Wpływ podatków i opłat na ceny emisji dwutlenku węgla z energetycznego wykorzystania paliw i przeciwdziałanie zmianom klimatu

Wpływ podatków i opłat na ceny emisji dwutlenku węgla z energetycznego wykorzystania paliw i przeciwdziałanie zmianom klimatu

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podatki są świadczeniami pieniężnymi na rzecz państwa lub innych związków publicznoprawnych, charakteryzującymi się m.in. nieodpłatnością. Cecha ta, oznaczająca, że podatnicy za wnoszone podatki nie powinni oczekiwać świadczeń wzajemnych ze strony państwa, odróżnia podatki od opłat publicznych. Typowe opłaty publiczne ponoszone są bowiem za określone czynności lub usługi państwa czy jednostek samorządu terytorialnego. W rzeczywistości prawdziwy charakter prawny wielu podatków i opłat – mimo nazewnictwa stosowanego przez ustawodawcę – często budzi wątpliwości. Zasadniczą (a czasami wręcz jedyną) funkcją przypisywaną podatkom i niektórym opłatom jest funkcja fiskalna, związana z gromadzeniem za ich pośrednictwem dochodów publicznych. W praktyce podatki i opłaty są jednak ustanawiane i konstruowane z myślą o osiąganiu również innych, pozafiskalnych celów. Mogą one polegać m.in. na dążeniu do ograniczenia konsumpcji wyrobów wywołujących problemy w sferze społecznej czy ekologicznej. Na możliwość zastosowania podatków lub opłat do ograniczenia niekorzystnych skutków środowiskowych wskazywał wybitny brytyjski ekonomista Arthur Pigou w pracy opublikowanej już ok. 100 lat temu. Podatki i opłaty mogą być także wykorzystane do przeciwdziałania globalnym zmianom klimatycznym, zaliczanym do najpoważniejszych współczesnych problemów klimatycznych i stanowiących najtrudniejsze z wyzwań stojących przed ludzkością.


Rok wydania2019
Liczba stron242
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-746-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Spalanie paliw jako przyczyna zmian klimatu    17
    1.1. Przyczyny zmian klimatu    17
    1.2. Skutki zmian klimatu    24
    1.3. Pojęcie i rodzaje paliw    26
  2. Ekonomiczny i polityczny wymiar przeciwdziałania zmianom klimatu 33
    2.1. Zmiany klimatu w teorii ekonomii    33
    2.2. Rola dyskontowania w analizie zmian klimatu    35
    2.3. Społeczny koszt emisji dwutlenku węgla jako miara strat ekologicznych    39
    2.4. Koszty i sposoby ograniczania emisji gazów cieplarnianych    43
    2.5. Cele polityki klimatycznej    50
  3. Podatki i inne instrumenty wpływające na cenę emisji dwutlenku węgla    56
    3.1. Cena emisji dwutlenku węgla i instrumenty polityki klimatycznej    56
    3.2. Podatki i opłaty wpływające na ceny emisji dwutlenku węgla jako podatki i opłaty ekologiczne    60
      3.2.1. Pojęcie i funkcje podatków i opłat    60
      3.2.2. Podatki i opłaty jako instrumenty internalizacji kosztów zewnętrznych związanych z emisją dwutlenku węgla    61
      3.2.3. Rodzaje podatków i opłat wpływających na ceny emisji dwutlenku węgla
    3.3. Charakterystyka systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
    3.4. Zalety i wady podatków od paliw i innych instrumentów wpływających na ceny emisji dwutlenku węgla
    3.5. Harmonizacja podatków wpływających na cenę emisji dwutlenku węgla.    89
      3.5.1. Globalna cena emisji dwutlenku węgla i koncepcja ogólnoświatowego podatku węglowego
      3.5.2. Harmonizacja podatków od paliw w Unii Europejskiej    93
  4. Kształtowanie ceny emisji dwutlenku węgla za pomocą podatków i opłat w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej 102
    4.1. Optymalna konstrukcja podatków i opłat kształtujących ceny emisji dwutlenku węgla    102
    4.2. Ogólna charakterystyka podatków i opłat wpływających na ceny emisji dwutlenku węgla w Polsce    104
    4.3. Zużycie paliw i emisja dwutlenku węgla ze spalania paliw w Polsce w latach 2009-2016    116
    4.4. Ceny emisji dwutlenku węgla ze spalania paliw w różnych źródłach kształtowane przez podatki i opłaty w Polsce w 2016 r    121
      4.4.1. Transport drogowy    121
      4.4.2. Transport rurociągowy, kolejowy, lotniczy i wodny    126
      4.4.3. Gospodarstwa domowe    132
      4.4.4. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo    134
      4.4.5. Przemysł energetyczny    138
      4.4.6. Przemysł wytwórczy i budownictwo    145
      4.4.7. Instytucje, handel, usługi    147
    4.5. Ilość dwutlenku węgla objętego poszczególnymi opłatami i podatkami w Polsce w 2016 r    149
    4.6. Podatki i opłaty kształtujące ceny emisji dwutlenku węgla w Polsce na tle podatków i opłat w innych krajach Unii Europejskiej    155
    4.7. Podatki od energii elektrycznej i pojazdów wpływające na ograniczenie emisji dwutlenku węgla ze spalania paliw w Polsce
      4.7.1. Podatek akcyzowy od energii elektrycznej    159
      4.7.2. Podatki od pojazdów    164
  5. Uwarunkowania i kierunki zmian w opodatkowaniu emisji dwutlenku węgla w Polsce 165
    5.1. Konstrukcja podatków węglowych w innych krajach Unii Europejskiej    165
    5.2. Zasadność wprowadzenia podatku węglowego w Polsce    175
    5.3. Konstrukcja ewentualnego podatku węglowego od paliw w Polsce    182
  Wnioski    191
  Literatura    200
  Spis rysunków    225
  Spis tabel    227
  Summary    229
RozwińZwiń