Designerzy. Rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym

-22%

Designerzy. Rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,40  30,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 18,60 zł  


23,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

O ile nie sposób podać uniwersalnej definicji designu, o tyle codzienna praktyka osób zajmujących się projektowaniem poddaje się różnym opisom tożsamościowym. Trudno jednak wskazać obiektywne kryteria, które pozwoliłyby na przykład na dystynkcję określeń „designer” i „projektant” czy na opisanie warunków niezbędnych, by ten zawód wykonywać (co czyni designera/projektanta – jaki typ przygotowania, doświadczenia, wykształcenia?). Kłopotliwe jest też pytanie o cel i zakres czynności zawodowych (czy to projektowanie form przemysłowych, czy także projektowanie usług? Czy również design doświadczeń?). Zagadnienia te pociągają za sobą kolejne – dotyczące postrzegania projektantów w ramach szerszej struktury społecznej, a więc odnoszące się do kwestii uznania i prestiżu.


Jeśli niemal wszystko można nazwać dziś designem i niemal każdego designerem, to oba te określenia właściwie nic nie znaczą. Świetnie więc, że Paulina Rojek-Adamek zajęła się zbieraniem argumentów, które przemawiają za szerokim (bądź przeciwnie – za bardziej restrykcyjnym) rozumieniem designu. (…) Dobrze, że jej rozważania na temat designu i tego, jaka jest (jaka powinna być) dziś rola projektanta nie są zawieszone w próżni. Z jednej strony nawiązują one do coraz bogatszej literatury autorów identyfikujących się z socjologią designu, z drugiej – wypływają z rezultatów zrealizowanego przez Autorkę projektu badawczego.
prof. dr hab. Rafał Drozdowski


Książka ta jest na pewno pracą erudycyjną, w której uwzględnione zostały zarówno podejścia klasycznej socjologii, jak i współczesnych autorów. (…) Polskiemu czytelnikowi jak dotąd nie zaoferowano wielu prac podejmujących tę problematykę, tymczasem zarówno estetyka, jak i – w węższym ujęciu – praca projektowa są dzisiaj uznawane za kwestię centralną dla rozważań związanych z nową ekonomią, studiami miejskimi, „zwrotem ku rzeczom” czy sztuką publiczną.
dr hab. Małgorzata Jacyno
Paulina Rojek-Adamek, doktor socjologii. W swojej pracy naukowo-badawczej i licznych publikacjach zajmuje się tematyką designu, szczególnie aspektem społecznie odpowiedzialnego projektowania i rolą zawodową projektantów. Publikowała m.in. w czasopismach „Polish Sociological Review”, „Kultura Popularna”, „Humanizacja Pracy”. Współredaktorka tomu Drafts from Sociology of Design. Introduction to Discussion (2016). Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, od kilkunastu lat współpracuje również z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach.


Rok wydania2019
Liczba stron288
KategoriaSocjologia miasta i wsi
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-966-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie     11
  Elementy nowości     16
  Cele pracy     17
  Hipotezy pracy     18
  Struktura pracy     19
  Metodologia badań    19
  Główne pytanie badawcze     19
  Przedmiot badań     19
  Dobór próby     20
  1. Dematerializacja pracy i zawód projektanta     23
  1.1. Zawód jako kategoria badawcza     24
  1.2. Od masowej produkcji do poszukiwania wyróżników     28
  1.3. Kreatywność i praca „nad projektem”     32
  1.4. Zawód projektanta – profesjonalizacja w perspektywie
  historycznej     37
  Podsumowanie     42
  2. Proces i produkt, czyli o designie i jego związkach     45
  2.1. Znaczenie terminu „design”     46
  2.2. Design i związki z przemysłem     50
  2.3. Design i sztuka – projektanci vs. artyści     53
  2.4. Design i rynek – fakty i liczby     56
  Podsumowanie     59
  3. Społeczny kontekst designu     61
  3.1. Odpowiedzialność projektanta – społeczne konteksty
  w praktyce     66
  3.1.1. Projektowanie zrównoważone     69
  3.1.2. Projektowanie włączające     72
  3.2. Projektowanie partycypacyjne i dylematy współprojektowania     75
  Podsumowanie     81
  4. Nie tylko rozwiązywanie problemów –
  o krytycznej funkcji designu     83
  4.1. Design krytyczny – zarys koncepcji     84
  4.2. „Spekulacje” o roli projektanta     90
  Podsumowanie     97
  5. Badanie roli zawodowej projektanta –
  propozycja teoretyczna     99
  5.1. Rola społeczna – wybrane zagadnienia     100
  5.2. Rola projektanta w aspekcie relacyjnym     106
  5.3. Projektanci jako sieć kooperujących jednostek     110
  Podsumowanie     114
  6. Problematyka i metodologia badań własnych     117
  6.1. Uwagi o kontekście prowadzonych badań     117
  6.2. Badanie roli zawodowej projektanta – podstawy
  metodologiczne     121
  6.2.1. Cel i problematyka badawcza     121
  6.2.2. Przedmiot badań oraz podejście metodologiczne     122
  6.2.2.1. Projektanci     123
  6.2.2.2. Pośrednicy i mediatorzy – eksperci instytucji
  designu     125
  6.2.2.3. Nieprojektanci – uczestnicy procesów
  projektowych     126
  6.2.2.4. Nieprojektanci – odbiorcy działań
  projektowych     126
  7. Między talentem a pragmatyzmem – projektanci o swojej pracy
  i roli zawodowej     129
  7.1. Rola zawodowa projektanta     129
  7.1.1. Design – prowokacja czy rozwiązywanie problemów?     130
  7.1.2. Dlaczego zostaje się projektantem?     134
  7.1.3. Jestem projektantem, czyli     138
  7.1.4. Kompetencje projektanta     141
  7.1.5. W kalejdoskopie ról projektowych     145
  7.1.6. O sposobie pracy     147
  7.1.7. Odpowiedzialność społeczna projektanta – zasada
  czy indywidualne podejście?     150
  7.1.8. Mówią o projektantach     154
  7.1.9. Atrakcyjność zawodu     158
  7.1.10. Miara sukcesu zawodowego     160
  7.1.11. (Nie)zależność projektanta     163
  7.2. Układy relacyjne i ich znaczenie dla pracy projektanta     169
  7.2.1. Model pracy – indywidualnie czy zespołowo?     171
  7.2.2. Oczekiwania innych i ich wpływ na pracę projektanta     174
  7.2.3. Doświadczenie współpracy     177
  7.2.4. Relacje środowiskowe     182
  Podsumowanie     188
  8. Pośrednicy/mediatorzy, czyli o pracy i współpracy
  z projektantami     191
  8.1. Projektant czy designer?     192
  8.2. Praca zespołowa     194
  8.3. Artysta w projektancie – projektant w artyście?     197
  8.4. Relacje biznesowe i sukces projektanta     199
  8.5. Projektant jako pośrednik?     203
  8.6. Wspierać i edukować – o roli instytucji designu     205
  Podsumowanie     206
  9. Odbiorcy oraz uczestnicy procesów projektowych o designie
  i projektantach     209
  9.1. Uczestnicy procesów projektowych     209
  9.1.1. Oczekiwania wobec projektantów     210
  9.1.2. Design oczami odbiorcy-uczestnika     211
  9.1.3. Gotowość do współpracy z projektantami     214
  9.2. Odbiorcy działań projektowych     216
  9.2.1. Skojarzenia odbiorców ze słowem „design”     218
  9.2.2. Znane i kojarzone profesje/specjalności z zawodem
  projektanta     220
  9.2.3. Miejsca i sposoby pracy     223
  9.2.4. Społeczne oczekiwania wobec zawodu projektanta     228
  9.2.5. Znaczenie i prestiż zawodu projektanta     229
  9.2.6. Dostępność do usług projektantów     232
  Podsumowanie     233
  Zakończenie     237
  Projektant – utalentowany pragmatyk     239
  Bibliografia     245
  Spis rycin, tabel i zdjęć     265
  Aneksy     269
  A. Wywiad częściowo skategoryzowany skierowany do profesjonalnych
  projektantów (kwestionariusz wywiadu)     269
  B. Ankieta skierowana do profesjonalnych projektantów
  (kwestionariusz wywiadu)     272
  C. Dyspozycje do wywiadu z przedstawicielami instytucji designu     276
  D. Nieprojektanci – dyspozycje do wywiadu z przedstawicielami
  Instytucji     277
  E. Nieprojektanci – kwestionariusz ankiety     278
  Indeks nazwisk     283
RozwińZwiń