INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tematykę prezentowanej monografii można ulokować pomiędzy historią kobiet a historią nauki. Autorka wypełnia istniejącą od długiego czasu lukę badawczą w zakresie rozpoznania i charakterystyki osiągnięć kobiet oraz ich wkładu w rozwój rodzimej historiografii. Ukazuje dorobek naukowy historyczek z uwzględnieniem przeobrażeń dokonujących się zarówno w obszarze zbiorowej mentalności, jak i polityki, kultury, nauki. Przygląda się rozwojowi kobiecych karier na tle kilku epok – od okresu poprzedzającego wybuch Wielkiej Wojny (pierwsze doktoraty kobiet), przez dwudziestolecie międzywojenne (pierwsze habilitacje kobiet), po PRL (badaczki dziejów zaczęły wieńczyć swe osiągnięcia profesurą zwyczajną). Zdaniem autorki zawężenie skali obserwacji do jednej dyscypliny pozwala sformułować szersze wnioski odnoszące się do polskiej humanistyki w ogóle. Daje to możliwość uchwycenia zjawisk i prawidłowości, które stały się i nadal są udziałem kobiet w nauce.
Publikacja zainteresuje historyków historiografii, specjalistów z zakresu historii kobiet i dziejów najnowszych, a także naukoznawców i antropologów.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Historia Polski |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-809-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Kobiety a prawo do studiowania | 21 |
Wielowiekowe ograniczenia w edukacji dziewcząt | 21 |
(Nie)obecność kobiet w nauce | 29 |
Starania Polek o prawo do wyższego wykształcenia | 34 |
Pionierki na uniwersytetach galicyjskich – jak postrzegały siebie, jak były postrzegane? | 51 |
Rozdział II. Niepodległość a równouprawnienie Polek w nauce | 67 |
Warunki uprawiania nauki i uniwersytecka oferta edukacyjna w niepodległej Polsce | 68 |
Studentki w Drugiej Rzeczpospolitej | 74 |
Kobiece veniam legendi | 82 |
Przykłady karier naukowych Polek w międzywojniu | 92 |
Akademiczki w Drugiej Rzeczpospolitej | 104 |
Rozdział III. Pierwsze pokolenie historyczek-docentek – biografia zbiorowa | 115 |
Zasługi i liczebność kobiet na polu dziejopisarstwa | 115 |
Pierwsze historyczki-docentki | 122 |
Przynależność pokoleniowa | 126 |
Pochodzenie społeczne | 127 |
Edukacja szkolna i uniwersytecka (mentorzy) | 131 |
Działalność pozanaukowa i życie prywatne | 143 |
Kariera naukowa i praca zawodowa | 157 |
Dorobek i jego znaczenie | 183 |
Rozdział IV. Akademicki awans historyczek w PRL-u | 207 |
Powojenna polityka kadrowa i kryteria awansu | 207 |
Kobieta w PRL-u (kilka uwag wprowadzających) | 218 |
Samodzielne badaczki dziejów na wybranych uniwersytetach | 224 |
Próba bilansu | 303 |
Zakończenie | 327 |
Bibliografia | 337 |
Indeks osobowy | 367 |