INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pierwszy tom z 3-częściowej serii prac prof. Krzysztofa Maurina – wybitnego fizyka, twórcy polskiej szkoły fizyki matematycznej, a zarazem filozofa i myśliciela – zawiera 3 artykuły wcześniej opublikowane w czasopismach naukowych:
• Matematyka jako język i sztuka
• Logos (język) i jego rola kosmotwórcza
• Tradycja i postęp w nauce, filozofii, religii (zgodnie z zamysłem Autora podzielony w tym wydaniu na trzy części).
W kolejnych tomach znajdą się teksty napisane przez Autora do książek, których nie zdążył wydać, wybrane i przygotowane do druku przez uczniów i przyjaciół Profesora.
Wykłady monograficzne Krzysztofa Maurina, prowadzone od wczesnych lat 60-tych do przełomu XX i XXI wieku, stopniowo zmieniały charakter. Początkowo dotyczyły różnych działów matematyki, pełniąc funkcję edukacyjną dla jego uczniów i młodych współpracowników. Później obejmowały znacznie szerszą tematykę, uwzględniając teologię i filozofię, uprawiane przez Autora we własnym oryginalnym stylu. Związane z nimi seminarium „Układy Otwarte” odbywa się do dzisiaj.
Krzysztof Maurin pozostawił liczne teksty swoich wystąpień (kompletne lub tylko w postaci bardziej lub mniej rozproszonych notatek) – także takich, które nigdy nie zostały wygłoszone. Wybór tych materiałów ukaże się, zgodnie z zamierzeniem Autora, w 3 tomach.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Analiza matematyczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4305-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
OD WYDAWCÓW | 11 |
PRZEDMOWA | 13 |
1. MATEMATYKA JAKO JĘZYK I SZTUKA | 17 |
1.1. Samotność matematyka | 17 |
1.2. Matematyka jako język i pismo | 18 |
1.3. Potęga słowa | 20 |
1.4. Matematyka jako proces i konstrukcja symboliczna | 20 |
1.5. Matematyka jako sztuka | 23 |
1.6. Twórczość matematyczna | 24 |
1.7. Nieprzetłumaczalność sztuk | 25 |
1.8. Pola wektorowe na powierzchniach. Twierdzenie Poincarégo–Hopfa | 26 |
1.9. O teorii funkcji analitycznych (Riemann – Weierstrass – Poincaré) | 31 |
1.10. O społeczności matematyków | 35 |
2. LOGOS (JĘZYK) I JEGO ROLA KOSMOTWÓRCZA | 38 |
2.1. Wstęp – O mistycznej roli języka | 38 |
2.2. Logos – Symbol – Reprezentacja | 39 |
2.3. Język a rzeczywistość | 40 |
2.4. Poznanie symboliczne a diaboliczne | 43 |
2.5. Milczenie – cisza. Cimcum (kabała luriańska) | 49 |
2.6. Język jako żywa istota | 50 |
2.7. Mowa wydarzeń – etyka sytuacyjna | 51 |
2.8. Wać – Logos. Jadźnia – Ofiara | 52 |
2.9. Mythos – Logos – Sophia | 55 |
2.10. Obecność Mythosu | 56 |
2.11. Mówiący i śpiewający człowiek | 58 |
2.12. Twórczość – życie twórcze. Dzieło | 60 |
2.13. Budowanie przestrzeni reprezentacji | 60 |
2.14. Zapomniany język | 64 |
2.15. Analogia – homomorfizm – reprezentacja | 67 |
2.16. Reprezentacja. Działanie | 69 |
2.17. Dzieło sztuki jako przestrzeń reprezentacji | 72 |
2.18. Rozkład reprezentacji na reprezentacje nieprzywiedlne | 72 |
2.19. Twierdzenie o dwoistości. Analiza i synteza Fouriera | 74 |
2.20. Rezonans – analiza harmoniczna – reprezentacja grup | 76 |
2.21. Koneksje w wiązce wektorowej | 79 |
2.22. Wielka Triada (Niebo – Ziemia – Człowiek) | 84 |
2.23. Kosmotwórcza rola języka. Matematyka jako imaginacja aktywna (Corbin) | 84 |
2.24. Aktywność poznania (matematycznego) | 85 |
2.25. Dyskusja po referacie | 90 |
3. TRADYCJA W NAUCE, FILOZOFII, RELIGII | 95 |
3.1. Przedmowa | 95 |
3.2. Wstęp | 98 |
3.3. O triadycznym charakterze rzeczywistości (kosmotheandria) | 100 |
3.4. O życiu idei matematycznych | 103 |
3.5. Tradycja w nauce | 104 |
3.6. Tradycja w filozofii (platonizm) | 106 |
3.7. Sukcesja apostolska | 107 |
3.8. Język | 107 |
3.9. Kabała chrześcijańska | 108 |
3.10. Płaszcz jako symbol Tradycji | 109 |
3.11. O zmierzchu Tradycji | 111 |
3.12. Tradycja a Historia | 112 |
3.13. Kompleks Chama – redukcjonizm | 117 |
3.14. Historia a historyzm (historycyzm) | 121 |
3.15. Gnosis a gnostycyzm | 123 |
3.16. Matematyczna analogia Tradycji | 125 |
4. RELIGIA POSTĘPU JAKO SEKULARYZACJA | |
ESCHATOLOGII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ | 128 |
4.1. Wstęp | 128 |
4.2. Baśń o duszy wieloryba | 129 |
4.3. Kiedy można mówić o postępie? | 131 |
4.4. Czas cykliczny a świadomość historyczna | 133 |
4.5. O religii Zaratustry i jej znaczeniu dla nas | 134 |
4.6. Joachima z Fiore doktryna o trzech epokach i jej następstwa | 140 |
4.7. Pojawienie się religii postępu w oświeceniu. Lessing | 144 |
4.8. Smutna baśń Huxleya o religii postępu | 147 |
5. TRADYCJA I ANTROPOGENEZA JAKO ŻYCIE SYNA | |
CZŁOWIECZEGO | 149 |
5.1. Wstęp | 149 |
5.2. Potrzeba angelologii | 150 |
5.3. Człowiek ogólny, Antropos, Adam Kadmon | 154 |
5.4. Człowiek Kosmiczny i Człowiek Najwyższy. Antropozofia i kosmozofia kabały | 154 |
5.5. Kreacja. Kosmogeneza | 158 |
5.6. Kosmogonia późnej kabały – kosmogonia Lurii | 160 |
5.7. Kabała chrześcijańska | 162 |
5.8. Syn Człowieczy | 164 |
5.9. Inwolucja. Ewolucja. Antropogeneza | 167 |
5.10. Zakończenie | 170 |