INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Na 2020 rok, 70 lat po opublikowaniu Deklaracji Schumana, planowane jest rozpoczęcie dwuletniej, szeroko zakrojonej debaty polityczno-obywatelskiej nazywanej Konferencją w sprawie przyszłości Europy. Na plany te nałożyła się pandemia koronawirusa, co spowodowało modyfikację priorytetów w działalności Unii Europejskiej, a zwłaszcza konieczność przeprowadzenia jej reformy ustrojowej.
Książka wpisuje się w debatę nad reformą ustroju Unii Europejskiej, ponieważ ukazuje przeprowadzone oraz planowane reformy w kontekście ich ewolucji, powiązań międzyinstytucjonalnych oraz gry interesów państw członkowskich UE, a także sytuację Polski w UE.
W opracowaniu przedstawiono zmiany w świetle wyzwań wynikających z zachowania spójności UE, zwłaszcza w odniesieniu do konsolidacji strefy euro i problemu praworządności w niektórych państwach członkowskich.
Z tego punktu widzenia poddano analizie:
zasadnicze reformy instytucjonalne, w tym w strefie euro,
zmiany w relacjach między państwami członkowskimi a UE, w tym zwłaszcza procedury wystąpienia z Unii i nadzorowania przestrzegania praworządności,
umocnienie efektywności i spójności UE w następstwie reform unijnego systemu prawnego,
konsolidację ustrojowej strefy euro, która rzutuje na reformę całej UE.
Adresaci:Publikacja zainteresuje zarówno studentów, jak i wykładowców. Przeznaczona jest również dla prawników stosujących prawo UE oraz politologów, ekonomistów i polityków. Ukazuje bowiem projekty reform ustroju Unii Europejskiej na tle ewolucji w dłuższej perspektywie. Autor od ponad dwudziestu lat zajmuje się tymi zagadnieniami. Książka jest podsumowaniem badań i szczegółowym „poradnikiem” dla dziennikarzy, urzędników, samorządowców, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy zaangażują się w dyskusje podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 732 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-042-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 17 |
Wstęp | str. | 23 |
CZĘŚĆ I | |
Lizbońska Unia Europejska | |
Rozdział | 1 |
Droga do Traktatu z Lizbony | str. | 35 |
1. Uwagi wstępne | str. | 35 |
2. „Pozostałości z Amsterdamu” (Amsterdam lefts) | str. | 36 |
3. Pakiet nicejski | str. | 37 |
4. Konwent UE i Konferencja Międzyrządowa 2003–2004| str. | 48 |
5. Traktat konstytucyjny – charakter prawny i zakres regulacyjny| str. | 51 |
6. Status Polski w świetle rozwiązań proponowanych przez Traktat konstytucyjny| str. | 53 |
7. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu konstytucyjnego | str. | 54 |
8. Kontynuowanie reformy ustrojowej Unii Europejskiej w warunkach odrzucenia Traktatu konstytucyjnego | str. | 55 |
9. Droga do kompromisu| str. | 58 |
10. Kompromis ustalony podczas spotkania Rady Europejskiej w dniach 21–22.06.2007 r. i Konferencja Międzyrządowa 2007 | str. | 60 |
11. Forma prawna Traktatu z Lizbony | str. | 61 |
12. Traktat z Lizbony a Traktat konstytucyjny | str. | 65 |
13. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu z Lizbony | str. | 67 |
14. Wnioski | str. | 73 |
Rozdział | 2 |
Dyskusja o ratyfikacji w Polsce Traktatu konstytucyjnego i Traktatu z Lizbony | str. | 76 |
1. Uwagi wstępne | str. | 76 |
2. Okres refleksji | str. | 77 |
3. Prace nad nowym traktatem rewizyjnym (okres prezydencji niemieckiej) | str. | 78 |
4. Mandat Konferencji Międzyrządowej | str. | 81 |
5. Okres prac Konferencji Międzyrządowej i kompromis osiągnięty podczas spotkania Rady Europejskiej w dniach 18–19.10.2007 r. | str. | 84 |
6. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu z Lizbony w Polsce | str. | 90 |
6.1. Procedura ratyfikowania traktatów rewizyjnych | str. | 90 |
6.2. Ratyfikacja Traktatu akcesyjnego | str. | 91 |
6.3. Procedura ratyfikacyjna Traktatu konstytucyjnego | str. | 92 |
6.4. Procedura ratyfikacyjna Traktatu z Lizbony | str. | 93 |
6.5. Po referendach w Irlandii | str. | 97 |
7. Wnioski | str. | 99 |
Rozdział | 3 |
Reformy strukturalne ustroju Unii Europejskiej | str. | 102 |
1. Uwagi wstępne | str. | 102 |
2. Zmiana charakteru prawnego i struktury Unii Europejskiej | str. | 104 |
2.1. Przekształcenie Unii Europejskiej w jednolitą organizację międzynarodową | str. | 104 |
2.2. Reformy w dziedzinie „polityk i działań wewnętrznych” | str. | 108 |
2.3. Reformy w dziedzinie „stosunków zewnętrznych” Unii Europejskiej | str. | 115 |
2.3.1. Pojęcie „stosunków zewnętrznych” i systematyka „działań zewnętrznych” Unii Europejskiej | str. | 115 |
2.3.2. Reformy Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa | str. | 116 |
2.3.3. Główne wyzwania | str. | 122 |
2.4. Reforma Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości | str. | 124 |
3. Kompetencje Unii Europejskiej | str. | 127 |
3.1. Sprecyzowanie podziału kompetencji między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi | str. | 127 |
3.2. Zasady podziału kompetencji i rodzaje kompetencji Unii Europejskiej | str. | 133 |
3.3. Główne kierunki dyskusji nad reformą podziału kompetencji między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi | str. | 136 |
4. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej wobec prawa krajowego państw członkowskich| str. | 139 |
5. Umocnienie wspólnej aksjologii Unii Europejskiej | str. | 143 |
5.1. Wartości, cele i symbole UE | str. | 143 |
5.2. Procedura nadzorująca przestrzeganie praworządności | str. | 148 |
5.3. Główne kierunki reformy procedury nadzorującej przestrzeganie praworządności | str. | 153 |
6. Umocnienie legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej | str. | 156 |
6.1. Zasady umocnienia legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej | str. | 156 |
6.2. Umocnienie roli parlamentów narodowych | str. | 159 |
6.2.1. Nowe regulacje dotyczące parlamentów narodowych | str. | 159 |
6.2.2. Mechanizm monitorowania zasady pomocniczości | str. | 161 |
6.2.3. Inne postanowienia umacniające pozycję parlamentów narodowych w sprawach Unii Europejskiej | str. | 165 |
6.2.4. Propozycje dalszego umocnienia roli parlamentów narodowych w sprawach Unii Europejskiej | str. | 166 |
7. Umocnienie ochrony praw podstawowych | str. | 168 |
7.1. Uwagi wprowadzające| str. | 168 |
7.2. Nadanie Karcie Praw Podstawowych mocy prawnej | str. | 170 |
7.3. Przystąpienie Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. | 175 |
7.3.1. Podstawa prawna i obowiązek przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w świetle postanowień art. 6 ust. 2 TUE | str. | 175 |
7.3.2. Ograniczenia przedmiotowe umowy o przystąpieniu Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str. | 177 |
7.3.3. Forma prawna przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: umowa akcesyjna | str. | 178 |
7.3.4. Procedura zawarcia umowy dotyczącej przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w świetle prawa unijnego | str. | 181 |
7.3.5. Podmioty prowadzące negocjacje, finalizacja negocjacji i podstawowe regulacje | str. | 183 |
7.3.6. Opinia Trybunału Sprawiedliwości z 18.12.2014 r., 2/13 | str. | 184 |
8. Wystąpienie z Unii Europejskiej | str. | 187 |
9. Elastyczność w ramach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej | str. | 194 |
10. Wnioski | str. | 197 |
Rozdział | 4 |
Reformy instytucji | str. | 200 |
1. Uwagi wstępne | str. | 200 |
2. Katalog instytucji Unii Europejskiej | str. | 202 |
3. Zasady działania instytucji | str. | 203 |
4. Reforma Parlamentu Europejskiego | str. | 204 |
4.1. Umocnienie pozycji Parlamentu Europejskiego | str. | 204 |
4.2. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim | str. | 205 |
4.2.1. Problem alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim w obliczu „dużego rozszerzenia”: pakiet nicejski | str. | 205 |
4.2.2. Modyfikowanie pakietu nicejskiego w toku „dużego” rozszerzenia | str. | 211 |
4.2.2.1. Konsekwencje ustaleń szczytu kopenhaskiego (grudzień 2002 r.) | str. | 211 |
4.2.2.2. Postanowienia przejściowe dotyczące końca kadencji 1999–2004 | str. | 212 |
4.2.2.3. Wyjściowy podział miejsc w kadencji 2004–2009 | str. | 213 |
4.2.2.4. Przystąpienie Bułgarii i Rumunii do UE | str. | 215 |
4.2.3. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w kadencji 2009–2014 | str. | 217 |
4.2.3.1. Alokacja miejsc na początku kadencji 2009–2014 według (skorygowanego) pakietu nicejskiego | str. | 217 |
4.2.3.2. Korekta alokacji miejsc w kadencji 2009–2014 na mocy tzw. Protokołu hiszpańskiego | str. | 218 |
4.2.3.3. Korekta alokacji miejsc w kadencji 2009–2014 w związku z przystąpieniem Chorwacji do UE | str. | 220 |
4.2.4. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie kadencji 2014–2019 (pakiet lizboński) | str. | 221 |
4.2.5. Brexit i alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 | str. | 223 |
4.2.5.1. Powiązania procesu Brexitu z alokacją miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 | str. | 223 |
4.2.5.2. Elastyczna alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 w związku z Brexitem | str. | 225 |
4.2.6. Zakres uwzględnienia zasady degresywnej proporcjonalności | str. | 228 |
4.2.7. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim a formuła podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną | str. | 233 |
4.2.8. W poszukiwaniu trwałego systemu alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim | str. | 236 |
4.2.9. Refleksje dotyczące ewolucji alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim | str. | 238 |
4.3. Propozycje dalszych reform Parlamentu Europejskiego | str. | 239 |
5. Reforma Rady Europejskiej | str. | 241 |
5.1. Rada Europejska jako instytucja Unii Europejskiej | str. | 241 |
5.2. Przewodniczący Rady Europejskiej | str. | 243 |
5.3. Szczyt strefy euro | str. | 247 |
5.4. Praktyka działania i propozycje dalszych reform Rady Europejskiej | str. | 249 |
6. Reforma Rady UE | str. | 251 |
6.1. Główne kierunki reformy Rady UE i obowiązujący stan prawny | str. | 251 |
6.2. Propozycje dalszych reform Rady UE | str. | 254 |
7. Reforma formuły podejmowania decyzji w Radzie większością kwalifikowaną | str. | 255 |
7.1. Formuła podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną | str. | 255 |
7.1.1. Uwagi wprowadzające | str. | 255 |
7.1.2. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie z Nicei | str. | 256 |
7.1.3. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie konstytucyjnym | str. | 263 |
7.1.4. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie z Lizbony | str. | 265 |
7.1.5. Brexit a formuła większości kwalifikowanej | str. | 270 |
7.2. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej | str. | 274 |
7.2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 274 |
7.2.2. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej na mocy Traktatu z Nicei | str. | 275 |
7.2.3. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej na mocy Traktatu z Lizbony | str. | 280 |
7.2.4. Postulaty zwiększenia w toku reformy UE obszarów, w których Rada UE decyduje większością kwalifikowaną | str. | 283 |
7.3. Refleksje dotyczące ewolucji formuły większości kwalifikowanej | str. | 284 |
8. Prezydencja hybrydowa | str. | 285 |
8.1. Znaczenie reformy | str. | 285 |
8.2. Ewolucja podstaw prawnych prezydencji i jej powiązań instytucjonalnych | str. | 287 |
8.3. Przyczyny i koncepcje reformy formuły sprawowania prezydencji | str. | 294 |
8.4. Prezydencja w pracach nad Traktatem Konstytucyjnym | str. | 299 |
8.5. Podstawy prawne i ramy instytucjonalne nowej formuły hybrydowej prezydencji | str. | 300 |
8.6. Funkcje prezydencji | str. | 307 |
8.7. Prezydencja hybrydowa w praktyce i główne kierunki reformy | str. | 312 |
9. Reforma Komisji Europejskiej | str. | 314 |
9.1. Umocnienie efektywności Komisji Europejskiej i pozycji jej Przewodniczącego | str. | 314 |
9.2. Problem liczby członków Komisji Europejskiej | str. | 317 |
9.2.1. Amsterdams lefts | str. | 317 |
9.2.2. Liczba członków Komisji w Traktacie z Nicei| str. | 319 |
9.2.3. Liczba członków Komisji w Traktacie konstytucyjnym | str. | 322 |
9.2.4. Liczba członków Komisji w Traktacie z Lizbony | str. | 322 |
9.2.5. Liczba członków Komisji Europejskiej w kadencji 2014–2019 | str. | 326 |
9.2.6. Brexit i liczba członków Komisji Europejskiej w kadencji 2019–2024 | str. | 329 |
9.2.7. Refleksje dotyczące liczby członków Komisji Europejskiej | str. | 332 |
9.3. Propozycje dalszych reform Komisji Europejskiej | str. | 333 |
10. Reforma sądów unijnych | str. | 336 |
10.1. Ogólne zasady reformy i ich zakres | str. | 336 |
10.2. Struktura i skład sądów unijnych | str. | 338 |
10.3. Ustanowienie komitetu opiniującego kandydatów na sędziów i rzeczników generalnych | str. | 340 |
10.4. Zmiany w procedurach przed sądami unijnymi | str. | 342 |
10.4.1. Zmiany w procedurze w sprawie skargi o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego | str. | 342 |
10.4.2. Zmiany w procedurze prejudycjalnej | str. | 346 |
10.4.3. Problem uznania jurysdykcji Trybunału Sprawiedliwości do rozpatrywania pytań prejudycjalnych w stosunku do aktów prawnych dawnego III filaru UE | str. | 347 |
10.5. Sądy unijne a Brexit | str. | 350 |
10.6. Ewolucja liczby i zasad rotacji rzeczników generalnych w Trybunale Sprawiedliwości | str. | 351 |
10.6.1. Znaczenie problemu | str. | 351 |
10.6.2. Ewolucja liczby rzeczników generalnych do rozszerzenia Unii Europejskiej w 1995 roku | str. | 352 |
10.6.3. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie z Nicei | str. | 355 |
10.6.4. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie akcesyjnym 2004 | str. | 357 |
10.6.5. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie konstytucyjnym | str. | 358 |
10.6.6. Uzgodnienia podjęte podczas negocjacji nad Traktatem z Lizbony | str. | 359 |
10.6.7. Finalizacja podjętych ustaleń | str. | 360 |
10.6.8. Brexit a liczba rzeczników generalnych | str. | 362 |
10.6.9. Refleksje dotyczące liczby rzeczników generalnych| str. | 363 |
11. Reforma organów doradczych | str. | 364 |
12. Wnioski | str. | 366 |
Rozdział | 5 |
Reformy w dziedzinie prawa pierwotnego Unii Europejskiej | str. | 371 |
1. Uwagi wstępne | str. | 371 |
2. Zakres reform procedury zmiany Traktatów stanowiących podstawę UE | str. | 373 |
3. Reforma procedury zawarcia traktatu rewizyjnego: „zwykła procedura zmiany” | str. | 374 |
3.1. Przebieg procedury | str. | 374 |
3.2. Praktyka po wejściu w życie Traktatu z Lizbony | str. | 375 |
3.3. Dyskutowane zmiany procedury | str. | 377 |
4. Reforma procedur kładki: „uproszczona procedura zmiany” | str. | 378 |
4.1. Klasyfikacja procedur kładki | str. | 378 |
4.2. Procedury kładki o charakterze strukturalnym | str. | 379 |
4.2.1. Procedura kładki określona w art. 48 ust. 6 TUE | str. | 379 |
4.2.2. Procedura kładki określona w art. 48 ust. 7 TUE | str. | 380 |
4.3. Procedury kładki ad hoc | str. | 380 |
4.3.1. Procedura kładki ad hoc z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” | str. | 380 |
4.3.2. Procedura kładki ad hoc z zastrzeżeniem sprzeciwu ze strony parlamentów narodowych | str. | 381 |
4.3.3. Procedura kładki ad hoc w ścisłym rozumieniu (sensu scrticto) | str. | 381 |
4.3.4. Procedury kładki ad hoc, w których decyzja w sprawie zmiany Traktatów podejmowana jest w formie aktu unijnego prawa pochodnego | str. | 382 |
4.3.5. Procedury kładki – dotychczasowa praktyka | str. | 383 |
4.4. Dyskutowany zakres wykorzystania procedur kładek w toku reformy ustrojowej Unii Europejskiej| str. | 385 |
5. Zawieranie traktatów akcesyjnych | str. | 386 |
5.1. Procedura zawierania traktatów akcesyjnych | str. | 386 |
5.2. Dyskutowany zakres modyfikacji | str. | 387 |
6. Zawieranie przez UE umów międzynarodowych | str. | 388 |
6.1. Konsekwencje przekształcenia Unii Europejskiej w spójną organizację międzynarodową | str. | 388 |
6.2. Sprecyzowanie kompetencji Unii Europejskiej do zawierania umów międzynarodowych | str. | 390 |
6.3. Procedura zawierania przez Unię Europejską umów międzynarodowych | str. | 394 |
6.4. Rozszerzenie zakresu przedmiotowego Wspólnej Polityki Handlowej a zawieranie umów handlowych nowej generacji | str. | 397 |
7. Perspektywa rewizji Traktatów stanowiących podstawę UE | str. | 403 |
7.1. Rewizja Traktatów związana z Brexitem | str. | 403 |
7.2. Rewizja Traktatów związana z reformą strefy euro | str. | 404 |
7.3. Nowy „traktat europejski” dla Unii w zamierzeniu PiS? | str. | 406 |
8. Wnioski | str. | 409 |
Rozdział | 6 |
Reformy w dziedzinie prawa pochodnego UE | str. | 412 |
1. Uwagi wstępne | str. | 412 |
2. Katalog aktów prawa pochodnego i nowa hierarchia aktów prawa pochodnego | str. | 414 |
3. Kontekst wcześniejszej komitologii – procedura regulacyjna | |
połączona z kontrolą | str. | 416 |
4. Akty delegowane | str. | 420 |
4.1. Podstawa prawna | str. | 420 |
4.2. Pojęcie aktu delegowanego, czas trwania i warunki przekazania uprawnień | str. | 422 |
4.3. Uprawnienia prawodawcy: warunki przekazania Komisji Europejskiej uprawnień przez Parlament Europejski i Radę UE | str. | 429 |
4.3.1. Odwołanie przekazanych uprawnień przez Parlament Europejski lub Radę UE | str. | 433 |
4.3.2. Prawo sprzeciwu Parlamentu Europejskiego lub Rady UE | str. | 435 |
4.4. Akty delegowane a procedura regulacyjna połączona z kontrolą | str. | 438 |
5. Akty wykonawcze| str. | 440 |
5.1. Podstawa prawna | str. | 440 |
5.2. Zasadnicze elementy pojęcia aktu wykonawczego | str. | 443 |
5.3. Zakres zmian wprowadzonych do systemu komitologicznego | str. | 445 |
5.3.1. Poprzedni system komitologiczny | str. | 445 |
5.3.2. Zasady nowego systemu komitologicznego | str. | 446 |
5.3.3. Nowe procedury komitologiczne | str. | 449 |
5.3.4. Zasady „przejścia” od starej do nowej komitologii | str. | 452 |
5.3.5. Propozycje reformy procedury komitologicznej | str. | 453 |
6. Wokół kryteriów rozróżnienia aktów delegowanych od aktów wykonawczych | str. | 454 |
7. Zmiany w procedurach postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości nakierowane na podniesienie efektywności prawa UE | str. | 458 |
7.1. Zmiany w procedurze w sprawie skargi o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego | str. | 458 |
7.2. Zmiany w procedurze prejudycjalnej | str. | 465 |
8. Wnioski | str. | 468 |
Rozdział | 7 |
Dostosowania ustrojowe w Polsce do reform wprowadzonych na mocy Traktatu z Lizbony | str. | 470 |
1. Uwagi wstępne | str. | 470 |
2. Ustawa kooperacyjna 2010 | str. | 472 |
2.1. Okoliczności uchwalenia ustawy | str. | 472 |
2.2. Procedury kładki z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” | str. | 473 |
2.3. Procedury kładki sensu stricto i inne przypadki określone w art. 14 i 15 ustawy kooperacyjnej | str. | 475 |
2.4. Klauzula elastyczności | str. | 478 |
2.5. Inne przypadki wyodrębnione w ustawie koordynacyjnej | str. | 479 |
2.6. Podjęcie decyzji w sprawie wystąpienia z Unii Europejskiej | str. | 481 |
2.7. Ocena | str. | 490 |
3. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24.11.2010 r. | str. | 493 |
3.1. Punkt odniesienia: wyrok niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego | str. | 493 |
3.2. Suwerenność Polski a członkostwo w Unii Europejskiej | str. | 499 |
3.3. Nowe formy zmiany postanowień Traktatów stanowiących podstawę UE: traktat rewizyjny i strukturalne klauzule kładki (art. 48 ust. 6 i 7 TUE) | str. | 502 |
3.3.1. Zwykła procedura zmiany | str. | 502 |
3.3.2. Procedura kładki z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” (art. 48 ust. 6 TUE) | str. | 503 |
3.3.3. Procedura kładki bez zastrzeżenia „zatwierdzenia” (art. 48 ust. 7 TUE) | str. | 504 |
3.3.4. Klauzula elastyczności (art. 352 TFUE) | str. | 505 |
3.4. Ocena | str. | 506 |
4. Postulat dostosowania Konstytucji | str. | 507 |
4.1. Konstytucja RP a członkostwo w Unii Europejskiej | str. | 507 |
4.2. Identyfikacja zasadniczych problemów | str. | 509 |
4.2.1. Problemy o charakterze strukturalnym | str. | 509 |
4.2.2. Umocnienie efektywności prawa unijnego w polskim porządku prawnym | str. | 510 |
4.2.3. Niejasności w obecnie obowiązujących postanowieniach Konstytucji RP| str. | 511 |
4.3. Nowe okoliczności związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony | str. | 512 |
4.4. Perspektywa wejścia Polski do strefy euro | str. | 514 |
4.5. Dotychczasowe prace nad rozdziałem unijnym Konstytucji RP | str. | 515 |
5. Wnioski | str. | 518 |
CZĘŚĆ II | |
Post-lizbońska Unia Europejska | |
Rozdział | 8 |
Sanacja strefy euro: środki podejmowane jako bezpośrednia reakcja na kryzys finansowy w niektórych państwach strefy euro | str. | 523 |
1. Uwagi wstępne | str. | 523 |
2. Ustanowienie mechanizmów wsparcia finansowego państw strefy euro | 524 |
2.1. Mechanizm grecki | str. | 524 |
2.2. Traktat ustanawiający Europejski Mechanizm Stabilności | str. | 527 |
3. Umocnienie konkurencyjności państw członkowskich UE: Pakt Euro Plus | str. | 529 |
4. Umocnienie dyscypliny budżetowej: Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej | str. | 533 |
5. Sześciopak i Dwupak | str. | 536 |
6. Zgodność TEMS i TUF z prawem UE oraz uwarunkowania konstytucyjnoprawne w państwach członkowskich UE | str. | 538 |
7. Szczyt strefy euro | str. | 542 |
7.1. Ustanowienie i ewolucja szczytu euro | str. | 542 |
7.2. Skład i charakter szczytu euro | str. | 544 |
7.3. Przewodniczący szczytu euro | str. | 546 |
7.4. Kompetencje szczytu euro| str. | 548 |
7.5. Zajmowane przez szczyt euro stanowiska: procedura, rodzaje i charakter | str. | 549 |
7.6. Posiedzenia szczytu euro | str. | 553 |
7.7. Inne ważniejsze regulacje organizacyjne | str. | 554 |
7.8. Problem zgodności szczytów euro z prawem UE | str. | 556 |
8. Wnioski | str. | 557 |
Rozdział | 9 |
Konsolidacja strefy euro: strefa euro jako podstawa „rzeczywistej” UGiW | str. | 560 |
1. Uwagi wstępne | str. | 560 |
2. Program 2012 | str. | 561 |
3. Bilans okresu przejściowego | str. | 563 |
3.1. Instrumenty nowego zarządzania gospodarczego i umocnienia dyscypliny budżetowej | str. | 563 |
3.2. Umocnienie Paktu Stabilności i Wzrostu | str. | 567 |
3.3. Plan ustanowienia unii bankowej | str. | 569 |
4. Program 2015 | str. | 571 |
5. Program 2017 | str. | 581 |
5.1. Dokument Komisji Europejskiej z 31.05.2017 r. | str. | 581 |
5.2. Pakiet Komisji Europejskiej z grudnia 2017 r. | str. | 585 |
6. Program 2018–2019 | str. | 590 |
6.1. Pakiet Komisji Europejskiej z czerwca 2019 r. | str. | 590 |
6.2. Pakiet Eurogrupy z 15.06.2019 r. | str. | 596 |
6.3. Posiedzenie Szczytu euro 21.06.2019 r. | str. | 597 |
6.4. Bilans roku 2019 | str. | 598 |
7. Wnioski | str. | 601 |
Rozdział | 10 |
Stan debaty nad ustrojem post-lizbońskiej Unii Europejskiej i jej uwarunkowania | str. | 604 |
1. Uwagi wprowadzające | str. | 604 |
2. Główne etapy reformy ustrojowej Unii Europejskiej | str. | 605 |
3. Modelowe ujęcia reformy Unii Europejskiej po zamknięciu etapu sanacji strefy euro | str. | 607 |
4. Scenariusze unijne | str. | 610 |
5. Wnioski | str. | 615 |
Rozdział | 11 |
Pojęcie „unii politycznej”, jej przyszłe ramy instytucjonalne i procedury ustanowienia | str. | 617 |
1. Uwagi wprowadzające | str. | 617 |
2. Pojęcie „unii politycznej” | str. | 618 |
3. Propozycje Komisji Europejskiej nakierowane na ustanowienie unii politycznej| str. | 619 |
4. Rozważania doktrynalne dotyczące ustanowienia „unii politycznej” | str. | 626 |
5. Procedury i instrumenty ustanowienia „unii politycznej” | str. | 632 |
6. Wnioski | str. | 642 |
Rozdział | 12 |
„Integracja zróżnicowana” (differentiated integration) czy „integracja elastyczna” (flexible integration)? Granice wewnętrznego zróżnicowania Unii Europejskiej | str. | 645 |
1. Uwagi wprowadzające | str. | 645 |
2. „Integracja zróżnicowana” | str. | 647 |
3. Krytyka teorii „zróżnicowanej integracji” | str. | 648 |
4. Reforma Unii w ramach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej | str. | 652 |
5. Integracja elastyczna (flexible integration) | str. | 655 |
6. Wnioski | str. | 660 |
Rozdział | 13 |
„Integracja elastyczna” a niepraworządność w państwie członkowskim UE | str. | 662 |
1. Uwagi wprowadzające | str. | 662 |
2. Konsolidacja Unii Europejskiej wokół praworządności | str. | 665 |
3. Unijny „system ochronny” | str. | 673 |
3.1. Podstawowe elementy unijnego „systemu ochronnego” | str. | 673 |
3.2. Polityczna izolacja państwa niepraworządnego w UE | str. | 675 |
3.3. Ograniczanie szkód w ramach unijnej wspólnoty prawnej | str. | 676 |
3.4. Ograniczenie przepływu środków z budżetu unijnego do państwa niepraworządnego | str. | 676 |
3.5. Wzmocniona współpraca | str. | 677 |
3.6. Wyłączenie wpływu państwa niepraworządnego na dalszy rozwój ustrojowy UE | str. | 678 |
3.7. Exit państwa niepraworządnego | str. | 679 |
3.8. Wykluczenie państwa niepraworządnego | str. | 681 |
4. Konsolidacja i usprawnienie unijnego „mechanizmu ochronnego” | str. | 684 |
5. Wnioski | str. | 687 |
Podsumowanie | str. | 691 |
Bibliografia | str. | 711 |