POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest rezultatem wspólnych badań naukowców 4 krajów Polski, Czech, Słowacji i Węgier, co wyróżnia ją spośród innych.
Celem niniejszej publikacji jest zdiagnozowanie stanu świadomości ekonomicznej młodego pokolenia krajów Grupy Wyszehradzkiej i odpowiedź na pytanie: Na jakim etapie kształtowania się świadomości ekonomicznej pozostaje młode pokolenie w krajach Grupy Wyszehradzkiej? W jakich obszarach świadomości ekonomicznej (przedsiębiorczości, pracy, konsumpcji) młode pokolenie poszczególnych krajów wykazuje większą aktywność? Jakie są podobieństwa, a jakie różnice w poszczególnych obszarach świadomości ekonomicznej młodego pokolenia krajów V4?
Odpowiedź ta została udzielona w niniejszej książce poprzez analizę przeprowadzonych badań socjologicznych wśród studentów wyższych uczelni czterech krajów partnerskich Polski, Republiki Czeskiej, Słowacji, i Węgier. Zostały one przeprowadzone i wsparte finansowo w ramach Visegrad Standard Grant: „The economic awareness of the young generation of Visegrad countries” nr. 21420008. Brali w nich udział partnerzy czterech uczelni : Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Palackeho w Ołomuńcu (Republika Czeska), Uniwersytetu Konstantyna Filozofa w Nitrze (Słowacja) i Szent Istvan University w Gódólló (Węgry). Dodatkowo badania również przeprowadziły pracownice Katedry Socjologii Uniwersytetu Ostrawskiego (Republika Czeska).
W monografii najpierw omówione są założenia teoretyczne badań. Przedstawiona jest definicja i rozumienie świadomości ekonomicznej oraz metodologiczne podstawy badań. W następnych rozdziałach, zgodnie z modelem teoretycznym badań Autorzy przedstawiają: system wartości i wiedzę ekonomiczną studentów, wartość pracy i jej cechy, mobilność wewnętrzną i zagraniczną w celu podjęcia pracy, przedsiębiorczość, wartość pieniędzy i oszczędności, postawy wobec bogactwa i biedy oraz konsumpcję. Autorzy dokonują analiz przekrojowych, każdy z nich przedstawiając swój fragment badań, analizuje odpowiedzi respondentów wszystkich krajów V4. W Zakończeniu zarysowany jest syntetyczny stan świadomości ekonomicznej młodego pokolenia krajów V4.
Urszula Swadźba – dr hab., profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Śląskiego, kierownik Zakładu Socjologii Ogólnej. Studia socjologiczne ukończyła na Uniwersytecie Jagiellońskim, prace: doktorską i habilitacyjną obroniła na Uniwersytecie Śląskim. Zainteresowania badawcze to: socjologia wartości (rodziny, religii, a szczególnie wartości pracy); socjologia pogranicza, socjologia społeczności lokalnych, problematyka śląska. Autorka kilkudziesięciu artykułów o tej tematyce. Najważniejsze publikacje to: Śląski etos pracy. Studium socjologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001 oraz Obraz Niemców w oczach młodzieży pogranicza kulturowego. Studium dynamiki zmian na przykładzie Głogówka. Katowice–Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 2007. Pod jej redakcją powstało również sześć innych publikacji. [09.10.2012]
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 204 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3385-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | angielski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Contents | |
Introduction (Urszula Swadźba) | | 7 |
Chapter | 1 |
Urszula Swadźba | |
Theorethical and methodological basis of the research | | 13 |
Chapter | 2 |
Urszula Swadźba, Monika Żak | |
Demographic and social structure of the examined group of students from | |
the V4 countries | | 27 |
Chapter | 3 |
Nicole Horakova, Marketa Jaluvkova | |
System of values and economics in life | | 42 |
Chapter | 4 |
Urszula Swadźba | |
Between professional work and student duties – values of work and its | |
features in students’ awareness | | 74 |
Chapter | 5 |
Rafał Cekiera | |
Declared and realized student mobility on the contemporary labor market | | 102 |
Chapter | 6 |
Anna Dunay, Csaba Ballint Illes, Sergey Vinogradov | |
Entrepreneurship, attitudes to poverty and wealth | | 120 |
Chapter | 7 |
Monika Strbova, Viera Zozulakova, Urszula Swadźba | |
To save or to spend? Students’ attitude towards money | | 137 |
Chapter | 8 |
Monika Żak | |
Consumption in students’ life | | 156 |
Conclusion (Urszula Swadźba) | | 175 |
Bibliography | | 181 |
Notes about contributors | | 195 |
Summary | | 199 |
Zusammenfassung | | 201 |