Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi

-22%

Młodzi i wykształceni w procesie przemian polskiej wsi

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,08  36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 36,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,32 zł  


28,08

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ilona Matysiak – socjolożka, uzyskała stopień doktora w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Adiunkt w Katedrze Socjologii Zmiany Społecznej w Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz stała współpracowniczka Ośrodka Badań nad Społecznymi Problemami Płci w Instytucie Studiów Społecznych im. Profesora Roberta B. Zajonca UW. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę kapitału społecznego, zmian demograficznych oraz ról społecznych kobiet i mężczyzn w wiejskich społecznościach lokalnych, a także mniejszości narodowych i etnicznych oraz szkolnictwa wyższego. Stypendystka Fulbrighta i autorka książki pt. „Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący”. Publikowała m.in. w: Gender, Place and Culture: A Journal of Feminist Geography, Wieś i Rolnictwo, Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity.


Autorka koncentruje się na specyficznej i dotychczas w niewielkim stopniu badanej grupie mieszkańców wsi – młodych ludziach z wyższym wykształceniem. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, jaką rolę odgrywają oni w społecznościach, w których żyją. Sprawdza, kim są, dlaczego zdecydowali się na życie na wsi i co z tego wynika. Podjęta problematyka ma istotne znaczenie dla przyszłości polskiej wsi. Książka została oparta na różnorodnym, ilościowym i jakościowym materiale empirycznym, zebranym przez autorkę. Jej ramy teoretyczne wyznacza teoria kapitału kulturowego Pierre’a Bourdieu oraz obszerna analiza dynamicznych przemian, jakie współcześnie przechodzi polska wieś.


Rok wydania2019
Liczba stron312
KategoriaSocjologia miasta i wsi
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-65390-19-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wprowadzenie     9
  1. Charakterystyka współczesnych przemian obszarów wiejskich
  w Polsce a kapitał kulturowy mieszkańców wsi    13
  1.1. Obszary wiejskie w Polsce i ich specyfika     15
  1.1.1. Dezagraryzacja wsi    18
  1.1.2. Poprawa jakości życia na wsi     22
  1.1.3. Mobilność przestrzenna miasto–wieś     24
  1.1.4. Zmiany kapitału społecznego na obszarach wiejskich     28
  1.2. Kapitał kulturowy na obszarach wiejskich – młodzi mieszkańcy
  wsi z wyższym wykształceniem     30
  1.2.1. Kapitał kulturowy a środowiska wiejskie
  przed 1989 rokiem     33
  1.2.2. Kapitał kulturowy a środowiska wiejskie po 1989 roku     37
  1.2.3. Znaczenie kapitału kulturowego w kontekście
  współczesnych przemian na wsi     42
  1.3. Motywacje do życia na wsi – przegląd literatury     46
  1.3.1. Motywacje o charakterze ekonomicznym     46
  1.3.2. Motywacje o charakterze społecznym (sieci społeczne)     47
  1.3.3. Przywiązanie do miejsca     48
  1.3.4. Sielankowe wyobrażenia wiejskości (rural idyll)     49
  1.3.5. Typologie młodych mieszkańców wsi     51
  1.4. Podsumowanie     52
  2. Metodologia badań własnych     55
  2.1. Pytania badawcze i hipotezy     55
  2.2. Założenia badania, źródła danych i metodologia analiz     59
  2.2.1. Badanie sondażowe     60
  2.2.2. Wielokrotne studium przypadku     63
  2.2.3. Sposób prezentacji wyników badania własnego     68
  3. Społeczno-demograficzna charakterystyka badanych     69
  3.1. Płeć, wiek i wykształcenie     69
  3.2. Miejsce pochodzenia badanych     70
  3.3. Sytuacja rodzinna badanych     73
  3.3.1. Stan cywilny badanych     73
  3.3.2. Poziom wykształcenia współmałżonków/partnerów     75
  3.3.3. Dzieci badanych     76
  3.3.4. Charakterystyka gospodarstwa domowego     78
  3.4. Kapitał kulturowy w rodzinach badanych     82
  3.5. Podsumowanie     88
  4. Wybory edukacyjne młodych mieszkańców wsi     91
  4.1. Uczelnie i kierunki – charakterystyka ilościowa     92
  4.1.1. Preferowane typy uczelni     92
  4.1.2. Kierunki studiów     96
  4.2. Motywacje do podjęcia studiów wyższych     98
  4.2.1. Studia jako konieczność w dzisiejszych czasach     98
  4.2.2. Motywacje związane z rynkiem pracy     99
  4.2.3. Wpływ rodziców     100
  4.2.4. Wpływ innych osób     104
  4.2.5. Chęć kształcenia się i zdobywania doświadczeń     105
  4.3. Wybór kierunku studiów     106
  4.3.1. Aspiracje i plany zawodowe     106
  4.3.2. Zainteresowania     108
  4.3.3. Wpływ rodziny i innych osób     109
  4.3.4. Moda, przypadkowe wybory     110
  4.4. Wybór uczelni     111
  4.4.1. Lokalizacja uczelni     112
  4.4.2. „Przetarty szlak”     113
  4.4.3. Prestiż uczelni     114
  4.4.4. Inne czynniki wyboru uczelni     115
  4.5. Wybór uczelni i kierunku studiów a kapitał kulturowy rodziny    116
  4.6. Ocena ukończonych studiów     120
  4.6.1. Pozytywne oceny ukończonych studiów     120
  4.6.2. Negatywne oceny ukończonych studiów     122
  4.6.3. Umiarkowanie zadowoleni     125
  4.7. Life Long Learning? Dokształcanie się i plany edukacyjne
  na przyszłość     125
  4.7.1. Dokształcanie się przez badanych     126
  4.7.2. Plany edukacyjne badanych     128
  4.8. Podsumowanie     130
  5. Motywacje badanych do życia na wsi     133
  5.1. Charakterystyka motywacji badanych do życia na wsi     134
  5.1.1. Charakterystyka motywacji – wyniki badania ilościowego     134
  5.1.2. Przywiązanie do miejscowości     137
  5.1.3. Więzi społeczne w rodzinnej miejscowości     140
  5.1.4. Przyczyny ekonomiczne     141
  5.1.5. W poszukiwaniu wiejskiej idylli     143
  5.2. Korzyści i koszty wynikające z mieszkania na wsi     144
  5.2.1. Zalety mieszkania na wsi     144
  5.2.2. Wady mieszkania na wsi     147
  5.3. Ocena aktualnego miejsca zamieszkania     148
  5.3.1. Charakterystyka wsi, w których mieszkają badani     149
  5.3.2. Zalety wsi, w której mieszkają badani     152
  5.3.3. Najważniejsze problemy w miejscowości    154
  5.3.4. Czego najbardziej brakuje w miejscowościach badanych     157
  5.4. Miejsce zamieszkania w przyszłości – plany badanych     160
  5.5. Czynniki planów badanych dotyczących miejsca zamieszkania
  w przyszłości – analiza regresji     166
  5.6. Motywacje badanych do życia na wsi – próba typologii     171
  5.6.1. Zorientowani na partnera     173
  5.6.2. Zorientowani na społeczność lokalną     174
  5.6.3. Zorientowani na pracę     175
  5.7. Podsumowanie     176
  6. Praca zawodowa młodych mieszkańców wsi     177
  6.1. Charakterystyka pracy zawodowej badanych     178
  6.1.1. Sektory, branże i typy stanowisk     178
  6.1.2. Dojazdy do pracy     185
  6.1.3. Wymiar czasu pracy badanych     187
  6.1.4. Ocena obecnej pracy – korzyści i koszty     188
  6.2. Praca na własny rachunek – badani prowadzący działalność
  gospodarczą     191
  6.2.1. Charakterystyka działalności gospodarczej badanych     192
  6.2.2. Okoliczności uruchomienia działalności gospodarczej     194
  6.2.3. Własny biznes – doświadczenia badanych z przeszłości     196
  6.3. Praca w gospodarstwie rolnym     198
  6.3.1. Charakterystyka gospodarstw rolnych, w których pracują
  badani     198
  6.3.2. Gospodarstwo rolne jako dodatkowe miejsce pracy     201
  6.3.3. Rolnicy i rolniczki „na papierze”     202
  6.4. Dodatkowe źródła dochodu w rodzinie i doświadczenia pracy
  za granicą     203
  6.4.1. Praca dodatkowa     203
  6.4.2. Praca zawodowa współmałżonków/partnerów     205
  6.4.3. Praca za granicą     208
  6.5. Kierunek wykształcenia a praca zawodowa     212
  6.6. Plany zawodowe na przyszłość     216
  6.7. Kontekst lokalny a praca zawodowa badanych     218
  6.8. Podsumowanie     221
  7. Zaangażowanie badanych na rzecz społeczności lokalnej     223
  7.1. Kontekst lokalny – aktywność społeczna w miejscowościach
  zamieszkałych przez badanych     224
  7.1.1. Lokalne organizacje społeczne     224
  7.1.2. Lokalni liderzy i liderki     226
  7.1.3. Aktywność społeczna mieszkańców wsi     228
  7.2. Zaangażowanie społeczne badanych     230
  7.2.1. Kapitał społeczny – zaufanie i normy współpracy     230
  7.2.2. Aktywność badanych w organizacjach     241
  7.2.3. Inicjowanie przedsięwzięć na rzecz społeczności lokalnej    247
  7.2.4. Zaangażowanie w lokalne inicjatywy innych osób     252
  7.3. Zaangażowanie badanych w lokalne sprawy publiczne     254
  7.3.1. Zainteresowanie lokalnymi sprawami publicznymi     255
  7.3.2. Zaangażowanie w samorząd lokalny     260
  7.4. Czynniki zaangażowania społecznego badanych     265
  7.4.1. Rodzinne tradycje zaangażowania społecznego     265
  7.4.2. Czynniki zaangażowania społecznego badanych – analiza
  regresji     270
  7.4.3. Zaangażowanie w sprawy wsi – plany na przyszłość     275
  7.5. Zaangażowanie badanych na rzecz społeczności lokalnej – próba
  typologii     277
  7.5.1. Aktywni incydentalnie lub potencjalnie     279
  7.5.2. Nieaktywni     279
  7.5.3. Lokalni aktywiści     280
  7.6. Podsumowanie     281
  Wnioski     285
  Bibliografia     293
  Indeks nazwisk     309
RozwińZwiń