INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja stanowi socjologiczną ilustrację codziennego życia i doświadczania macierzyństwa przez pary kobiet, które wspólnie podjęły decyzję o powiększeniu rodziny za sprawą sztucznego zapłodnienia. Przedstawiono proces nadawania przez nie znaczeń nowym rolom i wzorom funkcjonowania w społeczeństwie polskim, które nieustannie projektują, wcielają w życie, a następnie weryfikują w toku kolejnych interakcji. Poddane analizie przypadki składają się na historie rodzin, które – choć obecne i dostrzegalne w przestrzeni społecznej – zdają się pozostawać konceptualnie niewidzialne.
Książka jest adresowana do osób zainteresowanych problematyką macierzyństwa nieheteronormatywnego, w szczególności do socjologów, psychologów (w tym dziecięcych), doradców rodzinnych i mediatorów, a także decydentów w dziedzinie prawa, zwłaszcza rodzinnego.
„Największym walorem publikacji jest ukazanie sytuacji rodzin nieheteronormatywnych we współczesnej Polsce, wraz ze specyfiką kontekstu społeczno-kulturowego charakterystycznego dla naszego kraju. Ten bardzo trudny, delikatny temat jest opracowany przez Autorkę z wnikliwością i empatią, a jednocześnie w sposób obiektywizujący i rzetelny. Monografia, obok niewątpliwego waloru naukowego, ma także ogromny ładunek edukacyjny. Dzięki niej osoby niezorientowane w specyfice badanych rodzin mogą zdobyć wiedzę ugruntowaną w badaniach naukowych”.
Z recenzji prof. dr hab. Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-963-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania | 15 |
1. Perspektywa interpretatywna jako rama teoretyczna | 17 |
1.1. Założenia i implikacje symbolicznego interakcjonizmu | 18 |
1.2. „Norma”, „normalizowanie”, „normalność” | 21 |
1.3. Społeczne wytwarzanie piętna i radzenie sobie ze stygmatem | 26 |
2. Problematyzowanie macierzyństwa dwóch kobiet | 31 |
2.1. „Jesteśmy rodziną, bo tak zdecydowałyśmy” | 32 |
2.2. Macierzyństwo nieheteronormatywne jako przedmiot badań | 35 |
2.3. Wydobywanie głosu matek na powierzchnię – o tematycznym obszarze badań realizowanych w Polsce | 40 |
3. Matki biologiczne i niebiologiczne – opis badanej zbiorowości | 43 |
3.1. Przedmiot i cel badania | 43 |
3.2. Charakterystyka badanej zbiorowości i dobór przypadków | 49 |
4. Metodologia badania | 61 |
4.1. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badawcza – charakterystyka ogólna | 63 |
4.2. Techniki gromadzenia danych | 67 |
4.2.1. Wywiad swobodny – możliwości i ograniczenia | 68 |
4.2.2. Specyfika organizacji i przebiegu wywiadów | 70 |
4.2.3. Obserwacja | 76 |
4.2.4. Wykorzystanie fotografii w badaniu | 78 |
5. Pomiędzy zaangażowaniem a neutralnością – etyczne aspekty badania | 83 |
Część II. Macierzyństwo nieheteronormatywne – doświadczenia, działania, znaczenia, konteksty | 89 |
6. Heteronormatywność jako rama działań i znaczeń | 91 |
6.1. Poszukiwanie środka wyrazu. | 91 |
6.2. Dosycanie „kategorii problemowych” – kilka słów o budowaniu i spalaniu mostów znaczeniowych | 96 |
6.3. Jestem problemem versus mam problem – o kontekstualnym „ramowaniu” znaczeń | 101 |
6.4. Wnioski | 104 |
7. Myślenie o powiększeniu rodziny w kategoriach możliwości | 107 |
7.1. Lata pod znakiem „czy” | 108 |
7.2. Mieć dziecko a być matką – budowanie poczucia odpowiedzialności jako działanie normalizujące | 111 |
7.3. „Tu nie ma przypadków”. | 117 |
7.4. Wnioski | 122 |
8. Konceptualna niewidzialność macierzyństwa nieheteronormatywnego w doświadczeniu „tej drugiej” – wymiary i konteksty | 125 |
8.1. Życie w kontekście lęku – o problemie bycia nikim w świetle prawa | 126 |
8.2. Kim jestem? Dylematy koncepcyjne w procesie budowania obrazu siebie | 133 |
8.3. Uwidacznianie siebie jako kontekst (współ)pracy tożsamościowej | 140 |
8.4. Wnioski | 144 |
9. Zarządzanie jawnością „wewnątrz” i „na zewnątrz” rodziny | 147 |
9.1. Zinstytucjonalizowana przestrzeń publiczna: między uwidacznianiem siebie a pozorną niewidzialnością | 148 |
9.2. Wspólna przestrzeń publiczna: uchodzenie a widoczność (konceptualnie) niewidzialnego | 159 |
9.3. Przestrzeń prywatna: o potencjale zarządzania widocznością | 163 |
9.4. Wnioski | 167 |
10. Punkty na mapie normalizowania życia codziennego (dziecka) | 169 |
10.1. Plan normalizujący – o konstruowaniu projektu wychowawczego przy pomocy specjalisty | 170 |
10.2. Normalizacja w kontekście ukazywania różnorodności i mówienia o wyborze | 175 |
10.3. „Mamy chłopaka”. Rozważania o (problemie) płci kulturowej | 177 |
10.4. Wnioski | 182 |
11. Konteksty i warunki kotwiczenia poczucia „adekwatności” społecznej | 185 |
11.1. Poziom instytucjonalny: „miałyśmy dużo szczęścia”, czyli o doświadczaniu akceptacji w kontekście zaskoczenia | 186 |
11.2. Relacje z najbliższym kręgiem interakcyjnym: o „ostoi normalności” w (nie)normalnym świecie | 189 |
11.3. Codzienne życie rodzinne: o doświadczaniu szczęścia i „normalności” | 194 |
11.4. Wnioski | 201 |
12. Procesualny wymiar macierzyństwa nieheteronormatywnego – podsumowanie | 203 |
Zakończenie | 209 |
Bibliografia | 213 |