Uzdrowiska w zrównoważonym rozwoju regionu dolnośląskiego

Uzdrowiska w zrównoważonym rozwoju regionu dolnośląskiego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Uzdrowiska i leczenie uzdrowiskowe mają niezwykle długą historię, aż do czasów współczesnych odgrywając ważną rolę w systemie ochrony zdrowia. Ich zalety i potwierdzone efekty utrzymania pożądanego poziomu zdrowia i kondycji fizycznej nadal czynią z uzdrowisk bardzo atrakcyjne miejsca. Na początku XXI stulecia istotne stały się również aspekty akcentowane przez ideę i strategię zrównoważonego rozwoju, dzięki którym uzdrowiska stały się swoistymi „laboratoriami” takiego podejścia. Niniejsza praca prezentuje wybrane zagadnienia dotyczące miejsca uzdrowisk dolnośląskich w zrównoważonym rozwoju regionu. Podstawowy cel książki ma charakter poznawczy, pozwalający dostrzec rolę miejscowości i gmin uzdrowiskowych w zrównoważonym rozwoju Dolnego Śląska. Uzupełniający charakter ma natomiast cel implementacyjny, prowadzący do sformułowania odpowiednich wniosków i rekomendacji dla uzdrowisk i wskazania kierunków ich przyszłego rozwoju.


Rok wydania2018
Liczba stron192
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-712-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1 11
  Geneza i podstawy prawno-instytucjonalne funkcjonowania uzdrowisk w Polsce a zrównoważony rozwój 11
    1.1. Krótka historia lecznictwa uzdrowiskowego    11
    1.2. Pojęcie i rodzaje uzdrowisk    13
    1.3. Polskie regulacje prawno-instytucjonalne dotyczące uzdrowisk i obszarów pochodnych    15
    1.4. Uprawnienia i obowiązki organów nadzorujących uzdrowiska    17
    1.5. Przestrzenna organizacja ochrony uzdrowiskowej    18
  Rozdział 2 24
  Uzdrowiska i walory leczniczo-uzdrowiskowe w regionie dolnośląskim    24
    2.1. Walory uzdrowisk i gmin uzdrowiskowych w regionie dolnośląskim     24
    2.2. Charakterystyka walorów poszczególnych uzdrowisk Dolnego Śląska    28
      2.2.1. Cieplice Śląskie-Zdrój    29
      2.2.2. Czerniawa-Zdrój    31
      2.2.3. Długopole-Zdrój    33
      2.2.4. Duszniki-Zdrój    34
      2.2.5. Jedlina-Zdrój    37
      2.2.6. Kudowa-Zdrój    38
      2.2.7. Lądek-Zdrój    40
      2.2.8. Polanica-Zdrój    43
      2.2.9. Przerzeczyn-Zdrój    44
      2.2.10. Szczawno-Zdrój    45
      2.2.11. Świeradów-Zdrój    47
    2.3. Perspektywy wykorzystania potencjału uzdrowisk dolnośląskich w kontekście ich zrównoważonego rozwoju    49
  Rozdział 3 56
  Inicjatywy i przedsięwzięcia w zakresie ochrony jakości powietrza atmosferycznego na terenach uzdrowiskowych 56
    3.1. Krajowy program ochrony powietrza, programy regionalne i lokalne    56
    3.2. Prawno-instytucjonalne inicjatywy regionalne i lokalne    62
    3.3. Stan powietrza atmosferycznego i innych komponentów środowiska przyrodniczego w uzdrowiskach dolnośląskich    66
  Rozdział 4    71
  Realizacja zasad zrównoważonego rozwoju w gminach uzdrowiskowych Dolnego Śląska w kontekście lokalnych strategii rozwoju    71
    4.1. Funkcje uzdrowiskowe a zrównoważony rozwój    71
    4.2. Charakterystyka gmin uzdrowiskowych i uzdrowisk Dolnego Śląska a zrównoważony rozwój    72
    4.3. Uwarunkowania przygotowania i realizacji lokalnych strategii zrównoważonego rozwoju    76
    4.4. Ocena przygotowania i realizacji lokalnych strategii rozwoju w dolnośląskich gminach uzdrowiskowych w świetle idei zrównoważonego rozwoju    78
  Rozdział 5 82
  Strategie rozwoju dolnośląskich uzdrowisk 82
    5.1. Turystyka uzdrowiskowa na Dolnym Śląsku    83
    5.2. Sytuacja prawno-organizacyjna dolnośląskich uzdrowisk    84
    5.3. Diagnoza sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej dolnośląskich uzdrowisk    85
    5.4. Cele i kierunki rozwoju dolnośląskich uzdrowisk    86
    5.5. Wiodące projekty w strategiach rozwoju dolnośląskich uzdrowisk    87
    5.6. Proces wdrażania i monitorowania strategii rozwoju dolnośląskich uzdrowisk    88
    5.7. Sudety-Zdrój jako próba kompleksowej koordynacji rozwoju przemysłu turystycznego na Dolnym Śląsku    89
    5.8. Turystyka uzdrowiskowa w Strategii rozwoju województwa dolnośląskiego    91
  Rozdział 6 99
  Spółka Uzdrowiskowa Lądek–Długopole-Zdrój w świetle opinii pracowników oraz klientów    99
    6.1. Metodyka analizy badanej spółki uzdrowiskowej    99
    6.2. Charakterystyka badanego podmiotu    102
    6.3. Zasoby lecznicze Lądka-Zdroju i Długopola-Zdroju    106
    6.4. Zasoby majątkowe uzdrowiska Lądek–Długopole-Zdrój    110
    6.5. Zasoby ludzkie Lądka-Zdroju i Długopola-Zdroju    113
    6.6. Zasoby finansowe i źródła przychodów w uzdrowisku Lądek–Długopole-Zdrój    115
    6.7. Klienci i popyt na usługi medyczne    117
    6.8. Założenia metodyczne zrealizowanych badań    119
    6.9. Charakterystyka populacji respondentów-kuracjuszy i otrzymane wyniki badań    121
    6.10. Charakterystyka populacji respondentów-pracowników i otrzymane wyniki badań    124
    6.11. Wnioski i rekomendacje z przeprowadzonych badań    127
  Rozdział 7    129
  Innowacje w organizacji na przykładzie Dolnośląskiej Spółki Uzdrowiskowej    129
    7.1. Rola innowacji w procesach gospodarowania    129
    7.2. Innowacje w turystyce uzdrowiskowej oraz medycynie uzdrowiskowej    133
    7.3. Innowacje w Spółce Uzdrowiskowej Lądek–Długopole-Zdrój    134
    7.4. Sposoby oceny jakości usług uzdrowiskowych    141
  Rozdział 8 145
  Możliwości i szanse wykorzystania produktów turystyki zdrowotnej dla funkcjonowania uzdrowisk    145
    8.1. Turystyka zdrowotna    145
    8.2. Produkt turystyki zdrowotnej i jego interdyscyplinarny charakter    147
    8.3. Rola uzdrowiska w turystyce zdrowotnej    148
  Rozdział 9 154
  E-marketing w Spółce Uzdrowiskowej Lądek–Długopole-Zdrój 154
    9.1. Rola Internetu i e-marketingu    154
    9.2. Charakterystyka uzdrowiska i aktualny stan wykorzystania e-promocji w badanych uzdrowiskach    156
    9.3. Propozycje wykorzystania nowych instrumentów e-marketingu w badanych uzdrowiskach    158
  Zakończenie 161
  Załącznik. Strategia rozwoju dolnośląskiego produktu uzdrowiskowego    163
  Literatura    184
  Spis rysunków    190
  Spis tabel    191
RozwińZwiń