Zachowania strategiczne małych i średnich przedsiębiorstw sektora meblarskiego w procesie internacjonalizacji

-28%

Zachowania strategiczne małych i średnich przedsiębiorstw sektora meblarskiego w procesie internacjonalizacji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,52  16,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,00 zł (-28%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,00 zł (-4%)  


11,52

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce przybliżono dorobek teorii ekonomii związany z wyjaśnianiem zjawiska internacjonalizacji przedsiębiorstw. Przedstawiono przykłady modeli stworzonych w celu opisu internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw: modele sekwencyjne, koncepcję born global, holistyczne podejście do internacjonalizacji oraz model zasobowo-sektorowy. Zaprezentowano definicje strategii i zarządzania strategicznego, zwrócono uwagę na odmienne rozumienie tych pojęć w odniesieniu do MSP i dużych firm. Przedstawiono wybrane strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw oraz niektóre instrumenty internacjonalizacji wewnętrznej i zewnętrznej, wskazano możliwości ich wykorzystania przez MSP. Zwrócono uwagę na rozwój różnego rodzaju współpracy między przedsiębiorstwami w procesie ich internacjonalizacji. Opisano wybrane czynniki warunkujące wybór instrumentów i strategii internacjonalizacji, będące przedmiotem badań. Przedstawiono między innymi zarys polityki wspierania internacjonalizacji MSP na tle ogólnej unijnej polityki wspierania przedsiębiorstw tej wielkości. Scharakteryzowano proces internacjonalizacji sektora meblarskiego w kraju i za granicą. Opisano główne tendencje internacjonalizacji europejskiego sektora meblarskiego, przy czym skoncentrowano się głównie na wymianie handlowej. Najwięcej miejsca poświęcono głównym tendencjom i perspektywom internacjonalizacji polskiego sektora meblarskiego, uwzględniono także problem inwestycji zagranicznych. Scharakteryzowano wyodrębnione na podstawie badań własnych cztery rodzaje strategii internacjonalizacji stosowane przez MSP sektora meblarskiego. Otrzymane wyniki porównano z wynikami innych badań empirycznych (polskich i zagranicznych). Przedstawiono ogólne zalecenia wyboru strategii internacjonalizacji małych przedsiębiorstw sektora meblarskiego, które powinny być dostosowane do specyficznych wymagań konsumentów na poszczególnych rynkach.


Rok wydania2011
Liczba stron210
KategoriaTeoria ekonomii
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-022-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    5
  Wstęp    7
  1. Teoretyczne aspekty internacjonalizacji przedsiębiorstw    11
    1.1. Internacjonalizacja i globalizacja - przegląd definicji    11
    1.2. Przegląd wybranych teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw    15
      1.2.1. Teorie wymiany międzynarodowej    15
      1.2.2. Teorie oparte na międzynarodowym przepływie kapitału    16
      1.2.3. Etapowe modele internacjonalizacji    18
      1.2.4. Internacjonalizacja niekonwencjonalna    23
      1.2.5. Internacjonalizacja przez współpracę w sieciach (network theory)    24
    1.3. Wybrane modele internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw    26
      1.3.1. Sekwencyjne modele internacjonalizacji MSP    26
      1.3.2. Koncepcja born global    30
      1.3.3. Holistyczne podejście do internacjonalizacji    31
      1.3.4. Zasobowo-sektorowy model internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw dla gospodarek transformowanych    32
      1.3.5. Zintegrowane ujęcie internacjonalizacji MSP    33
    1.4. Podsumowanie    34
  2. Teoretyczne aspekty strategii internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw 37
    2.1. Pojęcie strategii w małych i średnich przedsiębiorstwach    37
    2.2. Zarządzanie strategiczne w MSP    40
    2.3. Wybrane strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw    43
    2.4. Wybrane instrumenty strategii internacjonalizacji przedsiębiorstw    49
      2.4.1. Instrumenty internacjonalizacji zewnętrznej    59
    2.5. Wybrane strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw sektora MSP    61
    2.6. Wybrane czynniki warunkujące wybór strategii internacjonalizacji    66
      2.6.1. Niektóre koncepcje wyboru strategii internacjonalizacji    66
      2.6.2. Zasoby przedsiębiorstwa    70
      2.6.3. Ograniczenia internacjonalizacji MSP    71
      2.6.4. Polityka wspierania internacjonalizacji MSP    72
    2.7. Podsumowanie    82
  3. Internacjonalizacja polskiego meblarstwa na tle internacjonalizacji sektora meblarskiego w Europie    85
    3.1. Wprowadzenie    85
    3.2. Proces internacjonalizacji europejskiego sektora meblarskiego    86
    3.3. Internacjonalizacja sektora meblarskiego w wybranych krajach Unii Europejskiej    97
    3.4. Internacjonalizacja polskiego sektora meblarskiego    104
      3.4.1.Historia polskiego meblarstwa    104
      3.4.2. Rola meblarstwa w polskiej gospodarce    108
      3.4.3. Wymiana handlowa w sektorze meblarskim w Polsce    110
      3.4.4. Inwestycje zagraniczne w polskim meblarstwie    117
      3.4.5. Inwestycje zagraniczne polskich firm meblarskich    120
      3.4.6. Czynniki wpływające na internacjonalizację polskiego sektora meblarskiego    121
    3.5. Podsumowanie    129
  4. Strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze meblarskim w świetle badań empirycznych 131
    4.1. Rodzaje strategii internacjonalizacji stosowane przez badane przedsiębiorstwa    131
    4.2. Podstawowe różnice między strategiami internacjonalizacji    138
    4.3. Determinanty strategii internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw    143
      4.3.1. Wybrane zasoby i umiejętności przedsiębiorstwa umożliwiające internacjonalizację    143
      4.3.2. Warunki rynkowe sprzyjające internacjonalizacji MSP    157
      4.3.3. Wewnętrzne i zewnętrzne ograniczenia internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw    159
      4.3.4. Wykorzystanie wybranych instrumentów wsparcia MSP w badanych przedsiębiorstwach    170
      4.3.5. Motywy aktywnej internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw    173
      4.4. Wpływ przyjętych strategii internacjonalizacji na rozwój badanych przedsiębiorstw    174
    4.5. Zalecenia dotyczące wyboru strategii internacjonalizacji dla małych i średnich przedsiębiorstw sektora meblarskiego    177
  Zakończenie    185
  Bibliografia    191
  Aneks    203
RozwińZwiń