Badania kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

71,10  79,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 79,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 39,50 zł  


71,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Współczesny samochód to złożone urządzenie, zbudowane z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć takich dziedzin, jak: mechanika i budowa maszyn, elektrotechnika, elektronika, informatyka, automatyka czy chemia. Wraz z rozwojem technologii stale rośnie udział elektronicznych układów sterujących pracą zespołów, podzespołów i poszczególnych urządzeń, (np. elementy wyposażenia związane z bezpieczeństwem oraz komfortem jazdy, systemy diagnostyczne, systemy kontrolno-pomiarowe, systemy ostrzegania, systemy asystenckie). Następuje ewolucyjna zmiana charakterystyk technicznych pojazdów samochodowych, ich optymalizacja. Do szczególnie ważnych problemów dotyczących kwestii bezpieczeństwa czynnego należą zagadnienia kierowalności i stateczności pojazdów.
Prowadzone od lat badania kierowalności i stateczności przyczyniły się do rozpoznania i poprawy właściwości pojazdów, a także były podstawą do wyznaczenia kierunków modernizacji i rozwoju konstrukcji pojazdów. Poruszająca te zagadnienia książka może stanowić „przewodnik” dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze. Autorzy pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności, zarówno pod kątem naukowej analizy, jak i badawczej praktyki. Oddając do rąk Czytelników tę pracę, chcą podzielić się swoim doświadczeniem i przekazać wiedzę w syntetycznej, użytecznej formie.


Autorzy monografii przedstawili w wyczerpujący sposób koncepcję systemowego ujęcia problematyki kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych. Najważniejsze przedstawione w pracy zagadnienia uporządkowane są zgodnie z wymogami systemu człowiek–pojazd–otoczenie i dotyczą podstawowych cech charakteryzujących bezpieczeństwo aktywne pojazdu oraz właściwości eksploatacyjne. Przedstawiona jest zarówno metodyka badań, kryteria oceny, jak też ważne. z punktu widzenia praktyki, wybrane zagadnienia takie jak: wysiłek kierowania, czy awaryjne stany ogumienia pojazdu.
Autorzy tej pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności pojazdów. Zaprezentowane przez nich przykłady wyników badań drogowych rzeczywistych pojazdów samochodowych są cenne z punktu widzenia badań praktycznych i posiadają duży walor poznawczy. Dlatego informacje zawarte w monografii zainteresują zarówno czytelników, którzy dopiero zapoznają się z tą problematyką jak też tymi, którzy posiadają już pewną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.
Prof. dr hab. Inż. Jerzy Wicher


Wybór zakresu tematycznego oceniam jako trafny, a proporcje pomiędzy poszczególnymi tematami nie budzą większych zastrzeżeń. Autorzy prowadzą klarowny wywód rozpoczynający się od przedstawienia pojęć podstawowych, krótkiego rysu historycznego rozwoju kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych, podania definicji kierowalności, stateczności i zwrotności oraz określenia głównych parametrów określających kinematykę ruchu samochodu. Po tej części wstępnej następuje opis i analiza metodyki badań i kryteriów oceny cech będących tematem książki. Końcowa część pracy – to przykłady eksperymentalnych badań kierowalności i stateczności różnych rodzajów pojazdów samochodowych (osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych).
Taka kompleksowość ujęcia tematu powoduje, że zgodnie z zamiarem Autorów opracowanie jest dobrym „przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie”.
Prof. dr hab. inż. Tomasz Lech Stańczyk


Rok wydania2020
Liczba stron212
KategoriaMechanika
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21220-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ 7
  OD AUTORÓW 11
  1. WPROWADZENIE    13
    1.1. System człowiek–pojazd–otoczenie (CPO)    13
    1.2. Pojęcia podstawowe    14
    Literatura    18
  2. KIEROWALNOŚĆ, ZWROTNOŚĆ I STATECZNOŚĆ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH    19
    2.1. Wprowadzenie    19
    2.2. Krótki zarys historii rozwoju badań kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych    19
    2.3. Problematyka bezpiecznego samochodu    22
    2.4. Systemy inteligentnego transportu. Inteligentny pojazd    28
    2.5. Definicje kierowalności, stateczności i zwrotności    35
    2.6. Główne parametry określające kinematykę ruchu samochodu    37
    Literatura    38
  3. METODYKA BADAŃ KIEROWALNOŚCI, STATECZNOŚCI I ZWROTNOŚCI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 43
    3.1. Wprowadzenie    43
    3.2. Badania obiektywne    44
    3.3. Badania subiektywne    77
    3.4. Inne metody badań kierowalności i stateczności    81
    3.5. Powtarzalność prób przy badaniu kierowalności samochodu. Rozważania ogólne    93
    3.6. Badania zwrotności    96
    Literatura    98
  4. KRYTERIA OCENY KIEROWALNOŚCI I STATECZNOŚCI SAMOCHODU    103
    4.1. Sformułowanie zagadnienia    103
    4.2. Ruch ustalony po okręgu    103
    4.3. Kryteria dla próby wymuszenia skokowego obrotem kierownicy    106
    4.4. Jazda slalomowa    106
    4.5. Podwójna zmiana pasa ruchu 107 4.6. Kryteria oceny próby „jazda na wprost” (stateczność prostoliniowego kierunku jazdy)    108
    Literatura    109
  5. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z BADANIEM KIEROWALNOŚCI I STATECZNOŚCI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 111
    5.1. Wysiłek kierowania    111
    5.2. Badanie kierowalności i stateczności samochodu w awaryjnych stanach ogumienia    113
    Literatura    122
  6. OPRACOWANIE DANYCH Z EKSPERYMENTALNYCH BADAŃ KIEROWALNOŚCI I STATECZNOŚCI    125
    Literatura    127
  7. PRZYKŁADY WYNIKÓW BADAŃ DROGOWYCH STATECZNOŚCI I KIEROWALNOŚCI RZECZYWISTYCH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 129
    7.1. Wprowadzenie    129
    7.2. Próby ustalonej jazdy po okręgu    129
    7.3. Badanie reakcji na wymuszenie skokowe obrotem kierownicy    152
    7.4. Podwójna zmiana pasa ruchu    158
    7.5. Badanie stateczności kierunkowej podczas jazdy na wprost    163
    7.6. Badania subiektywne    165
    7.7. Badania wysiłku kierowania    169
    Literatura    172
  8. ROZWÓJ BADAŃ KIEROWALNOŚCI    175
    Literatura    180
  D. DODATEK    181
    D1. Badania stanowiskowe    181
    D2. Badania trakcyjne    191
    Literatura    201
  Spis rysunków    202
  Spis tablic    209
RozwińZwiń