POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Na autobiografię Mariny Abramović można spojrzeć jak na dynamiczny, płynny i otwarty ikonostas. Wizualność poszczególnych ikon wykreowanych przez artystkę cyrkuluje w systemie medialnego zapośredniczenia, którego elementem jest nasza percepcja. Ikony skonstruowane przez Abramović nie odsyłają jednak do absolutu teologicznego, transcendentnej boskości, ale do absolutu cybernetycznego, który realizuje się w mechanizmie sprzężenia zwrotnego. Różnorodne pod względem czasoprzestrzennym ikony tworzone przez Abramović dążą do skomponowania struktury ikonostasu, będącego w ciągłym stanie metamorfozy i transformacji. Jest on złożony z fragmentów: działań, obrazów, wspomnień, historii, zawsze jednak oznaczonych przez indywidualną wrażliwość artystki.
W książce opisany został nie tylko fenomen twórczości pionierki sztuki performansu (i jej popularności), jej twórczość stanowi także pryzmat umożliwiający zanalizowanie procesów, którym podlegała sztuka performansu w swojej już pięćdziesięcioletniej historii. Interesujące jest to, jak bardzo performans stał się głęboką strukturą współczesnej kultury, jak jego strategie i narracje w sposób nieuświadomiony powielane są w różnych formach we współczesnej kulturze medialnej.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3585-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 6 |
Esej I IKONA | 10 |
Esej II REENACTMENT | 24 |
Esej III WIDEO-NARCYZM | 44 |
Esej IV MARINA ABRAMOVIĆ MADE ME CRY | 62 |
Esej V HEGEMONIA WIZUALNOŚCI | 82 |
Esej VI INTERPASYWNOŚĆ | 100 |
Esej VII HA/BIOGRAFIA | 112 |
Esej VIII BAŁKAŃSKI BAROK | 134 |
Esej IX ŻYWOTY ŚWIĘTYCH | 144 |
Zakończenie | 156 |
Spis ilustracji | 162 |
Bibliografia | 166 |
Indeks osobowy | 172 |
Summary (The Icon. Essays on the Art of Marina Abramović) | 176 |