INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Wykształcenie się nowych warunków otoczenia określanych nazwą gospodarki opartej na wiedzy wymusza od organizacji dostosowania się do nich i przyjęcia nowych rozwiązań w zakresie organizacji i zarządzania. Zasadniczym źródłem wartości jest wiedza. Dlatego współczesne organizacje muszą koncentrować się na niematerialnych zasobach opartych na wiedzy, a zarządzanie wiedzą staje się podstawowym narzędziem ich rozwoju oraz powiększania wartości organizacji, a także podstawową cechą organizacji opartych na wiedzy.
Monografia dotyczy systemów organizacji i zarządzania przedsiębiorstwami działającymi w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Składa się z trzech części: gospodarka i organizacje oparte na wiedzy, zarządzanie wiedzą w organizacji, kapitał intelektualny i ludzie organizacji opartych na wiedzy.
W pierwszej części pracy omówiono zmiany, jakie zaszły w otoczeniu organizacji oraz w ich budowie i działaniu. Przedstawiono zarys ewolucji otoczenia i orientacji w zarządzaniu, wskazano cechy charakterystyczne gospodarki przełomu XX i XXI w. oraz zestawiono cechy organizacji opartych na wiedzy w porównaniu z organizacjami tradycyjnymi. Opisano zasadniczy typ organizacji opartej na wiedzy, tj. organizację uczącą się. Zaprezentowano także istotę i porównanie pozostałych głównych koncepcji, które można zaliczyć do organizacji opartych na wiedzy – organizację inteligentną, zhumanizowaną, sieciową, wirtualną i fraktalną.
Część druga monografii dotyczy zarządzania zasadniczym zasobem współczesnej organizacji, tj. wiedzą. Przedstawiono istotę wiedzy i definicje zarządzania wiedzą, omówiono funkcje, zadania, system, aspekty oraz kontekst zarządzania wiedzą. Poruszono też problematykę z zakresu strategicznego zarządzania wiedzą. Główna uwaga skupiona została na strategiach zarządzania wiedzą oraz uwarunkowaniach i procesie ich wyboru. Omówiono również zagadnienia związane z przebiegiem kluczowych procesów z udziałem wiedzy, tj. składających się na jej generowanie.
W ostatniej części pracy skoncentrowano się na kapitale intelektualnym i ludziach pracujących dla organizacji opartych na wiedzy. Omówiono kluczowe zagadnienia dotyczące kapitału intelektualnego organizacji. Oprócz istoty i podstawowych ujęć jego elementów składowych oraz sposobów rozwoju, podano przykładowe metody pomiaru jego wielkości. Ostatni rozdział pracy poświęcony został szczególnemu elementowi organizacji opartych na wiedzy, tj. ludziom dla nich pracujących. Poruszono takie kwestie, jak zmiana ról i funkcji ludzi w organizacji, kompetencje współczesnych pracowników oraz modele myślowe pracowników organizacji opartych na wiedzy
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-302-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I 13 | |
ORGANIZACJE W WARUNKACH GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY 13 | |
Rozdział 1 | 13 |
WPROWADZENIE DO GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY 13 | |
1.1. Zarys ewolucji otoczenia i orientacji w zarządzaniu | 13 |
1.2. Zarządzanie w warunkach orientacji na wiedzę | 19 |
1.2.1. Cechy gospodarki opartej na wiedzy | 19 |
1.2.2. Organizacje wiedzy, czyli współczesne tendencje w organizacji i funkcjonowaniu przedsiębiorstw | 25 |
1.3. Walory organizacji opartych na wiedzy | 36 |
Rozdział 2 40 | |
ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ JAKO SYSTEM OPARTY NA WIEDZY | 40 |
2.1. Istota organizacji uczącej się | 40 |
2.2. Proces uczenia się organizacji i ogólne warunki jego realizacji | 44 |
2.3. Niektóre sposoby, style i orientacje uczenia się organizacji | 53 |
2.4. Formalny i nieformalny system uczenia się organizacji | 56 |
2.5. Zasady i cechy organizacji uczącej się | 59 |
Rozdział 3 | 62 |
INNE WYBRANE MODELE ORGANIZACJI OPARTYCH NA WIEDZY 62 | |
3.1. Organizacja inteligentna | 62 |
3.2. Organizacja zhumanizowana | 71 |
3.3. Organizacja sieciowa | 75 |
3.4. Organizacja wirtualna | 82 |
3.5. Organizacja fraktalna | 87 |
3.6. Teoretyczne kierunki dalszego rozwoju organizacji opartych na wiedzy | 91 |
3.7. Zarys metodyki tworzenia organizacji opartej na wiedzy | 101 |
Część II 105 | |
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ W ORGANIZACJI | 105 |
Rozdział 4 105 | |
PODSTAWY ZARZĄDZANIA WIEDZĄ 105 | |
4.1. Wiedza jako obiekt zarządzania | 105 |
4.2. Istota zarządzania wiedzą | 117 |
4.3. Funkcje, zadania i system zarządzania wiedzą | 123 |
4.4. Aspekty i kontekst zarządzania wiedzą | 130 |
Rozdział 5 135 | |
STRATEGICZNE ZARZĄDZANIE WIEDZĄ 135 | |
5.1. Istota strategii wiedzy i strategii zarządzania wiedzą | 135 |
5.2. Wybrane strategie zarządzania wiedzą | 136 |
5.3. Uwarunkowania i proces wyboru strategii zarządzania wiedzą | 144 |
Rozdział 6 | 151 |
GENEROWANIE WIEDZY PRZEZ ORGANIZACJĘ | 151 |
6.1. Wprowadzenie do modeli generowania wiedzy w organizacji | 151 |
6.2. Modele generowania wiedzy w organizacji | 151 |
6.2.1. Japoński model konwersji i zarządzania wiedzą | 151 |
6.2.2. Modele zasobowe | 157 |
6.2.3. Modele procesowe | 159 |
6.2.4. Model generowania wiedzy oparty na procesach organizacyjnego uczenia się | 161 |
6.3. Generowanie wiedzy przy wykorzystaniu aliansów strategicznych | 168 |
6.4. Zarządzanie relacjami z klientami a zarządzanie wiedzą | 172 |
6.5. Wybrane metody wspomagające rozwój wiedzy organizacji | 179 |
Część III | 184 |
KAPITAŁ INTELEKTUALNY I LUDZIE ORGANIZACJI OPARTYCH NA WIEDZY | 184 |
Rozdział 7 184 | |
ISTOTA, ROZWÓJ I POMIAR KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO ORGANIZACJI | 184 |
7.1. Istota i elementy składowe kapitału intelektualnego | 184 |
7.2. Rozwój kapitału intelektualnego | 188 |
7.3. Przykłady koncepcji pomiaru kapitału intelektualnego | 195 |
Rozdział 8 204 | |
LUDZIE PRACUJĄCY DLA ORGANIZACJI OPARTYCH NA WIEDZY | 204 |
8.1. Redefinicja ról i funkcji ludzi w organizacji | 204 |
8.2. Wymagania kompetencyjne stawiane pracownikom organizacji początku ery wiedzy | 209 |
8.3. Zmiana wymagań w stosunku do postaw człowieka w organizacji | 216 |
8.4. Modele myślowe pracowników organizacji opartych na wiedzy | 220 |
Zakończenie | 223 |
Literatura | 226 |
Spis tabel | 241 |
Spis rysunków | 243 |
Streszczenie w języku angielskim | 246 |
Wykaz rozpraw habilitacyjnych wydanych przez AE w Krakowie | 248 |