POLECAMY
Format:
ibuk
Termin nierówność w ujęciu ogólnym oznacza brak równości, odpowiedniości i istnienie określonych dysproporcji między obiektami tej samej kategorii, występujących w kontekście określonej cechy. Społeczeństwa, państwa są skazane na nierównomierny rozwój ze względu na naturalne, geograficzne, historyczne, kulturowe i gospodarcze uwarunkowania, niemniej jednak zagadnienie nierówności społecznych uznaje się współcześnie za jeden z najbardziej dynamicznie zmieniających się czynników mogących wywołać kryzysy rozwoju cywilizacyjnego świata. Stąd też zagadnienia dotyczące nierówności społecznych są przedmiotem rosnącego zainteresowania, między innymi dlatego, że współcześnie osiągają taki poziom, w którym stają się nieefektywne, hamują wzrost, osłabiają gospodarkę i przyczyniają się do rosnącego w szybkim tempie rozwarstwienia społecznego. Zjawiskom tym sprzyjają procesy globalizacji, otwartość rynków, postęp technologiczny, deregulacja sektora finansowego, polaryzacja rynków pracy, erozja instytucji rynku pracy, osłabienie progresywności systemów podatkowych.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-779-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Wprowadzenie w zagadnienia nierówności fiskalnych w samorządzie terytorialnym | 11 |
1.1. Problem nierówności w różnych nurtach myśli ekonomicznej | 11 |
1.2. Konsekwencje nierówności fiskalnych w samorządzie terytorialnym | 24 |
1.3. Miary nierówności fiskalnych w samorządzie terytorialnym | 33 |
2. Mechanizmy i instrumenty wyrównywania nierówności fiskalnychw samorządzie terytorialnym 41 | |
2.1. Rodzaje i funkcje dochodów transferowych budżetów jednostek samorządu terytorialnego | 41 |
2.2. Mechanizm pionowego wyrównywania fiskalnego | 55 |
2.3. Mechanizm poziomego wyrównywania fiskalnego | 70 |
2.4. W poszukiwaniu optymalnego systemu wyrównywania fiskalnego: postulaty i rekomendacje | 77 |
3. Instrumenty zmniejszania nierówności fiskalnych między gminami 83 | |
3.1. Poziom i struktura dochodów budżetów gmin i budżetów miast na prawach powiatu | 83 |
3.2. Konstrukcja transferów wyrównawczych przekazywanych do budżetów gmin i ich konsekwencje | 102 |
3.3. Struktura subwencji ogólnej i dotacji celowych dla budżetów gmin w Polsce oraz jej konsekwencje | 107 |
3.4. Nierówności fiskalne między gminami a wzrost i rozwój społeczno-gospodarczy w świetle literatury i badań empirycznych | 112 |
4. Zróżnicowanie dochodów podatkowych oraz efekty redystrybucyjne części wyrównawczej i części równoważącej subwencji ogólnej przekazywanych do budżetów powiatów 117 | |
4.1. Dochody budżetów powiatów | 117 |
4.2. Zróżnicowanie dochodów podatkowych budżetów powiatów | 123 |
4.3. Konstrukcja i znaczenie fiskalne części wyrównawczej oraz części równoważącej subwencji ogólnej przekazywanych do budżetów powiatów | 128 |
4.4. Skuteczność części wyrównawczej oraz części równoważącej subwencji ogólnej przekazywanej do budżetów powiatów | 134 |
5. Mechanizmy i instrumenty zmniejszania międzywojewódzkich nierówności fiskalnych | 141 |
5.1. Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego województw a dochody podatkowe budżetów samorządów województw | 141 |
5.2. Transfery wyrównawcze przekazywane do budżetu samorządu województwa jako instrumenty zmniejszania nierówności fiskalnych między województwami | 148 |
5.3. Funkcje finansów samorządu województwa w realizacji polityki regionalnej | 164 |
Zakończenie | 174 |
Bibliografia | 177 |
Spis rysunków | 187 |
Spis tabel | 188 |
Summary | 191 |