INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Aktualnie trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie społeczeństwa bez Internetu, co wynika z tego, że kraje kultury Zachodu w znacznej mierze uzależniły się od dostępu do wszechogarniającej sieci praktycznie w każdej dziedzinie życia. Coraz więcej czynności wykonuje się za pośrednictwem Internetu. Pozyskiwanie informacji, komunikacja, zakupy, płatności bankowe, kontakty towarzyskie, formalności administracyjne to tylko niektóre przykłady aktywności, które odbywają się online. Internet przeniknął do wszystkich dziedzin ludzkiego życia. Praca, sfera prywatna i publiczna, relacje społeczne – w zasadzie trudno znaleźć taką dziedzinę, w której Internet nie jest obecny. Z pewnością należy traktować go w kategoriach innowacji przełomowej, która wpłynęła na globalne społeczeństwo. Najśmielsi futuryści drugiej połowy XX wieku nie przewidzieli, jaki wpływ na cywilizację będzie miało to nowe medium komunikacji. Myślano o podróżach kosmicznych, sztucznej inteligencji i robotyce, ale okazało się, że to forma komunikacji zrewolucjonizuje relacje międzyludzkie.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-682-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. PARADOKS W EKONOMII 17 | |
1.1. Paradoks jako źródło problemów badawczych | 17 |
1.2. Paradoks wartości i ceny | 19 |
1.3. Paradoks cenowy produktów wirtualnych – wyjaśnienie w kilku podejściach | 22 |
2. ŚRODOWISKO SIECIOWE | 24 |
2.1. Sieci we współczesnej myśli ekonomicznej | 24 |
2.2. Rzeczywiste sieci komunikacji cyfrowej | 29 |
2.3. Efekt sieci i prawo Metcalfe’a | 34 |
2.4. Koncepcje wartości sieci | 38 |
2.5. Efekty zewnętrzne sieci | 43 |
2.6. Ekonomika sieci | 47 |
3. ISTOTA PRODUKTÓW WIRTUALNYCH | 56 |
3.1. Definicja produktów wirtualnych | 56 |
3.2. Proces produkcji dóbr informacyjnych | 61 |
3.3. Wirtualizacja dóbr informacyjnych a ekonomika kopiowania | 64 |
3.4. Prawo Moora i Gildera a gospodarka postrzadkości | 70 |
3.5. Dostęp a treść – gospodarka internetowa | 76 |
3.6. E-logistyka produktów wirtualnych | 78 |
4. KREACJA RYNKÓW DWUSTRONNYCH 86 | |
4.1. Neoklasyczny program badawczy | 87 |
4.2. Czarna skrzynka i cena zerowa | 91 |
4.3. Sprzedaż pakietowa na rynku dwustronnym – reklamy w Internecie | 95 |
4.3.1. Model nietransakcyjnych wirtualnych produktów pakietowych (NWPP) | 99 |
4.3.2. Model NWPP w działaniu – Google Ads | 107 |
4.4. Wywołanie popytu pochodnego w relacjach dwustronnych | 113 |
4.4.1. Pomoc techniczna – poza produktem wirtualnym | 116 |
4.4.2. Freeminum – od gier internetowych do programów deweloperskich | 118 |
4.5. Wywołanie popytu pochodnego w relacjach trójstronnych | 121 |
4.6. Konsolidacja – ekonomika kopiowania i sieci | 123 |
5. WYKLUCZYĆ TRANSAKCJE | 125 |
5.1. Program badawczy ekonomii kosztów transakcyjnych | 128 |
5.1.1. Założenia ekonomii kosztów transakcyjnych | 130 |
5.1.2. Podział kosztów transakcyjnych | 132 |
5.2. Koszty transakcyjne w transakcjach online | 137 |
5.3. Koszty transakcyjne a koszty produkcji produktów wirtualnych | 143 |
5.3.1. Generatory kosztów transakcyjnych oferenta | 146 |
5.3.2. Niedogodności transakcji dla nabywców | 149 |
5.4. Problem skuteczności praw autorskich w stosunku do produktów wirtualnych | 150 |
5.4.1. Nieautoryzowane kopiowanie – definicja, wymiar i przejawy | 152 |
5.4.2. Mechanizm wykluczenia transakcji ze względu na nieautoryzowane kopiowanie | 158 |
5.4.3. Czynniki wpływające na nietransakcyjność produktów wirtualnych | 166 |
5.5. Kreowanie wartości dot-comów | 173 |
6. POZA RYNKIEM | 179 |
6.1. Program badawczy teorii wymiany społecznej | 181 |
6.2. Wpływ kultury Internetu na wymianę | 189 |
6.3. Zdrowie psychospołeczne | 195 |
6.4. Cyfrowe zasoby wspólnej puli a tragedia wspólnego pastwiska | 200 |
6.5. Produkcja partnerska, czyli proces produkcji oparty na wspólnocie | 204 |
6.5.1. Możliwe zastosowania | 207 |
6.5.2. Koncepcja copyleft w procesie produkcji partnerskiej | 210 |
6.5.3. Formalizacja | 217 |
6.6. Produkcja partnerska a media społecznościowe | 220 |
Zakończenie | 224 |
Literatura | 228 |
Spis rysunków | 241 |
Spis tabel | 243 |