Kobiety w drodze na naukowy Olimp…

Akademicki awans polskich historyczek (od schyłku XIX wieku po rok 1989)

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,47  27,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 27,45 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,47 zł  


16,47

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematykę prezentowanej monografii można ulokować pomiędzy historią kobiet a historią nauki. Autorka wypełnia istniejącą od długiego czasu lukę badawczą w zakresie rozpoznania i charakterystyki osiągnięć kobiet oraz ich wkładu w rozwój rodzimej historiografii. Ukazuje dorobek naukowy historyczek z uwzględnieniem przeobrażeń dokonujących się zarówno w obszarze zbiorowej mentalności, jak i polityki, kultury, nauki. Przygląda się rozwojowi kobiecych karier na tle kilku epok – od okresu poprzedzającego wybuch Wielkiej Wojny (pierwsze doktoraty kobiet), przez dwudziestolecie międzywojenne (pierwsze habilitacje kobiet), po PRL (badaczki dziejów zaczęły wieńczyć swe osiągnięcia profesurą zwyczajną). Zdaniem autorki zawężenie skali obserwacji do jednej dyscypliny pozwala sformułować szersze wnioski odnoszące się do polskiej humanistyki w ogóle. Daje to możliwość uchwycenia zjawisk i prawidłowości, które stały się i nadal są udziałem kobiet w nauce.
Publikacja zainteresuje historyków historiografii, specjalistów z zakresu historii kobiet i dziejów najnowszych, a także naukoznawców i antropologów.


Rok wydania2020
Liczba stron348
KategoriaHistoria Polski
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-809-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Kobiety a prawo do studiowania    21
  Wielowiekowe ograniczenia w edukacji dziewcząt    21
  (Nie)obecność kobiet w nauce    29
  Starania Polek o prawo do wyższego wykształcenia    34
  Pionierki na uniwersytetach galicyjskich – jak postrzegały siebie, jak były postrzegane?    51
  
  Rozdział II. Niepodległość a równouprawnienie Polek w nauce    67
  Warunki uprawiania nauki i uniwersytecka oferta edukacyjna w niepodległej Polsce    68
  Studentki w Drugiej Rzeczpospolitej    74
  Kobiece veniam legendi    82
  Przykłady karier naukowych Polek w międzywojniu    92
  Akademiczki w Drugiej Rzeczpospolitej    104
  
  Rozdział III. Pierwsze pokolenie historyczek-docentek – biografia zbiorowa    115
  Zasługi i liczebność kobiet na polu dziejopisarstwa    115
  Pierwsze historyczki-docentki    122
  Przynależność pokoleniowa    126
  Pochodzenie społeczne    127
  Edukacja szkolna i uniwersytecka (mentorzy)    131
  Działalność pozanaukowa i życie prywatne    143
  Kariera naukowa i praca zawodowa    157
  Dorobek i jego znaczenie    183
  
  Rozdział IV. Akademicki awans historyczek w PRL-u    207
  Powojenna polityka kadrowa i kryteria awansu    207
  Kobieta w PRL-u (kilka uwag wprowadzających)    218
  Samodzielne badaczki dziejów na wybranych uniwersytetach    224
  Próba bilansu    303
  
  Zakończenie     327
  
  Bibliografia     337
  
  Indeks osobowy     367
RozwińZwiń