INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Podatki są świadczeniami pieniężnymi na rzecz państwa lub innych związków publicznoprawnych, charakteryzującymi się m.in. nieodpłatnością. Cecha ta, oznaczająca, że podatnicy za wnoszone podatki nie powinni oczekiwać świadczeń wzajemnych ze strony państwa, odróżnia podatki od opłat publicznych. Typowe opłaty publiczne ponoszone są bowiem za określone czynności lub usługi państwa czy jednostek samorządu terytorialnego. W rzeczywistości prawdziwy charakter prawny wielu podatków i opłat – mimo nazewnictwa stosowanego przez ustawodawcę – często budzi wątpliwości. Zasadniczą (a czasami wręcz jedyną) funkcją przypisywaną podatkom i niektórym opłatom jest funkcja fiskalna, związana z gromadzeniem za ich pośrednictwem dochodów publicznych. W praktyce podatki i opłaty są jednak ustanawiane i konstruowane z myślą o osiąganiu również innych, pozafiskalnych celów. Mogą one polegać m.in. na dążeniu do ograniczenia konsumpcji wyrobów wywołujących problemy w sferze społecznej czy ekologicznej. Na możliwość zastosowania podatków lub opłat do ograniczenia niekorzystnych skutków środowiskowych wskazywał wybitny brytyjski ekonomista Arthur Pigou w pracy opublikowanej już ok. 100 lat temu. Podatki i opłaty mogą być także wykorzystane do przeciwdziałania globalnym zmianom klimatycznym, zaliczanym do najpoważniejszych współczesnych problemów klimatycznych i stanowiących najtrudniejsze z wyzwań stojących przed ludzkością.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-746-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Spalanie paliw jako przyczyna zmian klimatu | 17 |
1.1. Przyczyny zmian klimatu | 17 |
1.2. Skutki zmian klimatu | 24 |
1.3. Pojęcie i rodzaje paliw | 26 |
2. Ekonomiczny i polityczny wymiar przeciwdziałania zmianom klimatu 33 | |
2.1. Zmiany klimatu w teorii ekonomii | 33 |
2.2. Rola dyskontowania w analizie zmian klimatu | 35 |
2.3. Społeczny koszt emisji dwutlenku węgla jako miara strat ekologicznych | 39 |
2.4. Koszty i sposoby ograniczania emisji gazów cieplarnianych | 43 |
2.5. Cele polityki klimatycznej | 50 |
3. Podatki i inne instrumenty wpływające na cenę emisji dwutlenku węgla | 56 |
3.1. Cena emisji dwutlenku węgla i instrumenty polityki klimatycznej | 56 |
3.2. Podatki i opłaty wpływające na ceny emisji dwutlenku węgla jako podatki i opłaty ekologiczne | 60 |
3.2.1. Pojęcie i funkcje podatków i opłat | 60 |
3.2.2. Podatki i opłaty jako instrumenty internalizacji kosztów zewnętrznych związanych z emisją dwutlenku węgla | 61 |
3.2.3. Rodzaje podatków i opłat wpływających na ceny emisji dwutlenku węgla | |
3.3. Charakterystyka systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych | |
3.4. Zalety i wady podatków od paliw i innych instrumentów wpływających na ceny emisji dwutlenku węgla | |
3.5. Harmonizacja podatków wpływających na cenę emisji dwutlenku węgla. | 89 |
3.5.1. Globalna cena emisji dwutlenku węgla i koncepcja ogólnoświatowego podatku węglowego | |
3.5.2. Harmonizacja podatków od paliw w Unii Europejskiej | 93 |
4. Kształtowanie ceny emisji dwutlenku węgla za pomocą podatków i opłat w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej 102 | |
4.1. Optymalna konstrukcja podatków i opłat kształtujących ceny emisji dwutlenku węgla | 102 |
4.2. Ogólna charakterystyka podatków i opłat wpływających na ceny emisji dwutlenku węgla w Polsce | 104 |
4.3. Zużycie paliw i emisja dwutlenku węgla ze spalania paliw w Polsce w latach 2009-2016 | 116 |
4.4. Ceny emisji dwutlenku węgla ze spalania paliw w różnych źródłach kształtowane przez podatki i opłaty w Polsce w 2016 r | 121 |
4.4.1. Transport drogowy | 121 |
4.4.2. Transport rurociągowy, kolejowy, lotniczy i wodny | 126 |
4.4.3. Gospodarstwa domowe | 132 |
4.4.4. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo | 134 |
4.4.5. Przemysł energetyczny | 138 |
4.4.6. Przemysł wytwórczy i budownictwo | 145 |
4.4.7. Instytucje, handel, usługi | 147 |
4.5. Ilość dwutlenku węgla objętego poszczególnymi opłatami i podatkami w Polsce w 2016 r | 149 |
4.6. Podatki i opłaty kształtujące ceny emisji dwutlenku węgla w Polsce na tle podatków i opłat w innych krajach Unii Europejskiej | 155 |
4.7. Podatki od energii elektrycznej i pojazdów wpływające na ograniczenie emisji dwutlenku węgla ze spalania paliw w Polsce | |
4.7.1. Podatek akcyzowy od energii elektrycznej | 159 |
4.7.2. Podatki od pojazdów | 164 |
5. Uwarunkowania i kierunki zmian w opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla w Polsce 165 | |
5.1. Konstrukcja podatków węglowych w innych krajach Unii Europejskiej | 165 |
5.2. Zasadność wprowadzenia podatku węglowego w Polsce | 175 |
5.3. Konstrukcja ewentualnego podatku węglowego od paliw w Polsce | 182 |
Wnioski | 191 |
Literatura | 200 |
Spis rysunków | 225 |
Spis tabel | 227 |
Summary | 229 |