POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Współczesny samochód to złożone urządzenie, zbudowane z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć takich dziedzin, jak: mechanika i budowa maszyn, elektrotechnika, elektronika, informatyka, automatyka czy chemia. Wraz z rozwojem technologii stale rośnie udział elektronicznych układów sterujących pracą zespołów, podzespołów i poszczególnych urządzeń, (np. elementy wyposażenia związane z bezpieczeństwem oraz komfortem jazdy, systemy diagnostyczne, systemy kontrolno-pomiarowe, systemy ostrzegania, systemy asystenckie). Następuje ewolucyjna zmiana charakterystyk technicznych pojazdów samochodowych, ich optymalizacja. Do szczególnie ważnych problemów dotyczących kwestii bezpieczeństwa czynnego należą zagadnienia kierowalności i stateczności pojazdów.
Prowadzone od lat badania kierowalności i stateczności przyczyniły się do rozpoznania i poprawy właściwości pojazdów, a także były podstawą do wyznaczenia kierunków modernizacji i rozwoju konstrukcji pojazdów. Poruszająca te zagadnienia książka może stanowić „przewodnik” dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze. Autorzy pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności, zarówno pod kątem naukowej analizy, jak i badawczej praktyki. Oddając do rąk Czytelników tę pracę, chcą podzielić się swoim doświadczeniem i przekazać wiedzę w syntetycznej, użytecznej formie.
Autorzy monografii przedstawili w wyczerpujący sposób koncepcję systemowego ujęcia problematyki kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych. Najważniejsze przedstawione w pracy zagadnienia uporządkowane są zgodnie z wymogami systemu człowiek–pojazd–otoczenie i dotyczą podstawowych cech charakteryzujących bezpieczeństwo aktywne pojazdu oraz właściwości eksploatacyjne. Przedstawiona jest zarówno metodyka badań, kryteria oceny, jak też ważne. z punktu widzenia praktyki, wybrane zagadnienia takie jak: wysiłek kierowania, czy awaryjne stany ogumienia pojazdu.
Autorzy tej pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności pojazdów. Zaprezentowane przez nich przykłady wyników badań drogowych rzeczywistych pojazdów samochodowych są cenne z punktu widzenia badań praktycznych i posiadają duży walor poznawczy. Dlatego informacje zawarte w monografii zainteresują zarówno czytelników, którzy dopiero zapoznają się z tą problematyką jak też tymi, którzy posiadają już pewną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.
Prof. dr hab. Inż. Jerzy Wicher
Wybór zakresu tematycznego oceniam jako trafny, a proporcje pomiędzy poszczególnymi tematami nie budzą większych zastrzeżeń. Autorzy prowadzą klarowny wywód rozpoczynający się od przedstawienia pojęć podstawowych, krótkiego rysu historycznego rozwoju kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych, podania definicji kierowalności, stateczności i zwrotności oraz określenia głównych parametrów określających kinematykę ruchu samochodu. Po tej części wstępnej następuje opis i analiza metodyki badań i kryteriów oceny cech będących tematem książki. Końcowa część pracy – to przykłady eksperymentalnych badań kierowalności i stateczności różnych rodzajów pojazdów samochodowych (osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych).
Taka kompleksowość ujęcia tematu powoduje, że zgodnie z zamiarem Autorów opracowanie jest dobrym „przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie”.
Prof. dr hab. inż. Tomasz Lech Stańczyk
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Mechanika |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21220-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ 7 | |
OD AUTORÓW 11 | |
1. WPROWADZENIE | 13 |
1.1. System człowiek–pojazd–otoczenie (CPO) | 13 |
1.2. Pojęcia podstawowe | 14 |
Literatura | 18 |
2. KIEROWALNOŚĆ, ZWROTNOŚĆ I STATECZNOŚĆ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH | 19 |
2.1. Wprowadzenie | 19 |
2.2. Krótki zarys historii rozwoju badań kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych | 19 |
2.3. Problematyka bezpiecznego samochodu | 22 |
2.4. Systemy inteligentnego transportu. Inteligentny pojazd | 28 |
2.5. Definicje kierowalności, stateczności i zwrotności | 35 |
2.6. Główne parametry określające kinematykę ruchu samochodu | 37 |
Literatura | 38 |
3. METODYKA BADAŃ KIEROWALNOŚCI, STATECZNOŚCI I ZWROTNOŚCI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 43 | |
3.1. Wprowadzenie | 43 |
3.2. Badania obiektywne | 44 |
3.3. Badania subiektywne | 77 |
3.4. Inne metody badań kierowalności i stateczności | 81 |
3.5. Powtarzalność prób przy badaniu kierowalności samochodu. Rozważania ogólne | 93 |
3.6. Badania zwrotności | 96 |
Literatura | 98 |
4. KRYTERIA OCENY KIEROWALNOŚCI I STATECZNOŚCI SAMOCHODU | 103 |
4.1. Sformułowanie zagadnienia | 103 |
4.2. Ruch ustalony po okręgu | 103 |
4.3. Kryteria dla próby wymuszenia skokowego obrotem kierownicy | 106 |
4.4. Jazda slalomowa | 106 |
4.5. Podwójna zmiana pasa ruchu 107 4.6. Kryteria oceny próby „jazda na wprost” (stateczność prostoliniowego kierunku jazdy) | 108 |
Literatura | 109 |
5. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z BADANIEM KIEROWALNOŚCI I STATECZNOŚCI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 111 | |
5.1. Wysiłek kierowania | 111 |
5.2. Badanie kierowalności i stateczności samochodu w awaryjnych stanach ogumienia | 113 |
Literatura | 122 |
6. OPRACOWANIE DANYCH Z EKSPERYMENTALNYCH BADAŃ KIEROWALNOŚCI I STATECZNOŚCI | 125 |
Literatura | 127 |
7. PRZYKŁADY WYNIKÓW BADAŃ DROGOWYCH STATECZNOŚCI I KIEROWALNOŚCI RZECZYWISTYCH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH 129 | |
7.1. Wprowadzenie | 129 |
7.2. Próby ustalonej jazdy po okręgu | 129 |
7.3. Badanie reakcji na wymuszenie skokowe obrotem kierownicy | 152 |
7.4. Podwójna zmiana pasa ruchu | 158 |
7.5. Badanie stateczności kierunkowej podczas jazdy na wprost | 163 |
7.6. Badania subiektywne | 165 |
7.7. Badania wysiłku kierowania | 169 |
Literatura | 172 |
8. ROZWÓJ BADAŃ KIEROWALNOŚCI | 175 |
Literatura | 180 |
D. DODATEK | 181 |
D1. Badania stanowiskowe | 181 |
D2. Badania trakcyjne | 191 |
Literatura | 201 |
Spis rysunków | 202 |
Spis tablic | 209 |