Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej

-17%

Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej

1 opinia

Autor:

Jan Barcz

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

91,30  110,00

Format: pdf

Cena początkowa: 110,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 84,70 zł  


91,30

w tym VAT

Na 2020 rok, 70 lat po opublikowaniu Deklaracji Schumana, planowane jest rozpoczęcie dwuletniej, szeroko zakrojonej debaty polityczno-obywatelskiej nazywanej Konferencją w sprawie przyszłości Europy. Na plany te nałożyła się pandemia koronawirusa, co spowodowało modyfikację priorytetów w działalności Unii Europejskiej, a zwłaszcza konieczność przeprowadzenia jej reformy ustrojowej.
Książka wpisuje się w debatę nad reformą ustroju Unii Europejskiej, ponieważ ukazuje przeprowadzone oraz planowane reformy w kontekście ich ewolucji, powiązań międzyinstytucjonalnych oraz gry interesów państw członkowskich UE, a także sytuację Polski w UE.
W opracowaniu przedstawiono zmiany w świetle wyzwań wynikających z zachowania spójności UE, zwłaszcza w odniesieniu do konsolidacji strefy euro i problemu praworządności w niektórych państwach członkowskich.
Z tego punktu widzenia poddano analizie:


zasadnicze reformy instytucjonalne, w tym w strefie euro,
zmiany w relacjach między państwami członkowskimi a UE, w tym zwłaszcza procedury wystąpienia z Unii i nadzorowania przestrzegania praworządności,
umocnienie efektywności i spójności UE w następstwie reform unijnego systemu prawnego,
konsolidację ustrojowej strefy euro, która rzutuje na reformę całej UE.


Adresaci:Publikacja zainteresuje zarówno studentów, jak i wykładowców. Przeznaczona jest również dla prawników stosujących prawo UE oraz politologów, ekonomistów i polityków. Ukazuje bowiem projekty reform ustroju Unii Europejskiej na tle ewolucji w dłuższej perspektywie. Autor od ponad dwudziestu lat zajmuje się tymi zagadnieniami. Książka jest podsumowaniem badań i szczegółowym „poradnikiem” dla dziennikarzy, urzędników, samorządowców, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy zaangażują się w dyskusje podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy.


Rok wydania2020
Liczba stron732
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8223-042-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    17
  
  Wstęp | str.    23
  
  CZĘŚĆ I
  Lizbońska Unia Europejska
  
  Rozdział    1
  Droga do Traktatu z Lizbony | str.    35
  1. Uwagi wstępne | str.    35
  2. „Pozostałości z Amsterdamu” (Amsterdam lefts) | str.    36
  3. Pakiet nicejski | str.    37
  4. Konwent UE i Konferencja Międzyrządowa 2003–2004| str.    48
  5. Traktat konstytucyjny – charakter prawny i zakres regulacyjny| str.    51
  6. Status Polski w świetle rozwiązań proponowanych przez Traktat konstytucyjny| str.    53
  7. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu konstytucyjnego | str.    54
  8. Kontynuowanie reformy ustrojowej Unii Europejskiej w warunkach odrzucenia Traktatu konstytucyjnego | str.    55
  9. Droga do kompromisu| str.    58
  10. Kompromis ustalony podczas spotkania Rady Europejskiej w dniach 21–22.06.2007 r. i Konferencja Międzyrządowa 2007 | str.    60
  11. Forma prawna Traktatu z Lizbony | str.    61
  12. Traktat z Lizbony a Traktat konstytucyjny | str.    65
  13. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu z Lizbony | str.    67
  14. Wnioski | str.    73
  
  Rozdział    2
  Dyskusja o ratyfikacji w Polsce Traktatu konstytucyjnego i Traktatu z Lizbony | str.    76
  1. Uwagi wstępne | str.    76
  2. Okres refleksji | str.    77
  3. Prace nad nowym traktatem rewizyjnym (okres prezydencji niemieckiej) | str.    78
  4. Mandat Konferencji Międzyrządowej | str.    81
  5. Okres prac Konferencji Międzyrządowej i kompromis osiągnięty podczas spotkania Rady Europejskiej w dniach 18–19.10.2007 r. | str.    84
  6. Przebieg procedury ratyfikacyjnej Traktatu z Lizbony w Polsce | str.    90
  6.1. Procedura ratyfikowania traktatów rewizyjnych | str.    90
  6.2. Ratyfikacja Traktatu akcesyjnego | str.    91
  6.3. Procedura ratyfikacyjna Traktatu konstytucyjnego | str.    92
  6.4. Procedura ratyfikacyjna Traktatu z Lizbony | str.    93
  6.5. Po referendach w Irlandii | str.    97
  7. Wnioski | str.    99
  
  Rozdział    3
  Reformy strukturalne ustroju Unii Europejskiej | str.    102
  1. Uwagi wstępne | str.    102
  2. Zmiana charakteru prawnego i struktury Unii Europejskiej | str.    104
  2.1. Przekształcenie Unii Europejskiej w jednolitą organizację międzynarodową | str.    104
  2.2. Reformy w dziedzinie „polityk i działań wewnętrznych” | str.    108
  2.3. Reformy w dziedzinie „stosunków zewnętrznych” Unii Europejskiej | str.    115
  2.3.1. Pojęcie „stosunków zewnętrznych” i systematyka „działań zewnętrznych” Unii Europejskiej | str.    115
  2.3.2. Reformy Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa | str.    116
  2.3.3. Główne wyzwania | str.    122
  2.4. Reforma Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości | str.    124
  3. Kompetencje Unii Europejskiej | str.    127
  3.1. Sprecyzowanie podziału kompetencji między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi | str.    127
  3.2. Zasady podziału kompetencji i rodzaje kompetencji Unii Europejskiej | str.    133
  3.3. Główne kierunki dyskusji nad reformą podziału kompetencji między Unią Europejską a jej państwami członkowskimi | str.    136
  4. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej wobec prawa krajowego państw członkowskich| str.    139
  5. Umocnienie wspólnej aksjologii Unii Europejskiej | str.    143
  5.1. Wartości, cele i symbole UE | str.    143
  5.2. Procedura nadzorująca przestrzeganie praworządności | str.    148
  5.3. Główne kierunki reformy procedury nadzorującej przestrzeganie praworządności | str.    153
  6. Umocnienie legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej | str.    156
  6.1. Zasady umocnienia legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej | str.    156
  6.2. Umocnienie roli parlamentów narodowych | str.    159
  6.2.1. Nowe regulacje dotyczące parlamentów narodowych | str.    159
  6.2.2. Mechanizm monitorowania zasady pomocniczości | str.    161
  6.2.3. Inne postanowienia umacniające pozycję parlamentów narodowych w sprawach Unii Europejskiej | str.    165
  6.2.4. Propozycje dalszego umocnienia roli parlamentów narodowych w sprawach Unii Europejskiej | str.    166
  7. Umocnienie ochrony praw podstawowych | str.    168
  7.1. Uwagi wprowadzające| str.    168
  7.2. Nadanie Karcie Praw Podstawowych mocy prawnej | str.    170
  7.3. Przystąpienie Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str.    175
  7.3.1. Podstawa prawna i obowiązek przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w świetle postanowień art. 6 ust. 2 TUE | str.    175
  7.3.2. Ograniczenia przedmiotowe umowy o przystąpieniu Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka | str.    177
  7.3.3. Forma prawna przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka: umowa akcesyjna | str.    178
  7.3.4. Procedura zawarcia umowy dotyczącej przystąpienia Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka w świetle prawa unijnego | str.    181
  7.3.5. Podmioty prowadzące negocjacje, finalizacja negocjacji i podstawowe regulacje | str.    183
  7.3.6. Opinia Trybunału Sprawiedliwości z 18.12.2014 r., 2/13 | str.    184
  8. Wystąpienie z Unii Europejskiej | str.    187
  9. Elastyczność w ramach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej | str.    194
  10. Wnioski | str.    197
  
  Rozdział    4
  Reformy instytucji | str.    200
  1. Uwagi wstępne | str.    200
  2. Katalog instytucji Unii Europejskiej | str.    202
  3. Zasady działania instytucji | str.    203
  4. Reforma Parlamentu Europejskiego | str.    204
  4.1. Umocnienie pozycji Parlamentu Europejskiego | str.    204
  4.2. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim | str.    205
  4.2.1. Problem alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim w obliczu „dużego rozszerzenia”: pakiet nicejski | str.    205
  4.2.2. Modyfikowanie pakietu nicejskiego w toku „dużego” rozszerzenia | str.    211
  4.2.2.1. Konsekwencje ustaleń szczytu kopenhaskiego (grudzień 2002 r.) | str.    211
  4.2.2.2. Postanowienia przejściowe dotyczące końca kadencji 1999–2004 | str.    212
  4.2.2.3. Wyjściowy podział miejsc w kadencji 2004–2009 | str.    213
  4.2.2.4. Przystąpienie Bułgarii i Rumunii do UE | str.    215
  4.2.3. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w kadencji 2009–2014 | str.    217
  4.2.3.1. Alokacja miejsc na początku kadencji 2009–2014 według (skorygowanego) pakietu nicejskiego | str.    217
  4.2.3.2. Korekta alokacji miejsc w kadencji 2009–2014 na mocy tzw. Protokołu hiszpańskiego | str.    218
  4.2.3.3. Korekta alokacji miejsc w kadencji 2009–2014 w związku z przystąpieniem Chorwacji do UE | str.    220
  4.2.4. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie kadencji 2014–2019 (pakiet lizboński) | str.    221
  4.2.5. Brexit i alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 | str.    223
  4.2.5.1. Powiązania procesu Brexitu z alokacją miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 | str.    223
  4.2.5.2. Elastyczna alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim w okresie 2019–2024 w związku z Brexitem | str.    225
  4.2.6. Zakres uwzględnienia zasady degresywnej proporcjonalności | str.    228
  4.2.7. Alokacja miejsc w Parlamencie Europejskim a formuła podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną | str.    233
  4.2.8. W poszukiwaniu trwałego systemu alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim | str.    236
  4.2.9. Refleksje dotyczące ewolucji alokacji miejsc w Parlamencie Europejskim | str.    238
  4.3. Propozycje dalszych reform Parlamentu Europejskiego | str.    239
  5. Reforma Rady Europejskiej | str.    241
  5.1. Rada Europejska jako instytucja Unii Europejskiej | str.    241
  5.2. Przewodniczący Rady Europejskiej | str.    243
  5.3. Szczyt strefy euro | str.    247
  5.4. Praktyka działania i propozycje dalszych reform Rady Europejskiej | str.    249
  6. Reforma Rady UE | str.    251
  6.1. Główne kierunki reformy Rady UE i obowiązujący stan prawny | str.    251
  6.2. Propozycje dalszych reform Rady UE | str.    254
  7. Reforma formuły podejmowania decyzji w Radzie większością kwalifikowaną | str.    255
  7.1. Formuła podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną | str.    255
  7.1.1. Uwagi wprowadzające | str.    255
  7.1.2. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie z Nicei | str.    256
  7.1.3. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie konstytucyjnym | str.    263
  7.1.4. Formuła większości kwalifikowanej w Traktacie z Lizbony | str.    265
  7.1.5. Brexit a formuła większości kwalifikowanej | str.    270
  7.2. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej | str.    274
  7.2.1. Uwagi wprowadzające | str.    274
  7.2.2. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej na mocy Traktatu z Nicei | str.    275
  7.2.3. Zwiększenie liczby obszarów objętych formułą większości kwalifikowanej na mocy Traktatu z Lizbony | str.    280
  7.2.4. Postulaty zwiększenia w toku reformy UE obszarów, w których Rada UE decyduje większością kwalifikowaną | str.    283
  7.3. Refleksje dotyczące ewolucji formuły większości kwalifikowanej | str.    284
  8. Prezydencja hybrydowa | str.    285
  8.1. Znaczenie reformy | str.    285
  8.2. Ewolucja podstaw prawnych prezydencji i jej powiązań instytucjonalnych | str.    287
  8.3. Przyczyny i koncepcje reformy formuły sprawowania prezydencji | str.    294
  8.4. Prezydencja w pracach nad Traktatem Konstytucyjnym | str.    299
  8.5. Podstawy prawne i ramy instytucjonalne nowej formuły hybrydowej prezydencji | str.    300
  8.6. Funkcje prezydencji | str.    307
  8.7. Prezydencja hybrydowa w praktyce i główne kierunki reformy | str.    312
  9. Reforma Komisji Europejskiej | str.    314
  9.1. Umocnienie efektywności Komisji Europejskiej i pozycji jej Przewodniczącego | str.    314
  9.2. Problem liczby członków Komisji Europejskiej | str.    317
  9.2.1. Amsterdams lefts | str.    317
  9.2.2. Liczba członków Komisji w Traktacie z Nicei| str.    319
  9.2.3. Liczba członków Komisji w Traktacie konstytucyjnym | str.    322
  9.2.4. Liczba członków Komisji w Traktacie z Lizbony | str.    322
  9.2.5. Liczba członków Komisji Europejskiej w kadencji 2014–2019 | str.    326
  9.2.6. Brexit i liczba członków Komisji Europejskiej w kadencji 2019–2024 | str.    329
  9.2.7. Refleksje dotyczące liczby członków Komisji Europejskiej | str.    332
  9.3. Propozycje dalszych reform Komisji Europejskiej | str.    333
  10. Reforma sądów unijnych | str.    336
  10.1. Ogólne zasady reformy i ich zakres | str.    336
  10.2. Struktura i skład sądów unijnych | str.    338
  10.3. Ustanowienie komitetu opiniującego kandydatów na sędziów i rzeczników generalnych | str.    340
  10.4. Zmiany w procedurach przed sądami unijnymi | str.    342
  10.4.1. Zmiany w procedurze w sprawie skargi o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego | str.    342
  10.4.2. Zmiany w procedurze prejudycjalnej | str.    346
  10.4.3. Problem uznania jurysdykcji Trybunału Sprawiedliwości do rozpatrywania pytań prejudycjalnych w stosunku do aktów prawnych dawnego III filaru UE | str.    347
  10.5. Sądy unijne a Brexit | str.    350
  10.6. Ewolucja liczby i zasad rotacji rzeczników generalnych w Trybunale Sprawiedliwości | str.    351
  10.6.1. Znaczenie problemu | str.    351
  10.6.2. Ewolucja liczby rzeczników generalnych do rozszerzenia Unii Europejskiej w 1995 roku | str.    352
  10.6.3. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie z Nicei | str.    355
  10.6.4. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie akcesyjnym 2004 | str.    357
  10.6.5. Kwestia liczby rzeczników generalnych w Traktacie konstytucyjnym | str.    358
  10.6.6. Uzgodnienia podjęte podczas negocjacji nad Traktatem z Lizbony | str.    359
  10.6.7. Finalizacja podjętych ustaleń | str.    360
  10.6.8. Brexit a liczba rzeczników generalnych | str.    362
  10.6.9. Refleksje dotyczące liczby rzeczników generalnych| str.    363
  11. Reforma organów doradczych | str.    364
  12. Wnioski | str.    366
  
  Rozdział    5
  Reformy w dziedzinie prawa pierwotnego Unii Europejskiej | str.    371
  1. Uwagi wstępne | str.    371
  2. Zakres reform procedury zmiany Traktatów stanowiących podstawę UE | str.    373
  3. Reforma procedury zawarcia traktatu rewizyjnego: „zwykła procedura zmiany” | str.    374
  3.1. Przebieg procedury | str.    374
  3.2. Praktyka po wejściu w życie Traktatu z Lizbony | str.    375
  3.3. Dyskutowane zmiany procedury | str.    377
  4. Reforma procedur kładki: „uproszczona procedura zmiany” | str.    378
  4.1. Klasyfikacja procedur kładki | str.    378
  4.2. Procedury kładki o charakterze strukturalnym | str.    379
  4.2.1. Procedura kładki określona w art. 48 ust. 6 TUE | str.    379
  4.2.2. Procedura kładki określona w art. 48 ust. 7 TUE | str.    380
  4.3. Procedury kładki ad hoc | str.    380
  4.3.1. Procedura kładki ad hoc z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” | str.    380
  4.3.2. Procedura kładki ad hoc z zastrzeżeniem sprzeciwu ze strony parlamentów narodowych | str.    381
  4.3.3. Procedura kładki ad hoc w ścisłym rozumieniu (sensu scrticto) | str.    381
  4.3.4. Procedury kładki ad hoc, w których decyzja w sprawie zmiany Traktatów podejmowana jest w formie aktu unijnego prawa pochodnego | str.    382
  4.3.5. Procedury kładki – dotychczasowa praktyka | str.    383
  4.4. Dyskutowany zakres wykorzystania procedur kładek w toku reformy ustrojowej Unii Europejskiej| str.    385
  5. Zawieranie traktatów akcesyjnych | str.    386
  5.1. Procedura zawierania traktatów akcesyjnych | str.    386
  5.2. Dyskutowany zakres modyfikacji | str.    387
  6. Zawieranie przez UE umów międzynarodowych | str.    388
  6.1. Konsekwencje przekształcenia Unii Europejskiej w spójną organizację międzynarodową | str.    388
  6.2. Sprecyzowanie kompetencji Unii Europejskiej do zawierania umów międzynarodowych | str.    390
  6.3. Procedura zawierania przez Unię Europejską umów międzynarodowych | str.    394
  6.4. Rozszerzenie zakresu przedmiotowego Wspólnej Polityki Handlowej a zawieranie umów handlowych nowej generacji | str.    397
  7. Perspektywa rewizji Traktatów stanowiących podstawę UE | str.    403
  7.1. Rewizja Traktatów związana z Brexitem | str.    403
  7.2. Rewizja Traktatów związana z reformą strefy euro | str.    404
  7.3. Nowy „traktat europejski” dla Unii w zamierzeniu PiS? | str.    406
  8. Wnioski | str.    409
  
  Rozdział    6
  Reformy w dziedzinie prawa pochodnego UE | str.    412
  1. Uwagi wstępne | str.    412
  2. Katalog aktów prawa pochodnego i nowa hierarchia aktów prawa pochodnego | str.    414
  3. Kontekst wcześniejszej komitologii – procedura regulacyjna
  połączona z kontrolą | str.    416
  4. Akty delegowane | str.    420
  4.1. Podstawa prawna | str.    420
  4.2. Pojęcie aktu delegowanego, czas trwania i warunki przekazania uprawnień | str.    422
  4.3. Uprawnienia prawodawcy: warunki przekazania Komisji Europejskiej uprawnień przez Parlament Europejski i Radę UE | str.    429
  4.3.1. Odwołanie przekazanych uprawnień przez Parlament Europejski lub Radę UE | str.    433
  4.3.2. Prawo sprzeciwu Parlamentu Europejskiego lub Rady UE | str.    435
  4.4. Akty delegowane a procedura regulacyjna połączona z kontrolą | str.    438
  5. Akty wykonawcze| str.    440
  5.1. Podstawa prawna | str.    440
  5.2. Zasadnicze elementy pojęcia aktu wykonawczego | str.    443
  5.3. Zakres zmian wprowadzonych do systemu komitologicznego | str.    445
  5.3.1. Poprzedni system komitologiczny | str.    445
  5.3.2. Zasady nowego systemu komitologicznego | str.    446
  5.3.3. Nowe procedury komitologiczne | str.    449
  5.3.4. Zasady „przejścia” od starej do nowej komitologii | str.    452
  5.3.5. Propozycje reformy procedury komitologicznej | str.    453
  6. Wokół kryteriów rozróżnienia aktów delegowanych od aktów wykonawczych | str.    454
  7. Zmiany w procedurach postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości nakierowane na podniesienie efektywności prawa UE | str.    458
  7.1. Zmiany w procedurze w sprawie skargi o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego | str.    458
  7.2. Zmiany w procedurze prejudycjalnej | str.    465
  8. Wnioski | str.    468
  
  Rozdział    7
  Dostosowania ustrojowe w Polsce do reform wprowadzonych na mocy Traktatu z Lizbony | str.    470
  1. Uwagi wstępne | str.    470
  2. Ustawa kooperacyjna 2010 | str.    472
  2.1. Okoliczności uchwalenia ustawy | str.    472
  2.2. Procedury kładki z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” | str.    473
  2.3. Procedury kładki sensu stricto i inne przypadki określone w art. 14 i 15 ustawy kooperacyjnej | str.    475
  2.4. Klauzula elastyczności | str.    478
  2.5. Inne przypadki wyodrębnione w ustawie koordynacyjnej | str.    479
  2.6. Podjęcie decyzji w sprawie wystąpienia z Unii Europejskiej | str.    481
  2.7. Ocena | str.    490
  3. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24.11.2010 r. | str.    493
  3.1. Punkt odniesienia: wyrok niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego | str.    493
  3.2. Suwerenność Polski a członkostwo w Unii Europejskiej | str.    499
  3.3. Nowe formy zmiany postanowień Traktatów stanowiących podstawę UE: traktat rewizyjny i strukturalne klauzule kładki (art. 48 ust. 6 i 7 TUE) | str.    502
  3.3.1. Zwykła procedura zmiany | str.    502
  3.3.2. Procedura kładki z zastrzeżeniem „zatwierdzenia” (art. 48 ust. 6 TUE) | str.    503
  3.3.3. Procedura kładki bez zastrzeżenia „zatwierdzenia” (art. 48 ust. 7 TUE) | str.    504
  3.3.4. Klauzula elastyczności (art. 352 TFUE) | str.    505
  3.4. Ocena | str.    506
  4. Postulat dostosowania Konstytucji | str.    507
  4.1. Konstytucja RP a członkostwo w Unii Europejskiej | str.    507
  4.2. Identyfikacja zasadniczych problemów | str.    509
  4.2.1. Problemy o charakterze strukturalnym | str.    509
  4.2.2. Umocnienie efektywności prawa unijnego w polskim porządku prawnym | str.    510
  4.2.3. Niejasności w obecnie obowiązujących postanowieniach Konstytucji RP| str.    511
  4.3. Nowe okoliczności związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony | str.    512
  4.4. Perspektywa wejścia Polski do strefy euro | str.    514
  4.5. Dotychczasowe prace nad rozdziałem unijnym Konstytucji RP | str.    515
  5. Wnioski | str.    518
  
  CZĘŚĆ II
  Post-lizbońska Unia Europejska
  
  Rozdział    8
  Sanacja strefy euro: środki podejmowane jako bezpośrednia reakcja na kryzys finansowy w niektórych państwach strefy euro | str.    523
  1. Uwagi wstępne | str.    523
  2. Ustanowienie mechanizmów wsparcia finansowego państw strefy euro    524
  2.1. Mechanizm grecki | str.    524
  2.2. Traktat ustanawiający Europejski Mechanizm Stabilności | str.    527
  3. Umocnienie konkurencyjności państw członkowskich UE: Pakt Euro Plus | str.    529
  4. Umocnienie dyscypliny budżetowej: Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej | str.    533
  5. Sześciopak i Dwupak | str.    536
  6. Zgodność TEMS i TUF z prawem UE oraz uwarunkowania konstytucyjnoprawne w państwach członkowskich UE | str.    538
  7. Szczyt strefy euro | str.    542
  7.1. Ustanowienie i ewolucja szczytu euro | str.    542
  7.2. Skład i charakter szczytu euro | str.    544
  7.3. Przewodniczący szczytu euro | str.    546
  7.4. Kompetencje szczytu euro| str.    548
  7.5. Zajmowane przez szczyt euro stanowiska: procedura, rodzaje i charakter | str.    549
  7.6. Posiedzenia szczytu euro | str.    553
  7.7. Inne ważniejsze regulacje organizacyjne | str.    554
  7.8. Problem zgodności szczytów euro z prawem UE | str.    556
  8. Wnioski | str.    557
  
  Rozdział    9
  Konsolidacja strefy euro: strefa euro jako podstawa „rzeczywistej” UGiW | str.    560
  1. Uwagi wstępne | str.    560
  2. Program 2012 | str.    561
  3. Bilans okresu przejściowego | str.    563
  3.1. Instrumenty nowego zarządzania gospodarczego i umocnienia dyscypliny budżetowej | str.    563
  3.2. Umocnienie Paktu Stabilności i Wzrostu | str.    567
  3.3. Plan ustanowienia unii bankowej | str.    569
  4. Program 2015 | str.    571
  5. Program 2017 | str.    581
  5.1. Dokument Komisji Europejskiej z 31.05.2017 r. | str.    581
  5.2. Pakiet Komisji Europejskiej z grudnia 2017 r. | str.    585
  6. Program 2018–2019 | str.    590
  6.1. Pakiet Komisji Europejskiej z czerwca 2019 r. | str.    590
  6.2. Pakiet Eurogrupy z 15.06.2019 r. | str.    596
  6.3. Posiedzenie Szczytu euro 21.06.2019 r. | str.    597
  6.4. Bilans roku 2019 | str.    598
  7. Wnioski | str.    601
  
  Rozdział    10
  Stan debaty nad ustrojem post-lizbońskiej Unii Europejskiej i jej uwarunkowania | str.    604
  1. Uwagi wprowadzające | str.    604
  2. Główne etapy reformy ustrojowej Unii Europejskiej | str.    605
  3. Modelowe ujęcia reformy Unii Europejskiej po zamknięciu etapu sanacji strefy euro | str.    607
  4. Scenariusze unijne | str.    610
  5. Wnioski | str.    615
  
  Rozdział    11
  Pojęcie „unii politycznej”, jej przyszłe ramy instytucjonalne i procedury ustanowienia | str.    617
  1. Uwagi wprowadzające | str.    617
  2. Pojęcie „unii politycznej” | str.    618
  3. Propozycje Komisji Europejskiej nakierowane na ustanowienie unii politycznej| str.    619
  4. Rozważania doktrynalne dotyczące ustanowienia „unii politycznej” | str.    626
  5. Procedury i instrumenty ustanowienia „unii politycznej” | str.    632
  6. Wnioski | str.    642
  
  Rozdział    12
  „Integracja zróżnicowana” (differentiated integration) czy „integracja elastyczna” (flexible integration)? Granice wewnętrznego zróżnicowania Unii Europejskiej | str.    645
  1. Uwagi wprowadzające | str.    645
  2. „Integracja zróżnicowana” | str.    647
  3. Krytyka teorii „zróżnicowanej integracji” | str.    648
  4. Reforma Unii w ramach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej | str.    652
  5. Integracja elastyczna (flexible integration) | str.    655
  6. Wnioski | str.    660
  
  Rozdział    13
  „Integracja elastyczna” a niepraworządność w państwie członkowskim UE | str.    662
  1. Uwagi wprowadzające | str.    662
  2. Konsolidacja Unii Europejskiej wokół praworządności | str.    665
  3. Unijny „system ochronny” | str.    673
  3.1. Podstawowe elementy unijnego „systemu ochronnego” | str.    673
  3.2. Polityczna izolacja państwa niepraworządnego w UE | str.    675
  3.3. Ograniczanie szkód w ramach unijnej wspólnoty prawnej | str.    676
  3.4. Ograniczenie przepływu środków z budżetu unijnego do państwa niepraworządnego | str.    676
  3.5. Wzmocniona współpraca | str.    677
  3.6. Wyłączenie wpływu państwa niepraworządnego na dalszy rozwój ustrojowy UE | str.    678
  3.7. Exit państwa niepraworządnego | str.    679
  3.8. Wykluczenie państwa niepraworządnego | str.    681
  4. Konsolidacja i usprawnienie unijnego „mechanizmu ochronnego” | str.    684
  5. Wnioski | str.    687
  
  Podsumowanie | str.    691
  
  Bibliografia | str.    711
RozwińZwiń