Wielogłos w myśli o wychowaniu

100 lat polskiej pedagogiki filozoficznej

1 opinia

Format:

ibuk

Książka stanowi oryginalny wkład w refleksję nad polską pedagogiką filozoficzną, ze szczególnym uwzględnieniem dzieła Tadeusza Kotarbińskiego. Autorzy badają zagadnienia dotyczące kształtującego wpływu przeszłości, ale przede wszystkim koncentrują się wokół wciąż aktualnych problemów współczesnej edukacji, pytając o etyczność jednostki ludzkiej w świecie, który próbuje nas zwolnić z myślenia, w którym – cytując Herberta – „wybuchła epidemia instynktu samozachowawczego”. W ich rozważaniach powraca również kwestia roli, jaką może odegrać nauczyciel – spolegliwy opiekun – w tej edukacyjnej rzeczywistości, stawiającej nowe wyzwania i – pilniej niż kiedykolwiek – wymagającej od nas odpowiedzi na pytanie o kształt świata i nasze w nim miejsce.


The book discusses Polish philosophical pedagogy against the European background. It examines the work of Tadeusz Kotarbiński and the figure of a docile tutor. The publication concentrates not only on examining the past, but also on diagnosing the present state of Polish philosophical pedagogy and its formative influence on contemporary education. It also looks into the future in order to make possible prognoses.


Rok wydania2020
Liczba stron228
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4254-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Katarzyna Dworakowska, Sławomir Sztobryn
  Przedsłowie    7
  
  Krzysztof Maliszewski
  Ideologia podziurawiona – o pedagogice filozoficznej
  w nie-filozoficznym czasie nie-filozoficznego plemienia    12
  Katarzyna Wrońska
  Samouctwo – w myśli pedagogicznej i życiu Władysława M. Kozłowskiego    24
  Mikołaj Krasnodębski
  Metafizyka czy ontologia edukacji?    43
  Marcin Wasilewski
  O polskiej filozofii wychowania i terminologii pedagogicznej w dziełach Sebastiana Petrycego    64
  Maria Kultaieva
  Intercultural discourse in the philosophy of education: Theoretical refl ection between generality and singularities    80
  Marcin Rebes
  The dialectic versus dialogical character of philosophy and its infl uence on the upbringing of younger generations    96
  Yevgen Kulyk
  Designer competence is a component of the basic competency of future teachers of technologies    113
  Karolina Prymas-Jóźwiak
  Opiekun spolegliwy w szkole. W stronę nowego rozumienia tutoringu    123
  Andrzej Sztylka
  Etyka – pedagogika – prakseologia: refleksja z myśli Tadeusza Kotarbińskiego    138
  Rafał Marcin Leszczyński
  Tadeusz Kotarbiński o filozofii i wychowaniu    149
  Danuta Anna Michałowska
  Poglądy Tadeusza Kotarbińskiego – inspiracje dla współczesnej filozofii edukacji w społeczeństwie demokratycznym    176
  Alicja Żywczok
  „Człowiek porządny” – ideał wychowania moralnego. Na kanwie rozważań etycznych Tadeusza Kotarbińskiego    195
  Sławomir Sztobryn
  Projekt antropagogii. Przesłanki filozofii wychowania Kotarbińskiego    213
  Rafał Godoń
  Posłowie. Wielogłos filozofii wychowania    225
RozwińZwiń