POLECAMY
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Autor ukazuje różnorodność koncepcji filozoficznych, które poszerzają perspektywę pola estetycznego, włączając w nie obszary wykraczające poza tradycyjny model sztuki. Teatr angażujący widza w przedstawienie, instalacja, której stajemy się częścią, zjawiskowość chmur na niebie pokazują, jak można w inny sposób wartościować estetycznie, wyłamując się spod konwencjonalnych zasad oglądu.
Znajdziemy tu namysł nad doświadczeniem zjawiska atmosferycznego, omawianego w tradycji pokantowskiej, Jean-François Lyotarda oraz Maurice’a Merleau-Ponty’ego, i nad wydobytym z tego doświadczenia obrazem chmur, dla którego podporą stała się teoria obrazu zaczerpnięta z prac Hansa Beltinga i Georges’a Didi-Hubermana. Kategorie estetyczne zarysowane w książce służą odczytaniu różnorodnych kontekstów, treści i obrazów, powstających na styku kultury i zjawiska atmosferycznego chmur i obłoków.
Tymoteusz Andrearczyk, ur. w 1978 r. w Starogardzie Gdańskim. Ukończył filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2018 r. na UAM w Poznaniu w Instytucie Filozofii obronił pracę doktorską Estetyka chmur i obłoków. Studium z filozofii kultury. Regularnie publikuje artykuły w kwartalniku Panacea w cyklu „Natura i Sztuka”. Jego dzieła malarskie prezentowane są na aukcjach i wystawach, trafiają do kolekcji prywatnych. Autor jest także starszym rybakiem morskim zameldowanym w przystani Chłapowo. W wolnych chwilach praktykuje wspinaczkę wysokogórską.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 225 |
Kategoria | Estetyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-983-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
Rozdział I | |
Chmury – próba charakterystyki | |
z perspektywy kulturowej | 17 |
1. Symboliczne i metaforyczne znaczenie | |
chmur i obłoków | 19 |
2. Malarskie reprezentacje chmur | 30 |
Leonarda da Vinci próba „ujęcia” chmur | 31 |
Chmury w malarstwie | 41 |
Chmury w fotografii i kulturze popularnej | 58 |
Rozdział II | |
Estetyka chmur – podstawowe pojęcia | 69 |
1. Między pięknem przyrody a wzniosłością żywiołów | 71 |
Piękno przyrody | 72 |
Wzniosłość jako kategoria estetyczna | 80 |
Wzniosłość i żywioły | 86 |
2. Atmosferyczność jako kategoria estetyki chmur | 90 |
3. Między obrazem a wyobrażeniem | 101 |
4. Zaangażowanie jako estetyzacja chmur i obłoków | 119 |
5. Współdźwięczność jako doświadczenie | 138 |
Rozdział III | |
John Constable – między obrazem a rzeczywistością | 149 |
1. Przez obłoki ku obrazom | 151 |
2. Obraz chmur a rzeczywistość | 167 |
Lokalność | 170 |
Atmosferyczność | 177 |
Współdźwięczność | 183 |
Zaangażowanie – cielesność | 194 |
Zakończenie | 204 |
Summary | 208 |
Bibliografia | 211 |
Źródła ilustracji | 219 |
Indeks nazwisk | 221 |