Kobiecość jako źródło społeczno-kulturowych niepokojów. Krystalizacje i rozproszenia

Kobiecość jako źródło społeczno-kulturowych niepokojów. Krystalizacje i rozproszenia

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

17,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka stanowi kontynuację zainteresowań autorki społecznym konstruowaniem kobiecości. Wychodzi ona z założenia, iż w kolejnych historycznie ukształtowanych narracjach kobiecości uprzednie archetypy i mity (nawet te najbardziej źródłowe jak np. biblijne) są Re-kreowane i nadawane są om coraz to nowsze znaczenia. Główna dychotomia, która przenika narracje w książce dotyczy dwóch sprzecznych ze sobą, ale jednak nakładających się historycznie na siebie podejść: patriarchalnej dominacji i kobiecej emancypacji. Autorka próbuje uchwycić społeczno-kulturowe niepokoje wokół kobiecości zawiązane męskimi wyobrażeniami na temat kobiet jako matek i żon, a jednocześnie niebezpiecznego obiektu pożądania. Książka składa się z trzech części. W pierwszej z nich autorka analizuje ( re)interpretacje postaci Ofelii, Salome i Lady of Shalott, które w sztuce i literaturze uosabiały w swoich różnych wariantach męskie niepokoje. Bohaterkami drugiej części są: Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka. Autorka wykazuje, iż w tych niewinnych postaciach i bajkach kryją się różnorodne interpretacje gry społeczno-kulturowe wokół kobiecości. Przedmiotem analiz w części trzeciej są pozornie oczywiste atrybuty kobiecości: gorset, wysokie obcasy i pomadka. W tym jednak przypadku posłuszeństwo i rebelia, redukowanie kobiet do obiektu seksualnego i emancypacja przenikają się wzajemnie w odniesieniu do tych trzech atrybutów kobiecości, do granic nierozróżnialności. Poprzez kategorię krystalizacji i rozproszenia autorka ukazuj nie tylko, że kobiecość stanowi konstrukcję społeczną, ale także, iż u jej źródła leżą w androcentrycznej kulturze zwykle społeczno-kulturowe niepokoje odnośnie seksualności i ról kobiecych.


Liczba stron182
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3596-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Część I 17
  Reprezentacje kobiecości: literatura, sztuka i społeczne ambiwalencje 17
  1. Lady of Shalott: tragizm ucieczki z wieży i męskie fantazje wokół kobiecości    19
  2. Salome jako femme fatale: tańcząca dziewczyna i demonizacja kobiecości    33
  3. Ofelia: konstrukcje kobiecego szaleństwa i medykalizacja kobiecości    53
  Część II 73
  Kobiecość w bajkach i konstelacje sprzecznych znaczeń 73
  1. Czerwony Kapturek: między oczywistą niewinnością a seksualnymi interpretacjami    75
  2. Królewna Śnieżka: czy kobieta może uwolnić się od magii lustra?    84
  3. Kopciuszek i kobiece marzenia o zgubieniu pantofelka (z księciem w tle)    95
  Część III 105
  Atrybuty kobiecości: konfrontacja uprzedmiotowienia i emancypacji 105
  1. Gorset i seksualność kobiety: między represjonowaniem a ekspozycją ciała    107
  2. Buty na wysokich obcasach: esencja kobiecości i źródło męskich niepokojów    122
  3. Symbolika czerwonej pomadki: prowokacja między ogniem a lodem    144
  Zakończenie    163
  Bibliografia    167
  Summary (Femininity as a Source of Socio-cultural Anxieties    181
  Crystallizations and Dispersions)    181
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia