System zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa

-17%

System zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa

1 opinia

Redakcja:

Henryk Bieniok

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

0,83  1,00

Format: pdf

Cena początkowa: 1,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 0,77 zł  


0,83

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jednym z najważniejszych obszarów całego systemu zarządzania przedsiębiorstwem jest podsystem zarządzania zasobami ludzkimi. W trzyletnim okresie badawczym Katedry był on przedmiotem szczegółowych badań w tym znaczeniu, że został w 2003 roku w pełni zidentyfikowany, a w 2004 został wypełniony konkretną treścią i szczegółowo opisany. Zadanie to jest tym ważniejsze, że system zarządzania zasobami ludzkimi jest siłą motoryczną przedsiębiorstwa, a więc trzeba go ciągle badać i doskonalić. Poza tym, Katedra uruchomiła w 2003 roku nową specjalność dydaktyczną pt. „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, co zobowiązuje do dalszych badań naukowych w tym zakresie. Celem naukowym projektu badawczego było pełne zidentyfikowanie treści poszczególnych obszarów systemu zarządzania zasobami ludzkimi oraz opracowanie dla wyróżnionych podsystemów odpowiednich metod i narzędzi ich badania.


Rok wydania2006
Liczba stron438
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-832-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    11
  ROZDZIAŁ 1. ISTOTA I TREŚĆ SYSTEMU ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI    13
  Wprowadzenie    13
  1.1. Syntetyczna koncepcja systemu zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa    15
  1.2. Morfologia procesów zarządzania w dziedzinie zasobów ludzkich    19
  ROZDZIAŁ 2. USTALANIE POTRZEB KADROWYCH    23
  2.1. Istota planowania potrzeb kadrowych    23
  2.2. Cele podsystemu planowania potrzeb kadrowych    26
  2.3. Czynniki wpływające na wielkość i strukturę zatrudnienia    29
  2.4. Proces ustalania potrzeb kadrowych    33
  2.5. Metody stosowane w procesie planowania potrzeb kadrowych    39
  ROZDZIAŁ 3. REKRUTACJA – NABÓR PRACOWNIKÓW    50
  3.1. Pojęcie, cele, rodzaje i źródła rekrutacji    50
  3.2. Metody rekrutacji    58
  3.3. Wykorzystanie opisów stanowisk pracy i profili osobowych pracowników w procesie rekrutacji    65
  3.4. Rekrutacja a inne możliwości zatrudniania    70
  3.5. Metody badania stosowane w podsystemie naboru    73
  ROZDZIAŁ 4. SELEKCJA – DOBÓR PRACOWNIKÓW    76
  4.1. Pojęcie, cel i zadania selekcji    76
  4.2. Selekcja negatywna i pozytywna    78
  4.3. Procedura selekcyjna    79
  4.4. Techniki selekcji    82
  4.4.1. Analiza dokumentów (List motywacyjny i życiorys zawodowy) – selekcja na podstawie aplikacji    82
  4.4.2. Rozmowa wstępna    93
  4.4.3. Wywiad właściwy zawodowy    97
  4.4.4. Badania testowe    99
  4.4.5. Postępowanie konkursowe    102
  4.4.6. Centrum oceny (Assessment Center)    106
  4.4.7. Sprawdzanie referencji    108
  ROZDZIAŁ 5. ADAPTACJA SPOŁECZNO-ZAWODOWA    114
  5.1. Adaptacja społeczno-zawodowa. Ujęcia definicyjne    115
  5.2. Cel i znaczenie adaptacji społeczno-zawodowej    119
  5.3. Program i proces adaptacji społeczno-zawodowej    121
  5.4. Metody adaptacji społeczno-zawodowej    127
  5.5. Osoby odpowiedzialne za przebieg procesu adaptacji    131
  5.6. Czas trwania procesu adaptacji społeczno-zawodowej    133
  5.7. Wskaźniki adaptacji społeczno-zawodowej    134
  5.8. Ocena procesu adaptacji społeczno-zawodowej    136
  ROZDZIAŁ 6. OCHRONA ZDROWIA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY    140
  6.1. Podstawowe definicje i pojęcia    140
  6.2. Etapy podsystemu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy    143
  6.2.1. Planowanie    143
  6.2.2. Organizowanie    149
  6.2.3. Koordynowanie i motywowanie    159
  6.2.4. Kontrolowanie    167
  6.3. Metody badania efektywności podsystemu    170
  6.3.1. Koszty bezpieczeństwa i higieny pracy    170
  6.3.2. Mierniki jakościowe i ilościowe    171
  ROZDZIAŁ 7. ROZWÓJ ZAWODOWY PRACOWNIKÓW    178
  7.1. Pojęcie, istota oraz treść rozwoju pracownika    178
  7.2. Strategie rozwoju zasobów ludzkich    184
  7.2.1. Modele rozwoju pracowników    184
  7.2.2. Strategie szkolenia i rozwoju kadr pracowniczych i menedżerskich w strategii przedsiębiorstwa    186
  7.2.3. Polskie modelowe propozycje rozwoju personelu    190
  7.3. Współczesne strategie, metody i techniki szkolenia pracowników    192
  7.3.1. Określanie i zdefiniowanie potrzeb szkoleniowych personelu    195
  7.3.2. Wybrane metody, techniki i formy szkolenia pracowników    198
  7.3.3. Ocena procesu szkolenia oraz mierniki efektywności szkolenia i rozwoju pracowników    209
  7.4. Krótka refleksja na temat rozwoju zawodowego pracowników w Polsce    213
  ROZDZIAŁ 8. ROZWÓJ KARIERY I SUKCESJA    217
  8.1. Istota kariery i sukcesji    217
  8.2. Fazy rozwoju kariery zawodowej    220
  8.3. Koncepcje zarządzania karierą zawodową    228
  ROZDZIAŁ 9. KSZTAŁTOWANIE POSTAW I ZACHOWAŃ PRACOWNIKÓW    238
  9.1. Wyjaśnienie pojęć    238
  9.2. Modele kształtowania zachowań pracowników    242
  9.2.1. Model indywidualnego poziomu zachowania uczestników organizacji    242
  9.2.2. Model kształtowania zachowań pracowników na poziomie grupy (zespołu)    246
  9.2.3. Model kształtowania zachowań pracowników na poziomie organizacyjnym    252
  9.3. Postawy i zachowania pracownicze – wybrane problemy    258
  9.3.1. Zadowolenie z pracy    258
  9.3.2. Kierunki kształtowania postaw i zachowań innowacyjnych i przedsiębiorczych    261
  ROZDZIAŁ 10. STOSUNKI PRACY    269
  10.1. Stosunki pracy jako element warunków pracy    270
  10.2. Istota stosunków pracy    271
  10.3. Systemowy charakter stosunków pracy    275
  10.4. Związki zawodowe i ich rola w kształtowaniu stosunków pracowniczych    276
  10.5. Rokowania zbiorowe    277
  10.6. Równe traktowanie pracowników    280
  10.6.1. Ogólne uwagi o systemie antydyskryminacyjnym w prawie pracy    280
  10.6.2. Mobbing, jego przejawy i fazy    281
  10.6.3. Molestowanie seksualne    284
  10.6.4. Zatrudnianie osób niepełnosprawnych    285
  ROZDZIAŁ 11. OCENIANIE PRACOWNIKÓW    289
  11.1. Pojęcie, znaczenie i zadania systemu ocen pracowniczych    289
  11.2. Zasady oceniania pracowników    293
  11.3. Kryteria oceniania    297
  11.4. Techniki oceniania pracowników    300
  11.4.1. Rozmowa oceniająca    300
  11.4.2. Ocena opisowa    302
  11.4.3. Technika wydarzeń krytycznych    303
  11.4.4. Technika porównania ze standardami    304
  11.4.5. Ranking    304
  11.4.6. Porównania wieloosobowe    305
  11.4.7. Technika porównywania parami    305
  11.4.8. Technika wymuszonego rozkładu    306
  11.4.9. Portfolio personalne    306
  11.4.10. Listy kontrolne    307
  11.4.11. Skale kwalifikacyjne    308
  11.4.12. Arkusz oceny pracownika    310
  11.4.13. Zarządzanie przez cele (ZPC, Management by Objective – MBO)    313
  11.4.14. Technika 180    314
  11.4.15. Technika 360 (feedback 360)    315
  11.4.16. Assessment Center    316
  11.5. Procedura oceniania    317
  11.6. Błędy i zagrożenia w procesie oceniania pracowników    319
  ROZDZIAŁ 12. WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA    327
  12.1. Systemowa koncepcja wynagrodzeń w przedsiębiorstwie    328
  12.1.1. Definicje i funkcje wynagrodzeń    328
  12.1.2. Podejście systemowe w kształtowaniu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie    330
  12.1.3. Zasady skutecznych systemów wynagradzania    335
  12.2. Elementy systemu wynagrodzeń    336
  12.2.1. Struktura wynagrodzeń    336
  12.2.2. Formy wynagrodzeń    339
  12.2.3. Premie i ich oddziaływanie motywacyjne    341
  12.3. Nowe rozwiązania w obszarze kształtowania wynagrodzeń w przedsiębiorstwie    344
  12.3.1. Wynagradzanie kafeteryjne    344
  12.3.2. Zadaniowe i prowizyjne systemy wynagrodzeń    345
  12.3.3. Udziałowe formy wynagrodzeń    346
  12.3.4. Formy wynagradzania długoterminowego    347
  12.3.5. Formy wynagradzania pakietowego    352
  ROZDZIAŁ 13. ZWALNIANIE I ODEJŚCIA PRACOWNIKÓW    356
  13.1. Pojęcie zwolnienia i odejścia pracowników    356
  13.2. Cele zwolnień i przyczyny odejść pracowników    357
  13.3. Typy zwolnień    359
  13.4. Zwalnianie i odejścia pracowników a inne składniki procesu kadrowego    360
  13.5. Podstawowe zasady postępowania z pracownikami zwalnianymi i odchodzącymi z pracy    362
  13.6. Zwalnianie pracowników z wykorzystaniem outplacementu    367
  13.7. Strategie i taktyki redukcji zatrudnienia oraz czynniki determinujące ich wybór    372
  13.8. Zwalnianie pracowników w ramach procesu restrukturyzacji zatrudnienia    376
  13.9. Outsourcing jako narzędzie alternatywne wobec redukcji zatrudnienia    379
  13.10. Psychospołeczne i ekonomiczne skutki zwolnień i odejść pracowników oraz metody ich pomiaru    380
  ROZDZIAŁ 14. METODY BADANIA I DOSKONALENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI PRZEDSIĘBIORSTWA    388
  14.1. Ogólne metody (podejścia) badania i projektowania systemów organizacji i zarządzania    388
  14.2. Metoda diagnostyczna jako narzędzie usprawniania systemu zarządzania zasobami ludzkimi    390
  ZAŁĄCZNIK – Ankieta (do rozdziału 14)    411
RozwińZwiń