INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Obrazy mówią, choć nie zawsze wprost. Podobnie jak poezja, do każdego mogą przemówić inaczej. Uważne patrzenie, a w konsekwencji widzenie, to najprostszy sposób, aby przełamać onieśmielenie wobec sztuki i pokonać dystans dzielący widza i „milczący” obraz. A zatem obrazy mówią do zaciekawionych nimi widzów, ale czy mogą ze sobą rozmawiać?
W książce jest wiele przykładów, w których malarze nowocześni i współcześni nawiązują do dzieł dawnych mistrzów, np. Éduard Manet w Śniadaniu na trawie bawi się motywem z Koncertu pasterskiego Tycjana. Są również zestawienia mniej oczywiste, ze względu na podobieństwo tematów, wyrazu albo funkcji. W rozdziale Dyptyki. Dewocja i adoracja jest mowa o piętnastowiecznym dyptyku służącym prywatnej dewocji i dziele Warhola, w którym powszechnie adorowana celebrytka Marilyn Monroe zastąpiła Madonnę.
Książka jest zachętą do słuchania obrazów i przysłuchiwania się ich rozmowom. Mosty pomiędzy dziełami z odległych epok albo dyskretne dialogi malowideł, które powstały w podobnych czasach, to inspiracje do tego, aby patrzeć i czerpać przyjemność ze skojarzeń i własnych interpretacji.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Teoria sztuki |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21294-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
I. AUTOPORTRETY MALARZY. ZBAWICIEL I GRZESZNIK | 15 |
Zbawiciel sztuki | 20 |
Skruszony grzesznik | 27 |
II. KOBIETY MALARKI. W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI | 33 |
Tamara w zielonym bugatti | 38 |
Dwie Fridy | 44 |
III. OBLICZA WŁADCÓW I WODZÓW. IDEALIZACJA I POCHLEBSTWO | 51 |
Nowe wcielenie Wertumnusa | 56 |
Prawdziwe oblicze księżniczki | 62 |
Triumfy wodza i cesarza | 68 |
IV. CO KRYJĄ OBLICZA PAPIEŻY? | 75 |
Straszliwy papież i książę malarzy | 80 |
Portret portretu | 87 |
V. DOSTOJNICY Z NADZIEJĄ NA ZBAWIENIE | 93 |
Pobożność i pycha | 98 |
Kondotier w Królestwie Bożym | 104 |
VI. DYPTYKI. DEWOCJA I ADORACJA | 111 |
Madonna i śmiertelnik | 116 |
Śmierć i dziewczyna | 122 |
VII. PORTRETY INNYCH | 129 |
Najbrzydszy portret świata | 135 |
Kobieta z brodą | 141 |
VIII. WIZERUNKI MIESZCZAN | 147 |
Bankiet u strzelców | 152 |
Badacze ludzkiego ciała | 158 |
Strażnicy Amsterdamu | 164 |
IX. SCENY Z ŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO | 171 |
Portret pełen tajemnic | 177 |
Komiczna walentynka | 183 |
Małżeństwo modne | 189 |
X. ALEGORIE MIŁOŚCI | 195 |
Słodycz i gorycz miłości | 200 |
Zwycięstwo kapryśnego Amora | 206 |
XI. OBRAZY DLA KOLEKCJONERÓW | 211 |
Jowisz i motyle | 216 |
Gertruda jest Gertrudą, jest Gertrudą, jest Gertrudą… | 222 |
XII. GRY JAKO METAFORY ŻYCIA | 229 |
Gra w szachy, gra w życie | 236 |
Syn marnotrawny i oszuści | 243 |
XIII. LUDZIE I ICH DOMY 249 | |
Rozkosze i niebezpieczeństwa obfitości | 254 |
Wnętrze pełne seksapilu | 260 |
XIV. BOGOWIE I MIESZCZANIE | 267 |
Bogowie w Ferrarze | 272 |
Współcześni, którzy przemijają | 278 |
XV. POECI I FLANEURZY | 285 |
Arkadia, czyli Utopia | 290 |
Skandal w trawie | 296 |
XVI. OBRAZY ŚMIERCI | 301 |
Męczennik rewolucji | 306 |
Rozbitkowie z Meduzy | 313 |
XVII. WIZJE POCZĄTKU I KOŃCA ŚWIATA | 319 |
Utopia ziemskiego raju | 325 |
Koniec świata | 332 |
Źródła ilustracji | 340 |