Uniwersytet XXI wieku. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym

Uniwersytet XXI wieku. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W maju 2019 roku minęło 100 lat od uroczystej inauguracji pierwszego roku akademickiego we Wszechnicy Piastowskiej, przemianowanej rok później na Uniwersytet Poznański. Od roku 1955 uczelnia ta nosi nazwę Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1950–1951 część jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Poznańskiego przekształcono w samodzielne szkoły wyższe, które obecnie działają pod nazwami: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu i Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. Być może kiedyś te cztery uczelnie powrócą do jednolitej formuły organizacyjnej: Uniwersytet Poznański. Oby tak się stało.
Jednym z ważniejszych wydarzeń jubileuszowego roku 2018/2019 była międzynarodowa konferencja naukowa na temat „Uniwersytet XXI wieku: od Humboldta do Uniwersytetu 4.0”, która odbyła się 3-4 kwietnia 2019 roku w Collegium Minus. Jej zadaniem było podjęcie próby ukazania możliwych i oczekiwanych kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego w obliczu współczesnych i spodziewanych w przyszłości wyzwań wynikających m.in. z tzw. czwartej rewolucji przemysłowej, której jesteśmy świadkami i uczestnikami. Niewątpliwie ten etap rozwoju cywilizacji wiąże się z takimi zjawiskami, jak: cyfryzacja, rozwój sztucznej inteligencji,przetwarzanie chmurowe, big data oraz rozszerzona rzeczywistość. Oznaczają one konieczność dostosowania funkcji i organizacji uniwersytetu do obecnych i spodziewanych wyzwań. Wymuszają także potrzebę podjęcia i intensyfikacji nowych kierunków badań naukowych, a także modernizacji oferty dydaktycznej.
W książce zebrano teksty powstałe na podstawie części referatów (i niektórych głosów z dyskusji panelowej), wygłoszonych podczas konferencyjnych debat.


Rok wydania2020
Liczba stron192
KategoriaKomunikacja polityczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3595-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Część I    21
  JAKI UNIWERSYTET?    21
  Piotr Sztompka Misja uniwersytetu dzisiaj     23
  Maciej Żylicz Uniwersytet badawczy – wyzwania i zagrożenia     33
  Michał Bilewicz Uniwersytet różnorodny politycznie i kulturowo, czyli jak wspiąć się na naukowe szczyty     49
  Zbigniew Drozdowicz Korporacyjny i świątynny typ kultury akademickiej     65
  Jerzy Marian Brzeziński Uniwersytet: między tradycją i wyzwaniami przyszłości     79
  Anna Wolff–Powęska Nauka historii. Odpowiedzialność w czasach postprawdy     91
  Grażyna Borkowska Kobiety na uniwersytecie: historyczne świadectwa i bieżące refleksje     103
  Dariusz Jemielniak Veni, vidi, wiki – albo dlaczego Wikipedia jest najlepszym przyjacielem profesora     119
  Część II    129
  PAŃSTWO A UNIWERSYTET    129
  Marek Kwiek Stratyfikacja społeczna w nauce: wprowadzenie     131
  Emanuel Kulczycki Władza ewaluacyjna a przekształcenia komunikacji naukowej     159
  Emanuel Kulczycki (koordynator), Krystian Szadkowski, Marcin Nowotny Glosy     183
  Summary: The University of the 21st Century. Between the Humboldt University and a Research University – Jerzy Marian Brzeziński, Tadeusz Wallas     191
RozwińZwiń