POLECAMY
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
O ile nie sposób podać uniwersalnej definicji designu, o tyle codzienna praktyka osób zajmujących się projektowaniem poddaje się różnym opisom tożsamościowym. Trudno jednak wskazać obiektywne kryteria, które pozwoliłyby na przykład na dystynkcję określeń „designer” i „projektant” czy na opisanie warunków niezbędnych, by ten zawód wykonywać (co czyni designera/projektanta – jaki typ przygotowania, doświadczenia, wykształcenia?). Kłopotliwe jest też pytanie o cel i zakres czynności zawodowych (czy to projektowanie form przemysłowych, czy także projektowanie usług? Czy również design doświadczeń?). Zagadnienia te pociągają za sobą kolejne – dotyczące postrzegania projektantów w ramach szerszej struktury społecznej, a więc odnoszące się do kwestii uznania i prestiżu.
Jeśli niemal wszystko można nazwać dziś designem i niemal każdego designerem, to oba te określenia właściwie nic nie znaczą. Świetnie więc, że Paulina Rojek-Adamek zajęła się zbieraniem argumentów, które przemawiają za szerokim (bądź przeciwnie – za bardziej restrykcyjnym) rozumieniem designu. (…) Dobrze, że jej rozważania na temat designu i tego, jaka jest (jaka powinna być) dziś rola projektanta nie są zawieszone w próżni. Z jednej strony nawiązują one do coraz bogatszej literatury autorów identyfikujących się z socjologią designu, z drugiej – wypływają z rezultatów zrealizowanego przez Autorkę projektu badawczego.
prof. dr hab. Rafał Drozdowski
Książka ta jest na pewno pracą erudycyjną, w której uwzględnione zostały zarówno podejścia klasycznej socjologii, jak i współczesnych autorów. (…) Polskiemu czytelnikowi jak dotąd nie zaoferowano wielu prac podejmujących tę problematykę, tymczasem zarówno estetyka, jak i – w węższym ujęciu – praca projektowa są dzisiaj uznawane za kwestię centralną dla rozważań związanych z nową ekonomią, studiami miejskimi, „zwrotem ku rzeczom” czy sztuką publiczną.
dr hab. Małgorzata Jacyno
Paulina Rojek-Adamek, doktor socjologii. W swojej pracy naukowo-badawczej i licznych publikacjach zajmuje się tematyką designu, szczególnie aspektem społecznie odpowiedzialnego projektowania i rolą zawodową projektantów. Publikowała m.in. w czasopismach „Polish Sociological Review”, „Kultura Popularna”, „Humanizacja Pracy”. Współredaktorka tomu Drafts from Sociology of Design. Introduction to Discussion (2016). Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, od kilkunastu lat współpracuje również z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-966-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | 11 |
Elementy nowości | 16 |
Cele pracy | 17 |
Hipotezy pracy | 18 |
Struktura pracy | 19 |
Metodologia badań | 19 |
Główne pytanie badawcze | 19 |
Przedmiot badań | 19 |
Dobór próby | 20 |
1. Dematerializacja pracy i zawód projektanta | 23 |
1.1. Zawód jako kategoria badawcza | 24 |
1.2. Od masowej produkcji do poszukiwania wyróżników | 28 |
1.3. Kreatywność i praca „nad projektem” | 32 |
1.4. Zawód projektanta – profesjonalizacja w perspektywie | |
historycznej | 37 |
Podsumowanie | 42 |
2. Proces i produkt, czyli o designie i jego związkach | 45 |
2.1. Znaczenie terminu „design” | 46 |
2.2. Design i związki z przemysłem | 50 |
2.3. Design i sztuka – projektanci vs. artyści | 53 |
2.4. Design i rynek – fakty i liczby | 56 |
Podsumowanie | 59 |
3. Społeczny kontekst designu | 61 |
3.1. Odpowiedzialność projektanta – społeczne konteksty | |
w praktyce | 66 |
3.1.1. Projektowanie zrównoważone | 69 |
3.1.2. Projektowanie włączające | 72 |
3.2. Projektowanie partycypacyjne i dylematy współprojektowania | 75 |
Podsumowanie | 81 |
4. Nie tylko rozwiązywanie problemów – | |
o krytycznej funkcji designu | 83 |
4.1. Design krytyczny – zarys koncepcji | 84 |
4.2. „Spekulacje” o roli projektanta | 90 |
Podsumowanie | 97 |
5. Badanie roli zawodowej projektanta – | |
propozycja teoretyczna | 99 |
5.1. Rola społeczna – wybrane zagadnienia | 100 |
5.2. Rola projektanta w aspekcie relacyjnym | 106 |
5.3. Projektanci jako sieć kooperujących jednostek | 110 |
Podsumowanie | 114 |
6. Problematyka i metodologia badań własnych | 117 |
6.1. Uwagi o kontekście prowadzonych badań | 117 |
6.2. Badanie roli zawodowej projektanta – podstawy | |
metodologiczne | 121 |
6.2.1. Cel i problematyka badawcza | 121 |
6.2.2. Przedmiot badań oraz podejście metodologiczne | 122 |
6.2.2.1. Projektanci | 123 |
6.2.2.2. Pośrednicy i mediatorzy – eksperci instytucji | |
designu | 125 |
6.2.2.3. Nieprojektanci – uczestnicy procesów | |
projektowych | 126 |
6.2.2.4. Nieprojektanci – odbiorcy działań | |
projektowych | 126 |
7. Między talentem a pragmatyzmem – projektanci o swojej pracy | |
i roli zawodowej | 129 |
7.1. Rola zawodowa projektanta | 129 |
7.1.1. Design – prowokacja czy rozwiązywanie problemów? | 130 |
7.1.2. Dlaczego zostaje się projektantem? | 134 |
7.1.3. Jestem projektantem, czyli | 138 |
7.1.4. Kompetencje projektanta | 141 |
7.1.5. W kalejdoskopie ról projektowych | 145 |
7.1.6. O sposobie pracy | 147 |
7.1.7. Odpowiedzialność społeczna projektanta – zasada | |
czy indywidualne podejście? | 150 |
7.1.8. Mówią o projektantach | 154 |
7.1.9. Atrakcyjność zawodu | 158 |
7.1.10. Miara sukcesu zawodowego | 160 |
7.1.11. (Nie)zależność projektanta | 163 |
7.2. Układy relacyjne i ich znaczenie dla pracy projektanta | 169 |
7.2.1. Model pracy – indywidualnie czy zespołowo? | 171 |
7.2.2. Oczekiwania innych i ich wpływ na pracę projektanta | 174 |
7.2.3. Doświadczenie współpracy | 177 |
7.2.4. Relacje środowiskowe | 182 |
Podsumowanie | 188 |
8. Pośrednicy/mediatorzy, czyli o pracy i współpracy | |
z projektantami | 191 |
8.1. Projektant czy designer? | 192 |
8.2. Praca zespołowa | 194 |
8.3. Artysta w projektancie – projektant w artyście? | 197 |
8.4. Relacje biznesowe i sukces projektanta | 199 |
8.5. Projektant jako pośrednik? | 203 |
8.6. Wspierać i edukować – o roli instytucji designu | 205 |
Podsumowanie | 206 |
9. Odbiorcy oraz uczestnicy procesów projektowych o designie | |
i projektantach | 209 |
9.1. Uczestnicy procesów projektowych | 209 |
9.1.1. Oczekiwania wobec projektantów | 210 |
9.1.2. Design oczami odbiorcy-uczestnika | 211 |
9.1.3. Gotowość do współpracy z projektantami | 214 |
9.2. Odbiorcy działań projektowych | 216 |
9.2.1. Skojarzenia odbiorców ze słowem „design” | 218 |
9.2.2. Znane i kojarzone profesje/specjalności z zawodem | |
projektanta | 220 |
9.2.3. Miejsca i sposoby pracy | 223 |
9.2.4. Społeczne oczekiwania wobec zawodu projektanta | 228 |
9.2.5. Znaczenie i prestiż zawodu projektanta | 229 |
9.2.6. Dostępność do usług projektantów | 232 |
Podsumowanie | 233 |
Zakończenie | 237 |
Projektant – utalentowany pragmatyk | 239 |
Bibliografia | 245 |
Spis rycin, tabel i zdjęć | 265 |
Aneksy | 269 |
A. Wywiad częściowo skategoryzowany skierowany do profesjonalnych | |
projektantów (kwestionariusz wywiadu) | 269 |
B. Ankieta skierowana do profesjonalnych projektantów | |
(kwestionariusz wywiadu) | 272 |
C. Dyspozycje do wywiadu z przedstawicielami instytucji designu | 276 |
D. Nieprojektanci – dyspozycje do wywiadu z przedstawicielami | |
Instytucji | 277 |
E. Nieprojektanci – kwestionariusz ankiety | 278 |
Indeks nazwisk | 283 |