Kodeksy dobrych praktyk. Prawno-socjologiczne aspekty bankowego soft law a współczesna kultura bankowa

Kodeksy dobrych praktyk. Prawno-socjologiczne aspekty bankowego soft law a współczesna kultura bankowa

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii podjęto próbę analizy regulacji określanych w pracy jako bankowe soft law z punktu widzenia ich miejsca i roli w systemie szeroko rozumianego prawa bankowego oraz ich praktycznego znaczenia dla klienta konsumenta/klienta detalicznego, głównie pożyczkobiorców i kredytobiorców. Przedstawiona w pracy problematyka ujęta została w dwóch częściach. Pierwsza część poświęcona jest przede wszystkim zasadom dobrych praktyk bankowych i ich odzwierciedleniu w takich dokumentach, jak Kanon dobrych praktyk rynku finansowego Komisji Nadzoru Finansowego czy Zasady dobrej praktyki bankowej Związku Banków Polskich. Celem tej części opracowania jest przedstawienie miękkiego prawa bankowego jako instrumentu służącego odbudowie zaufania i reputacji banków komercyjnych. Druga część opracowania stanowi uzupełnienie części pierwszej o przykłady najważniejszych rodzajów kultury bankowej, które z natury swej powszechnie uznawane są za etyczne. Ta część pracy stanowi przede wszystkim próbę zidentyfikowania podstawowych, najważniejszych wartości leżących u podstaw uczciwej bankowości. Jest też zbiorem refleksji i próbą odpowiedzi na pytanie o sposoby i efekty przenikania się różnych rodzajów kultury bankowej oraz analizą zagadnienia możliwości praktycznego ukształtowania modelu fair banking, czyli bankowości rzeczywiście etycznej.


Rok wydania2017
Liczba stron332
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-750-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Część pierwsza    31
  BANKOWOŚĆ POKRYZYSOWA A IDEA REGULACJI MIĘKKIEGO PRAWA BANKOWEGO 31
  
  Rozdział 1 31
  ZAUFANIE JAKO PODSTAWA RELACJI BANK–KLIENT    31
    1.1. Definicja zaufania a banki     31
    1.2. Ryzyko jako determinanta zaufania    42
      1.2.1. Definicja ryzyka    42
      1.2.2. Ryzyko banku    44
      1.2.3. Ryzyko klienta    49
    1.3. Bank jako instytucja zaufania publicznego    52
    1.4. Instytucjonalizacja zaufania w postaci soft law    64
  
  Rozdział 2 66
  ZAUFANIE DO BANKÓW W OPINII SPOŁECZNEJ    66
    2.1. Skutki kryzysu finansowego a poziom zaufania do banków po 2008 roku    66
      2.1.1. Zaufanie do banków na początku kryzysu finansowego    66
      2.1.2. Badanie „Konsumenci na rynku usług bankowych” – Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. – 2009 r.    69
    2.2. Badania opinii społecznej przeprowadzone przez główne ośrodki analityczne w latach 2012–2017    72
      2.2.1. Uwagi ogólne    72
      2.2.2. CBOS – 2012 r.    72
      2.2.3. Ernst & Young – 2013 r.    75
      2.2.4. TNS Polska SA – 2014 r.    77
      2.2.5. Badania opinii społecznej: Edelman Trust Barometer, Capgemini/Efma, TNS Polska SA, „Diagnoza Społeczna” – 2015 r.    78
        2.2.5.1. Edelman Trust Barometer, „Światowy raport bankowości detalicznej 2015” – zaufanie do banków    78
        2.2.5.2. Wizerunek banków według badania TNS Polska S.A.    79
        2.2.5.3. Zaufanie do instytucji finansowych według sondażu „Diagnoza społeczna 2015”    80
      2.2.6. Reputacja polskiego sektora bankowego 2016. Nowe wyzwania dla banków    85
      2.2.7. Kantar TNS SA „Reputacja polskiego sektora bankowego 2017”    88
    2.3. Badania nad etyką i kulturą bankową    89
    2.4. Zaufanie banku do klienta    92
      2.4.1. „Moralność finansowa Polaków” według badań Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych    92
      2.4.2. Zdolność kredytowa jako sposób ograniczenia nieufności    95
        2.4.2.1. Zdolność kredytowa i jej brak. Zabezpieczenie spłaty    95
        2.4.2.2. Wiarygodność kredytowa    98
      2.4.3. Likwidacja bankowego tytułu egzekucyjnego    103
    2.5. Wnioski    107
  Rozdział 3    113
  CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE REPUTACJĘ BANKU 113
    3.1. Etyka i kultura jako czynniki wpływające na reputację banku    113
      3.1.1. Etyka a banki    113
      3.1.2. Kultura bankowa    117
      3.1.3. Ochrona reputacji banku    122
        3.1.3.1. Rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego a ochrona reputacji    122
        3.1.3.2. Reputacja w dokumentach samoregulacji    124
        3.1.3.3. Kultura organizacyjna banku a ochrona reputacji    124
        3.1.3.4. Corporate governance – ład korporacyjny w instytucjach Nadzorowanych    126
    3.2. Dokumenty i normy soft law jako element kształtujący kulturę bankową    139
    3.3. Kanon dobrych praktyk rynku finansowego Komisji Nadzoru Finansowego    143
      3.3.1. Funkcje i cele Kanonu    143
      3.3.2. Standardy etyczne przyjęte w Kanonie    144
        3.3.2.1. Uwagi ogólne    144
        3.3.2.2. Zaufanie klientów instytucji finansowych    145
        3.3.2.3. Zasada informowania a zaufanie    146
    3.4. Kodeks etyki bankowej (Zasady dobrej praktyki bankowej) Związku Banków Polskich    154
      3.4.1. Idea Kodeksu etyki bankowej i Zasad dobrej praktyki bankowej    154
      3.4.2. Stosunek do konsumenta    157
      3.4.3. Kodeks etyki pracownika banku    160
    3.5. Wnioski    162
  
  Rozdział 4 173
  OCHRONA KLIENTA USŁUG BANKOWYCH JAKO SŁABSZEJ STRONY RELACJI W KONTEKŚCIE ZASAD DOBRYCH PRAKTYK    173
    4.1. Świadomy wybór i reklama a kreowanie potrzeb kredytowych    173
    4.2. Władcza pozycja banku    184
    4.3. Nierówność kontraktowa na przykładzie „frankowiczów”    189
    4.4. Obowiązki informacyjne i ochrona danych osobowych    192
    4.5. Sposoby weryfikowania etyczności zachowań pracowników banków – instytucja mystery shopper i Rzecznik Finansowy    196
    4.6. Odpowiedzialność społeczna jako element pokryzysowej ekskulpacji banków    202
    4.7. Wnioski    204
  
  Część druga 212
  WYBRANE RODZAJE KULTURY BANKOWEJ I ICH ZNACZENIE    212
  
  Rozdział 5    212
  ISLAMIC BANKING JAKO PRZYKŁAD WSPÓŁCZESNEJ BANKOWOŚCI ETYCZNEJ    212
    5.1. Zagadnienia wprowadzające    212
    5.2. Fenomen islamic banking    218
    5.3. Kultura prawna islamu jako źródło zasad islamic banking    219
      5.3.1. Zarys uwarunkowań historycznych    219
      5.3.2. Źródła prawa muzułmańskiego    221
      5.3.3. Znaczenie szariatu    224
      5.3.4. Etyka islamu    225
    5.4. Muzułmanie w Europie – tło socjodemograficzne    226
      5.4.1. Polska    226
      5.4.2. Inne kraje europejskie    229
    5.5. Źródła bankowości islamskiej    233
    5.6. Najważniejsze zasady bankowości muzułmańskiej    235
    5.7. Wnioski    241
  
  Rozdział 6 244
  PIENIĄDZ I DOBRE PRAKTYKI BANKOWE JAKO FENOMEN MIĘDZYKULTUROWY    244
    6.1. Pieniądz w islamie, chrześcijaństwie i judaizmie    244
      6.1.1. Uwagi ogólne    244
      6.1.2. Dinar i dirhem. Rola pieniądza w kulturze muzułmańskiej i europejskiej na tle porównawczym    245
      6.1.3. Pieniądz i kredyt w kontekście Koranu i Biblii    254
      6.1.4. Pieniądze w judaizmie    255
    6.2. Problem i znaczenie lichwy    258
    6.3. Idea unii kredytowych i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych jako instytucji parabankowych kierujących się zasadami etyki chrześcijańskiej    268
    6.4. Bankowość muzułmańska w Europie    278
    6.5. Model bankowości prawosławnej jako reakcja na kryzys    281
    6.6. Wnioski    283
  
  Podsumowanie    286
  
  Literatura    291
  Wykaz aktów prawnych    314
  Wykaz skrótów aktów prawnych    317
  Spis tabel    318
  Spis rysunków    318
  Streszczenie w języku angielskim    319
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie    321
RozwińZwiń