INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Planowanie oświatowe w aspekcie prognoz rozwoju kraju ma u nas charakter stricte ideologiczny, a więc adaptacyjny, czyli taki sam, z jakim mieliśmy do czynienia w okresie PRL. Dominuje tu normatywna funkcja założeń i zasad polityki oświatowej, koncentrująca uwagę władz na określaniu celów i treści kształcenia i wychowania z uwzględnieniem stosunku szkolnictwa do spraw nauczania religii. [...] Po trzydziestu latach transformacji mamy w polskiej polityce oświatowej naprzemienność normatywnych imperatywów władzy politycznej w procesie wychowawczym szkół bez jakiegokolwiek odwołania do Konstytucji III RP [...]. Nie ma zatem w polityce oświatowej ani planowania oświatowego, które musiałoby odbywać się na podstawie naukowych badań i analiz kluczowych dla edukacji czynników, ani prognozowania oświatowego mającego na celu przewidywanie przyszłych zjawisk na podstawie także naukowych danych, gdyż żaden z ministrów nie wie, jak długo będzie mógł realizować własny (w sensie własnego zaplecza partyjnego) projekt oświatowy.
Ze Wstępu
Autor od wielu lat diagnozuje brak uspołecznienia szkół i stawia tezę, że ostatnio przeprowadzona reforma ma charakter radykalnej zmiany, której celem jest przywrócenie praktykowanych wcześniej rozwiązań, ale również stanowi ona w sferze filozoficzno-ideologicznej zwrot w kierunku konserwatyzmu. Rekonstruuje przebieg zdarzeń prowadzących do tej „kontrrewolucji” oraz dowodzi, że jest to konsekwencja sposobu prowadzenia od trzydziestu lat polityki oświatowej.
*
Publikacja ma naukowy charakter i została przygotowana przy wykorzystaniu bogatego materiału źródłowego, reprezentującego różne rodzaje wiedzy. Autor konsekwentnie uzasadnia swoje (często kontrowersyjne) tezy. Odwołuje się nie tylko do aktualnego stanu badań w pedagogice, lecz także korzysta z literatury socjologicznej, politologicznej, antropologicznej i innych.
Z recenzji prof. dr. hab. Romana Lepperta
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-979-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I. Pojęcie, rodzaje i fazy (kontr-)rewolucji oświatowej | 23 |
Prawo podwójnego odbicia w polityce oświatowe | 29 |
Przesłanki filozoficzno-ideologiczne, aksjonormatywne kontrrewolucji oświatowej | 39 |
Wstępna batalia ideologiczna o polską szkołę | 43 |
Zasadnicza fala ideologicznej kontrrewolucji oświatowej prawicy | 63 |
1. Zmiany ustrojowe i organizacyjne w szkolnictwie | 69 |
2. Biurokracja | 74 |
3. Deprecjacja nauczycieli (stymulowana) przez urzędników resortu edukacji | 76 |
4. Ograniczenie nauczycielskich innowacji dydaktycznych | 84 |
5. Podręczniki szkolne | 85 |
6. Przedmioty szkolne | 87 |
7. Egzaminy zewnętrzne | 88 |
8. Monitoring w szkołach | 88 |
9. Odwracanie uwagi opozycji | 89 |
10. Propagandowa afirmacja reformy oraz pozorowane debaty społeczne | 93 |
11. Opór wobec kontrrewolucji oświatowej | 109 |
Część II. Społeczno-polityczne i pedagogiczne konteksty polityki oświatowej prawicy | 133 |
Na początku była… zdrada | 135 |
Socjotechnika pozorowania zmian w edukacji | 145 |
Diagnoza kryzysu neoliberalnej samorządności w szkolnictwie III RP | 153 |
Typologia postaw w społeczeństwie wobec anokracji | 163 |
Wykorzystywanie naukowców do ideowo-politycznej rewolucji | 175 |
Oświatowa nowomowa | 185 |
Renesans krytyki Nowego Wychowania | 195 |
Zakończenie | 199 |
ANEKS | 211 |
Kalendarium prawicowych reform oświatowych w latach 1989–2019 | 213 |
List otwarty Zespołu Pedagogiki Społecznej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN do premier Beaty Szydło i minister edukacji Anny Zalewskiej | 221 |
WSTYD – w odpowiedzi profesorowi Tadeuszowi Pilchowi | 223 |
Załącznik nr 1 do Uchwały nr 21/2015/2016 Rady Wydziału Pedagogicznego z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie stanowiska Rady Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego na temat reform edukacyjnych zaplanowanych przez MEN | 225 |
Apel do nauczycieli i pracowników oświaty środowiska naukowego, samorządów i społeczności lokalnych o wsparcie akcji zbierania podpisów za stabilizacją w oświacie „Razem dla gimnazjów!” | 231 |
Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) ws. planowanej docelowej likwidacji gimnazjów, idących za tym zmian w funkcjonowaniu szkół podstawowych oraz skutków organizacyjnych, finansowych i społecznych tych zmian | 233 |
Ekspertyza Sekcji Polityki Oświatowej KNP PAN z 26 kwietnia 2016 r. dotycząca projektów rozporządzeń MEN w zakresie charakterystyk I i II stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacyjnej dla wszystkich poziomów kształcenia | 237 |
List protestacyjny IBE wobec polityki reform ustrojowych w szkolnictwie | 241 |
Zielonogórskie Forum Rodziców i Rad Rodziców, NIE DLA CHAOSU W SZKOLE, Zatrzymać Edukoszmar, Szkoła to nie eksperyment, Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców | 243 |
Obywatelskie TEZY DO REFORMY EDUKACJI | 245 |
List rodziców uczniów szkół artystycznych do ministra Piotra Glińskiego | 247 |
List otwarty Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministerstwie Edukacji Narodowej | 251 |
Ekspertyza podstaw programowych kształcenia ogólnego dokonana przez profesorów Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN | 253 |
Postulaty rodziców popierających akcję strajkową nauczycieli od marca 2017 r. | 265 |
List 100. List otwarty – Poparcie dla dobrej zmiany w polskiej oświacie | 267 |
Petycja przeciwko reformie szkolnej! Apel naukowców uczelni warszawskich z 26 kwietnia 2017 r. | 269 |
Petycja ruchu Obywatele dla Edukacji z 30 stycznia 2018 r. | 271 |
Apel nauczycieli Chełmna do klubów parlamentarnych | 273 |
Opinia ks. prof. Mariana Nowaka na temat projektu rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach | 277 |
Komunikat Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z 2 stycznia 2019 r. | 281 |
Narada Obywatelska o Edukacji (NOoE) | 283 |
Apel członków oraz przewodniczących komitetów naukowych Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN z kwietnia 2019 r. | 285 |
List otwarty nauczycieli z oddolnego ruchu „Protest z Wykrzyknikiem!” z 23 kwietnia 2019 r. | 287 |
Bibliografia | 289 |
Spis ilustracji, schematów i tabel | 303 |