INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autorka porusza jeden z zasadniczych problemów współczesnego muzealnictwa: kwestię statusu ontologicznego przedmiotów muzealnych i charakteru ich postrzegania. Nie tylko ukazuje dyskusyjny i niejasny status muzeów oraz różne aspekty spotkania widza z eksponatem, ale również obrazuje obecne sposoby rozumienia kultury i panujący między nimi dysonans. Współczesny sposób prezentowania obiektów odsłania wiele napięć związanych z kategorią autentyczności.
This creative and ground-breaking dissertation confronts one of the main dilemmas of contemporary museology: the issue of ontological status of museum objects and their perception. It shows a disputable and unclear status of museums and different aspects of the relationship between the public and the exhibits, it explains current approaches to understanding culture and the cognitive dissonance among them. It also analyses a modern style of exhibiting museum objects, revealing numerous problems connected with their authenticity and encourages using museum education in pedagogy.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 200 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4158-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
1. POSTRZEGANIE PRZEDMIOTÓW MUZEALNYCH | 15 |
1.1. Postrzeganie przedmiotów – fenomenologia w badaniu kultury | 20 |
1.2. Postrzeganie przedmiotów przez wzgląd na muzealny charakter rzeczy | 27 |
1.3. Rzecz w kontekście przestrzeni wystawowej – perspektywy publicznego dyskursu | 36 |
1.4. Kurator i widz – różnice spojrzeń | 49 |
2. DYLEMATY WOKÓŁ STATUSU ONTOLOGICZNEGO PRZEDMIOTÓW MUZEALNYCH | 60 |
2.1. Rodzaje i cechy obiektów muzealnych w perspektywie sposobu ich istnienia | 66 |
2.1.1. Dzieła sztuki oraz dzieła przed epoką sztuki i po niej | 66 |
2.1.2. Fragmenty i rekonstrukcje | 74 |
2.1.3. Podwójne znaczenie fotografii i problem autentyczności. Fotografia jako przedmiot i jako przedstawienie | 91 |
2.1.4. Reprodukcje i symulakry w sferze materialnej i wirtualnej | 100 |
2.1.5. Drażliwy materiał kulturowy – szczątki ludzkie | 113 |
2.2. Przedmiot otwierający na świat i świat zamknięty w przedmiocie | 133 |
3. ZAMYSŁ KULTURY W ŚWIETLE METANARRACJI PRZEDMIOTÓW | |
MUZEALNYCH | 147 |
3.1. Problem pojęcia muzeum i rozumienia kultury w odniesieniu do różnorodności kolekcji | 148 |
3.2. Muzeum i problem smaku | 161 |
ZAKOŃCZENIE | 173 |
BIBLIOGRAFIA | 179 |
SPIS ILUSTRACJI | 190 |
INDEKS NAZWISK | 192 |
INDEKS RZECZOWY | 197 |