Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności

-38%

Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,12  26,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,00 zł (-38%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,12 zł  


16,12

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka przedstawia w monografii swoje badania dotyczące samowiedzy jednostki. Koncentruje się na dwóch procesach: metapercepcji – co myślą o niej inni oraz poczuciu transparentności własnej osoby – co inni o niej wiedzą. Badania eksplorują sytuacyjne, osobowościowe oraz związane z płcią uwarunkowania aktualnej i pożądanej percepcji Ja w relacjach interpersonalnych, jak również konsekwencje obu procesów dla autoprezentacji jednostki i jej zadowolenia z relacji.


Badania opisywane w książce w większości mają charakter eksperymentalny. O znakomitym warsztacie metodologicznym świadczą dobrze uzasadnione hipotezy, pomysłowe manipulacje eksperymentalne. Monografia posiada również walory dydaktyczne, ze względu na wręcz modelowe prezentowanie wyników badań. Może być ważną pozycją w kształceniu studentów psychologii.
fragment recenzji profesor dr hab. Anny Kwiatkowskiej


Przedstawiony dorobek empiryczny stanowi istotny wkład w rozumienie zjawisk związanych z wpływem percepcji Ja, transparentności i sposobów konstruowania Ja na przetwarzanie informacji społecznych, których źródłem jest partner. Autorka zbudowała zwarty program badawczy, w którym dominują dobrze zaplanowane badania eksperymentalne realizowane w schemacie badań indywidualnych. Książka adresowana jest do grona czytelników zainteresowanych problematyką Ja. Stanowi zarówno wartościową pozycję naukową, jak i użyteczne źródła materiałów do wykorzystania w dydaktyce uniwersyteckiej.
fragment recenzji profesor dr hab. Anny Szuster-Kowalewicz


Rok wydania2018
Liczba stron166
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-960-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Rozdział I
  Do czego są potrzebne metapercepcja oraz poczucie transparentności
  własnej osoby?     9
  Trafność metapercepcji     9
  Funkcje metapercepcji     11
  Pożądana metapercepcja     13
  Iluzja transparentności     13
  Konsekwencje zainteresowania społecznym odbiorem własnej osoby     17
  Opis celów badawczych     18
  Rozdział    2
  Wpływ akceptacji i odrzucenia na metapercepcję cech wspólnotowych
  oraz sprawczych. Rola płci i samooceny jednostki     21
  Metoda     23
  Osoby badane     23
  Procedura badania     23
  Zastosowane narzędzia     24
  Wyniki     24
  Kobiety     25
  Porównanie pozytywności metapercepcji kobiet o różnej samoocenie    26
  Mężczyźni     27
  Porównanie pozytywności metapercepcji mężczyzn
  o różnej samoocenie     29
  Porównanie pozytywności metapercepcji kobiet i mężczyzn     29
  Dyskusja     30
  Perspektywa dalszych badań     32
  Rozdział    3
  Wpływ akceptacji i odrzucenia oraz ocen cech jednostki
  na samoocenę i przeżywane emocje     34
  Metoda     36
  Osoby badane     36
  Procedura badania     36
  Zastosowane narzędzia     37
  Wyniki     37
  Stabilność samooceny osób o różnej samoocenie     41
  Stabilność emocji negatywnych u osób o różnej samoocenie     42
  Stabilność emocji pozytywnych u osób o różnej samoocenie     43
  Dyskusja     44
  Rozdział    4
  Poczucie transparentności zalet i wad u kobiet i mężczyzn w sytuacjach
  akceptacji oraz odrzucenia     47
  Metoda     49
  Osoby badane     49
  Procedura badania     49
  Zastosowane narzędzia     50
  Wyniki     50
  Poczucie transparentności zalet wspólnotowych     51
  Wady wspólnotowe     52
  Zalety sprawcze     53
  Wady sprawcze     54
  Różnice płciowe     56
  Porównanie wielkości poczucia transparentności cech różnego rodzaju     57
  Dyskusja     58
  Rozdział    5
  Wpływ informacji o transparentności własnych cech sprawczych
  i wspólnotowych na zadowolenie z relacji oraz percepcję partnera.
  Rola sposobu konstruowania Ja     61
  Metoda     63
  Osoby badane     63
  Procedura badania     63
  Zastosowane narzędzia     65
  Wyniki     65
  Zadowolenie z kontaktu     65
  Oceny cech partnera     66
  Porównanie ocen cech wspólnotowych z oceną cech sprawczych
  partnera     68
  Znaczenie sposobu konstruowania Ja dla zadowolenia z relacji     69
  Znaczenie sposobu konstruowania Ja dla ocen cech partnera     71
  Dyskusja     73
  Rozdział    6
  Wpływ informacji o poziomie transparentności własnej osoby na
  chełpliwość autoprezentacji kobiet i mężczyzn o różnej samoocenie     76
  Metoda     78
  Osoby badane     78
  Procedura badania     78
  Wyniki     79
  Porównanie autoprezentacji kobiet z autoprezentacją mężczyzn     82
  Dyskusja     83
  Rozdział    7
  Rola metapercepcji w efektywności autoprezentacji osób o różnej
  samoocenie w warunkach aprobaty i dezaprobaty ze strony partnera     86
  Metoda     88
  Osoby badane     88
  Procedura badania     88
  Zastosowane narzędzia     88
  Wyniki     90
  Efektywność autoprezentacji     91
  Pozytywność metapercepcji     91
  Ocena spostrzeganej negatywności postawy partnera     92
  Trafność ocen postaw partnera     92
  Znaczenie metapercepcji dla efektywności autoprezentacji     93
  Dyskusja     94
  Rozdział    8
  Pożądana metapercepcja i transparentność w małżeństwie
  oraz związkach koleżeńskich kobiet i mężczyzn o różnych orientacjach
  społecznych Ja     97
  Problematyka badań     99
  Badanie I. Związki małżeńskie     101
  Osoby badane     101
  Procedura badania     101
  Zastosowane narzędzia     102
  Wyniki     103
  Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w zakresie cech
  wspólnotowych     105
  Znaczenie samooceny cech wspólnotowych oraz orientacji HC…
  dla różnic płciowych w poziomie pożądanej transparentności
  tych cech     107
  Korelaty pożądanej transparentności w sferze sprawczej     108
  Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji
  w sferze wspólnotowej     108
  Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych
  w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji tych cech     108
  Korelaty pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze sprawczej     108
  Znaczenie orientacji społecznych Ja dla różnic płciowych w poziomie
  pożądanej obiektywnej metapercepcji cech wspólnotowych
  w związkach małżeńskich     109
  Korelaty i wyznaczniki zadowolenia z małżeństwa     109
  Podsumowanie     110
  Badanie II. Związki koleżeńskie     111
  Osoby badane     111
  Procedura badania     111
  Metoda do pomiaru zadowolenia z relacji koleżeńskiej     112
  Wyniki     112
  Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w sferze
  wspólnotowej     114
  Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych…
  w poziomie pożądanej transparentności tych cech     117
  Korelaty i wyznaczniki pożądanej transparentności w sferze sprawczej     117
  Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji w sferze
  cech wspólnotowych     118
  Znaczenie samooceny cech wspólnotowych dla różnic płciowych
  w poziomie pożądanej obiektywnej metapercepcji tych cech     118
  Korelaty i wyznaczniki pożądanej obiektywnej metapercepcji
  w sferze cech sprawczych     119
  Znaczenie orientacji społecznych Ja dla różnic płciowych w poziomie
  pożądanej obiektywnej metapercepcji cech     119
  Korelaty i wyznaczniki zadowolenia z relacji koleżeńskiej     120
  Podsumowanie     120
  Dyskusja     121
  Rozdział    9
  Wpływ aktywizacji Ja niezależnego i Ja współzależnego oraz informacji
  zwrotnych na pożądaną metapercepcję oraz transparentność cech
  wspólnotowych i sprawczych w relacjach intymnych kobiet     124
  Metoda     129
  Osoby badane     129
  Procedura badania i zastosowana manipulacja     129
  Zastosowane narzędzia     130
  Wyniki     131
  Efektywność aktywizacji Ja     131
  Wpływ aktywizacji Ja oraz informacji zwrotnych na obraz własnej
  osoby     132
  Pożądana metapercepcja     134
  Pożądana transparentność     135
  Porównanie pożądanej obiektywnej metapercepcji z pożądaną
  transparentnością     136
  Rola obrazu Ja dla pożądanej metapercepcji     138
  Rola obrazu Ja dla pożądanej transparentności     139
  Dyskusja     139
  Ograniczenia wniosków z badań     142
  Porównanie pożądanej transparentności i metapercepcji… w związkach
  intymnych kobiet na początku znajomości oraz w relacjach
  długotrwałych     143
  Rozdział    10
  Zakończenie     145
  Bibliografia     152
  Aneksy     159
  Indeks nazwisk     163
RozwińZwiń