7.2. Czynniki redukujące dysonans poznawczy nieautoryzowanego kopiowania    321
      5.7.3. Pozorny dysonans poznawczy nieautoryzowanego kopiowania    325
  6. SAMOREGULACJA NIEAUTORYZOWANEGO KOPIOWANIA 328
    6.1. W kierunku ceny zerowej    330
      6.1.1. Cena zerowa i mechanizmy pobierania przychodów ze sprzedaży powiązanej    331
      6.1.2. Oddalanie substytucyjności i zwiększanie obrotów    333
    6.2. Tworzenie warunków do wymiany społecznej    335
      6.2.1. Subskrypcja a paradygmat dostępu    336
      6.2.2. Komercyjne środowisko dla wymiany społecznej    338
    6.3. Narzędzia dynamizmu kulturowego    341
      6.3.1. Idealizacja koncepcji copyleft    342
      6.3.2. Wolna kultura i tworzenie się tożsamości człowieka    345
      6.3.3. Oprogramowanie jako element kultury    348
  Zakończenie    353
  Literatura    357
  Spis rysunków    374
  Spis tabel    376
  Summary    377
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia