Wprowadzenie 9
Rozdział 1 Akty prawne dotyczące ochrony konsumentów i konkurencji 11 1.1. Definicja konsumenta i przedsiębiorcy 12 1.2. Podstawowe akty prawne i zakres ochrony konsumentów i konkurencji 13 1.3. Definicja produktu, towaru, wyrobu, rzeczy i usługi 14 1.4. Umowy zawierane przez konsumenta 16
Rozdział 2 Bezpieczeństwo produktów 17 2.1. Ogólne bezpieczeństwo produktów 17 2.1.1. Obowiązki producentów i dystrybutorów 19 2.1.2. Nadzór nad bezpieczeństwem produktów 20 2.1.2.1. Kontrola i postępowanie wobec produktów niebezpiecznych 21 2.1.2.2. Rejestr produktów niebezpiecznych i system RAPEX 23 2.1.3. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny 25 2.1.3.1. Odpowiedzialność producenta 25 2.1.3.2. Postępowanie grupowe 26 2.2. Dyrektywy nowego podejścia i oznakowanie CE 27 2.2.1. Dyrektywy nowego podejścia 27 2.2.2. Oznakowanie CE 29 2.3. Bezpieczeństwo żywności 31 2.3.1. System HACCP 32 2.3.2. Organy nadzoru nad żywnością 33 2.3.3. Żywność niebezpieczna i system RASFF 34
Rozdział 3 Ochrona konkurencji i konsumentów 37 3.1. Praktyki ograniczające konkurencję 37 3.1.1. Porozumienia ograniczające konkurencję 38 3.1.2. Nadużywanie pozycji dominującej 38 3.2. Koncentracje przedsiębiorców 39 3.3. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów 39 3.3.1. Niedozwolone postanowienia umowne 40 3.3.2. Nieudzielenie właściwej informacji 43 3.3.3. Nieuczciwe praktyki rynkowe 43 3.3.4. Czyny nieuczciwej konkurencji 48 3.4. Organizacja ochrony konkurencji i konsumentów 53 3.4.1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 53 3.4.2. Inspekcja Handlowa 55 3.4.3. Rzecznicy w samorządach terytorialnych 56 3.4.4. Organizacje konsumenckie 57 3.5. Upadłość konsumencka 58
Rozdział 4 Sprzedaż i reklamacja towarów 61 4.1. Sprzedaż między przedsiębiorcą i konsumentem 62 4.1.1. Sprzedaż z jednoczesnym udziałem sprzedawcy i kupującego 63 4.1.2. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość 65 4.1.2.1. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa 66 4.1.2.2. Sprzedaż na odległość 67 4.1.3. Niezgodność towaru z umową i gwarancja 71 4.1.3.1. Niezgodność towaru z umową 73 4.1.3.2. Gwarancja 76 4.2. Sprzedaż w innych relacjach 77 4.3. Bezpieczeństwo danych osobowych przy dokonywaniu zakupu 79
Rozdział 5 Świadczenie niektórych usług 83 5.1. Usługi w zakresie handlu elektronicznego 85 5.1.1. Usługi związane z dokonaniem zapłaty kartą płatniczą 85 5.1.2. Usługi świadczone drogą elektroniczną 86 5.2. Usługi finansowe 89 5.2.1. Kredyt konsumencki 89 5.2.2. Leasing konsumencki 93 5.2.3. Usługi finansowe w umowach zawieranych na odległość 94 5.3. Usługi turystyczne oraz timeshare i długoterminowy produkt wakacyjny 97 5.3.1. Usługi turystyczne 97 5.3.2. Timeshare i długoterminowy produkt wakacyjny 100
Wykaz rysunków, tabel i skrótów 103
Bibliografia 105
Załącznik 1. Przykłady sytuacji z udziałem konsumenta 109 Przykład 1 (2.1.2, 2.2, 4.1.3.1; Reklamacja niebezpiecznej zabawki) 110 Przykład 2 (2.2.2; Niepotrzebne i niezgodnie z prawem oznakowanie CE na paczuszce z cukrem) 112 Przykład 3 (2.3 - wstęp, 4.1.3.1; Reklamacja zepsutego jogurtu) 113 Przykład 4 (3.3 - wstęp, 3.3.1, 4.1.2.2; Próba wyłączenia odpowiedzialności za dane techniczne przy zakupie monitora w sklepie internetowym) 114 Przykład 5 (3.3 - wstęp, 3.3.1, 4.1.3.1, 4.1.3.2; Skrócony niezgodnie z prawem czas na złożenie reklamacji fotelika kupionego w sklepie internetowym) 116 Przykład 6 (3.3 - wstęp, 3.3.1, 4.1.3.1; Niezgodny z prawem termin na rozpatrzenie reklamacji za zakupione monety) 118 Przykład 7 (3.3 - wstęp, 3.3.1; Próba obciążenia konsumenta odpowiedzialnością za szkody wynikające z założenia telewizji satelitarnej) 120 Przykład 8 (3.3 - wstęp, 3.3.1; Próba wymuszenia na konsumencie potwierdzenia sprawdzenia funkcjonowania wszystkich układów nowego samochodu) 122 Przykład 9 (3.3 - wstęp, 3.3.3, 3.3.4; Proponowanie przez przedsiębiorcę zakupu encyklopedii w systemie konsorcyjnym) 124 Przykład 10 (3.3 - wstęp, 3.3.3, 4.1.1; Wprowadzanie przez przedsiębiorcę w błąd przy cenie jednostkowej płynu do mycia naczyń) 126 Przykład 11 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Klocki Lego jako reklama przynęta) 129 Przykład 12 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Manipulacja ceną radia samochodowego i kosztem dostawy na portalu aukcyjnym) 131 Przykład 13 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Możliwość wprowadzenia konsumenta w błąd w zakresie pochodzenia ciasta francuskiego) 133 Przykład 14 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Ogłoszenie o możliwości wymiany drzwi wprowadzające w błąd) 134 Przykład 15 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Sprzedaż płaszcza w cenie promocyjnej z doborem do niego apaszki w zawyżonej cenie) 135 Przykład 16 (3.3 - wstęp, 3.3.3; Uciążliwe namawianie konsumenta w miejscu jego zamieszkania do nabycia odkurzacza) 137 Przykład 17 (4 - wstęp, 4.2; Reklamacja uszkodzonej części samochodowej kupionej na portalu aukcyjnym od osoby fizycznej) 138 Przykład 18 (4.1.1; Pobieranie przez sprzedawcę opłaty za wyniesienie starej pralki przy kupnie nowej) 140 Przykład 19 (4.1.1; Próba zwrotu niewykorzystanego materiału zakupionego w markecie budowlanym) 141 Przykład 20 (4.1.1; Udzielenie przez sprzedawcę niewłaściwej informacji na temat gatunku wina) 142 Przykład 21 (4.1.1; Wymiana paska do spodni w innym sklepie tej samej sieci) 143 Przykład 22 (4.1.2.1; Próba odstąpienia od umowy w zakresie cyfrowej telewizji kablowej) 144 Przykład 23 (4.1.2.1; Próba zwrotu części zamówionych przez internet produktów spożywczych) 145 Przykład 24 (4.1.2.1; Rezygnacja z kosmetyków zakupionych na prezentacji poza lokalem firmy) 146 Przykład 25 (4.1.2.1; Rezygnacja z założonego internetu) 148 Przykład 26 (4.1.2.1; Żądanie zwrotu pieniędzy po nieudanym zakupie w automacie sprzedającym) 149 Przykład 27 (4.1.2.2, 4.1.3.1; Reklamacja uszkodzonej płyty kupionej w sklepie internetowym) 150 Przykład 28 (4.1.2.2; Brak roweru zakupionego w sklepie internetowym) 152 Przykład 29 (4.1.2.2; Nieodebranie paczki z doliczoną ceną niezamawianej książki) 153 Przykład 30 (4.1.2.2; Pośrednie zmuszanie konsumenta do dokonania zapłaty przed otrzymaniem zegarka przy zakupie w sklepie internetowym) 153 Przykład 31 (4.1.2.2; Próba rezygnacji z prenumeraty) 154 Przykład 32 (4.1.2.2; Próba zwrotu aparatu fotograficznego wylicytowanego na portalu aukcyjnym) 155 Przykład 33 (4.1.2.2; Próba zwrotu kupionego w sklepie internetowym laptopa po przeinstalowaniu systemu operacyjnego) 156 Przykład 34 (4.1.3, 4.1.3.2; Naprawa za granicą samochodu na gwarancji) 157 Przykład 35 (4.1.3.1, 4.1.3.2; Próba reklamowania uszkodzonego zawieszenia samochodu terenowego na podstawie gwarancji) 158 Przykład 36 (4.1.3.1, 4.1.3.2; Reklamacja powtarzającego się uszkodzenia butów) 159 Przykład 37 (4.1.3.1, 4.1.3.2; Reklamacja uszkodzonego telewizora) 161 Przykład 38 (4.1.3.1; Próba reklamacji nieodpowiednio zainstalowanego pieca gazowego) 162 Przykład 39 (4.1.3.1; Reklamacja bez rachunku uszkodzonego atomizera flakonu z perfumami) 163 Przykład 40 (4.1.3.1; Reklamacja kurtki nienadającej się do użytkowania) 164 Przykład 41 (4.1.3.1; Reklamacja torebki nienadającej się do użytkowania) 165 Przykład 42 (4.2; Dochodzenie roszczeń na podstawie rękojmi po kupnie samochodu od osoby fizycznej) 166 Przykład 43 (5 - wstęp, 4.2; Korzystanie z rękojmi po nieudanej naprawie samochodu) 167 Przykład 44 (5 - wstęp, 4.2; Reklamacja nieprawidłowo położonych kafelków w łazience) 169 Przykład 45 (5.1.1; Brak możliwości zapłaty kartą z powodu dużej ilości transakcji) 170 Przykład 46 (5.1.1; Brak możliwości zapłaty kartą z uwagi na informację sprzedawcy o płatności od 20 zł) 171 Przykład 47 (5.1.1; Zwrot odtwarzacza mp4 z wykorzystaniem karty płatniczej) 172 Przykład 48 (5.1.2; Próba pozyskania przez usługodawcę danych konsumentki przy zasileniu telefonu w systemie prepaid) 173 Przykład 49 (5.2.1; Obciążenie konsumenta odsetkami przy odstąpieniu od kredytu konsumenckiego udzielonego na zakup lodówki) 175 Przykład 50 (5.3.1; Reklamacja wycieczki do Tunezji z powodu niższej niż deklarowana kategorii zakwaterowania) 176
Załącznik 2. Dane teleadresowe wybranych instytucji zajmujących się ochroną konsumentów 179 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 179 Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej 179 Rzecznicy oraz polubowne sądy konsumenckie w miastach wojewódzkich 182 Organizacje konsumenckie 188 | |