INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Nowoczesny podręcznik poświęcony zagadnieniom psychologii rozwojowej dorosłych:
przedstawia całościowe ujęcie tematyki dotyczącej zmian w funkcjonowaniu człowieka w okresie dorosłości,
zawiera wszystkie treści objęte minimum programowym studiów magisterskich z psychologii w zakresie psychologii ogólnej i rozwojowej z elementami psychologii osobowości,
podręcznik dla studentów psychologii, pedagogiki i pokrewnych dyscyplin.
Książka ta obok waloru poznawczego posiada także liczne walory dydaktyczne. Znajdziemy w niej, obok klasycznych teorii i znanych badań, kompetentne omówienie najnowszych osiągnięć teoretycznych i empirycznych psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia wraz z licznymi odniesieniami do najnowszych odkryć neuronauki. Autor posiada przy tym rzadką umiejętność omawiania złożonych zagadnień w sposób "krótki" i zrozumiały także - jak sądzę - dla Czytelników mniej zaawansowanych w studiach psychologicznych.
(Z recenzji prof. dr hab. Janusza Trempały)
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 356 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21268-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział 1 15 | |
Dorosłość – zarys zagadnień, założenia | 15 |
1.1. Granice dorosłości | 15 |
1.2. Wkierunku zdefiniowania dorosłości | 17 |
1.3. Rozwój człowieka dorosłego | 20 |
1.4. Czas w życiu człowieka | 21 |
1.5. Charakter zmian na przestrzeni życia | 24 |
1.6. Procesy asymilacji i akomodacji | 26 |
1.7. Zmiana a model rozwoju | 28 |
1.8. Modele rozwoju człowieka dorosłego | 28 |
1.9. Ciągłość i zmiana według psychologii biegu życia | 33 |
1.10. Podstawowe założenia | 36 |
Rozdział 2 39 | |
Wyzwania życia dorosłego 39 | |
2.1. Dorosłość – w aspekcie zysków i strat | 39 |
2.2. Specyfika wieku średniego | 42 |
2.3. Wczesne propozycje teoretyczne a współczesne wyzwania | 45 |
2.4. Postrzeganie punktualności zadań i zdarzeń | 51 |
2.5. Normatywność i punktualność a przemiany kulturowe | 53 |
2.6. Ważniejsze trendy rozwojowe | 57 |
2.7. Czas i perspektywa temporalna | 60 |
2.8. Kontrola i optymalizacja rozwoju biegu życia | 64 |
2.9. Znaczenie przemian emocjonalnych | 73 |
2.10. Czy myślenie pomaga w adaptacji do zmian? | 76 |
2.11. Znaczenie niektórych wydarzeń | 83 |
Rozdział 3 | 90 |
Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego 90 | |
3.1. Zmiana osobowości | 90 |
3.2. Zmiany osobowości na przestrzeni życia:geneza i znaczenie | 90 |
3.3. Zmiany struktury osobowości – pespektywa teorii cech | 91 |
3.4. Zmiany charakterystycznych przystosowań | 97 |
3.4.1. Zmiany myśli, uczuć i zachowań: pespektywa teorii społeczno-poznawczej | 97 |
3.4.2. Zmiany poznawczo-emocjonalne: pespektywa teorii Ja | 102 |
3.4.3. Zmiany myśli, uczuć i zachowań: kognitywno-afektywny system osobowości | 107 |
3.4.4. Zmiany przystosowania – pespektywa psychobiologiczna | 112 |
3.4.5. Zmiany sposobu adaptacji – pespektywa psychodynamiczna | 118 |
3.4.6. Zmiany sposobu samorealizacji – pespektywa humanistyczna | 125 |
3.5. Zmiany systemu znaczeń osobistych i autonarracji | 127 |
3.5.1. Sensotwórcza aktywność człowieka – perspektywa egzystencjalna | 127 |
3.5.2. Zmiany systemu znaczeń osobistych i tożsamości – perspektywa narracyjna | 130 |
3.6. Co wiemy, a czego nie wiemy o zmianach osobowości | 135 |
Rozdział 4 138 | |
Specyfika przemian w biegu życia | 138 |
4.1. Tożsamość – wyzwanie u progu dorosłości | 138 |
4.1.1. Tożsamość – według tradycyjnego ujęcia | 139 |
4.1.2. Tożsamość – ujęcie procesualne | 141 |
4.1.3. Tożsamość – kontekstowa i relatywna | 143 |
4.1.4. Tożsamość i zmiana | 151 |
4.2. Wczesna dorosłość – wybór celów i procesy optymalizacji | 153 |
4.3. Selekcja–optymalizacja–kompensacja we wczesnej i średniej dorosłości | 156 |
4.3.1. Stałość i zmienność celów życiowych w okresie dorosłości | 162 |
4.3.2. Tożsamość i jej przemiany w wieku średnim | 163 |
4.3.3. Generatywność i zmiany w wieku średnim | 167 |
4.4. Późna dorosłość i starość – znaczenie kompensacji | 169 |
4.5. Starość: śmierć i żałoba | 174 |
Rozdział 5 | 180 |
Przełompołowy życia 180 | |
5.1. Zmiany w połowie życia: kryzys, przełom, czy przejście? | 181 |
5.2. Kryzys połowy życia | 185 |
5.3. Kryzys połowy życia – mit, czy prawda? | 192 |
5.4. Teorie zjawiska | 196 |
5.4.1. Inspirujące badania psychobiograficzne Elliotta Jaques’a | 196 |
5.4.2. Pierwsza pełna teoria – indywiduacja według Carla G. Junga | 201 |
5.4.3. Kryzys połowy życia według teorii psychospołecznego rozwoju Erika Eriksona | 203 |
5.4.4. Generatywność – reinterpretacja narracyjna Dana McAdamsa | 205 |
5.4.5. Kryzys połowy życia jako transformacja osobowości – wyjaśnienie psychodynamiczne | 209 |
5.4.6. Psychospołeczna teoria Daniela Levinson | 212 |
5.5. Niektóre weryfikacje empiryczne | 215 |
5.6. O co chodzi w kryzysie połowy życia | 218 |
Rozdział 6 222 | |
Nietypowe zjawiska w biegu życia | 222 |
6.1. Trudna dorosłość? | 222 |
6.1.1. Radzenie sobie z nieuniknioną stratą i niekonieczną traumą | 222 |
6.1.2. Depresja u progu dorosłości | 227 |
6.1.3. Odporność na zaburzenia w cyklu życia | 232 |
6.2. Syndrom Paula Gauguina | 236 |
6.2.1. Kryteria definicyjne syndromu Gauguina | 237 |
6.2.2. Badania i próby wyjaśnienia zjawiska | 240 |
6.2.3. Syndrom a mit | 242 |
6.3. Choroba i starość – zjawiska pozytywne? | 244 |
Rozdział 7 247 | |
Dojrzałość –mądrość – bilans życia | 247 |
7.1. Dojrzałość osobowości | 247 |
7.1.1. Dojrzewanie i rozwój osobowości | 247 |
7.1.2. Kryteria rozwoju w kierunku dojrzałej osobowości | 249 |
7.1.3. Jak zmieniają się kryteria dojrzałości na przestrzeni życia? | 255 |
7.2. Mądrość | 259 |
7.2.1. Psychologiczne koncepcje mądrości | 259 |
7.2.2. Mądrość – inteligencja – wartości – rozwój | 265 |
7.2.3. Mądrość a dojrzałość | 268 |
7.3. Bilans życia | 273 |
7.3.1. Przyczyny, przedmiot i przebieg bilansu życia | 274 |
7.3.2. Specyfika bilansu życia | 277 |
7.3.3. Bilans a tożsamość osobista | 281 |
7.3.4. Temporalne i aksjologiczne odniesienia w bilansie życia | 282 |
Rozdział 8 288 | |
Satysfakcja i sens życia | 288 |
8.1. Satysfakcja z życia i jej wyznaczniki | 288 |
8.1.1. Wiek a źródła satysfakcji z życia | 288 |
8.1.2. Satysfakcja z życia i jej komponenty | 289 |
8.1.3. Znaczenie osobowości | 290 |
8.1.4. Znaczenie dążeń | 293 |
8.2. Satysfakcja, czy sens? | 296 |
Rozdział 9 | 301 |
Osobowość w procesie rozwoju | 301 |
9.1. Osobowość – zmiana – rozwój | 301 |
9.2. Kierunki i ogólne tendencje w rozwoju osobowości | 305 |
9.3. Rozwój osobowości – aspekty temporalne i strukturalne | 309 |
Zakończenie | 317 |
Bibliograa | 319 |
Indeks osób | 342 |
Indeks rzeczowy | 350 |
Wykaz ramek | 353 |
Wykaz rysunków i tabel | 355 |